Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0a6e2995-0fe4-4ffd-98d5-6c823432d0ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mai számítógépek és szövegszerkesztő programjaik minden kényelmet megadnak a gyors gépeléshez, javításhoz, viszont miután mégis csak komputerről van szó, a figyelem elkalandozásához is hozzájárulnak. Az alábbi „vintage” megoldás éppen azért született, hogy kizárólag az írásra lehessen koncentrálni.","shortLead":"A mai számítógépek és szövegszerkesztő programjaik minden kényelmet megadnak a gyors gépeléshez, javításhoz, viszont...","id":"20250503_fabol-keszult-kijezos-irogep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a6e2995-0fe4-4ffd-98d5-6c823432d0ee.jpg","index":0,"item":"ad5cd80c-b9a8-4aa0-9b0f-fc130fef7287","keywords":null,"link":"/tudomany/20250503_fabol-keszult-kijezos-irogep","timestamp":"2025. május. 03. 12:03","title":"Már unta a számítógépezés zavaró hülyeségeit, megcsinálta „az” írógépet fából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd1f8ffa-a386-4b2a-8080-88abe191e61e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán saját fejlesztésű railgunt telepített egy kiképzőhajóra, hogy tesztelje, mit tud a fegyver legújabb iterációja.","shortLead":"Japán saját fejlesztésű railgunt telepített egy kiképzőhajóra, hogy tesztelje, mit tud a fegyver legújabb iterációja.","id":"20250503_japan-hadihajo-fegyver-railgun","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd1f8ffa-a386-4b2a-8080-88abe191e61e.jpg","index":0,"item":"f0b31bb1-0fad-42e3-99aa-5f996208a20e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250503_japan-hadihajo-fegyver-railgun","timestamp":"2025. május. 03. 10:03","title":"Brutális fegyvert szereltek egy japán hadihajóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6c047a3-e986-4200-aafe-035768e01af1","c_author":"Emőd Péter","category":"360","description":"David Hockney napjaink egyik legnépszerűbb képzőművésze; művei, melyek jelenleg a Louis Vuitton Alapítvány múzeumának nagyszabású párizsi kiállításán láthatók, kivételes szakmai tudása mellett az élet és a festészet határtalan szeretetét is tükrözik.","shortLead":"David Hockney napjaink egyik legnépszerűbb képzőművésze; művei, melyek jelenleg a Louis Vuitton Alapítvány múzeumának...","id":"20250503_hvg-david_hockneykiallitas_egy_muvesz_portreja_camera_lucida_es_ipad_a_nagy_csobbanas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6c047a3-e986-4200-aafe-035768e01af1.jpg","index":0,"item":"a3c05fb5-5cf2-4e14-8011-4a53ea1b55b4","keywords":null,"link":"/360/20250503_hvg-david_hockneykiallitas_egy_muvesz_portreja_camera_lucida_es_ipad_a_nagy_csobbanas","timestamp":"2025. május. 03. 10:30","title":"Akinek a képein átsugárzik a jókedv: David Hockney kiállításán jártunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e79ef233-299b-42a1-8f10-b4c6f1de7fc6","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Csökkent a magyar GDP az év elején; az USA és Ukrajna megkötötte régóta várt megállapodását; elkészült a törvényjavaslat, amellyel bármelyik város megakadályozhatná új betelepülők érkezését. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Csökkent a magyar GDP az év elején; az USA és Ukrajna megkötötte régóta várt megállapodását; elkészült...","id":"20250504_es-akkor-magyar-gdp-valsag-trump-usa-ukrajna-varosok-betelepules-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e79ef233-299b-42a1-8f10-b4c6f1de7fc6.jpg","index":0,"item":"f6165392-4cef-4f6f-823b-119eef76d684","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250504_es-akkor-magyar-gdp-valsag-trump-usa-ukrajna-varosok-betelepules-ebx","timestamp":"2025. május. 04. 07:00","title":"És akkor Magyarország repülőrajtot vett, csak a rossz irányba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0eae501-8785-4b65-ae87-1fbf6bcd2a68","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Erdő Péter neve rendre esélyesként kerül elő, amikor a pápa utódját keresik. ","shortLead":"Erdő Péter neve rendre esélyesként kerül elő, amikor a pápa utódját keresik. ","id":"20250504_Erdo-Peter-megtartotta-a-konklave-elotti-misejet-a-papa-altal-kijelolt-romai-templomban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0eae501-8785-4b65-ae87-1fbf6bcd2a68.jpg","index":0,"item":"0d24cb4b-115b-4262-b501-560f850fd598","keywords":null,"link":"/elet/20250504_Erdo-Peter-megtartotta-a-konklave-elotti-misejet-a-papa-altal-kijelolt-romai-templomban","timestamp":"2025. május. 04. 14:39","title":"Erdő Péter megtartotta a konklávé előtti miséjét Rómában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"303cf684-9ccc-4b50-83de-cf5d61d8b13a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A New York-i Katolikus Konferencia szerint gúnyolódik az egyházzal az amerikai elnök.","shortLead":"A New York-i Katolikus Konferencia szerint gúnyolódik az egyházzal az amerikai elnök.","id":"20250504_amerikai-puspok-trump-papa-kep-katolikusok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/303cf684-9ccc-4b50-83de-cf5d61d8b13a.jpg","index":0,"item":"05a7d1a5-ea83-4f68-bf38-24f887b1621d","keywords":null,"link":"/elet/20250504_amerikai-puspok-trump-papa-kep-katolikusok","timestamp":"2025. május. 04. 13:56","title":"Felháborodtak az amerikai püspökök Trump képén – „Épp most temettük el szeretett Ferenc pápánkat”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c508fe25-a648-46e0-a5b2-d3ed1b92e2b8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Korszakos változás zajlik a világ legmagasabb és egyben leghalálosabb hegyén, a több mint 8800 méter magas Mount Everesten. Az elszánt hegymászókat segítő serpák új társakat kapnak, drónokat, amelyek felszerelést szállíthatnak, a hó és a jég fogságába kerülteket kereshetik, életeket menthetnek.","shortLead":"Korszakos változás zajlik a világ legmagasabb és egyben leghalálosabb hegyén, a több mint 8800 méter magas Mount...","id":"20250502_dronok-serpak-mount-everest-hegymaszas-tuleles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c508fe25-a648-46e0-a5b2-d3ed1b92e2b8.jpg","index":0,"item":"a1a86d65-34bc-4741-800f-e1a804fc16ab","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_dronok-serpak-mount-everest-hegymaszas-tuleles","timestamp":"2025. május. 02. 20:03","title":"Túlélni a Mount Everestet: a túlélés matematikája bizonyítja, miért jó, ha drónok segítik a serpákat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8312262e-3b2c-4fb6-a4c7-37f33e0366e1","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Elvileg áprilistól elég lett volna az elektronikus utazási engedély (ESTA), de végül a nemzetbiztonsági hivatal ezt megvétózta.","shortLead":"Elvileg áprilistól elég lett volna az elektronikus utazási engedély (ESTA), de végül a nemzetbiztonsági hivatal ezt...","id":"20250503_usa-romania-esta-vizummentesseg-dontes-visszavonas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8312262e-3b2c-4fb6-a4c7-37f33e0366e1.jpg","index":0,"item":"2580eeb8-504c-47ae-933a-45a26f0d2827","keywords":null,"link":"/vilag/20250503_usa-romania-esta-vizummentesseg-dontes-visszavonas","timestamp":"2025. május. 03. 10:47","title":"Mégsem kap vízummentességet Románia az Egyesült Államoktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már nem az a kérdés, hogy nyugdíjazzák-e a gyártók a belső égésű motorokat, hanem az, hogy milyen technológia lép majd a hagyományos meghajtás helyébe. A cégek ezen a téren épp úgy kísérleteznek most, mint ahogy azt bő 100 évvel ezelőtt az első autók feltalálói is tették, egy dolog viszont biztosan kijelenthető: a végeredmény azoknál jóval környezetbarátabb lesz.
A legtöbb autógyártó már rendelkezik saját hibrid modellel, a termelés beindulása pedig szép lassan lenyomta az árakat. Egy hibrid autó ugyan még mindig drágább, mint ugyanannak a modellnek a dízelmotoros, automata váltós változata, ám korántsem annyira, mint néhány évvel ezelőtt, miközben az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb károsanyag-kibocsátás sokkal fontosabb szemponttá vált.
De mire jó egy hibrid?
"Többféle hibridautó létezik: van az úgynevezett mikrohibrid, teljes hibrid és plug-in hibrid. Ezek között a legfőbb különbség, hogy az autóba mekkora belső égésű motor kerül, és ez milyen mértékben járul hozzá a hajtásához” – mondta a hvg.hu-nak Dr. Emőd István, a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) Gépjárművek és Járműgyártási Tanszékének nyugalmazott egyetemi docense. Az ilyen járművekben a belső égésű motor mindig kisebb, mint a hagyományos, csak benzines vagy dízeles változataik.
Ahogy a szakember rámutat, a leggyakrabban használt hibridek csupán néhány kilométert tudnak megtenni tisztán akkumulátorról. Ezek még nem zéró emissziós autók, viszont már kisebb a károsanyag-kibocsátásuk. Az elektromos hajtáslánc a kialakításnak köszönhetően viszont ott tudja segíteni a belső égésű motort, ahol az rossz hatásfokkal dolgozik. Ilyen, ha alapjáraton megy a motor, gyorsításkor, hogy ne fogyasszon többet, lassításkor, hogy a fékezési energia ne vesszen kárba. Állandó sebességnél azonban az elektromotorok nem jutnak szerephez.
A téma szakértői éppen ezért úgy látják, hogy bár jelenleg egyre népszerűbbek a hibridek, ez csupán egy átmeneti állapot, és csak addig tart a tendencia, amíg a zéró emissziós járművek gyártása be nem indul igazán. Ezt persze nemcsak a klímaváltozás ösztönzi, hanem azok a szabályozások is, amiket az országok a jövőben be fognak vezetni.
Tavaly év végén például 4 európai ország csatlakozott azokhoz az amerikai államokhoz, amelyek 2050-re betiltják a belső égésű motorral szerelt autók árusítását. A határidőként szabott évig várhatóan újabb országok vállalhatják fel a korlátozást, ami még inkább arra ösztönzi a gyártókat, hogy a zöldautók felé forduljanak. Szerencsére ennek egyik hírnöke épp felfutóban van.
Hibridek közt a plug-in a király
Bár az utóbbi egy-két évben egyre több cég mutatta be a tisztán elektromos meghajtással működő autóját, a széles körű elterjedés egyelőre még várat magára. Ha a Tesla eladási számaiból indulunk ki, a változást már a küszöbön érezhetjük, az amerikai cég járműveinek ára – a többi gyártóéhoz hasonlóan – a magyar pénztárca számára most még magas, ezért olyan megoldás felé kell fordulni, ami a nagyobb tömegek számára is elérhető. És itt jön képbe a plug-in hibrid.
A széles körű elterjedésre jelen pillanatban a konnektoros hibrideknek van a legnagyobb esélyük. A többi hibrid járműhöz képest jóval nagyobb távolságot tudnak egy feltöltéssel megtenni, akár 80-100 kilométert is lehet tisztán elektromos forrásból autózni, ami komoly tényező, ha az ember ingázásra használja az autóját. További előnye, hogy mivel plug-in járműről van szó, a hálózatról való töltése jóval kevesebbe kerül, mintha tankolni kellene az autót. Igaz, ez a folyamat hosszabb ideig is tart.
Bár a gyorstöltőknek köszönhetően nagyjából 1 órán belül is el lehet érni az akkumulátorok 80 százalékos töltöttségi szintjét, ez még mindig nem elég rövid idő ahhoz, hogy a sofőr türelmesen kivárja ezt. Márpedig, amíg a tankolás tovább tart annál, mint jelenleg teleengedni a kocsi tartályát benzinnel/gázolajjal, addig a legtöbb sofőr biztosan nem fog ilyen autót vásárolni.
"A plug-in hibridek száma jelenleg még alacsony, de a piac felpörgőben van, a számítások szerint pedig 2030-ra érhet a csúcsára. Mindez azt jelenti, hogy nagyjából 15 év múlva tudják majd eladni belőle a legtöbb darabot, 2040-től azonban ismét csökkenhet a számuk, addigra ugyanis már a zéró emissziós járművek is széles kör számára lesznek elérhetőek” – hangsúlyozza Emőd István. Ilyenek lehetnek sok más megoldás mellett a hidrogénnel működő autók is.
Kipufogógáz helyett víz
Az üzemanyagcella olyannyira nem új keletű találmány, hogy az elsőt 1838-ban készítették el, ám a nagy mennyiségben rendelkezésre álló, olcsó kőolaj miatt nem érte volna meg ezeket használni. Az újkori virágzását a NASA-nak köszönheti, ami a műholdak és az űrkapszulák meghajtásához alkalmazta a technológiát. Az évtizedeken át tartó fejlesztéseknek köszönhetően mára sikerült eljutni odáig, hogy egyre több gyártó gondolkodik azon, hogy ilyen meghajtással felszerelt autót dobjon piacra.
"Lényegében ezek is elektromos autók, csak itt nem a konnektorból, hanem a tüzelőanyag-cella által átalakított hidrogénből jut áramhoz a kocsi. Ennek egyértelmű előnye a zéró emisszió, a környezetre káros gázok helyett ugyanis vizet 'pöfög' ki az autó" – mondja a BME nyugalmazott egyetemi docense.
Jó-jó, de még várni kell rá
A szakember szerint bár az elmúlt években a cégek palettáján is megjelentek a hidrogénnel működő autók, ám ezeket érhető módon csak ott árulják, ahol lehet hidrogént tankolni. Jelenleg Magyarországhoz legközelebb Ausztriában és Németországban van erre lehetőség, ám nemcsak a töltőállomások hiánya miatt kell még várnunk az ilyen autók elterjedésére.
"Pillanatnyilag az a helyzet, hogy a tüzelőanyag-cellában lévő katalizátoroknak sokkal több nemesfémre van szükségük a munkához, mint a hagyományos katalizátoroknak. A nemesfém viszont drága, ez pedig az autó árán is meglátszik. Ennek ellenére egyértelműen ez lehet a jövő egyik autója” – véli Emőd István.
A piaci várakozások szerint a zéró emissziós autók – így a hidrogénnel hajtott járművek – tömeges gyártása csak a 2020-as években indul majd növekedésnek, hosszú távon azonban a tisztán elektromos hajtású kocsikkal együtt fut majd be igazán, lekörözve a plug-in hibrid kocsikat is.
Egy birtokunkba került levél szerint a kormány néhány hét múlva, még a per lezárulta elő át akarja venni az MTA vagyonát. De, ha a bíróság másként dönt, akkor vissza az egész.