szerző:

Ha használt gumit vásárol az ember, a futófelületen kívül nem árt megnézni azt is, mikor gyártották az abroncsot. Mutatjuk, hol kell keresni az adatokat.

Az autó egyik legfontosabb kelléke az abroncs, és egyáltalán nem túlzás azt állítani, hogy a minőségén a sofőr és az utasok élete is múlhat. Azt a legtöbben már kívülről fújják, hogy ha kopott a gumi, le kell cserélni, emellett viszont az életkorára is érdemes odafigyelni, mert bár hiába nem használják, és tartják mondjuk egy raktárban, néhány év elteltével már nem olyan minőségű lesz, mint egy újonnan gyártott.

Az Amerikai Szállítmányozási Hivatal – Department of Transportation – előírása szerint minden abroncson, ami megfelelt a szigorú teszteken, fel kell tüntetni egy sor kód mellett azt is, mikor készült. Ez az úgynevezett DOT-szám, amit minden autógumin fel kell tüntetni, és aminek a vége tartalmazza az igazán fontos adatokat.

©

Ha az abroncs 2000 előtt készült, akkor három, ha 2000 után, akkor pedig négy számmal kell végződnie a DOT-nak, ebből lehet ugyanis megállapítani, hogy melyik év melyik hetében gyártották. A képen látható DOT DA08 JM1R 3011 azt jelenti, hogy a gumi 2011 30. hetében jött le a gyártósorról, vagyis lassan megérett a cserére. Ha ugyanez a sorszám például 409-re végződne, az azt jelentené, hogy a gumit 1999-ben – vagy 1989-ben, vagy 1979-ben, stb. – gyártották. És hogy ez miért fontos?

Egyszerű: az abroncsokat a profilmélységüktől függetlenül 6-7 éves korukban érdemes lecserélni. Mivel nem filléres dologról van szó, nem mindegy, hogy egy újonnan vásárolt gumit mikor gyártottak le. Egy 2 éve készült abroncs megvásárlása előrébb hozhatja a következő nagy kiadást.

A DOT-számban a többi karakter mind a gyártóra vonatkozik. Az első kettő a gumiabroncs üzemi kódja, majd jön a kétjegyű méretkód, a következő négy pedig a gyártósor négyjegyű megjelölését takarja.

További autós tippeket ide kattintva olvashat.

Ha ez hasznos volt, hasonlókért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.