1968: Diáktüntetés Prágában |
A hatvanas évek lassan érlelődő nagy változásai 1968-ban komoly zavargásokhoz vezettek a nyugati világban. A vietnami háború elleni tiltakozás, a feketék és a diákok lázadása, a kibontakozó feminista mozgalom, a „szexuális forradalom”, az értelmiségi divattá vált kábítószer fogyasztás, a harmadik világ feltétlen támogatása nagy és maradandó hatást gyakoroltak a nyugati félteke társadalmaira, melyek képesek voltak alkalmazkodni, rugalmasan reagálni a fejleményekre. Ennek épp az ellenkezője játszódott le Kelet-Európában: az 1968-as prágai és varsói események még a baloldal szimpatizánsait is arról győzték meg, hogy az „eszme”, abban a formában, ahogy azt a hatalmat gyakorló kommunista pártok képviselik, halott, változásra nem, csak az erőszak és az önkény gyakorlására és igazolására képes.
A demokráciákban lehetett a polgári engedetlenség módszereivel és a média érdeklődésének felkeltésével harcolni a jogok kiterjesztéséért, a tekintélyelvűség ellen. A diktatúrákban viszont túlságosan nagy volt a nyílt konfrontáció kockázata, s mivel a párt közvetlen irányítása alatt tartotta a médiát, nem volt rá garancia, hogy az ellenállás önfeláldozó gesztusai eljutnak-e a nyilvánossághoz. Ily módon a Kelet-Európában a hatvannyolcas nemzedék számára a „második nyilvánosság” megteremtése vált elsődleges céllá. De erre a felismerésre csak a csehszlovákiai intervenció és a lengyelországi tüntetések szétverése után jutottak a kelet-európai lázadók, akik átmenetileg a három M (Marx, Marcuse, Mao) Nyugaton felkapott szellemét is igyekeztek magukévá tenni.
1968: Egy év, amely felrázta a világot |
Mark Kurlanszky 1968-ról szóló kötete a HVG könyvek sorozatában jelent meg, politika- és kul-túrtörténeti munka, olvasmányos tényirodalom. Megrendelhető itt! |
A kétpólusú világrendszer felbomlásában fontos szerepet játszott a „hatvannyolcas nemzedék”: tagjai Csehszlovákiában, Lengyelországban, de Magyarországon is az ellenzék első soraiban küzdöttek, de közszerepléseikre gyakran ugyanaz a naivitás volt a jellemző, mint ami negyven éve is megmutatkozott. Jacek Kuron egy 2001-es interjújában vallott a rendszerváltáshoz fűzött illúzióiról. „Demokráciát akartunk építeni – de íme a bizonyíték, hogy ezt magam sem gondoltam át jól: hittem abban, hogy a kapitalizmus meg tudja reformálni saját magát, és majd így jön létre minden más, például a munkások önkormányzata. Aztán úgy tűnt, hogy már késő. Ez a saját vakságom bizonyítéka….Az egyetlen dolog, amit sajnálok, az első kormányban való részvételem. Az én részvételem hozzásegítette az embereket ahhoz, hogy elfogadják a kapitalizmust.”
Magyarország nem állt az 1968-as lázadás középpontjában. A „maoista összeesküvés” leleplezése, az új gazdasági mechanizmus megindulása, a beat-zene áttörése, majd a csehszlovákiai intervencióban való magyar részvétel elleni értelmiségi tiltakozás alig rendítették meg a Kádár-rendszert. A magyar kommunista vezetés Moszkva utasítására visszavett a 68-as reformokból, és az állóvíz a 70-es évek elejétől a 80-as évek közepéig nem is igen mozdult. Ezzel együtt a magyar hatvannyolcasok fontos szerepet játszottak a demokratikus ellenzék megszervezésében, a második nyilvánosság kialakításában. Közülük többen is befolyásos liberális politikussá váltak a rendszerváltás idején.
Mi történt 1968 eszményeivel? Kérdés, hogy a megerősödő konzervatív értékrendbe is beépülnek-e az akkor kivívott szabadság értékei? Negyven év eltelt 1968 óta, ám az egykori nagy generáció, a legendás idolok által propagált értékek ma is sok szempontból viszonyítási alapul, vízválasztóul szolgálnak.
J. P.