szerző:

Bár a hagyományos hajtáslánccal szerelt autókhoz képest a hibridek jellemzően kevesebbet fogyasztanak, és sokkal többet tesznek környezetünk megóvásáért, a benzines és dízeles autókkal is tehetünk azért, hogy kevésbé szennyezzük a levegőt. Csodák ugyan nincsenek, de mutatunk 6+1 egyszerű tippet, amivel legalább valamivel kisebb lehet az ökológiai lábnyomunk.

Az elmúlt közel egy évtized autóipari fejlesztései mind afelé mutatnak, hogy több mint 100 év után véget érhet a belső égésű motorok kora. A benzinnel és gázolajjal működő járműveket már most alternatív energiával meghajtott változatok váltják fel részben, a változás pedig nemcsak a személyautókat, de a tömegközlekedést is érinti.

A tényleges átálláshoz azonban idő kell: bár a technológia már adott a váltáshoz, a zöldautók töltéséhez szükséges állomások kiépítése egyelőre még gyerekcipőben jár. Emiatt valószínűleg a környezetbarát autók elterjedése sem lesz egy gyors folyamat. Addig is, amíg az autópiac ezen része nem pörög fel eléggé, a sofőröknek érdemes odafigyelniük néhány részletre, amivel összességében sokat spórolhatnak az üzemanyagon, ezzel együtt pedig kevésbé terhelik le a környezetet.

Sok autós legtöbbször a megszokott kényelem miatt használja a járművét, ám ennek az életmódnak is megvan az ára. Ha az autót valaki rövid távon használja, azzal nemcsak a pénztárcáját teszi vékonyabbá, a környezetet is jobban károsítja. A szakemberek a rövidebb utakon az autó motorja képtelen bemelegedni, így az átlagosnál jóval többet fogyaszt. Emellett a környezetre sincs jó hatással, a “hideg” katalizátor ugyanis kevésbé hatékony, így sokkal több szén-dioxidot bocsát a levegőbe.

Figyeljünk a gumikra

©

Következő lépésként érdemes odafigyelni az abroncsok állapotára. Bár az egyik legfontosabb tényező ezen a téren, hogy mekkora nyomás van a kerekekben –  a helyes értékeket az üzemanyagbetöltő-fedélen, vagy a B-oszlopon jelzi egy ábra –, nem árt arra is odafigyelni, hogy milyen idős az abroncs. Ezt nagyon egyszerűen le lehet olvasni a gumiról, nem árt azonban tudni, hogy 6-7 évente egyébként is érdemes lecserélni a szettet.

Persze ha töredezett az oldala, vagy elkopott a futófelülete, ne várjunk a váltással, tegyük meg a lehető leghamarabb. Minél tovább autózunk ilyen gumikkal, annál nagyobb lesz a fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás, és ezzel együtt – nem elhanyagolható módon – a balesetveszély is.

Megfelelő útvonal kiválasztása

Indulás előtt nemcsak az autó műszaki állapotát kell figyelembe venni, hanem azt is, milyen útvonalon szeretnénk célba jutni. Az út megtervezésével hosszú távon sokat spórolhat az autós akkor, ha jellemzően a lehető legrövidebb idő alatt megtehető utat választja. Szerencsére ehhez ma már nem kell a térképet böngészni, elég csak navigációs rendszerbe – amelyek többsége ma már ECO-útvonal opciót is ajánl – vagy az okostelefonra telepített navigációs alkalmazásba beütni az úti célt, a többit már elvégzi a szoftver. Arra viszont nem árt odafigyelni, hogy milyen appot használunk.

A kiválasztásnál érdemes lehet figyelembe venni azt a szempontot is, hogy az alkalmazás folyamatosan tájékoztassa a sofőrt út közben, hogy épp hol van dugó, vagy hol torlódik a forgalom. Ehhez lehet jó megoldás például a közösségi navigációt kínáló, androidos eszközökre, valamint iPhone-ra és iPadre is letölthető Waze, ami a felhasználó adatait monitorozva jelzi, hogy hol lehet akadály út közben, és merre érdemes esetleg kerülni. Ha azonban egy kisebb városban autózunk – ahol jó eséllyel kevesebb Waze-felhasználó közlekedik –, vagy a készülék adatcsomagja miatt nem tudunk online térképet használni, érdemes lehet az offline megoldást választani.

©

Ne járassuk feleslegesen a motort

Bár a városi autózáskor előfordulhat, hogy a sofőr zöldhullámot fog ki, és megállás nélkül hajthat keresztül a lámpás kereszteződéseken, sokszor ennek épp az ellenkezője fordul elő. A lámpa piros jelzésének idejére érdemes lehet leállítani a motort, ezzel ugyanis hosszú távon szintén sokat spórolhatunk. Nem véletlen, hogy a modern autókat már stop/start rendszerrel szerelték fel. A régi tévhit, miszerint egy indítás annyit üzemanyagot fogyaszt, amennyit 5 perc alapjárattal éget el a motor, ma már nem igaz. Akár 1 perces várakozásra is érdemes leállítani a járművet, ha már elérte üzemi hőmérsékletét.

Vezetési stílus

Autózás közben azonban nemcsak arra érdemes figyelni, hogy ha szükséges, leállítsuk a motort, hanem arra is, hogy hogyan vezetünk. Hiába kapcsoljuk ugyanis ki azt a piros lámpánál, ha a zöldnél egy nagy gázfröccsel indulunk el. Hasonlóképp célszerű kerülni a gyorsításokat és fékezéseket, ezek ugyanis mind az üzemanyag-szint rovására mennek. Jól ismert útvonalon érdemes törekedni a konstans sebességre, ahol ismerjük a lámpák ritmusát, megspórolva a felesleges lassításokat gyorsításokat. Meghálálja magát a tudásunk az üzemanyag-költségen. Ma már elcsépeltnek hangzik, de még mindig kevesen tartják be: a manuális váltóval szerelt modelleknél ne pörgessük a motort, és akkor váltsunk sebességet, ha közepes fordulatszámnál jár a motor.

Karbantartás, tehermentesítés

Hiába megfelelő a sofőr vezetési stílusa, ha az autó nem a megfelelő műszaki állapotban van, vagy túl sok benne a felesleges teher, nem sokkal fog csökkenni a fogyasztás sem. A megfelelő kenőolaj, a gyertyák és az üzemanyagszűrő tisztántartása mind növelheti az autó hatékonyságát. Mindezek mellett indulás előtt érdemes a szükségtelen dolgokat kipakolni a kocsiból hogy minél kevesebb legyen a nem hasznos teher. A könnyebb autót a motor is könnyebben mozgatja, így a gép összességében kevesebbet fog fogyasztani.

A jövő: az okospedál

A jövőben nagy segítséget jelenthet az üzemanyag-spórolás terén a Bosch legújabb találmánya is, ami nagyban hozzájárulhat, hogy a sofőr a megfelelő vezetési stílust használja. Az okos gázpedál a fejlesztők szerint az autó fedélzeti rendszeréhez csatlakozik, és azokkal együttműködve különböző módokon jelez a sofőrnek. Ha rezeg, az a sebességhatár túllépését jelentheti, a koppanással a sebességváltásra figyelmeztet, az ellenyomással pedig a túlzott gázadás miatt szól.

A Bosch szerint az eszközt a személyautókba, a teherautókba és a tömegközlekedési eszközökbe is be lehet szerelni, és nemcsak a dízeles és benzines, hanem a hibrid, valamint az elektromos autók esetén is használható lesz. A németek számítása szerint a pedállal 7 százalék üzemanyag spórolható meg, de hogy mikor kerül a boltok polcaira, azt egyelőre még nem lehet tudni.