Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bc8610ee-9ab3-43e9-961c-e03cc218f671","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyelőre nem érdemes a mesterséges intelligenciához fordulni az egészséget érintő tanácsokért, és a probléma nem csupán a technológia hiányosságaiból fakad.","shortLead":"Egyelőre nem érdemes a mesterséges intelligenciához fordulni az egészséget érintő tanácsokért, és a probléma nem csupán...","id":"20250508_mesterseges-intelligencia-orvosi-tanacsok-egeszseg-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc8610ee-9ab3-43e9-961c-e03cc218f671.jpg","index":0,"item":"12a74585-bf19-4444-ab8d-68a7a3a5c3e0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_mesterseges-intelligencia-orvosi-tanacsok-egeszseg-vizsgalat","timestamp":"2025. május. 08. 11:03","title":"Orvosi, egészségügyi kérdése van? Be ne írja a ChatGPT-be: megnézték a válaszokat, az eredmény aggasztó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bc81a78-ac66-4876-9951-c1523175b416","c_author":"Bihari Ágnes","category":"360","description":"Egy speciális szempontok szerint összeállított tematikus fotógyűjtemény látható június 22-ig a Mai Manó Házban. A fotográfia olyan jól ismert és nagy hatású alkotóitól szerepelnek művek, mint Berenice Abbott, Robert Frank, Lee Friedlander, William Eggleston – vagy, hogy némileg fiatalabb korosztályból is említsünk egy csillagot, Gregory Crewdson. Az Americana címen futó kiállítás kurátora Baki Péter, a képek tulajdonosa és közönség elé bocsátója pedig egy magyar üzletember és műgyűjtő, Pálfi György. Vele beszélgettünk.","shortLead":"Egy speciális szempontok szerint összeállított tematikus fotógyűjtemény látható június 22-ig a Mai Manó Házban...","id":"20250507_matchbox-auto-Palfi-Gyorgy-gyujtemenye-kiallitas-Mai-Mano-Haz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bc81a78-ac66-4876-9951-c1523175b416.jpg","index":0,"item":"9284298d-271d-4230-88ae-e17603271fcb","keywords":null,"link":"/360/20250507_matchbox-auto-Palfi-Gyorgy-gyujtemenye-kiallitas-Mai-Mano-Haz","timestamp":"2025. május. 07. 14:30","title":"Az amerikai fotográfia csúcsát jelentő nevek ikonikus munkái Budapesten – autómámor Pálfi Györggyel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55f45218-164f-4919-9ec9-de2efe2ef261","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250508_Marabu-Feknyuz-Magyar-Peter-nyomai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55f45218-164f-4919-9ec9-de2efe2ef261.jpg","index":0,"item":"0f1b1bb1-f0ae-4965-8851-be008b58da0a","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Marabu-Feknyuz-Magyar-Peter-nyomai","timestamp":"2025. május. 08. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Magyar Péter nyomai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vámintézkedések tartósan magasabb inflációt és munkanélküliséget hozhatnak magukkal, ezért indokolt a kivárás a Fed elnöke szerint.","shortLead":"A vámintézkedések tartósan magasabb inflációt és munkanélküliséget hozhatnak magukkal, ezért indokolt a kivárás a Fed...","id":"20250508_fed-alapkamat-valtozatlan-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c.jpg","index":0,"item":"2889bdc4-9c59-4dd4-8037-a68a3180325c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_fed-alapkamat-valtozatlan-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 08. 07:22","title":"Trump fenyegetései ellenére nem változtat az alapkamaton az amerikai jegybank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae848e76-5377-4b9e-8fbe-03a136543a22","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jelenlegi antibiotikumoknak egyre inkább ellenálló kórokozók miatt nagy szükség lenne új típusú gyógyszerekre. A kutatók folyamatosan keresik a megfelelőnek látszó alternatívákat, és legutóbb egy igencsak meglepő forráshoz fordultak ez ügyben.","shortLead":"A jelenlegi antibiotikumoknak egyre inkább ellenálló kórokozók miatt nagy szükség lenne új típusú gyógyszerekre...","id":"20250508_arany-keresztsavos-beka-valadekabol-kivont-anyag-antibiotikum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae848e76-5377-4b9e-8fbe-03a136543a22.jpg","index":0,"item":"95b41082-b13e-48f7-aaa3-2783d520b1f4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_arany-keresztsavos-beka-valadekabol-kivont-anyag-antibiotikum","timestamp":"2025. május. 08. 09:03","title":"Nagyon büdös ez a béka, de egészen új gyógyszereket adhat az emberiség kezébe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2c1eef2-077e-4769-9a0a-1a1e64814db2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már több igény érkezett be, mint amire a 30 milliárdos keret elég lenne. A cégek számára kiírt pályázaton részt vevők 52 százaléka venne biztosan megint elektromos autót. A legtöbben keveslik a hatótávolságot.","shortLead":"Már több igény érkezett be, mint amire a 30 milliárdos keret elég lenne. A cégek számára kiírt pályázaton részt vevők...","id":"20250507_elektromos-autos-palyazat-vallalkozasok-szamara-felmeres-jovo-mobilitasa-szovetseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2c1eef2-077e-4769-9a0a-1a1e64814db2.jpg","index":0,"item":"994ffd8e-db45-4bbb-aef5-bb7e62960e8c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_elektromos-autos-palyazat-vallalkozasok-szamara-felmeres-jovo-mobilitasa-szovetseg","timestamp":"2025. május. 07. 14:21","title":"Kimerült az e-autós pályázat kerete, a pályázók több mint fele újabb járműveket is venne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e4b4f3e-6c61-40d9-98a9-2dd34140b28f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szinte csoda, hogy nem történt katasztrófa az amerikai Newark nemzetközi repülőtéren, amikor nemrégiben másfél percre teljesen megszakadt a kapcsolat a légiirányítás és a repülőgépek között. Ugyan ez nem tűnik sok időnek, de egy ilyen komplex területen végzetes lehet. Most kiderült, mi zajlott a háttérben.","shortLead":"Szinte csoda, hogy nem történt katasztrófa az amerikai Newark nemzetközi repülőtéren, amikor nemrégiben másfél percre...","id":"20250507_newark-liberty-nemzetkozi-repuloter-osszeomlas-legiiranyitas-elavult-technologia-vezetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e4b4f3e-6c61-40d9-98a9-2dd34140b28f.jpg","index":0,"item":"0db13fb3-2aff-4e6d-a495-4dff903efcfd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_newark-liberty-nemzetkozi-repuloter-osszeomlas-legiiranyitas-elavult-technologia-vezetek","timestamp":"2025. május. 07. 15:47","title":"Se kép, se hang – egy elavult vezeték miatt teljesen összeomlott Amerika egyik legforgalmasabb reptere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a2c5edb-6f62-4151-a764-20e0badd5371","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A GKI kutatóintézet megvizsgálta a pénzbeli uniós támogatások hatásait. A csatlakozás óta több mint 21,5 ezer milliárd forint támogatás érkezett Magyarországra. Felhívják a figyelmet azonban, hogy a pénzek egy része nem hatékonyan, túlárazott beszerzések során lett elköltve.","shortLead":"A GKI kutatóintézet megvizsgálta a pénzbeli uniós támogatások hatásait. A csatlakozás óta több mint 21,5 ezer milliárd...","id":"20250508_EU-s-penzek-nelkul-meg-jobban-docogne-a-magyar-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a2c5edb-6f62-4151-a764-20e0badd5371.jpg","index":0,"item":"1026ba77-2311-4490-80f9-d01d69d81eff","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_EU-s-penzek-nelkul-meg-jobban-docogne-a-magyar-gazdasag","timestamp":"2025. május. 08. 15:01","title":"21,5 ezer milliárd forint EU-támogatás érkezett Magyarországra 2004 óta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sosem gondoltuk, hogy már a Földön bepillanthatunk a túlvilági élet mindkét oldalára: az Atommal a Mennyet, de a Pokol minden bugyrát is megjártuk.
Mi mindennek ellene tudunk állni, kivéve talán a kísértést. Nos, pontosan ez történt, amikor egy szép napon egy olyan e-mailt kaptunk, amelyben egy hús-vér Atom tesztelésére hívtak. Nem vagyunk ijedősek, és korábban is hívtak már Atom-nézegetésre, ezért úgy gondoltuk, ha már kísértés, legyen combos: autóba pattantunk, és meg sem álltunk a kiskunlacházi reptérig.
Az Atomról már mindent leírtak, nem is egyszer. Alig fél tonna, ámde csupa izom, nincs benne semmi extra, semmi kontroll, egyedül a brutális erő. A Japánban gyártott motor 240 lóerős, ezt húzták fel 300 lóerőig, igaz, ma már van 500 lóerős V8-as is belőle, ami a Top Gear tesztjén minden riválisát súlyosan megalázta, sőt versenymotorokat ver le százas sprintjével, amelyhez nem kell 3 másodperc sem.
Ezek az adatok a földi halandó számára jóformán értelmezhetetlenek. Ezért aztán a szemfüles atomosok (akiknél egyébként egy csúcs-Porschét is lehet vezetni) azt találták ki, hogy lassacskán adagolják a gyönyört. A reptér egy elkerített részén csinos kis tesztpályát alakítottak ki, majd lefojtották a motort száz lóerősre. Mit mondjunk, már így is élvezetes élményt nyújtott az Atom, sikerült a mérhetetlenül alacsony súlypontú kocsit kicsit megriszálni. Aztán a tulajdonos picit bökött az egyik gombon, és máris 200 lóerő szabadult fel. Az idő egy pillanatra kibillent, aztán felgyorsult, majd hirtelen megállt – így éreztük magunkat a pályán cikázva. Ezután jött a valós teljesítmény és a 300 lóerő. Ekkor már kiszállt a tulajdonos, és egyedül voltunk kénytelenek megbirkózni, pontosabban megpróbálni megbirkózni az autóval.
Pokoli kísértés
Nem véletlenül használják Forma 1-es iskolákban is gyakorló autónak az Atomot: minden, amit a hagyományos úrvezetésről tanultunk, zárójelbe kerül, és vissza kell ülni az iskolapadba. Hármasban is be lehet venni a hajtűkanyart, ám ha nem vigyázunk – a régi vicc szavaival –, csak egyszer. Az Atom bőg, sivít, nyüszít, és közben olyan mellbevágó erővel akarja kitépni előbb a kezünkből a kormányt, utóbb az aszfaltból a csíkokat, hogy minden idegszálunkkal figyelnünk kell, és örök készenlétben kell állnunk. Egy pillanatra sem lankadhatunk, mert az Atom alattomos: ha elkalandozik a figyelmünk, azonnal keresztbe áll, megpördül, vagy könyörtelenül csúszkálni kezd.
Bevalljuk, mi óvatos duhajok vagyunk. Az első 6-8 körben csak kóstolgattuk az Atomot, alig mertük feltenni ötösbe, vagy tövig nyomni a gázpedált. Féltettük az életünket, no meg a pálya széléhez durván közel parkoló autók testi épségét. A pálya egyik egyenes részén ugyanis olyan csábító a gyorsulás, hogy az ember nehezen áll ellen a pokoli kísértésnek: nyomni, nyomni akarja a gázt. Igen ám, csakhogy nagyon hirtelen nagyon közel kerülnek az autók és a vendégsátor, márpedig a hátsókerekes fenevad a gyors fékezésre ABS híján ösztönösen reagál: megállíthatatlanul csúszni kezd.
Szóval, óvatosak voltunk, és csak távoli sarkokban próbálgattuk az Atom erejét. Ott viszont sokféle módon megismerkedhettünk az angol mérnökök tudásával. Pontosabban az angol és német mérnökök tudásával. Merthogy az Atomba tíz fokozatban állítható német Bilstein gátlókat (egészen pontosan: B16 PSS10) építettek be. A lengéscsillapítók egy mozdulattal teszik makrancosan pattogóvá, vagy amerikai cirkálósan puhává az autót. A leggyengébb, de a legerősebb változatot is kipróbáltuk, a gyengében már-már egy Bentley-ben éreztünk magunkat, a legerősebb fokozatban viszont még a tömés is kiesett a fogunkból, miközben majdnem Föld körüli pályára álltunk egy-egy úthibánál.
Elszállt egy Atom a szélben
Ekkor erőt vettünk magunkon, és nehéz szívvel, de átadtuk a volánt a fotózás bátor feladatát magára vállaló kollegánknak, miután figyelmeztettük, hogy álljon ellen az ördögnek, és ne kísértse Istent a nagy egyenesben. Nem hallgatott ránk. Ezért aztán kis híján elvitte a sátrat és a komplett autóparkot, amire bizonyíték az a nagyjából 60 méteres féknyom, ami még minden bizonnyal sokáig lesz mementó a reptéren.
Miután kiszlalomoztuk magunkat, jött az igazi kihívás: vezetni 200 fölött az Atomot a kifutó betonján. Méghozzá úgy, hogy levesszük a sisakot, és csupán védőszemüvegben toljuk a gázt. Ez a mi esetünkben elég merész vállalkozásnak tűnt, lévén, hogy amúgy szemüvegesek vagyunk, tehát a védőszemüveg felvétele előtt meg kell szabadulnunk saját lencséinktől. Ez nem is volna túl nagy baj, ha nem mínusz 8 dioptriás rövidlátással ajándékozott volna meg minket az az égi hatalom, amely most efféle kísértésekre csábított. Elrebegtünk egy rövid imát, majd bepattantunk az ülésbe.
A fű zöld csíkjait épphogy meg tudtuk különböztetni a betontól, így mi ismét csak gyáva nyúlnak bizonyultunk – fotós kollégánkhoz képest mindenképpen. Amint az a képeken és a videón is látszik, ő sokkal nagyobb lendülettel – és persze élesebb látással – teljesítette az istenkísértő feladatot. Az egész program nem tartott tovább egy óránál, de többet tanultunk a vezetésről, mint egy év alatt. Ja, és a pokoli kísértések mellett eláruljuk: az Atom volánja mögött azért láttuk a Mennyet is.
Kis híján múlt, hogy vezettük a világ egyik leggyorsabb, s talán legklasszabb sportkocsiját, az Ariel Atomot. Az egyetlen magyarországi példányban ültünk, féltünk, és előre borítékoltuk a Caterhammel való megméretés végeredményét.
XIV. Leó pápa megválasztása, Gyurcsány Ferenc visszavonulása és a honvédelmi miniszterről kikerült hangfelvétel után adott interjút a Kossuth rádióban a miniszterelnök.