szerző:
Tetszett a cikk?

Aranyszabály az autógyártásban egy modell generációváltásánál: ne csinálj teljesen új autót, teljesen új motorokat és ne vidd máshova a gyártását. Az új Porsche Panamera esetében pontosan ennek az ellenkezőjét tették. El is költöttek rá 500 millió eurót.

Egy drezdai technológiai prezentációs nap keretében volt alkalmunk megismerkedni a fenti lépések értelmével is. A Porsche Panamera, a márka nagy túraautója 2007-ben mutatkozott be, ideje volt tehát a második generáció érkezésének.

„Természetesen” magyar vonatkozása is van az újdonságnak, nem kevesebb, mint a karosszériadizájnért felelős csapat vezetője Varga Péter, aki jó néhány éve erősíti a zuffenhauseni márkát. Az egyik legnagyobb elismerés szubjektíve neki jár, az új Panamera sokkalta klasszikusabb Porsche-formát követ, mint elődje. Hogy az autó szép vagy sem, egyéni elbírálású, pusztán arról van szó, hogy a 911-es, az ikon formaisága jobban tetten érhető lett.

3D-s hatású hátsó lámpaház, természetesen led-es.
D.P.

Mivel alapvetően technológiai jellegű bemutató volt a mostani, a szeptember végi Párizsi Autószalon előtt, ahol a nagyközönségnek is bemutatkozik majd, tekintsük át, mely lényeges elemeiben számít különlegesnek az új Panamera. Szerkezeti vonalon teljesen új a kocsi, új platformra építették. Példaképp, olyan merev kereszttartót építenek a tűzfal mögé, amelyet 950 fokon alakítanak ki és a szakítószilárdsága duplája egy átlagos ilyen merevítő elemnek. Ezt még a Porsche is csak külső beszállítóval tudja legyártatni. A váz egyébként 31 százalékban áll ultranagy szilárdságú bóracélötvözetből, miközben a teljes külső karosszéria alumínium.

Az irányíthatóságot illetően fontos mérföldkő, hogy a Panamera nemcsak összkerékhajtású, de összkerék-kormányzású lett alapesetben. Mindez korábban csak a márka sportmodelljeinek csúcsát jelentő 911 GT3, illetve 911 Turbo S, 4S modelleknek járt. Alacsony tempónál, az elsőkkel ellentétes irányba forduló hátsó kerekkel a szűkebb fordulást, nagy tempónál átellenben fordulva nagyobb stabilitást, a kanyarsebességet növelik ezzel a megoldással. A menetstabilitást kiszolgáló elektronika szintén generációváltáson esett át. A cég által hivatalosan Porsche Stability Management-rendszer (PSM) – amelyet a helyi szlengben csak „Porsche Saves Me”-ként emlegetnek – a feladata, hogy a légrugós futómű dinamikus kontrollját a vektoros erők alapján irányítsa.

A Panamera Turbón irdatlan 21-colos, 315 milliméter széles abroncsok vannak hátul.
D.P.

Újdonság persze a motortérben is kötelező jelleggel akad. Benzines vonalon a 4.0 literes V8-as, 90 fokos hengerszögű dupla-turbós egység a nóvum, a hengerfejbe integrált feltöltőivel az erőforrás 550 lóerőt és 770 Nm-es nyomatékot ad le. Az egyes hengerek ráadásul olyan 150 mikron vastagságú speciális bevonatot kapnak, amely elvileg az egész élettartamra vonatkozóan megakadályozza a hengerek kopását.

Ugyanígy teljesen új konstrukció – az egyébként győri Audi-származású – a 4.0 literes V8-as turbódízel, amely 422 lóerős és 850 Nm-es a nyomatéka. Persze a hibridhajtásokról sem feledkezhet meg egyetlen cég sem manapság, így az egyébként teljesen új 8-fokozatú duplakuplungos PDK-váltók házában kap majd helyet a Panamera esetében az elektromotor.

A Porschénál is szinte minden érintőpaneles.
D.P.

Ami a porschés közönségnek egyértelműen paradigmaváltást jelent majd, hogy a hagyományosan gombok erdejével borított kabin kitisztult. Beköszöntött a reszponzív érintőfelületek kora, a teljes középkonzol ilyen, a műszerfalat pedig néhány paramétertől eltekintve – amelyek törvényi előírások miatt fixek, ilyen például a sebességmérő óra középen – szabadon lehet konfigurálni. Szolgáltatásvonalon is rengeteg az újdonság, az egyik legokosabbat említve, a laptopunkon lekért navigációs útvonalat el lehet küldeni a kocsinak, hogy ott már ne kelljen ezzel külön időt tölteni.

Mindezen elképesztően összetett elektronikai és mechatronikai rendszerek teljes hálózatának összehangolt működtetése nem véletlenül ad ki eredőként 100 millió kódsorból álló programcsomagot. Mint elhangzott: a 10 évvel ezelőtt megjelent első Panamera esetében ugyanez alig kétmillió kódsorból állt.

Végeredményben aztán csak az számít, hogy mennyire lett igazi Porsche az új Panamera? Egy rövid kör a Lausitzringen, tesztpilóták mellett ülve ezt is megmutatta, ahogyan a rajtprogram segítségével 3,4 másodperc alatt ugrik 100 km/h-ra az 1995 kilós autó, illetve 120-as tempónál, visító abroncsokkal driftel végig egy kanyart. (Az alábbi a Slashgear videója.)

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!