Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f06fb140-e51a-4119-82ee-5b68ec4b6305","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Egyelőre nem tudni, mi a baja a szerb elnöknek. ","shortLead":"Egyelőre nem tudni, mi a baja a szerb elnöknek. ","id":"20250503_aleksandar-vucic-rosszullet-korhaz-amerikai-latogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f06fb140-e51a-4119-82ee-5b68ec4b6305.jpg","index":0,"item":"26c2cc0e-09e3-47b9-9943-576b9200fa81","keywords":null,"link":"/vilag/20250503_aleksandar-vucic-rosszullet-korhaz-amerikai-latogatas","timestamp":"2025. május. 03. 16:23","title":"Kórházba vitték Vucicot Belgrádban, miután rosszulléte miatt hazatért Amerikából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e02e001d-453f-4089-8df1-379a75cd2384","c_author":"Szabó Yvette","category":"itthon","description":"Rendőri túlkapásról futott végig egy poszt a közösségi médiában az egyik áprilisi budapesti hídfoglalás után: a szemtanúk szerint ízelítőt kaptak abból, milyen lehet a putyini Oroszországban élni. A HVG-nek az igazoltatott egyetemisták, a 19 éves Vörös Katalin és a 21 éves Müller Áron mondták el az esetet.","shortLead":"Rendőri túlkapásról futott végig egy poszt a közösségi médiában az egyik áprilisi budapesti hídfoglalás után...","id":"20250503_tuntetok-rendorseg-tulkapas-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e02e001d-453f-4089-8df1-379a75cd2384.jpg","index":0,"item":"33b5a7a3-632e-4e0f-af3a-e6a9601c84e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250503_tuntetok-rendorseg-tulkapas-interju","timestamp":"2025. május. 03. 07:00","title":"„Azért elég ijesztő, hogy 19 évesen, 160 centivel 10 rendőr körbevesz”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"daa7eba6-8c3d-4ed4-97d3-025f04c11ce7","c_author":"Jakó Barbara","category":"360","description":"A Nemzeti Galéria plakátkiállítása öt tematikában ad lehetőséget az elmerülésre a szecesszióban.","shortLead":"A Nemzeti Galéria plakátkiállítása öt tematikában ad lehetőséget az elmerülésre a szecesszióban.","id":"20250503_hvg-nemzeti-galeria-kiallitas-szecesszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/daa7eba6-8c3d-4ed4-97d3-025f04c11ce7.jpg","index":0,"item":"3977def2-972f-445e-8e83-cc8b086cc280","keywords":null,"link":"/360/20250503_hvg-nemzeti-galeria-kiallitas-szecesszio","timestamp":"2025. május. 03. 16:15","title":"Félvilági nők, pompás színek, kabaré és a mindennapi élet művészete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29e45e1b-4146-4e0f-b95c-33ffdb7c1600","c_author":"Imre Réka","category":"360","description":"A diétázók általában igazi mumusnak tartják a kenyeret, pedig nem feltétlenül kell lemondani róla, ha mértékkel fogyasztjuk, és persze az sem mindegy, melyiket választjuk. A kézműves pékségekben kicsit mélyebben a zsebünkbe nyúlva könnyebb jó minőséghez jutni, de mit találhatunk a nagyobb diszkontláncok polcain? Trenka Andrea Petra dietetikus a HVG-nek elmondta, mit keressünk, ha egészséges kenyeret szeretnénk hazavinni, és mi az, amit érdemes elkerülni.","shortLead":"A diétázók általában igazi mumusnak tartják a kenyeret, pedig nem feltétlenül kell lemondani róla, ha mértékkel...","id":"20250504_Melyik-a-legjobb-egeszseges-kenyer-Lidl-Spar-Aldi-Penny-dietetikus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29e45e1b-4146-4e0f-b95c-33ffdb7c1600.jpg","index":0,"item":"90b0a323-5e4a-4d24-8567-acb09780855f","keywords":null,"link":"/360/20250504_Melyik-a-legjobb-egeszseges-kenyer-Lidl-Spar-Aldi-Penny-dietetikus","timestamp":"2025. május. 04. 15:30","title":"Melyik a legjobb kenyér a Lidl, a Spar, az Aldi és a Penny polcain a dietetikus szerint?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"362f1971-70e3-47c6-83d5-93f9db423d4e","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"35 évvel ezelőtt, 1990 májusában intézményesült Magyarországon a polgári demokrácia. Május 2-án összeült az első igazán szabadon választott Országgyűlés és május 23-án megalakult az első igazán szabadon választott kormány. Egy mocskos választási kampány és egy népszerűtlen kormány sikertelen kormányzása közé esett ez a szép, rendszernyitó május.","shortLead":"35 évvel ezelőtt, 1990 májusában intézményesült Magyarországon a polgári demokrácia. Május 2-án összeült az első igazán...","id":"20250502_1990-majus-2-elso-szabadon-valasztott-parlament-megalakulasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/362f1971-70e3-47c6-83d5-93f9db423d4e.jpg","index":0,"item":"17b96d98-bc81-4dbe-925b-042316d5534b","keywords":null,"link":"/360/20250502_1990-majus-2-elso-szabadon-valasztott-parlament-megalakulasa","timestamp":"2025. május. 02. 17:30","title":"Most – lehetne – 35 éves a demokratikus Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70e98930-7948-44bd-b9a3-3c8cae023005","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Hat gyanúsítottat tartóztattak le az ügyben, a legfiatalabb 16 éves.","shortLead":"Hat gyanúsítottat tartóztattak le az ügyben, a legfiatalabb 16 éves.","id":"20250503_Svedorszag-Uppsala-fodraszat-harmas-gyilkossag-bandahaboru-leszamolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70e98930-7948-44bd-b9a3-3c8cae023005.jpg","index":0,"item":"f06d9a17-8c3c-40ad-bab6-e2239a980c20","keywords":null,"link":"/vilag/20250503_Svedorszag-Uppsala-fodraszat-harmas-gyilkossag-bandahaboru-leszamolas","timestamp":"2025. május. 03. 19:26","title":"Vizsgálják, hogy bandaháborús leszámolás volt-e az uppsalai hármas gyilkosság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dab0227b-1024-4f13-a62f-bb0715b34e4c","c_author":"HVG","category":"360","description":"Miután az ember biológiai órája természetes megvilágítás mellett fejlődött ki, japán kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy miként járulnak hozzá az ilyen fényviszonyok az ébredés kellemesebbé tételéhez.","shortLead":"Miután az ember biológiai órája természetes megvilágítás mellett fejlődött ki, japán kutatók arra voltak kíváncsiak...","id":"20250503_hvg-ebreszto-fenyviszonyok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dab0227b-1024-4f13-a62f-bb0715b34e4c.jpg","index":0,"item":"6f6c9510-99f0-4437-ad5b-e09acbed8f8d","keywords":null,"link":"/360/20250503_hvg-ebreszto-fenyviszonyok","timestamp":"2025. május. 03. 08:45","title":"Hogyan segítik vagy rontják a fényviszonyok az ébredést?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22b5c887-81c4-4604-84ee-ddb29fc1d787","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Lady Gagára jóval többen voltak kíváncsiak, mint Madonnára.","shortLead":"Lady Gagára jóval többen voltak kíváncsiak, mint Madonnára.","id":"20250504_lady-gaga-koncert-rio-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22b5c887-81c4-4604-84ee-ddb29fc1d787.jpg","index":0,"item":"cb27b1fd-7aef-41e5-b4fc-c9419c48399f","keywords":null,"link":"/kultura/20250504_lady-gaga-koncert-rio-video","timestamp":"2025. május. 04. 09:41","title":"Több mint kétmillióan voltak Lady Gaga ingyenes koncertjén – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem kérdés, hogy takarékos, nem kérdés, hogy környezetbarát a földgázos autózás. Az sem kérdés sajnos, hogy itthon mégsem támogatják. Mi, azért kipróbáltuk a Volkswagen egyik legtakarékosabb autóját az eco up!-ot.
Korábban járt már nálunk a Volkswagen ugyan ezen kicsikéjének másik világmegváltó változata az e-up!, a tisztán elektromos meghajtású miniautó. Míg annak a legnagyobb gyengéi a rövid hatótáv és az irreális 7 millió forintos ár, a mostani, sűrített földgázzal üzemelő autónk esetében ezek a tételek nem mérvadóak. Az eco up! üzemanyaga Compressed Natural Gas vagyis CNG, ami nem keverendő össze a hazai viszonyokat tekintve sokkal népszerűbb LPG-vel. (Akit részletesebben érdekel a különbség itt olvashat róla érthetően.)
A földgázos eco up! ára 3,9 millió forint, ami nem tűnik totálisan vállalhatatlannak. Sokkal inkább elrettentő az a "hálózat", ami kiszolgálná a sűrített földgázzal autózni szándékozókat. Hálózatról beszélni eleve eufemizmus, mivel pontosan kettő darab CNG-kút van a kétmilliós magyar fővárosban, amelyik kiszolgál magánfogyasztókat is. Igazából sakk-matt, a teszt itt akár véget is érhetne. Ennek ellenére, meglepően sok ilyen autó szaladgál a városban, a taxisokat például egyáltalán nem riasztja el ez a nehézség. Márpedig, kevés jobb gazdaságossági indikátora van egy autónak, minthogy mennyi taxi van belőle az utcákon.
Úgyhogy, mielőtt rátérnénk az VW eco up!-ra lássuk, hogyan is állunk ezzel a földgáz-autózással? Ehhez, a legegyszerűbb ellátogatni a budapesti két CNG-kút közül - Kőbányai út, Budafoki út - az egyikre. Mi, a Mázsa térnél lévő töltőállomáson tankoltuk meg félig üres Volkswagenünket.
D.P.
Itt azonnal sokféle tapasztalatot lehet szerezni. Elsőként, kiderül nincs önkiszolgálás, csak a szakképzettséggel rendelkező kutas tankolhat. Ennek nyomán, láthatóan ismeri is személyesen az érkező kuncsaftokat, akikből egyáltalán nincs kevés. Öt perc alatt, hat taxis gurul be tankolni a magyar piacon leginkább jellemző CNG-s autókkal: Opel Zafia, Meriva és egy régebbi Mercedes E-osztály is a sorban. A kutas szerint „saccperkábé” 3000 darab CNG-s autó lehet a városban, nyilván mindegyiket ismeri is. Összességében az is látszik, hogy menne ez a dolog, van itt piac. Mi több, tökéletes helyszínen, itt a kútnál depózott le valaki két német rendszámos eladásra kínált CNG-s autót, egy Opel Zafirát és egy VW Caddy-t.
Sajnos, hiába jó indikátorok a taxisok, hogy mi lenne gazdaságos, úgy tűnik kibabrált velük az OPEC és a hazai szabályozás is. Míg az első a kőolajárakat alakította úgy, hogy a nyersolaj ára megfeleződött egy év alatt, a földgázéval nem tette ugyanezt. A kutakon lassan 300 forint közelébe zuhanó benzinárral szemben, a sűrített földgáz kilónkénti ára felfelé araszol. Konkrétan a Kőbányai úton 379 forint egy kilo sűrített metán. Az ár másik oka a magyar szabályozás, ami kilónként 40 forintos jövedéki adóval sújtja idéntől a sűrített földgáz árusítását. Így, a rárakódó áfa tartalom is magasabb, mivel azt, már a jövedéki adóval emelt árhoz csapják hozzá. Az árolló záródása nyilván kevéssé teszi divatossá ezek után a CNG-zést. És még így is, az idejét sem tudom, mikor tankoltam tele egy tesztautó félig üres üzemanyag-tartályát 2973(!) forintból.
Képgaléria.
D.P.
A kipróbálásra kapott Volkswagen eco up! esetében pedig éppen ezt, a nevetségesnek tűnő összeget érdemes ismételgetni magunkban. Ez a jármű minden tekintetben a gazdaságosságról szól. Az autózás minden különösebb járulékos élménye nélkül.
A városi kisautó például egyáltalán nem fürge. A papíron 69 lóerő valahogy egyáltalán nem érezhető, szinte bármilyen fordulatszámnál a feljebb váltást forszírozza a kijelző is, valójában már 40 körül kéri az ötödiket. 80-nál egyébként 2100-at forog az egyliteres hengerűrtartalmú motor aljában a főtengely, 90-nél pedig 2500-at. Van ugyan némi élet az egyes fokozatokbnan 2500-as fordulatszámtól nagyjából 3500-4000-ig, a nyomaték is ilyenkor a legnagyobb 90 Nm, de 90 Km/h-ról továbblépni tényleg csak komótosan lehet.
Céleszközről van szó, a legfőbb cél pedig a gazdaságos teljesítmény. Egy ilyen autó a 800 ezres felárát akkor éri meg, ha sokat megyünk vele. Ebből a szempontból is kétséges az up!, mint választás, nem kifejezetten egy mikroautóba csavarnak bele 30 ezer kilométer egy évben.
Egyébként, a VW up! és testvérei a Skoda Citigo, a Seat Mii kisautó koncepciója ismert a maga furcsaságaival is, minthogy a vezetőnek át kell nyúlni a jobboldali ajtóra, ha le akarja engedni az elektromos ablakot azon az oldalon. Különben, szokatlanul magas felszereltség engeszteli ki a felhasználót a gyengécske menettulajdonságokért. Tempomat, ütközéselkerülő asszisztensek, ülésfűtés, retrós, nagy VW dísztárcsák, tolatássegítő, látványos infotainment-rendszer, szóval szinte minden, ami ebben a méretosztályban luxusnak számít.
Volkswagen eco up! - galéria
D.P.
Visszatérve a kocsi lényegéhez, a földgáz tartályokba - amelyek semennyit nem vesznek el a csomagtartóból, viszont nincs pótkerék – 11 kilogramm CNG fér el, a szükség-benzintartály pedig 10 literes. A kocsi menet közben kizárólag sűrített gázt használ, csak hideg motorállapotnál kapcsol át benzinüzem-módra pár pillanatra. A felmatricázott up!-on szereplő adatok szerint akár 600 kilométeres távolság is leküzdhető vele. Mindez lehet, hogy igaz, ám nekünk a tankolás után, teljesen feltöltött palackokkal és benzintankkal 460 kilométeres maximális távolságot írtak ki a műszerek. Hogy is van ez?
Nos, a 800 ezer forintos felár, amit a normál változathoz képest kérnek érte, a mai megtérülési mutatóival eléggé kétségessé teszi a eco up! sikerét. A NAV elszámolási táblázatából kiindulva számolgattunk egy kicsit. A benzin most 344 Ft/l, a CNG pedig nem is tartozik az elszámolható üzemanyagfajták közé. Sajnos, a mai helyzetben a benzinesként is kis fogyasztású autók esetében a gázos autó árelőnye teljesen elkopik, ahogy rá is mutat bármelyik megtérülési kalkulátor . (Bizony 2012-ben, amikor még 449 forintért mérték a benzin literjét, valamint a CNG-árát nem terhelte jövedéki adó gyorsan behozta az árát.) Mára, még 20 ezer kilométer éves futásteljesítmény mellett is, egy benzines VW Up!-pal összevetve, annak nem is túl takarékos, 6 literes reális fogyasztásával számolva 5 év mire ledolgozza a bekerülési többletet a CNG-s autó. Térjünk vissza rá később.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.