Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"88f7f904-e8e2-4334-9e42-d2b863c8e014","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A túlterheléses támadás miatt összeomlott az országos kompetenciamérés informatikai rendszere.","shortLead":"A túlterheléses támadás miatt összeomlott az országos kompetenciamérés informatikai rendszere.","id":"20250429_Elfogtak-a-fiatalt-aki-evekkel-ezelott-feltorte-az-Oktatasi-Hivatal-rendszeret","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88f7f904-e8e2-4334-9e42-d2b863c8e014.jpg","index":0,"item":"76c5d3d7-ee2e-40a4-82cf-02b162715a87","keywords":null,"link":"/itthon/20250429_Elfogtak-a-fiatalt-aki-evekkel-ezelott-feltorte-az-Oktatasi-Hivatal-rendszeret","timestamp":"2025. április. 29. 09:59","title":"Elfogták a fiatalt, aki évekkel ezelőtt feltörte az Oktatási Hivatal rendszerét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dda6328b-cf69-4d50-a08d-d47955d788d9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Christoph Trebesch kutatása szerint a populista politikusok, mint például Donald Trump, gyakran okoznak gazdasági károkat. A Süddeutsche Zeitungnak adott interjúban a nemzetközi hírű szakember arról beszél, hogy mire kell még felkészülnie a világnak az amerikai elnök miatt.","shortLead":"Christoph Trebesch kutatása szerint a populista politikusok, mint például Donald Trump, gyakran okoznak gazdasági...","id":"20250429_eletszinvonal-romlas-Trump-populista-gazdasagpolitika-Cristoph-Trebesch","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dda6328b-cf69-4d50-a08d-d47955d788d9.jpg","index":0,"item":"2bc49736-019a-4c6f-9563-f45e533ee25e","keywords":null,"link":"/360/20250429_eletszinvonal-romlas-Trump-populista-gazdasagpolitika-Cristoph-Trebesch","timestamp":"2025. április. 29. 06:55","title":"Mindenkinek romlik az életszínvonala Trump miatt – interjú a populisták gazdaságpolitikáját kutató német közgazdásszal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a283a35a-f7f7-4deb-b0c2-46ebb0afb8f5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Úgy tűnik, az izraeli kormány több halottról tud, mint amennyit eddig beismertek.","shortLead":"Úgy tűnik, az izraeli kormány több halottról tud, mint amennyit eddig beismertek.","id":"20250430_benjamin-netanjahu-izrael-gazai-ovezet-hamasz-tusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a283a35a-f7f7-4deb-b0c2-46ebb0afb8f5.jpg","index":0,"item":"7c60c0e7-a8d7-4191-b519-8fd7d5c10c5d","keywords":null,"link":"/vilag/20250430_benjamin-netanjahu-izrael-gazai-ovezet-hamasz-tusz","timestamp":"2025. április. 30. 14:29","title":"Elszólta magát Netanjahu felesége a gázai túszokkal kapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"275d4340-9949-41e2-a3a1-e51daa0d9e89","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az elemzők negatív áramárra számítanak, ami meghaladhatja a mínusz száz eurót is megawattóránként.","shortLead":"Az elemzők negatív áramárra számítanak, ami meghaladhatja a mínusz száz eurót is megawattóránként.","id":"20250430_nemet-aramszukseglet-megujulo-forras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/275d4340-9949-41e2-a3a1-e51daa0d9e89.jpg","index":0,"item":"4ca89f3d-8b93-447c-8422-9601d8102d7d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_nemet-aramszukseglet-megujulo-forras","timestamp":"2025. április. 30. 14:20","title":"Csütörtökön a német áramszükséglet csaknem egészét megújuló forrásból fedezhetik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b061bb50-5d70-4976-aabf-b1c802676663","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Túladóztatásra és etnikai kirekesztésre is alkalmas a kormány új törvénytervezete, vagyis igaza volt a miniszterelnöknek, amikor komoly vitát szimatolt a kistelepülések önvédelmének jogával kapcsolatban.","shortLead":"Túladóztatásra és etnikai kirekesztésre is alkalmas a kormány új törvénytervezete, vagyis igaza volt...","id":"20250430_hvg-telepulesvedelmi-torveny-tuladoztatas-etnikai-kirekesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b061bb50-5d70-4976-aabf-b1c802676663.jpg","index":0,"item":"e2e86544-d9b2-485a-aaf5-78bf1dff18c1","keywords":null,"link":"/360/20250430_hvg-telepulesvedelmi-torveny-tuladoztatas-etnikai-kirekesztes","timestamp":"2025. április. 30. 14:35","title":"Ők mondják meg, ki a gyüttment: hátrányos megkülönböztetésre és kivételezésre is alkalmas lehet a településvédelmi törvény","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40aad26f-4700-4994-925e-bfedd6e03766","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Jakupcsek lemondta részvételét egy olyan konferencián, ahol Magyar Péter is felszólalt volna. Menczer védelmébe vette őt, majd takonypócokként kezdett hivatkozni a jólvanezígyesekre.","shortLead":"Jakupcsek lemondta részvételét egy olyan konferencián, ahol Magyar Péter is felszólalt volna. Menczer védelmébe vette...","id":"20250429_menczer-tamas-magyar-peter-jakupcsek-gabriella","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40aad26f-4700-4994-925e-bfedd6e03766.jpg","index":0,"item":"7e0f86dc-6b6d-4aa6-a270-8da37cbec801","keywords":null,"link":"/itthon/20250429_menczer-tamas-magyar-peter-jakupcsek-gabriella","timestamp":"2025. április. 29. 14:01","title":"Menczer Tamás vette védelmébe Jakupcsek Gabriellát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c9c1147-ad71-4ad3-9590-c4483add635c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Megéri Lázárinfóra járni, hátha el lehet kapni a minisztert egy kis kivételezésre. Belák Sándornak sikerült.","shortLead":"Megéri Lázárinfóra járni, hátha el lehet kapni a minisztert egy kis kivételezésre. Belák Sándornak sikerült.","id":"20250429_Lazar-Janostol-lehet-szivessegeket-kerni-kis-dijmentessegeket-peldaul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c9c1147-ad71-4ad3-9590-c4483add635c.jpg","index":0,"item":"760b0fa6-f183-4462-996e-64b3f0838866","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250429_Lazar-Janostol-lehet-szivessegeket-kerni-kis-dijmentessegeket-peldaul","timestamp":"2025. április. 29. 07:30","title":"Lázár Jánostól lehet szívességeket kérni, kis díjmentességeket például","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25dbd73b-c27e-403f-8f0d-1dba2e4f1c52","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A kisebb esőzések miatt elkezdtek kifejlődni a kártevők lárvái, ezért van szükség közbelépésre. ","shortLead":"A kisebb esőzések miatt elkezdtek kifejlődni a kártevők lárvái, ezért van szükség közbelépésre. ","id":"20250430_Tisza-to-szunyogirtas-Katasztrofavedelem-kartevo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25dbd73b-c27e-403f-8f0d-1dba2e4f1c52.jpg","index":0,"item":"98908488-265b-4f7d-a57a-7e126256db42","keywords":null,"link":"/elet/20250430_Tisza-to-szunyogirtas-Katasztrofavedelem-kartevo","timestamp":"2025. április. 30. 09:42","title":"A Tiszánál kezdi a szúnyogirtást a Katasztrófavédelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A városi kisautóké alapvetően egy józan kategória. Egy-két utassal és némi csomaggal is kényelmes járművek, felesleges rongyrázás nélkül. A Ford viszont most olyan szinten “díszítette fel”, többek között elektronikus technológiával, az új Fiestát, ami ebben a szegmensben pár éve még szóba sem jöhetett volna.
Az új Fiesta tavalyi, kölni világpremierjén is ott voltunk már, egy valódi amerikai gigarendezvény keretében, 2500 vendéggel egyetemben. Az akkori főszereplőkből a Fiesta maradt velünk, a Ford akkori nagyvezérétől Mark Fields-től viszont azóta búcsút vettek. Az ő leváltásában biztosan nem a Fiesta jelentette az indokot, a 40 éve gyártott modell – legalábbis nálunk, Európában – mindig is kedvenc volt. Ami a VW Golf a kompakt autók közöttt, az a Fiesta a városi kisautók között, jellemzően piacvezető.
Sikerét leginkább a jó árazás mellé társuló, éppen a piac legjellemzőbb igényeit kielégítő konstrukciójának köszönheti, ami az éppen aktuális francia-olasz autók közel azonos tagjainál (most éppen: Peugeot 208, Renault Clio, Fiat Panda) igényesebbet jelent, a német-japán konkurenciánál (VW Polo, Honda Jazz, Toyota Yaris) pedig egyértelműen olcsóbbat. Hogy mennyire fontos modell itt Európában a Fiesta, azt a számok egyértelműen mutatják: tavaly 300 ezer darabot adtak el belőle.
Képgaléria.
D.P.
Erősségek, lehetőségek
Ha piaci igények és lehetőségek felől közelítünk rá, mint egy SWOT-analízisben, akkor a jelenlegi Fiesta (is) tudja tartani a lépést. A lépést, ami most éppen arról szól, hogy egy városi kisautóba is olyan mennyiségű elektronikát szuszakolnak bele, ami pár éve csak kategóriákkal feljebb volt elérhető. Kényelmi-, biztonsági-asszisztenst, érintőképernyős infotainment-vezérlést, audiorendszert (B&O Play), szolgáltatási oldalról pedig weben keresztül elérhető alkalmazások sokaságát. Ezen összetevők ára beszállítói oldalról láthatóan elérte azt a megfizethető szintet, hogy ezt az alapvetően olcsó kategóriát is tele tudják tömni velük.
Mindez a trend lassan a klasszikus tesztek vonalvezetését – külső, belső, motor, vezethetőség, extrák, biztonsági és szórakoztatóelektronika – is felborítja. Mert ahogy sok új autóban, a Fiestában is ezek hagytak bennünk olyan nyomokat, amelyek megmaradnak a teszthetet követően is. Egyre jellemzőbb ma már, hogy az autóknál nem a vas az érdekes igazán, hanem a szolgáltatások – de akkor is meglepő ezzel ilyen szinten és egyre csak erősebben szembesülni.
D.P.
Esetünkben egy közepesen jól felszerelt Titanium-csomagos kiadásról van szó, amelyben adaptív tempomat, vészfékasszisztens, sávtartó, holttérfigyelő, táblafelismerő, automata fényszóró, önálló parkolás opció, start&stop, fűthető kormánykerék – tehát lényegében minden, ma felsorolható extra ott volt. Valójában nem csak a rendszerek számossága érdekes, hanem, hogy ezek mennyire harmonikusan működnek együtt. Fontos ugyanis, hogy hogy az egész csomag ne rubrikák sokasága legyen egy összehasonlító kalkulátorban a konkurens modellekkel szemben, hanem ténylegesen növelje az autó használhatóságát. Ebben is meggyőzően teljesít az új Fiesta: könnyen kiismerhető és – ami legalább ilyen fontos –, nem hiperaktív, folyamatosan csilingelő, állandóan veszélyt látó vezetési asszisztensei vannak. Az ilyeneket úgyis csak kikapcsolják a tulajdonosok.
Megvan a tartalomhoz a forma is
De lássuk azért a dizájnt is. Ez a Fiesta az előző generáció padlólemezét örökölte, vagyis inkább a 7,5 generáció ez, mint 8. Ennek nyomán aztán nem is fognak rá nagyon pillogni az emberek, mert nagyban hasonlít ahhoz, amelyből ezrével látni az utakon. Kicsit persze filigránabb a maszkja, ami most éppen kevésbé szögletes és hangsúlyos, a lámpái inkább szembetűnőek és kicsit teslásak. Az arányai és a méretei is hasonlóak a korábbiakhoz: 4040 mm hosszú, 1735 mm szélességű, 1474 magasságú. Sajnos a hátsótér helykínálata elég szerény maradt, igaz, a csomagtere 292 literrel már elfogadható.
D.P.
A kabintér minőségérzete általánosan magas, az anyaghasználat, a kidolgozás is erősnek tűnik. Az ülések lehetnének jobbak, az általunk tesztelt modell kárpitja elég izzasztó volt. Az utastér, ahogy a fenti részben végigvettük szolgáltatási oldalról, teljesen más világ mint a korábbi, amelyhez a környezetet is át kellett szabni. A legfontosabb kézzelfoghatója mindennek, hogy a korábbi, sokgombos középkonzol helyett egy nagyméretű 8 colos tablet került fókuszba. Az infotainment Ford Sync 3-rendszere tényleg röptében párosodik bármilyen bluetooth-os készülékkel, a Waze pedig béta módban már a központi kijelzőn is fut.
Mára hengerből is három az igazság
A Fiesta motorja az az EcoBoost egyliteres, három hengeres, turbómotor, amely mostanra teljesen szétterült a Ford teljes kínálatán. Ebben az esetben a 100 lóerős alapváltozata érkezett, ami így is bőven elég, minden fokozatban szépen viszi az 1164 kilós autót. Olyannyira, hogy bár nem nagyon emlékszünk korábbról olyanra, hogy a 160-as tempó se jelentsen gondotegy Fiestának, de ezzel a motorral is simán megfutja. Ráadásul nagyon csendes közben az utastér. A jellegzetes háromhengeres üzemmód, amivel azért találkoztunk néhány másik kisméretű mostani modellben is (Suzuki Celerio, Citroen C3, Nissan Micra) itt messze a legfinomabbnak tűnt. Nem rázta a bódét és kicsit hajszolva kifejezetten élvezetes hangokat hallatott. A páratlan hengerszámnak, ha jól van megcsinálva, van valamiféle sajátosan izgalmas járáskultúrája, ami úgy tűnik már három henger esetében is kihozható.
D.P.
Az EcoBoost jelző viszont – egy hét után – csak a teljesítmény oldalról tűnik teljesen indokoltnak. Mivel az átlagfogyasztást 6,8 literre adta a gép, ami egy ilyen kis motorú, -méretű és -tömegű autótól elég sok. (Érdekes lesz, amikor már ebből a motorból is használják majd a hengerlekapcsolós változatot, amellyel csak két hengerrel megy majd a motor bizonyos üzemállapotokban. Mindenképp megér egy próbát megnézni, mennyivel takarékosabb egy ilyen modell a való életben.)
Ami a futóművet illeti, hozza a magabiztos karaktert, ami a Fordoktól hagyományosan elvárás. Most sincs gond, a MacPherson és csatolt-lengőkaros konstrukcióval kiszámíthatóan feszes a Fiesta. A jó fogású kormánnyal élénken lehet terelgetni az autót, talán a hátsó, egyszerű csatolt-lengőkaros megoldásnál érezni, hogy néha határán van a képességeinek.
Konklúzió
Az általunk próbált Ford Fiesta 1.0 EcoBoost lényegében ideális felszereltséggel, ebben a formájában 4,9 millió forintba kerül, ami nem a piac alja árban, de ilyen korszerű extrákkal teletömött kisautót nehéz másikat találni. És itt lehet megint visszakötni a tavalyi világpremier egyik prezentációs slide-jára, miszerint már ebben a kategóriában is a magas felszereltség megy a legjobban. (Igaz, nem is kínálnak klasszikus belépő modellt.) Vagyis költenek a vevők, hogy ne fapados modellben üljenek. Persze, valahol meg is kell fogni aztán az árakat, így vannak furcsa dolgok még egy ilyen drága kisautóban is, mint a hátsó ajtó kurblis ablaka, vagy a félig manuális klíma.
A testület szerint a bíróságok helyesen ítélték meg, hogy az Elk*rtuk című film nem sértette meg a Medián közvéleménykutató vezetőjének jogait, panaszát ezért elutasították.