Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"871ad47d-e80c-4bf5-bf90-69bba5da9fb1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Nemzet Hangja szavazás eredményétől Orbán Viktor eljutott a Tisza Párt–Brüsszel-paktumig.","shortLead":"A Nemzet Hangja szavazás eredményétől Orbán Viktor eljutott a Tisza Párt–Brüsszel-paktumig.","id":"20250414_orban-viktor-tisza-part-ukrajna-unios-tagsag-nemzet-hangja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/871ad47d-e80c-4bf5-bf90-69bba5da9fb1.jpg","index":0,"item":"3dbb0d9c-2b7a-44ea-b0af-5c38fbe85534","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_orban-viktor-tisza-part-ukrajna-unios-tagsag-nemzet-hangja","timestamp":"2025. április. 14. 17:05","title":"Orbán szerint a Tisza Párt igent mondott Ukrajna uniós tagságára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22a6576f-bd7d-49d7-8759-9dd69d67abe7","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a csúcsmobilok árának alig ötödéért kínált legfrissebb androidos okostelefon, melynek egyik újdonsága egyenesen a legdrágább iPhone-okról érkezett. Nyúzópróbán a Honor 400 Lite.","shortLead":"Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a csúcsmobilok árának alig ötödéért kínált legfrissebb androidos okostelefon...","id":"20250416_olcso-uj-androidos-mobil-honor-400-lite-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22a6576f-bd7d-49d7-8759-9dd69d67abe7.jpg","index":0,"item":"c1a48b5b-90f4-428f-a08e-bdd85e9cbe5c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_olcso-uj-androidos-mobil-honor-400-lite-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 16. 08:03","title":"Remek az ára, de mennyire jó a legújabb lájtos androidos mobil? Teszten a Honor 400 Lite","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f65dc0bd-c803-4aee-a822-d6a0a3e45605","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A mély vallásosságáról és a műveiben megjelenő keresztény szimbolikáról ismert spanyol művészt már régóta „Isten építészének” nevezik. Vannak, akik még imádkoznak is hozzá.","shortLead":"A mély vallásosságáról és a műveiben megjelenő keresztény szimbolikáról ismert spanyol művészt már régóta „Isten...","id":"20250415_Szentte-avathatjak-Gaudit-a-Sagrada-Familia-tervezojet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f65dc0bd-c803-4aee-a822-d6a0a3e45605.jpg","index":0,"item":"4914e997-bbcc-45d0-9bae-9b64385c6427","keywords":null,"link":"/kultura/20250415_Szentte-avathatjak-Gaudit-a-Sagrada-Familia-tervezojet","timestamp":"2025. április. 15. 09:08","title":"Szentté avathatják Gaudít, a Sagrada Família tervezőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e056d0f-c8f0-4f53-b434-0fd2fe6eeb79","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A vállalat szerint az általános gazdasági helyzet miatt jelentősen csökkent a gyárak kapacitásának kihasználása.","shortLead":"A vállalat szerint az általános gazdasági helyzet miatt jelentősen csökkent a gyárak kapacitásának kihasználása.","id":"20250415_bosch-nemetorszagi-gyarak-bezaras-miskolc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e056d0f-c8f0-4f53-b434-0fd2fe6eeb79.jpg","index":0,"item":"fa48d072-0c90-4814-b8cb-9c93faba41d5","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_bosch-nemetorszagi-gyarak-bezaras-miskolc","timestamp":"2025. április. 15. 14:53","title":"Bezárja két német üzemét, részben Miskolcra hozná az ottani termelést a Bosch","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef4937d1-da8e-4982-91f8-f2d663465fef","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kiszivárgott információk szerint az Apple a szelfikamerát és a FaceID érzékelőjét is a kijelző alá rejtené a hajlítható iPhone-ban.","shortLead":"A kiszivárgott információk szerint az Apple a szelfikamerát és a FaceID érzékelőjét is a kijelző alá rejtené...","id":"20250415_apple-hajlithato-kijelzos-iphone-szelfikamera-kijelzo-ala-rejtett-kamera","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef4937d1-da8e-4982-91f8-f2d663465fef.jpg","index":0,"item":"80be29a2-2fdf-49db-9cd1-b0f9e1132782","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_apple-hajlithato-kijelzos-iphone-szelfikamera-kijelzo-ala-rejtett-kamera","timestamp":"2025. április. 15. 10:03","title":"Rejtett kamerát tehet az Apple a hajlítható kijelzős iPhone-ba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Lázár János Sarkadon arról beszélt, hogy a Pride magamutogatás és meg kell szüntetni, aki Magyar Péterre szavaz, az Ukrajnát támogatja és jóslásokba bocsátkozott a 2026-os választásokkal kapcsolatban.","shortLead":"Lázár János Sarkadon arról beszélt, hogy a Pride magamutogatás és meg kell szüntetni, aki Magyar Péterre szavaz...","id":"20250415_lazar-janos-sarkad-forum-fidesz-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8.jpg","index":0,"item":"ce44f599-b1b4-4875-867b-4deb649881ed","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_lazar-janos-sarkad-forum-fidesz-tisza-part","timestamp":"2025. április. 15. 21:02","title":"Lázár: Az utóbbi hónapokban mindenki engem baszogat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2364a452-e9d1-456a-a1e1-b9c96d9d9377","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes-dalszerző szerint szó sincs arról, hogy szélsőjobboldali lenne, ezzel csak lejáratni akarják az interneten.","shortLead":"Az énekes-dalszerző szerint szó sincs arról, hogy szélsőjobboldali lenne, ezzel csak lejáratni akarják az interneten.","id":"20250414_szarvasbebi-szeru-online-zaklatas-aldozat-morrissey","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2364a452-e9d1-456a-a1e1-b9c96d9d9377.jpg","index":0,"item":"c9e7ec95-f256-4238-aabc-7653adf1379d","keywords":null,"link":"/elet/20250414_szarvasbebi-szeru-online-zaklatas-aldozat-morrissey","timestamp":"2025. április. 14. 19:09","title":"Szarvasbébiszerű zaklatás áldozatának mondja magát Morrissey","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90a0a150-5c42-4916-8ea9-05c79fcc8fca","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A csalók több mint 65 millió forintos kárt okoztak.","shortLead":"A csalók több mint 65 millió forintos kárt okoztak.","id":"20250415_Kozel-5000-hamis-cipot-talaltak-a-NAV-ellenorei-Budapesten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90a0a150-5c42-4916-8ea9-05c79fcc8fca.jpg","index":0,"item":"8eac43ce-a2f2-4e3b-a137-1c3933fd3cf2","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_Kozel-5000-hamis-cipot-talaltak-a-NAV-ellenorei-Budapesten","timestamp":"2025. április. 15. 13:02","title":"Közel 5000 hamis cipőt találtak a NAV ellenőrei Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A reformkényszert tulajdonképpen a rendszerváltás óta minden kurzus érzékelte, sőt volt olyan, amelyik a reformok ügyét retorikája középpontjába állította, ennek ellenére a regnáló kormányok a konkrét reformlépésektől úgy irtóztak, mint ördög a tömjénfüsttől. Többnyire csak toldozgatásra, foltozgatásra, rögtönzésszerű korrekciókra, félmegoldásokra futotta. Novák Zoltán, a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatásvezetőjének írása.
„Reform vagy bukás, nincs más.” Ez volt őszödi beszéd váteszi kulcsmondata, és az előző ciklusban tanúi lehettünk, hogyan fullad ki a kezdeti reformlendület, hogyan porlad el a reformidentitás a párton belüli ellentétek, a koalíciós ütközések, hitelességi problémák, a társadalmi ellenállás és a költségvetési prés súlya alatt. Bár az akkori szituáció ezer ponton különbözik e jelenlegitől, a reform vagy bukás dilemmája mégis elemi erővel jelenik meg újra a kormányzó erő cselekvési horizontján, és mind a jobboldali kormány, mind az ország szempontjából sok múlik azon, hogy milyen választ sikerül adni a problémára.
A reformkényszer általános természete
A reformkényszert tulajdonképpen a rendszerváltás óta minden kurzus érzékelte, sőt volt olyan, amelyik a reformok ügyét retorikája középpontjába állította, ennek ellenére a regnáló kormányok a konkrét reformlépésektől úgy irtóztak, mint ördög a tömjénfüsttől. Többnyire csak toldozgatásra, foltozgatásra, rögtönzésszerű korrekciókra, félmegoldásokra futotta; még a legnagyobb nekibuzdulás is csak rossz kompromisszumok övezte öszvérmegoldást szült. Az irtózás oka elsősorban abban ragadható meg, hogy a szerkezeti átalakítások általános sajátossága, hogy negatív hatásai azonnal jelentkeznek, pozitív hozadéka pedig csak közép- és hosszútávon mutatkozik, és ez a cikluslogika által áthatott hazai kormányzás számára nem túl vonzó forgatókönyv.
Ugyanakkor a legnagyobb probléma az, hogy a reformkényszer a döntéshozók számára mindenekelőtt mint költségvetési szükségszerűség merül fel, és ott, ahol rosszul működő rendszereket kellene látni, ott csak sarokszámokat, költségvetési tételeket látnak. Ez a fiskális csőlátás számszaki problémára redukálja a kérdéskört, ami pedig szinte mindig fűnyíróelven alapuló forráskivonást eredményez. Nagy hibát követ el az, aki a nagy ellátórendszerekhez egyoldalúan közelít: a finanszírozás fenntarthatósága csak az egyik dimenzió, legalább ilyen fontos tényező a funkcionalitás, nevezetesen az, hogy ezek a rendszerek mennyiben töltik be azt a funkciót, amiért fenntartjuk. Az ellátás minősége és a ráfordítás együtt határozza meg az adott struktúra hatékonyságát, és amíg a hatalom nem a hatékonyság aspektusából közelít ezekhez a rendszerekhez, rendszerszintű megoldásokat keresve, hanem csak a feneketlen pénznyelőt látja bennük, addig nem is remélhetünk – megnyugtató kimenetelű – szerkezeti reformokat.
A jelenlegi reformkényszer
Sajnos a jelenlegi szituációnak is az a legnagyobb hátulütője, hogy nagy a veszélye annak, hogy a mérlegre kerülő tényezők közül ismét a fiskális szempontok felé billen a mérleg nyelve, és a reformszándékot újfent a költségvetési kényszer szüli. A ciklus végére ugyanis kifutnak az ágazati válságadók, ezáltal többszáz-milliárdos rés keletkezik a költségvetésben, és a nyilatkozatok szerint a kormányzat „reformok sorával” igyekszik a költségvetést stabilizálni.
Azzal önmagában még nincs is baj, hogy reformoktól források felszabadulását várja a kormányzat, mivel vannak tartalékok a rendszerben, az már sokkal aggasztóbb, hogy előbb születik meg a keretösszeg, amit ki kívánnak venni az ellátórendszerekből, és csak ezután látnak napvilágot a reformkoncepciók; tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az eddig nyilvánosságra hozott szakpolitikai tervezetek pedig éppenséggel pont nem a kiadáscsökkentés irányába mutatnak. Mindenesetre a kormányzat számára minden korábbinál élesebben rajzolódik ki a reform vagy bukás dilemmája, mert ha nem sikerül a következő két évben racionalizálni a rendszerek finanszírozását, akkor egyszerűen bedől a költségvetés. A kormány gazdasági vezetői ezzel tisztában vannak, most már csak a belső ellenzéket és a társadalmat kell meggyőzniük, és ez nem lesz egyszerű feladat.
A reformok hazai közege
Méghozzá azért nem, mert az előző ciklusban kormány és ellenzék közösen járatta le a reformok ügyét, az egyik azzal, hogy retorikájában összemosta a megszorításokat a reformokkal, majd a koalíciós huzavona eredményeképpen egy kipróbálatlan és – feltehetően – működésképtelen modellt akart ráerőltetni az egészségügyi rendszerre (majd a koalíció felbomlása után az egészből kihátrált), a másik azzal, hogy ellenzékként mindvégig következetes és offenzív reformellenes politikát folytatott. Ezzel sikerült elmélyíteni a –mélyreható változásoktól amúgy is rettegő – magyar társadalomban a reformellenességet.
Nem szabad lebecsülni a kormányoldalon érzékelhető, érdekellentétekből fakadó belső ellenállást sem, a Hoffmann-Pokorni pengeváltás csak szelíd intermezzo volt ahhoz képest, ahogy a helyi Fidesz-vezetők (Budapest, Szombathely) a Semmelweis-terv ellen felléptek. Ezen a téren szemléletes mementó lehet az előző kurzus kudarca, az egészségügyi ellátórendszer reformja tudniillik épp a helyi politikusok lobbi-erején bukott el. Mindazonáltal nem érdemes túldimenzionálni sem ezt a kérdéskört, hisz afelől nem lehet kétségünk, ha megszületik a központi akarat, akkor az érvényesítve lesz (a Fidesz sokkal kevésbé fragmentált, és sokkal fegyelmezettebb párt, mint az MSZP). Sokkal életszerűbb az a kockázat, hogy a központi akarat csak a forrás-felszabadítás keretszámaira terjed ki, a koncepcionális kérdéseket a szakpolitikusokra bízza, akikkel a helyi politikusok azonnal tengelyt akasztanak, és az érdekek kuszaságában az eredeti koncepciók felhígulnak, inkoherenssé válnak.
Mindent egybevetve leszögezhetjük, minden azon áll vagy bukik, hogy sikerül-e megtalálni az egyensúlyt a finanszírozási és a funkcionális szempontok között. Ha a finanszírozási aspektus kerül túlsúlyba, akkor a többi alrendszer is a nyugdíjrendszer sorsára jut, ahol a jövő évi költségvetés már konkrét összegekkel számol (a magánnyugdíj megtakarítások állami rendszerbe történő visszavezetése kapcsán), de még mindig nem tudjuk, hogy voltaképpen milyen modell, milyen fenntarthatósági pályán kerül bevezetésre a folyamat végpontján.
Ha arra keressük a választ, hogy az elmúlt húsz évben az egymást váltó kormányok miért nem voltak képesek megfelelő választ adni a közellátás szerkezeti kihívásaira, miközben a térség országai már jórészt túl vannak ezen a problémán, akkor – a már említett akadályozó tényezőkön túl – két, mélyebben gyökerező motívumot emelhetünk ki. Az egyik a politikai rövidlátás, mely természetszerűen bátortalanságot eredményez, és száműzi a perspektivikus gondolkodást, ezzel lehetetlenné téve az átgondolt hosszú távú tervezést. A másik torz közjófelfogás, amely a politikai aktorok részéről abban merül ki, hogy az ország számára az a jó „ha mi kormányzunk”, a többi részletkérdés, menet közben megoldható. E két tényező akadályozta meg a politikai pártokat abban, hogy már ellenzékben részletesen kidolgozzák reformterveiket, szakpolitikai koncepcióikat, és már úgy érkezzenek a kormányrúdhoz, hogy az elképzeléseket kiérlelték, a belső vitákat lefolytatták, a cselekvési terveket kidolgozták. Ha ebből a szemszögből vizsgáljuk, akkor be kell látnunk, hogy a kormányzóképesség szempontjából az elmúlt húsz évben minden magyar kormány felkészületlenül (korlátozottan kormányzóképes állapotban) kezdte meg működését, ennek eredményeképpen – szerkezeti szinten – ugyanazt hagyta utódjára, amit elődjétől megörökölt.