Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3786dcdb-7b96-4929-93d7-97cdf5978998","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A kiszivárgott listán rajta van a far-hát, a zsír és a párizsi is.","shortLead":"A kiszivárgott listán rajta van a far-hát, a zsír és a párizsi is.","id":"20250311_arresstop-arstop-elelmiszerek-listaja-kiskereskedelem-bevasarlas-inflacio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3786dcdb-7b96-4929-93d7-97cdf5978998.jpg","index":0,"item":"6bd7f49e-af85-4a4c-a350-0db58f2c3b30","keywords":null,"link":"/kkv/20250311_arresstop-arstop-elelmiszerek-listaja-kiskereskedelem-bevasarlas-inflacio-ebx","timestamp":"2025. március. 11. 11:05","title":"Ezekre a termékekre vezetheti be az árrésstopot a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a082075d-d549-4d36-ba7d-64847fb20ef9","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A sérülthez létrával mentek le a katasztrófavédelem munkatársai. ","shortLead":"A sérülthez létrával mentek le a katasztrófavédelem munkatársai. ","id":"20250311_A-Parlament-elott-esett-a-rakpart-koveire-egy-ferfi-budapest-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a082075d-d549-4d36-ba7d-64847fb20ef9.jpg","index":0,"item":"8cf65b4c-c03e-4f45-884b-5545c8fddfaf","keywords":null,"link":"/itthon/20250311_A-Parlament-elott-esett-a-rakpart-koveire-egy-ferfi-budapest-baleset","timestamp":"2025. március. 11. 22:00","title":"A Parlamentnél a rakpart köveire esett egy férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e227a0e-7142-459f-ae43-8545de8370fe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintegy 221 ezer ember egészségügyi adatai alapján a Harvard Egyetem kutatói arra jutottak, az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy valótlanságot állít a növényi olajokról. A motivációja egyelőre nem ismert.","shortLead":"Mintegy 221 ezer ember egészségügyi adatai alapján a Harvard Egyetem kutatói arra jutottak, az amerikai egészségügyi...","id":"20250310_egeszseg-halalozas-kockazata-novenyi-olaj-vaj-fogyasztasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e227a0e-7142-459f-ae43-8545de8370fe.jpg","index":0,"item":"97a06639-8428-4afe-9bbc-5f9c5eeba631","keywords":null,"link":"/tudomany/20250310_egeszseg-halalozas-kockazata-novenyi-olaj-vaj-fogyasztasa","timestamp":"2025. március. 10. 20:03","title":"Egyértelmű eredmény: ha vaj helyett növényi olajat fogyaszt, csökken a halálozás kockázata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93bfe826-3dd6-4e27-bba5-bcd592c7c6c6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ötéves szerződést kötött a Liverpool és az Adidas, augusztustól már nem a Nike szállítja a sportfelszerelést a klubnak.","shortLead":"Ötéves szerződést kötött a Liverpool és az Adidas, augusztustól már nem a Nike szállítja a sportfelszerelést a klubnak.","id":"20250310_adidas-nike-liverpool","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93bfe826-3dd6-4e27-bba5-bcd592c7c6c6.jpg","index":0,"item":"3468e3f7-b865-4ac9-8ba8-37b11d2552a1","keywords":null,"link":"/kkv/20250310_adidas-nike-liverpool","timestamp":"2025. március. 10. 15:52","title":"Évi 60 millió fontért újra Adidast húz a Liverpool","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f635bb1f-177a-4124-91dd-44df9d9440ef","c_author":"HVG","category":"360","description":"Tovább maradnak egészségesek, de tovább is élhetnek azok, akik hosszabb távon, akár évtizedeken át ugyanahhoz az orvoshoz (értsd: háziorvoshoz) járnak – erre hívja fel a figyelmet tudományos cikkében egy gerontológusprofesszor.","shortLead":"Tovább maradnak egészségesek, de tovább is élhetnek azok, akik hosszabb távon, akár évtizedeken át ugyanahhoz...","id":"20250310_hvg-haziorvosvalasztas-elettartam-egeszseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f635bb1f-177a-4124-91dd-44df9d9440ef.jpg","index":0,"item":"35de5ff9-0941-4123-9ef3-c63725537107","keywords":null,"link":"/360/20250310_hvg-haziorvosvalasztas-elettartam-egeszseg","timestamp":"2025. március. 10. 16:00","title":"Tovább élhetnek, akik sokáig ugyanahhoz a háziorvoshoz járnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0e502f9-026d-4432-828d-65721c04c54a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az osztrák közlekedési minisztérium nem nyugodott bele, hogy a magyar fél erőből lenyomta őket a vasúti társaságban.","shortLead":"Az osztrák közlekedési minisztérium nem nyugodott bele, hogy a magyar fél erőből lenyomta őket a vasúti társaságban.","id":"20250310_Ausztria-kozlekedesi-miniszterium-Lazar-Janos-GYSEV-MAV-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0e502f9-026d-4432-828d-65721c04c54a.jpg","index":0,"item":"505b380e-efcb-4fde-a2f0-8748082096fc","keywords":null,"link":"/kkv/20250310_Ausztria-kozlekedesi-miniszterium-Lazar-Janos-GYSEV-MAV-per","timestamp":"2025. március. 10. 08:16","title":"Beperelte Lázárékat az osztrák állam a GYSEV miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b43ab8a-57b5-441c-ba62-16c386059d8c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Office részeként elérhető kiadványszerkesztőt is kivezeti a Microsoft, és az átállás nem is lesz olyan egyszerű, mint más esetekben.","shortLead":"Az Office részeként elérhető kiadványszerkesztőt is kivezeti a Microsoft, és az átállás nem is lesz olyan egyszerű...","id":"20250311_microsoft-office-publisher-megszunes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b43ab8a-57b5-441c-ba62-16c386059d8c.jpg","index":0,"item":"6c3de597-7a35-43f4-bbd7-15d276c3cefd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250311_microsoft-office-publisher-megszunes","timestamp":"2025. március. 11. 14:03","title":"A Skype mellett egy másik, 34 éves programot is megszüntet a Microsoft","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"Törvényjavaslat még nincs, még csak most kezdik kidolgozni, de máris megszólalt a varsói USA-nagykövetség vezetésére jelölt Thomas Rose.","shortLead":"Törvényjavaslat még nincs, még csak most kezdik kidolgozni, de máris megszólalt a varsói USA-nagykövetség vezetésére...","id":"20250311_Jobb-lesz-ha-visszavonjak-kulonben-Trump-elnok-bosszut-al-lengyel-amerikai-nagykovet-varso","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9.jpg","index":0,"item":"527778d4-570f-4641-8e96-7dab2dd46e8d","keywords":null,"link":"/vilag/20250311_Jobb-lesz-ha-visszavonjak-kulonben-Trump-elnok-bosszut-al-lengyel-amerikai-nagykovet-varso","timestamp":"2025. március. 11. 20:00","title":"Jobb lesz, ha visszavonják, különben Trump elnök bosszút áll - reagált egy lengyel adójavaslatra a még ki sem nevezett varsói amerikai nagykövet.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A reformkényszert tulajdonképpen a rendszerváltás óta minden kurzus érzékelte, sőt volt olyan, amelyik a reformok ügyét retorikája középpontjába állította, ennek ellenére a regnáló kormányok a konkrét reformlépésektől úgy irtóztak, mint ördög a tömjénfüsttől. Többnyire csak toldozgatásra, foltozgatásra, rögtönzésszerű korrekciókra, félmegoldásokra futotta. Novák Zoltán, a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatásvezetőjének írása.
„Reform vagy bukás, nincs más.” Ez volt őszödi beszéd váteszi kulcsmondata, és az előző ciklusban tanúi lehettünk, hogyan fullad ki a kezdeti reformlendület, hogyan porlad el a reformidentitás a párton belüli ellentétek, a koalíciós ütközések, hitelességi problémák, a társadalmi ellenállás és a költségvetési prés súlya alatt. Bár az akkori szituáció ezer ponton különbözik e jelenlegitől, a reform vagy bukás dilemmája mégis elemi erővel jelenik meg újra a kormányzó erő cselekvési horizontján, és mind a jobboldali kormány, mind az ország szempontjából sok múlik azon, hogy milyen választ sikerül adni a problémára.
A reformkényszer általános természete
A reformkényszert tulajdonképpen a rendszerváltás óta minden kurzus érzékelte, sőt volt olyan, amelyik a reformok ügyét retorikája középpontjába állította, ennek ellenére a regnáló kormányok a konkrét reformlépésektől úgy irtóztak, mint ördög a tömjénfüsttől. Többnyire csak toldozgatásra, foltozgatásra, rögtönzésszerű korrekciókra, félmegoldásokra futotta; még a legnagyobb nekibuzdulás is csak rossz kompromisszumok övezte öszvérmegoldást szült. Az irtózás oka elsősorban abban ragadható meg, hogy a szerkezeti átalakítások általános sajátossága, hogy negatív hatásai azonnal jelentkeznek, pozitív hozadéka pedig csak közép- és hosszútávon mutatkozik, és ez a cikluslogika által áthatott hazai kormányzás számára nem túl vonzó forgatókönyv.
Ugyanakkor a legnagyobb probléma az, hogy a reformkényszer a döntéshozók számára mindenekelőtt mint költségvetési szükségszerűség merül fel, és ott, ahol rosszul működő rendszereket kellene látni, ott csak sarokszámokat, költségvetési tételeket látnak. Ez a fiskális csőlátás számszaki problémára redukálja a kérdéskört, ami pedig szinte mindig fűnyíróelven alapuló forráskivonást eredményez. Nagy hibát követ el az, aki a nagy ellátórendszerekhez egyoldalúan közelít: a finanszírozás fenntarthatósága csak az egyik dimenzió, legalább ilyen fontos tényező a funkcionalitás, nevezetesen az, hogy ezek a rendszerek mennyiben töltik be azt a funkciót, amiért fenntartjuk. Az ellátás minősége és a ráfordítás együtt határozza meg az adott struktúra hatékonyságát, és amíg a hatalom nem a hatékonyság aspektusából közelít ezekhez a rendszerekhez, rendszerszintű megoldásokat keresve, hanem csak a feneketlen pénznyelőt látja bennük, addig nem is remélhetünk – megnyugtató kimenetelű – szerkezeti reformokat.
A jelenlegi reformkényszer
Sajnos a jelenlegi szituációnak is az a legnagyobb hátulütője, hogy nagy a veszélye annak, hogy a mérlegre kerülő tényezők közül ismét a fiskális szempontok felé billen a mérleg nyelve, és a reformszándékot újfent a költségvetési kényszer szüli. A ciklus végére ugyanis kifutnak az ágazati válságadók, ezáltal többszáz-milliárdos rés keletkezik a költségvetésben, és a nyilatkozatok szerint a kormányzat „reformok sorával” igyekszik a költségvetést stabilizálni.
Azzal önmagában még nincs is baj, hogy reformoktól források felszabadulását várja a kormányzat, mivel vannak tartalékok a rendszerben, az már sokkal aggasztóbb, hogy előbb születik meg a keretösszeg, amit ki kívánnak venni az ellátórendszerekből, és csak ezután látnak napvilágot a reformkoncepciók; tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az eddig nyilvánosságra hozott szakpolitikai tervezetek pedig éppenséggel pont nem a kiadáscsökkentés irányába mutatnak. Mindenesetre a kormányzat számára minden korábbinál élesebben rajzolódik ki a reform vagy bukás dilemmája, mert ha nem sikerül a következő két évben racionalizálni a rendszerek finanszírozását, akkor egyszerűen bedől a költségvetés. A kormány gazdasági vezetői ezzel tisztában vannak, most már csak a belső ellenzéket és a társadalmat kell meggyőzniük, és ez nem lesz egyszerű feladat.
A reformok hazai közege
Méghozzá azért nem, mert az előző ciklusban kormány és ellenzék közösen járatta le a reformok ügyét, az egyik azzal, hogy retorikájában összemosta a megszorításokat a reformokkal, majd a koalíciós huzavona eredményeképpen egy kipróbálatlan és – feltehetően – működésképtelen modellt akart ráerőltetni az egészségügyi rendszerre (majd a koalíció felbomlása után az egészből kihátrált), a másik azzal, hogy ellenzékként mindvégig következetes és offenzív reformellenes politikát folytatott. Ezzel sikerült elmélyíteni a –mélyreható változásoktól amúgy is rettegő – magyar társadalomban a reformellenességet.
Nem szabad lebecsülni a kormányoldalon érzékelhető, érdekellentétekből fakadó belső ellenállást sem, a Hoffmann-Pokorni pengeváltás csak szelíd intermezzo volt ahhoz képest, ahogy a helyi Fidesz-vezetők (Budapest, Szombathely) a Semmelweis-terv ellen felléptek. Ezen a téren szemléletes mementó lehet az előző kurzus kudarca, az egészségügyi ellátórendszer reformja tudniillik épp a helyi politikusok lobbi-erején bukott el. Mindazonáltal nem érdemes túldimenzionálni sem ezt a kérdéskört, hisz afelől nem lehet kétségünk, ha megszületik a központi akarat, akkor az érvényesítve lesz (a Fidesz sokkal kevésbé fragmentált, és sokkal fegyelmezettebb párt, mint az MSZP). Sokkal életszerűbb az a kockázat, hogy a központi akarat csak a forrás-felszabadítás keretszámaira terjed ki, a koncepcionális kérdéseket a szakpolitikusokra bízza, akikkel a helyi politikusok azonnal tengelyt akasztanak, és az érdekek kuszaságában az eredeti koncepciók felhígulnak, inkoherenssé válnak.
Mindent egybevetve leszögezhetjük, minden azon áll vagy bukik, hogy sikerül-e megtalálni az egyensúlyt a finanszírozási és a funkcionális szempontok között. Ha a finanszírozási aspektus kerül túlsúlyba, akkor a többi alrendszer is a nyugdíjrendszer sorsára jut, ahol a jövő évi költségvetés már konkrét összegekkel számol (a magánnyugdíj megtakarítások állami rendszerbe történő visszavezetése kapcsán), de még mindig nem tudjuk, hogy voltaképpen milyen modell, milyen fenntarthatósági pályán kerül bevezetésre a folyamat végpontján.
Ha arra keressük a választ, hogy az elmúlt húsz évben az egymást váltó kormányok miért nem voltak képesek megfelelő választ adni a közellátás szerkezeti kihívásaira, miközben a térség országai már jórészt túl vannak ezen a problémán, akkor – a már említett akadályozó tényezőkön túl – két, mélyebben gyökerező motívumot emelhetünk ki. Az egyik a politikai rövidlátás, mely természetszerűen bátortalanságot eredményez, és száműzi a perspektivikus gondolkodást, ezzel lehetetlenné téve az átgondolt hosszú távú tervezést. A másik torz közjófelfogás, amely a politikai aktorok részéről abban merül ki, hogy az ország számára az a jó „ha mi kormányzunk”, a többi részletkérdés, menet közben megoldható. E két tényező akadályozta meg a politikai pártokat abban, hogy már ellenzékben részletesen kidolgozzák reformterveiket, szakpolitikai koncepcióikat, és már úgy érkezzenek a kormányrúdhoz, hogy az elképzeléseket kiérlelték, a belső vitákat lefolytatták, a cselekvési terveket kidolgozták. Ha ebből a szemszögből vizsgáljuk, akkor be kell látnunk, hogy a kormányzóképesség szempontjából az elmúlt húsz évben minden magyar kormány felkészületlenül (korlátozottan kormányzóképes állapotban) kezdte meg működését, ennek eredményeképpen – szerkezeti szinten – ugyanazt hagyta utódjára, amit elődjétől megörökölt.