Telekom
Telekom

Akár új vállalkozást indítunk, akár meglévő vállalkozásunk online jelenlétét erősítjük, fel kell tennünk a kérdést: szükségünk van saját weboldalra – és ha igen, milyenre, vagy bízzuk magunkat a közösségi médiára? – Szakértőnk szerint a következőket érdemes megfontolni.

A cikk elkészítésében Tóth-Czere Péter, a LeadFlow Consulting szakértője volt a segítségünkre.

Amióta aktívan jelen van életünkben az internet, azóta a céges weboldal, mint elsődleges kommunikációs platform adja a legtöbb vállalkozás üzleti tevékenységének alapját. Persze vannak, akik szerint nincs szükség saját honlapra, mert a közösségi média által kínált lehetőségek bőven elegendőek.

Mire elég a közösségi média?

Magyarországon a legtöbben a Facebookra gondolnak, ha közösségi médiáról van szó. De milyen lehetőségek rejlenek használatában?

  • Üzleti oldalunkat (page-ünket) szinte percek alatt regisztrálhatjuk.
  • Oldalunkat könnyen hozzáigazíthatjuk a céges arculathoz, logót és háttérképet is feltölthetünk rá.
  • Lehetőség van webshop és termékkatalógus kezelésére, bár ehhez szükség van külső webshopra is. Erről részletesebben itt tájékozódhat.
  • Kommunikálhatunk már meglévő ügyfelekkel és érdeklődőkkel egyaránt.
  • Reklámozhatjuk a vállalkozásunkat, hirdetést adhatunk fel, posztokat emelhetünk ki.
  • Publikálhatunk témába vágó, figyelemfelkeltő tartalmakat.
  • Promóciókat, játékokat szervezhetünk segítségével.

Ezek alapján valóban úgy tűnik, hogy a közösségi médiában szinte minden megvan, amire szükségünk lehet vállalkozásunk online sikeréhez.

Ugyanakkor fontos tudni, hogy az itt közzétett tartalmakat a Google nem éri el teljesen, azaz a keresőoptimalizálás (SEO) által nyújtott lehetőségek is elvesznek számunkra, potenciális vásárlóink nehezebben fognak ránk találni, ami komoly forgalomkiesést okozhat. Mindehhez még tegyük azt is hozzá, hogy például a Facebookon létrehozott céges oldal igazából nem is a sajátunk, valójában nem mi rendelkezünk vele.

Weboldalunk a névjegykártyánk

Ha saját weboldal indítása mellett döntünk, akkor tudnunk kell, hogy pontosan mire is akarjuk használni. Csupán bemutatkozásnak szánjuk? Üzleti ajánlatokat, akciókat akarunk rajta kommunikálni? Szakmai tartalom, amolyan céges blog kerüljön ide? Esetleg mindezek együtt?

Ha nem szeretnénk állandóan frissülő, aktív jelenlétet, akkor is érdemes elkészíteni a következő menüpontokat:

●             Egy bemutatkozó oldal a cégről, hogy mikor és miért jött létre, milyen célkitűzéseink vannak, mik a legfontosabb irányelveink,

●             Egy a szolgáltatásainkat, termékeinket felsoroló oldal, ami SEO szempontból is hasznos lehet,

●             Egy kapcsolati oldal címmel, térképpel, telefonszámmal és e-mail címmel, esetleg üzenetküldő felülettel, hogy elérhessenek bennünket.

De milyen az ideális weboldal?

Amennyiben mégis az aktív, több szolgáltatást integráló oldal mellett döntünk, akkor törekedjünk arra, hogy időtálló is legyen. Tehát úgy építsük fel az oldalunkat, hogy jól szerepeljen a Google találati listáján, legyen keresőoptimalizált, illetve megfelelő felhasználói élményt, minőségi tartalmat kínáljon, hogy rendszeresen visszatérjenek a látogatók. Mindehhez szükség lesz egy átgondolt struktúrára, megfelelően elhelyezett navigációs pontokkal, útvonalakkal, amivel irányítani tudjuk oldalon belül a vásárlóinkat.

Ha egy weboldalon a legfontosabb…

  1. A webshop: az elsődleges cél, hogy minél többen vásároljanak.
  2. A blog: ez esetben azt kell elérni, hogy minél több helyről eljussanak a legfrissebb cikkekhez.
  3. A személyes márkaépítés: minél jobban bemutatni a szakmai sikereinket, a partnereinket és a projektjeinket.
  4. Az ügyfélszerzés: a hangsúly ekkor a kapcsolatfelvételi oldalon van, ezt kell minél inkább láthatóvá tenni, illetve az e-mail feliratkozást.

Minden egyes eset más-más struktúrát igényel, akár az egyes oldalak, akár a teljes site szintjén.

Design vagy tartalom?

Meglepően fontos kérdés, melynek megválaszolásához a következőre kell megfelelnünk: mit igényel a tevékenységi körünk? Egy ügyvédi iroda oldala például lehet letisztult és pragmatikus, hiszen ez sugallja a szakmai profizmust. Egy webdizájner oldala viszont legyen extravagáns, akár még túlzó módon is, mert képességeit így tudja leginkább megmutatni.

Ma a leghatékonyabb megoldás, ami általánosan is működik, az egy letisztult oldal, minimál dizájnnal. Ebben segítséget jelenthet, ha nézelődünk például “material design” témakörben. Ez az irány egy a Google által támogatott és sokat fejlesztett alapgondolat. Azért érdekes, mert a Google rengeteg alkalommal tesztelte, majd ezt követően döntött mellette.

Az is lényeges szempont, hogy nekünk mi tetszik? Soha nem lehetünk elégedettek a legtökéletesebben megszerkesztett weboldaladdal sem, ha az nem tükrözi vállalkozásunkat, és azt, amit magunkról mutatni akarunk.

A tartalom fontosságát pedig nem lehet eléggé hangsúlyozni. Nincs olyan iparág, üzleti tevékenység, ahol ne tenne jót a márkaépítésnek, a látogatottság és az üzleti hatékonyság növelésének a tartalomkészítés. Legyen az blog, videócsatorna vagy közösségi média felület. Mindegy, melyiken kommunikálunk, de minőségi tartalom nélkül nehezen fogunk boldogulni.

Mi van akkor, ha valaki úgy dönt, nincs szüksége közösségi médiára?

Sokan még most is úgy gondolják, hogy majd a termék vagy szolgáltatás eladja magát. Ez egy bizonyos pontig így is van, bár megfelelő eszközök nélkül ezt csak lassabban érhetjük el.

Azt viszont kijelenthetjük, hogy a cégeknek – az online kommunikációhoz – mindenképpen szükségük van közösségi médiára, hiszen ez a leggyorsabb, legegyszerűbb és leghatékonyabb eszköz, amivel fogyasztóikhoz, ügyfeleikhez szólhatnak. Jelenleg Magyaroszágon erre a Facebook, az Instagram és a YouTube a legalkalmasabb. Szóba jöhet még a Snapchat, WhatsApp, Viber hármas is, hiszen feltörekvőben vannak, és a fiatalabb korosztály rendszeresen használja őket.

Összességében azt javasoljuk, hogy közösségimédia-tevékenységünk mögé épüljön fel egy saját céges weboldal is, ami mindig stabil pontja lesz online jelenlétünknek, bármi is történjék egyik vagy másik közösségi oldalunkal.

Itt ellesheti a praktikákat
A Hello Biznisz program egy egyedülálló kezdeményezés: konkrét megoldásaival azt a célt szolgálja, hogy a vállalkozóknak segítséget nyújtson abban, hogy jobban értékesítsenek, jobb legyen a cégük marketingje, hatékonyabban működjön a vállalkozásuk, megtalálják a lehető legjobb alkalmazottakat, merjenek és tudjanak exportálni vagy termék- és szolgáltatási portfóliót szélesíteni. Ezen kihívások egy részén különböző digitális megoldások tudnak segíteni, ám a hellobiznisz.hu oldalon ennél sokkal szerteágazóbb kérdésekre is igyekszik a Telekom pragmatikus és érdekfeszítő megoldásokat adni.

 



Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Telekom Nyrt. megbízásából készült, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.