HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Sok irodai dolgozó képtelen elképzelni, hogy a munkáját otthonról is hatékonyan el tudná végezni. A jó hír, hogy tudatos tervezéssel igenis megvan rá az esély.

Válasszuk külön a házimunkától! 

Az otthonról dolgozók egyik leggyakoribb hibája, hogy összemossák a tényleges munkaidőt az otthon töltött idővel. Ne kezdjünk mosogatni, takarítani, porszívózni vagy más pótcselekvésbe, csak hogy megszabaduljunk a feladatainktól. Ezt a legjobban úgy oldhatjuk meg, ha otthon is külön munkaidőt alakítunk ki magunknak. Nem kell feltétlenül reggel nyolctól délután ötig dolgoznunk, de legyen napi munkabeosztásunk, amit be is tartunk. Ha szeretünk későn kelni, akár tíz órakor is kezdhetjük a munkát. A lényeg nem a korai kezdés, hanem a rendszer és a hatékonyság.

Öltözzünk fel úgy, mintha munkába mennénk!

Nagy lehet a kísértés, hogy reggel kávé mellett, pizsamában olvassuk át e-mailjeinket. A gép előtt gyorsan elrepül azonban 2-3 óra, és szinte már ebédidő lesz, mire észbe kapunk. Alkalmanként ez a kényelmeskedés segíthet ugyan megtörni a napi monotonitást, de hosszú távon nem előnyös. Olyan ruhát vegyünk fel, amelyben egy általunk ideálisnak tartott munkahelyen dolgoznánk. Ha ez farmer és póló, akkor válasszuk azt. Ha a nyári melegben inkább rövidnadrágban és papucsban érezzük jól magunkat, akkor dolgozzunk úgy.

Rendezzünk be irodát otthon is!

A munkaállomáshoz otthoni munkavégzés esetén is érdemes ragaszkodni. A szék kiválasztásánál a kényelem és az egészséges testtartás legyen az elsődleges szempont, az asztalnál és a tárolókapacitásnál pedig a praktikum. Ha berendezünk magunknak egy kisebb irodasarkot otthon, azzal elkerülhetjük az összevissza dolgozás kísértését. A legtöbb modern irodában komoly összegeket áldoznak a megfelelő világítás műszeres bevizsgálására, amire a lakások többségében nincs mód. Azt viszont megtehetjük, hogy megpróbálunk minél többször természetes fényben dolgozni, a szürkületi, őszi-téli vagy esti munkavégzéshez pedig válasszunk szembarát fényforrást.

Figyeljünk oda az ülésre!

A home office-ban dolgozók idejük nagy részét ülve töltik. Munka közben jó néha elterülni a kényelmes kanapén, vagy egy feladatot gyorsan kipipálni a konyhaasztal mellett ülve, de hosszú távon kerüljük ezt a rendszertelenséget. Néhány tízezer forintért már kényelmes és ergonomikus ülést vehetünk magunknak. Amikor csak lehet, használjuk azt, és ne adjuk fel a széket a rövid távú „kényelemért” cserébe – az egészségtelen ülőpozíció következtében kialakuló hát- és nyakfájás ugyanis sokba kerülhet. Az utóbbi időben egyre többen próbálkoznak irodai környezetben is meghonosítani az álló asztalt (standing desk). Ha van elég hely rá, akkor ezt – az ülőmunkával folyamatosan váltogatva – otthoni környezetben is ki lehet próbálni.

Vegyünk növényeket!

A lakás feldíszítésekor sokak számára az első lépés a növényvásárlás. Másoknak meg az utolsó. Pedig néhány jól megválasztott növény nemcsak az otthoni irodai berendezés hangulatára lehet jó hatással, hanem javítja a levegő minőségét is, ami pozitívan hat a munkavégzés minőségére. Azoknak, akik kevésbé járatosak a virágok megfelelő gondozásában, érdemes olyan növényt választaniuk, amelyek gondozása nem igényel komoly odafigyelést. Az egész évben zöldellő szobanövények – amilyen például a lakberendezési áruházak által is előszeretettel kínált kontypálma és dracéna – általában meghálálják az egyszeri beruházást.

Selejtezzünk havonta!

A zsúfolt asztal és munkakörnyezet nemcsak az irodában, hanem otthon is zavaró lehet. A különböző papírok, tervek, jegyzetek, tollak meglepően gyorsan át tudják venni a hatalmat a letisztult munkafelület és fiókok felett. Rakjunk rendet legalább havonta egyszer munkaállomásunk környékén, és csak a legszükségesebb eszközöket hagyjuk a területen. A kívánatos állapot persze a folyamatos rendtartás lenne, de ha csak minden hónap elején selejtezünk egyet, már többet tettünk a munkakörnyezet javításáért, mint a legtöbben szoktak.

Zárjuk ki a zavaró tényezőket!

Távmunkát végzők gyakran esnek abba a kísértésbe, hogy a főnökök vagy kollégák ellenőrző jelenléte hiányában „elvesznek” a neten. A figyelemmegosztó tényezőket érdemes tudatosan a „munkaidőn kívüli” időszakra korlátozni. Ha nagyon koncentrálni akarunk, kapcsoljuk ki a telefonunkat, vagy legalább az értesítéseket, lépjünk ki hosszú jelszóval védett levelezőnkből, Facebook- és egyéb közösségi oldali profilunkból. Már napi 2-3 órás folyamatos koncentrálással és fókuszálással is komoly hatékonyságnövelést érhetünk el.

Tartsunk szünetet!

Az irodai megbeszéléseknek, kávészüneteknek, folyosói beszélgetéseknek is van pozitív hatásuk, 1-2 óránként segítenek ugyanis kikapcsolni és lazítani. Igyekezzünk hasonló szüneteket beiktatni az otthoni munkavégzés során is. Népszerű megoldás erre például a Pomodoro technika, amely a munkavégzési szakaszokat 30 perces blokkokra – 25 perc munka, 5 perc pihenő – osztja. Ezeket a rövid szüneteket hasznosan is tölthetjük: gondoskodhatunk például a szükséges innivalónkról, beiktathatunk gyors nyújtózkodást vagy nyaktornát. De ugyanezt meg lehet tenni 2 órás munkablokk és 10-15 perces szünetblokk bontással is.

Legyünk mobilak!

Egy jó laptop, tablet vagy okostelefon megkönnyíti nemcsak az otthoni munkavégzést, hanem a kimozdulást is. Ha például ügyféltalálkozóra kell mennünk, hasznos lehet, ha dokumentumainkat vagy rendszerünket távolról is elérjük. Erre a felhőalapú rendszerek ma már segítséget nyújtanak. Az is megoldás lehet, ha otthoni asztali számítógépünkhöz távoli hozzáférésünk van, és a világ bármelyik pontjáról elérhetjük.

Papp Gábor cikke eredetileg a HVG Extra Business 2016/2-es számában jelent meg. Hasonló írásokkal a magazin legutóbbi számában is találkozhat, amelyben értékteremtő vállalkozások történeteit ismerheti meg. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg.

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG Extra Business Business magazin

11 cikk, amit csak akkor olvasson el, ha sikeres akar lenni

A kreativitás ma már nem csupán a művészi alkotótevékenységek sajátja, alapvető készségként kell magunkénak tudnunk, ha olyan területen dolgozunk, amely folyamatosan fejlődik. Íme néhány tipp a klasszikus kreatív szakmák gyakorlatából.

HVG Extra Business Business magazin

Mit hoz a jövő? Kinek kell féltenie az állását?

Martin Ford neves jövőkutatóval a munka és a gazdaság jövőjéről, az egyenlőtlenségről és az alapjövedelemről, valamint robotok által készített hamburgerekről beszélgettünk, amiket hamarosan talán már nem lesz kinek megennie.