szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, elsőként 2020-ra a dízel-, majd öt évvel később, minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

A Parlament honlapján jelent meg egy önálló képviselői indítvány, amelynek lényege a dízelautók nagyon közeli dátummal jegyzett betiltásán túl, hogy 2025-re minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

A Lehet más a Politika képviselője, Sallai R. Benedek által jegyzett előterjesztés több pontban taglalja, hogyan „szűkítenék” a jelenlegi belső égésű járművek életterét.

  • 2018-tól a dízel üzemanyag jövedéki adómértékének emelését kérik, és CO2 -adó kivetését minden szén-dioxid-kibocsátással járó üzemanyagra
  • 2020-tól a dízel üzemű személygépjárművek forgalomba hozatalának teljes megtiltását, ezzel együtt, a
  • 150 kW (201 LE) feletti teljesítményű, benzin üzemű motorral ellátott személygépjárművek forgalomba hozatalának betiltását
  • a dízel, és az EURO-IV-nél gyengébb - (a magyar forgalmiban a 9-11-es környezetvédelmi osztály) - besorolású benzinmotoros járművek városközpontokba behajtásának tilalmát

2025-től már nem csak a személyautók, de dízel kisteherautók, teherautók és buszok forgalmazásának tilalmát is kezdményezik. Ugyan így, a benzines és EURO-V-nél (a magyar forgalmiben 12-14-es kategória) rosszabb kibocsátású járműveket kitiltanák a 100 ezer lakos feletti városok belterületéről.

A jelenlegi szmogriadó-rendelet kapcsán pedig már idénre kezdeményezik, hogy szeptember 1-jétől a dízel meghajtású, illetve az EURO-IV-nél gyengébb környezetvédelmi kategóriájú benzinmotoros személygépjárművek ne közlekedhessenek az érintett településeken.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!