Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b50f6ff7-57d5-4489-a458-bd7e6b7e5fe4","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-adam-szaraz-istvan-szemerey-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b50f6ff7-57d5-4489-a458-bd7e6b7e5fe4.jpg","index":0,"item":"08b1d807-49ea-48ff-bea1-45700490c9c4","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-adam-szaraz-istvan-szemerey-tamas","timestamp":"2024. november. 29. 06:40","title":"Rokonok, barátok és ismerősök sikeres feltőkésítése után távozhat a Fidesz-univerzumból Matolcsy György","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"671340a1-f5db-4c6b-98bc-2286bea275b9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Krytyka Polityczna nevű baloldali lengyel mozgalom vezetője azt állítja a Project Syndicate-en közzétett elemzésében, hogy 16 éve alatt a kancellár egy sor olyan döntést hozott, aminek eredményeként meggyengült Európa biztonsága, mind a belső, mind a külső fenyegetésekkel szemben. Ám ezért a politikus csakis másokat tesz felelőssé a héten megjelent emlékirataiban.","shortLead":"A Krytyka Polityczna nevű baloldali lengyel mozgalom vezetője azt állítja a Project Syndicate-en közzétett elemzésében...","id":"20241129_slawomir-sierakowski-project-syndicate-angela-merkel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/671340a1-f5db-4c6b-98bc-2286bea275b9.jpg","index":0,"item":"2a5bbe3e-b6d8-4370-bcde-eb7160593e36","keywords":null,"link":"/360/20241129_slawomir-sierakowski-project-syndicate-angela-merkel","timestamp":"2024. november. 29. 15:30","title":"Slawomir Sierakowski: Hát nincs semmi szégyenérzet Angela Merkelben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"feb696ec-90ac-4949-9c63-7086eab4dc86","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Öt év alatt 30 millióval nőtt azok száma, akik egy évben legalább egyszer teniszütőt ragadnak.","shortLead":"Öt év alatt 30 millióval nőtt azok száma, akik egy évben legalább egyszer teniszütőt ragadnak.","id":"20241129_szazmillio-tenisz-novekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/feb696ec-90ac-4949-9c63-7086eab4dc86.jpg","index":0,"item":"a78d4024-18cb-4eda-a823-16610c963fea","keywords":null,"link":"/sport/20241129_szazmillio-tenisz-novekedes","timestamp":"2024. november. 29. 20:47","title":"Százmillió ember teniszezik a világon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Nagy bajban Franciaország Le Pen és Barnier kakaskodása miatt, de Németországban sem jobb a helyzet. Mindkét ország fő baja a gazdaság gyengélkedéséből fakad. Válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"Nagy bajban Franciaország Le Pen és Barnier kakaskodása miatt, de Németországban sem jobb a helyzet. Mindkét ország fő...","id":"20241130_Nemzetkozi-lapszemle-Megbosszulja-magat-hogy-a-berlini-kormany-felrenezett-a-bajok-lattan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"5d728cb4-8bfb-46e7-85ad-6e3c57d0e9ae","keywords":null,"link":"/360/20241130_Nemzetkozi-lapszemle-Megbosszulja-magat-hogy-a-berlini-kormany-felrenezett-a-bajok-lattan","timestamp":"2024. november. 30. 10:01","title":"Nemzetközi lapszemle: Megbosszulja magát, hogy a berlini kormány félrenézett a bajok láttán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c830aa1d-62a9-432d-b730-bff757473a46","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"De ha rajta múlna, az Oroszország-szakértő ezt nem adná meg a miniszterelnök politikai igazgatójának.","shortLead":"De ha rajta múlna, az Oroszország-szakértő ezt nem adná meg a miniszterelnök politikai igazgatójának.","id":"20241129_racz-andras-orban-balazs-doktori-vedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c830aa1d-62a9-432d-b730-bff757473a46.jpg","index":0,"item":"b312727d-ab40-40e7-84d9-f1b796880b7c","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_racz-andras-orban-balazs-doktori-vedes","timestamp":"2024. november. 29. 16:29","title":"Rácz András: Ha Orbán Balázs tudományos fokozatot kap, azt mindenkinek el kell fogadnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d828cf4a-6ae7-4cb1-b0a2-704626ec8b43","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A párt társelnöke beszélt a születésnapon, szerinte az MKKP mindig olyan dolgokkal foglalkozik, amellyel a hagyományos politikusok nem mernek.","shortLead":"A párt társelnöke beszélt a születésnapon, szerinte az MKKP mindig olyan dolgokkal foglalkozik, amellyel a hagyományos...","id":"20241130_A-Kutyapart-a-tizeves-szuletesnapjan-jelentette-be-hogy-egyedul-indulnak-a-2026-os-valasztason","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d828cf4a-6ae7-4cb1-b0a2-704626ec8b43.jpg","index":0,"item":"c0206db0-2959-4c3b-b46a-9a445402e835","keywords":null,"link":"/itthon/20241130_A-Kutyapart-a-tizeves-szuletesnapjan-jelentette-be-hogy-egyedul-indulnak-a-2026-os-valasztason","timestamp":"2024. november. 30. 10:55","title":"A Kutyapárt a tízéves születésnapján jelentette be, hogy egyedül indulnak a 2026-os választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2b25248-9e9b-48a4-9662-35ee523b4e7d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ünnepek stílusosan: a NASA közzétett egy 8 órás videót az Artemis 1 indításától, de végtelenítve, csak a rakétákat mutatva. Ha hőt nem is ad a kandalló, de a hangulathoz biztosan hozzátesz.","shortLead":"Ünnepek stílusosan: a NASA közzétett egy 8 órás videót az Artemis 1 indításától, de végtelenítve, csak a rakétákat...","id":"20241129_nasa-kandallo-video-sls-raketak-artemis-1-inditas-karacsony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2b25248-9e9b-48a4-9662-35ee523b4e7d.jpg","index":0,"item":"47382d7c-d110-4451-ab4d-f41ca6e70608","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_nasa-kandallo-video-sls-raketak-artemis-1-inditas-karacsony","timestamp":"2024. november. 29. 11:03","title":"A NASA karácsonyi kandallójában nem fák, hanem indítórakéták adják a hőt – különleges videót adott ki az űrügynökség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cda3c20c-ef78-4a3b-bd8e-fcaf6ead6f36","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán kutatók egy olyan neurális hálózati modellt fejlesztettek, amelyik képes rekonstruálni egy domborművet. Ami az érdekes benne: ez a történelmi örökség valójában nem is látható, csupán egy szürkeárnyalatos kép van róla.","shortLead":"Japán kutatók egy olyan neurális hálózati modellt fejlesztettek, amelyik képes rekonstruálni egy domborművet. Ami...","id":"20241130_mesterseges-intelligencia-dombormuvek-rekonstrualasa-regi-fotokbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cda3c20c-ef78-4a3b-bd8e-fcaf6ead6f36.jpg","index":0,"item":"b4728159-ca09-45f9-8fe4-1069bc298bbc","keywords":null,"link":"/tudomany/20241130_mesterseges-intelligencia-dombormuvek-rekonstrualasa-regi-fotokbol","timestamp":"2024. november. 30. 16:03","title":"Így tesz láthatatlan kincseket láthatóvá egy új technológia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Görény Művek agilis örökösei már a spájzban vannak
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Újabban már a nagyvállalati marketingesek is rákaptak a szoftverfejlesztők által jól ismert agilis munkamódszerekre. Néhány cég már ennél is továbbmegy: innovációs központokat, afféle márkalaborokat alapítanak, például a Szilícium-völgyben.
Tesótusának nevezték az amerikai futball 47. kupadöntőjét a tréfás kedvű újságírók, és heteken át találgatták, vajon a John Harbaugh edzette Baltimore-i Hollók, vagy az öccse, Jim által irányított San Franciscó-i 49-esek nyerik a végső összecsapást. A Super Bowl igazi, hamisítatlan népünnepély az Egyesült Államokban. Ezeken az estéken százmilliónál is többen tapadnak a képernyőkre, fogy a sör meg a hot dog, és a rangadó szünetében megasztárok szórakoztatják a nagyérdeműt. Az a bizonyos 2013-as, kora februári vasárnap viszont nemcsak a történelmi testvérpárbaj és Beyoncé káprázatos fellépése miatt lett emlékezetes.
Milliárdos médiaérték egyetlen kurta bejegyzéssel
A játékidő háromnegyedénél 28:6-ra vezetett az esélytelenebb Baltimore, ám ekkor elsötétült a stadion, és a hirtelen jött áramszünet miatt felfüggesztették a mérkőzést.
Amerika nem tehetett mást, mint izgatottan várta a befejezést. Mindeközben az Oreo kekszmárka digitális vezérlőtermében mozgásba lendültek a fogaskerekek, és néhány perccel a küzdőtér elhomályosulása után közzétettek egy bejegyzést, amely szinte azonnal felvillanyozta a közösségi médiát. „Áramszünet? Sebaj. Attól még mártogathatsz a sötétben” („Power out? No problem. You can still dunk in the dark”, ahol a dunk ige finom utalás volt az Oreo-rajongók kedvenc foglalatosságára, sütitunkolásra kávéba, tejbe.)
Miután a mérkőzés véget ért (és óriási hajrát követően a San Francisco 34:31-re kikapott), a több tízezernyi facebookos, twitteres megosztásnak köszönthetően sokmillióan értesültek az oreósok frappáns szellemességéről. Szakértők szerint a cég marketingcsapata aznap este olyan értékű médiaelérést generált, amely megegyezik egy Super Bowl alatt levetített 30 másodperces tévéreklám árával – azaz körülbelül 1,2 milliárd forintnyival.
Agilis gyorstalpaló, nem csak marketingeseknek
Az agilis (agile) módszerek célja a valóság minél gyorsabb „lekövetése”, a rapid alkalmazkodás. Prioritási listába rendezett, jól meghatározott programcélok és -feladatok mentén folyik a munka, kis létszámú, általában 5-9 főből álló csoportokban. A csapatok változatos összetételűek, önszerveződők, és a tagok között nincsen alá-fölérendeltségi viszony. Az elvégzendő feladatokat 2–4 hét alatt végrehajtandó, minimális tervezést igénylő részműveletekre darabolják. A fejlesztések középpontjában az ügyfelek, a fogyasztók állnak. A megoldandó problémákat, ügyféligényeket egyszerű, de szemléletes történetekkel (user story) specifikálják. Az iteratív változások, változtatások adatvezéreltek, illetve tesztek eredményeitől függnek. Az agilis döntéshozatalban a konvencióknak és a megszokásnak („ezt azért csináljuk, mert nálunk ez a szokás...”) nincs helye. Az agilis marketing gyökerei az agilis szoftverfejlesztésig, illetve a 2001-ben közzétett Agilis Kiáltványig (Manifesto for Agile Software Development) nyúlnak vissza. Az agilis módszerek közül az úgynevezett Scrum módszertan a legelterjedtebb. A „scrum” a rögbiből és az amerikai fociból vett „scrummage” kifejezés rövidítése, jelentése: dulakodás, csetepaté, összecsapás.
A váratlanon kívül semmit sem bíztak a véletlenre
Az Oreo elképesztő eredményét könnyű lenne a szerencsének tulajdonítani. Az igazság ezzel szemben az, hogy a kekszgyártónál már másfél éve gyakorlatoztak a kupadöntőshöz hasonló, váratlan helyzetekre, mielőtt megütötték volna a főnyereményt.
A valós idejű marketinghez először is létrehoztak egy „parancsnoki szobát”, ahol többtucatnyi képernyőre futnak be az adatok, többek között arról, mi történik éppen a közösségi médiában, illetve miről szólnak a netes híroldalak és tévécsatornák tudósításai. Emellett azt is elemezték, hogy a célcsoporthoz tartozó vásárlók milyen tartalmakat kedvelnek, osztanak meg leginkább, vagy miként használják a különféle kommunikációs csatornákat (például rájöttek, hogy a Super Bowlt tévében követők 36 százaléka az okostelefonját is figyeli közben).
Mindezeken túl „agilis” csapatot állítottak össze, amelyben márkamenedzser, stratéga, kutató-elemző, közösségi médiás, szövegíró és grafikus egyaránt helyet kapott. A csoporttagokat úgy választották ki, hogy az összes érintett terület képviselve legyen, és képesek legyenek döntést hozni, cselekedni tíz percen belül.
Így sikerülhetett, hogy röviddel az után, hogy az Oreo főhadiszállásától 1 900 kilométernyire lévő sportcsarnokban kialudtak a lámpák, megszületett egy közösségimédia-poszt, amely gyorsaságával és relevanciájával keresztülharsogott minden médiazajt.
Scrum-szószedet
Backlog vagy Product Backlog: az elvégzendő munkák fontossági sorrendbe rendezett listája. Arról választják ki a soron következő részfeladato(ka)t.
Sprint (futam): 2 és 4 hét közötti időtartam, amely alatt a csapat elvégzi a kijelölt részfeladato(ka)t. Product Owner (kb. terméktulajdonos): az ügyfél, a megrendelő képviselője, ő biztosítja, hogy a csapat üzleti szempontból fontos dolgokkal foglalkozzon.
Scrum Master: A csapat facilitátora, akinek elsődleges szerepe az, hogy a futam teljesülését gátló akadályokat elhárítsa. Ő tartja mozgásban a csapatot, illetve „lökhárítóként” szolgál a csapat és a szervezet egyéb részei között. A Product Owner és a Scrum Master személye megegyezhet egymással, bár sokak szerint ez nem ideális megoldás.
Standup (napi megbeszélés): Időtartama kb. 15 percre korlátozott, többnyire mindenki áll. A résztvevők mindannyian ugyanazokra a kérdésekre válaszolnak: Mit csináltam tegnap óta? Mit tervezek ma csinálni? Mi gátol meg a céljaim elérésben?
To-Do List (Teendőlista): Az elvégzendő részfeladatok csoporttagokra lebontott, többnyire nyilvánosan kifüggesztett listája. A teendőket általában három oszlopba sorolják: elvégzendő – folyamatban – elvégzett.
Görény Művekben kísérletező mamutok
A hierarchizált nagyvállalati szervezetből kiszakított, jelentős függetlenséget élvező, gyors reagálású részlegek korántsem számítanak újdonságnak. A Lockheed Martin Görény Műveknek (Skunk Works) csúfolt fejlesztőirodája például arról lett híres az 1940-es évek közepén, hogy kevesebb mint öt hónap alatt megalkotta az Amerikai Légierő első sugárhajtású vadászgépét.
Bő hetven évvel később, amikor a legnagyobb vállalatok sincsenek biztonságban, mert néhány fős garázscégek egyik napról a másikra felforgatják piacaikat, a legkülönbözőbb világmárkák sorra hozzák létre marketingre és termékfejlesztésre szakosodott kísérleti központjaikat. Többségüket azonban elhagyatott gyárépületek helyett egyenesen a Szilícium-völgybe, vagy más globális technológiai csomópontba telepítik.
Az innovációs rezervátumokba költözés persze egyáltalán nem véletlen. A márkalaborok ugyanis nemcsak saját ötletekkel kísérleteznek, hanem azt is kutatják, hogy a megannyi startupból, bevételre és tőkére éhes fiatal vállalkozásból melyikkel érdemes kooperálni, esetleg melyiket érdemes felvásárolni. A macska- és kutyaeledel-gyártásban is érdekelt Nestlé például így szerezte meg a házi kedvencek örökbefogadására szakosodott Petfinder weboldalt, amelynek látogatószáma manapság a havi nyolcmilliót is meghaladja.
Aztán vannak olyanok, mint a Unilever, amelyek konkrét marketingproblémákhoz toboroznak partnert. Ők, példának okáért, az Axe/Lynx kozmetikumok rejtőzködő célcsoportját próbálták meg elérni, amihez végül is a Sofar Sounds nevű startup nyújtott segítséget. A Sofar ugyanis egyszerű webes regisztrációt követően titkos koncerteken hozza össze a fiatal zenekedvelőket és a többnyire alternatív zenészeket, közel 300 nagyvárosban – így Budapesten is.
Szurop István cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2016/4-es számában. Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
Még az ikonikus vállalatok esetében is előfordul, hogy megtorpannak, elbuknak és feledésbe merülnek. A vezetők önhittsége, a gyenge marketing, a rossz termék, a stratégiai hibák, a gazdasági környezet vagy egyszerűen a pech, mind szerepelhet a lehetséges okok hosszú listáján. Sok esetben azonban éppen a siker a bukás katalizátora.
A világ jobb hellyé tétele, az emberek inspirálása, folyamatos innováció, a felhasználói igények maradéktalan kiszolgálása – mindezek együtt és külön-külön is jellemzői lehetnek egy magasabb rendű cél érdekében tevékenykedő vállalkozásnak. Cikkünkben nagyvállalati példákat mutatunk be.