„Nem megfelelő a munka”, „alacsonyak a juttatások”, „nem jövök ki a főnökömmel”, „fejlődni szeretnék” – akármi is legyen az álláskeresés indoka, aki szeretne mihamarabb (új) állást kapni, annak tisztában kell lennie a 2017-es önéletrajz trendekkel.

Nézzük meg, mire figyeljünk idén:

# 1: Élvonalbeli önéletrajzok

Már csak kevesen használják a régi Microsoft önéletrajz sablonjait, vagy az olyan unalmas töltelékszavakat, mint például „kiváló kommunikációs készség”, vagy „jó csapatjátékos”. Mostanra a legtöbb álláskereső ráébredt arra, hogy ahogy a technológia is folyamatosan változik, frissül és egyre jobbá válik, úgy a karrierrel kapcsolatos kommunikáció is, beleértve az önéletrajzokat. A top tehetségekért folyó verseny különösen magas lesz a technológiai, mérnöki és pénzügyi területeken – azokban az iparágakban, ahol a legnagyobb a szakemberhiány. A fejvadászok már most nehéz időket jósolnak a szakmának: a képzett jelöltek megtalálása egyre nagyobb kihívást jelent, ezért rengeteg időt kell fektetniük a kiválasztási folyamat módosítására.

Dobjuk ki az elavult önéletrajzokat, és modern, vizuálisan is megnyerő, első osztályú CV-ket írjunk, amelyek segítenek kiemelni a legjobb tulajdonságainkat, és versenyelőnyt adnak a többiekkel szemben. Fektessünk energiát a személyes márkaépítésre, és olyan önéletrajzot adjunk ki a kezünkből, amely valós előnyöket kínál a potenciális munkaadók számára.

# 2. Látványos, vizuális önéletrajzok

Agyunk képi feldolgozása 60 ezerszer gyorsabb, mint amikor szöveget olvasunk. Legtöbbünk képek útján érti meg a világot, nem pedig szavak formájában. Ha vizuális típus vagy, tudod, hogyan működik mindez. Nem véletlen, hogy az olyan oldalak, mint a Pinterest, Instagram vagy a Snapchat széleskörűen népszerűvé váltak ebben a vizuálisan irányított társadalomban.

2017-ben, az előző évekhez képest sokkal inkább a vizuális adatokra kerül a hangsúly az önéletrajzokban is. A Skyward legutóbbi tanulmánya felfedte, hogy a tartalomhoz kapcsolódó képek 94%-al több látogatottságot hoznak, mint a képek nélküli tartalom. Az adatok vizuális ábrázolása legalább annyira könnyen elérhetővé válik, mint a Microsoft Word vagy a Power Point alkalmazása, valamint előtérbe kerülnek a grafikonok és ábrák.

Ne feledjük, hogy nem kell például az értékesítésben dolgoznunk a számadatok megmutatásához, területtől függetlenül számszerűsíthetjük az eredményeinket, és vizuális ábrázolást készíthetünk róluk. Használhatunk kördiagramokat a kulcsszavaink, készségeink, szakterületeinket bemutatására

# 3. Kreatív önéletrajzok

Az álláskeresők egyre kreatívabbakká válnak, és kitekintenek a hagyományos önéletrajz skatulyájából. Ebben az évben megugrik majd az infografikus önéletrajzok használata, egyre több álláskereső ilyet küld bemutatkozásként, csatolva hozzá a teljes önéletrajzot vagy a motivációs levelet. Az önéletrajzok egyre inkább egy magazin címlaphoz fognak hasonlítani, igaz ez a megközelítés leginkább a kreatív területeken népszerű, ám az infografikus önéletrajzokat bármilyen iparágban és bármilyen pozíciószinten működnek. 

# 4. A Twitter hatás

A bőbeszédű emberek számára nehéz rövidnek és lényegre törőnek lenni, ennek ellenére a rövidség lett a norma a szociális médiában is. Hozzászoktunk a karakterek számolásához, a hashtaggel ellátott kulcsszavak használatához, hogy a legrövidebb formában fejezzük ki magunkat. Ez a trend nem kerülte el az álláskeresést sem. Egy olyan társadalomban, ahol mindenki elfoglalt, az önéletrajz szűkre szabása a legnagyobb érdekünk. Ez nem azt jelenti, hogy muszáj egy oldalas önéletrajzokat elküldenünk, de legyünk figyelmesek a szöveg sűrűségére. Használjunk felsorolást, hogy megtördeljük az információ mennyiséget, és maximalizáljuk mindezt 5 pontban. Legyünk tömörek, csak a lényeget mondjuk a lehető legkevesebb szóval. Használjunk diagramokat, grafikonokat és más képeket, hogy így kommunikáljuk az információt. Amikor az önéletrajzunkat, motivációs levelünket írjuk, emlékezzünk a Twitter karakterszámlálójára, amely maximum 140 karaktert engedélyez, és próbáljuk meg minden egyes állításunkat e paraméteren belül tartani.

# 5. A „gig economy”

Az úgynevezett „gig economy”, „hakni gazdaság”, vagyis az alkalmi munkák gazdasága, valamint a projekt alapú munkavégzés fellendülőben van. 2016-ban a brit álláskeresők több mint egyötöde alkalmi munkát végzett. Manapság itthon is egyre több munkaadó barátkozik meg a gondolattal, hogy a munkavállalók nem maradnak a nyugdíjig egy cégnél. De hogyan hat ez a tendencia az önéletrajzainkra?

Többé nem kell aggódnunk azért, ha gyakran váltottuk munkahelyet. Pár évvel ezelőtt a HR világában aszerint szelektálták az önéletrajzokat, hogy mennyi időt töltöttünk el egy munkahelyen, és ha ez kevesebb volt, mint két év, nem is foglalkoztak többé velünk. A HR-eseket arra tréningezték, hogy ignorálják ezeket a jelentkezőket. Viszont manapság már nem tekintenek a munkáltatók negatívan arra a jelöltre, aki gyakran váltogatja az állásait, sőt ez az a rugalmasság, amit valójában elvárnak. Tehát innentől kezdve nyugodtan az önéletrajzunkba foglalhatjuk a rövid, akár csak pár hónapig tartó munkaviszonyainkat, rövid távú projektjeinket, szakmai gyakorlatainkat is.

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

A Work It Daily cikke nyomán



Az oldalon elhelyezett tartalom a Jobline.hu közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.