szerző:

Továbbra is aratnak a szabadidő-autók: kicsik, nagyok, közepesek. A BMW, az Audi és a Toyota is nagyot dobbant a kisméretű SUV-k között. Hozzájuk képest mégis a Skoda lehet, amely valódi térfoglalásba kezd egy korábban, náluk elképzelhetetlen modellel. Persze nem csak ezeket várjuk nagyon, hanem a Tesla újdonságát, vagy az új brit arisztokrata sportautót is. Itt a mi tízes listánk.

Aston Martin DB11

Ritkaságszámba megy, ha új modellt mutat be az Aston Martin, ezért is kell nagyon megbecsülni, hogy 2016-ban érkezik az új zászlóshajójuk DB11 néven. A 12 éve piacon lévő DB9 közvetlen utódjának szánt luxuskupé az elkövetkezendő öt évre tervezett modelloffenzíva első képviselője lesz.

A továbbfejlesztett padlólemeze az elődmodellből érkezik, valamint a V12-es motor is a mostani 6.0 literes blokk (csökkentett hengerűrtartalmú, és talán turbósított) leszármazottja lesz, de a futómű, az utastér és a formavilág teljesen megújul, illetve idővel a Mercedes-Benz AMG GT V8-as turbómotorja is megjelenhet a palettán.

Szintén fontos információ, hogy a nyolcfokozatú ZF automata mellett visszatérhet a manuális váltó a kínálatba, méghozzá egy hatfokozattal, amivel a DB11 igazi egyeduralkodónak számítana a kategóriájában, hiszen jelenleg egyetlen 12-hengeres luxuskupé sem rendelhető kéziváltóval. Az Aston Martinnál pontos dátumot egyelőre nem árultak el a bemutatóval kapcsolatban, de ha nagyot akarnak durrantani, akkor már a márciusi Genfi Autószalonon leleplezik.

BMW X2

Addig kell ütni a vasat, amíg forró, jól tudják ezt a BMW-nél is, ezért jövőre újabb luxusterepjáróval bővítik a kínálatukat, méghozzá a legdivatosabb (és egyben legkevésbé praktikus) sportos-szabadidőautóval. Ha a definíció alapján nem ugrana be elsőre, hogy miről is van szó, elég csak a kategóriateremtő X6-ra és testvérmodell X4-re gondolni, ugyanis ebbe a családba fog tartozni az X2 is.

A műszaki alapjai az X1-ből érkeznek, vagyis fronthajtással és összkerékkel is rendelhető lesz, a motorpaletta pedig eleinte négyhengeres, turbós benzines és dízel erőforrásokból fog állni, kicsivel később pedig megjelenhetnek a még takarékosabb háromhengeres blokkok is. A formavilágát illetően arra kell számítani, amit a nagyobb testvéreknél megszoktunk, vagyis kupésan lejtő tetőívre, valamint az X1-nél szélesebb és hosszabb karosszériára.

Mercedes-Benz E-osztály

A januári Detroiti Autószalonon tartja világpremierjét a Mercedes-Benz E-osztály ötödik generációja, amely a 2009 óta gyártásban lévő W212-es szériát fogja leváltani. A formavilága szépen illeszkedik majd abba a sorba, amit az aktuális S- és C-osztály képvisel, a technikai arzenáljával pedig már a felső-kategóriát ostromolja. Ahogy az utasterével is, melynek bemutatására külön workshopot szerveztek a németek, ahol iparági újdonságnak számító fejlesztésekről is lerántották a leplet, például a műszerfal dupla kijelzőjéről és a kormányon elhelyezett érintőkapcsolókról.

Emellett a klasszikus Mercedes-értékekre is nagy hangsúlyt fektette, így a W213-as széria még tökéletesebb utazóautónak és üzleti limuzinnak ígérkezik, mint a kifutómodell. A műszaki adatokra még várnunk kell egy kicsit, de annyit már tudni lehet, hogy nagy szakítószilárdságú acél és alumínium használatának köszönhetően mintegy 100 kilogrammal könnyebb lesz, a hossza öt méter alatt marad, a motorpalettán pedig megjelennek az új fejlesztésű négy- és hathengeres erőforrások. Készül majd belőle plug-in hibrid kivitel is, valamint az elmaradhatatlan AMG változat 4 literes ikerturbós V8-as motorral és 9-fokozatú automatával.

Porsche 718 Boxster/Cayman

Hivatalosan csak ráncfelvarrásnak hívják, a valóságban viszont felér egy generációváltással az, ami a Porsche Boxster és Cayman párosra vár 2016-ban. A stuttgartiak belépőmodelljei ugyanis amellett, hogy megkapják a 718-as nevet, új motorokkal gyarapodnak méghozzá a 911-hez hasonlóan turbós erőforrásokkal. Ez még nem is lenne akkora szenzáció, a Porschénál viszont úgy döntöttek, hogy a 718-as Boxster/Cayman immáron csak négyhengeres boxermotort kap, így, aki utoljára még vágyik a hathengeres, feltöltő nélküli erőforrásra annak érdemes gyorsan rendelnie egyet a kifutó generációból.

©

A teljesen új fejlesztésű 2.0 és 2.5 literes boxermotorok 300-360 lóerő körüli teljesítményre lesznek képesek, 5-6 másodperc körüli nulla-százas gyorsulást garantálnak, az autó tömegét (az egyéb módosításokkal együtt) pedig majd 100 kilogrammal megdobják. A fogyasztás viszont így is mérséklődni fog nagyjából egy literrel, ami a felhasználók szempontjából gyakorlatilag lényegtelen, a Porsche számára viszont rendkívül fontos, hiszen a modellpaletta emissziós értékeit jelentősen csökkenti.

Skoda Kodijak

Az új Superbbel a Skoda már-már a prémium szintet súrolja, így a Volkswagen igyekezete ellenére komoly konkurenciát jelent a Passatra nézve. A csehek közelgő szabadidőautójával hasonló lesz a helyzet a Tiguan és a Touareg szemszögéből, hiszen a hathengeres motorokat és a legújabb vezetéstámogató technológiákat leszámítva mindent belepakolnak majd a csehek, amire manapság egy SUV vásárló vágyik, ráadásul, ha hinni lehet a pletykáknak, hétszemélyes kivitelben is gyártani fogják.

©

Mindez ráadásul a márkára jellemző kedvező árazással, okos extrákkal és a szögletesen elegáns Skoda formavilággal párosulhat, vagyis igazi best-buy-nak ígérkezik a szegmensben. Már csak az a kérdés, hogy megvalósul-e jövőre, hiszen iparági pletykák már évek óta keringenek róla, a végleges modellt viszont csak-csak nem akarják bemutatni. 2016-ban viszont közelebb kerülhet premierje, mivel 2015-ben már többször lefotózták a prototípust tesztelés közben.

Audi Q2

A hamarosan bemutatkozó kisméretű szabadidő autó, amely korábban Q1 néven volt tervben, végül Q2-es lett. Az elvezés körüli hercehurcát a Fiat-Chrysler okozta, amely korábban már birtokolta a Q2 elnevezést az Alfa Romeo részéről. Végül sikerült megszerezni a névhasználati jogot, amely egyben nem is zárja ki, hogy Q1-es is legyen a jövőben.

A Q2 mindenesetre a márciusi Genfi Autószalonon már bemutatkozik a nagyközönségnek. A négy méter környéki hosszúságú hobbiautó a Volkswagen-konszern MQB-platformjára épül majd. A modell a jelenlegi legjobban konspiráló piacon a Nissan Juke, Renault Captur ellenfele lesz, ahol a négykarikások biztos helyet látnak egy prémium modellnek is.

Külsőségeiben, ahogyan azt megszokhattuk az ingolstadti márka autóinál, a kisebb modellek is nagyon hasonlítanak a nagyobbakra, így vélhetően az Audi Q2 is lényegében egy kicsinyített interpretációja lesz a Q7-esnek.

Audi Crosslane koncept, az alapforma.
©

Mivel azonos platformon nyugszik az Audi A3-mal így annak méreteivel szinte teljesen azonos lehet: 4237 mm hosszú autó, 2601 milliméteres tengelytávval. A belső térben vélhetően itt is a már több modellben megismert virtuális kijelzők köszönhetnek vissza. A motortérben a konszern szokásos négyhengerese a 1.2-es és 1.4-es TSI motorokkal a dízel fronton pedig a 2.0 literes TDI lehet a legjellemzőbb. A modell a fronthajtásos változat mellett biztosan lesz az Audi quattro hajtásával is.

Ford Fiesta

A hazai piac szempontjából reálisan értékelve talán ez az autó a legérdekesebb, bár ahhoz hogy az utcán is láthassuk, még plusz egy évnek el kell majd telnie. Mindenesetre összeállításunkban olyan autók vannak, amelyeket már jövőre bemutatnak.

Ilyen a következő generációs Ford kisautó a Fiesta. A hírek alapján a jelenlegi dizájnvonal marad, csak némiképpen átformált hűtőrácsra és légbeömlőkre számíthatunk. A hetedik generációs Fiesta ugyanakkor nagyobb lehet, mint a mai, amely 3,96 méter és 1,7 méter széles. A jelenlegi generációt még 2007-ben mutatták be és 2013-ban kapott ránckezelést. A motortérben az elmúlt évek során bevezetett EcoBoost direkt-befecskendezéses turbómotorjai lesznek, várhatóan 1.0 literes lökettérfogattal, míg az erősebb modellek megkaphatják az 1.5 literes erőforrást.

Az új Ford Fiesta leleplezése egyébként a szeptemberi Párizsi Autószalonon várható majd.

Tesla Model 3

A Tesla Model 3 gyártása majd csak jövő év után indul, de a végleges darabot már 2016-ban megismerhetjük.

Elon Musk, a Tesla lényegében egyszemélyű mindensége, az idén bemutatott Model X szabadidő-autó kapcsán elmondta, hogy a szükségük van még egy olyan tömegmodellre, amely jó áron, nagy darabszámban eladható.

Ez volna a Model 3, amelyet várhatóan március környékén láthatunk majd végleges formájában. Néhány részlet már most is tudható az elektromos autóról, amely képességei alapján persze a BMW 3-as sorozatának legerősebb tagjaival konkurál majd, említésre méltóan a 0-100 km/h-s állórajtot 4,1 másodperc alatt teljesíti. A kocsi az ígéretek szerint egy feltöltéssel 500 kilométert tud majd megtenni.

A Model 3 felépítését illetően a jelenlegi limuzin, a Model S a kiindulási pont, annak teljesen alumínium platformja, amelyre nagyjából kétharmad méretben ültetik rá az újdonság felépítményét.

©

A Tesla volumen modellje lenne az újdonság, amelynek révén a gyártó szeretné elérni 2020-ra a kitűzött 500 ezer darabos éves kibocsátást. Mindehhez az akkumulátorokat már a 2017-ben működésben lépő gyáróriásban, a Gigafactoryban készítik majd, amelyet a Tesla a Panasonic céggel közösen épít.

A Tesla új középkategóriás autójának kardinális kérdése az ára lesz, amely elvileg jelentősen alacsonyabb lehet mint a Model S-é. A hírek szerint 35 ezer dollárért kerül majd forgalomba az USA-ban, máshol pedig az ehhez hozzácsapott vámokkal terhelve. Ezzel az árral rendkívül versenyképes lenne, abban a nagyon sűrű szegmensben, ahol az Audi A4, BMW 3-as sorozat, Jaguar XE, Mercedes C-osztály, Lexus IS a hagyományos választék.

Toyota C-HR

A Toyota C-HR – vagy egyes infók szerint Auris Cross – a legnépszerűbb szegmensben a kisméretű szabadidő-autók közt akar piacot hódítani.

A világ egyik legnagyobb autógyártójának is szinte kötelező egy ilyen modellt tartani. A januári detroiti autószalonra már a megérlelt, végleges autóval állhatnak ki. Az alig 4,3 méteres kis terepes formája kifejezetten karakteres.

©

A C-HR modell, amely a Toyota új generációs platformjára (TNGA) kerül majd, hasonlóan a negyedik nemzedékénél járó Priushoz. Ennek nyomán nem meglepő, hogy lesz belőle hibrid variáns, és mint hírlik, a Toyota ebben is komolyat újított és új akkumulátor-technikát valamit, még kedvezőbb hatásfokú benzinmotort mutat majd be.

A Toyota, bár részleteket az egyéb benzinmotoros változatokat illetően nem közölt, de biztosan feltűnik majd a jelenlegi kínálat valamelyik négyhengeres erőforrása, a leginkább az 1.2 literes turbós erőforrásra számíthatunk 115 lóerővel, akárcsak a Toyota által favorizált fokozatmentes váltó (CVT).

Opel Zafira

Az új kiadású Opel Zafira a korábbi egyterű vonalból sokkal inkább a manapság divatos SUV külsőt kap és közös fejlesztésben készül a PSA/Peugeot-Citroen konszernnel.

Abban talán semmi újdonság nincs, hogy az egyterűek mostanság korántsem olyan divatosak mint a városi szabadidő-autók. Ennek nyomán az Opel is úgy döntött, hogy átformálja népszerű típusát. Persze a praktikus jellemzőkre igyekeznek figyelni így megmarad például a hétüléses változat is belőle.

Talán meglepő, az új könnyűsúlyú Zafira nem is teljesen Opel, hanem az anyacég a General Motors koprodukciója a Peugeot-Citroen párossal, amely az új Peugeot 3008-ast teszi erre a platformra. Mindkét modell ráadásul Franciaországban készül majd. A motortérbe kerülő erőforrások közül a nagyobb dízelek érkezhetnek az Opeltől, míg a kisebb három és négyhengeres turbós benzines motorok mindkét konszern választékában megvannak.

Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket? Értékelje!
Köszönjük!