szerző:
hvg.hu

Az eRoadArlanda fejleszésének köszönhetően az elektromos autók menet közben, az aszfaltból nyerik ki az elektromos áramot, így gyakorlatilag tölteni sem kellene megállni.

Az elmúlt évek fejlesztései egyértelműen azt mutatják: nemcsak a személyautózás, de a teherfuvarozás terén is nagy változás várható. Több cég is bemutatta már az általuk megálmodott elektromos kamiont, ami kiválthatná a belső égésű motorral szerelt változatokat, ezzel csökkentve jelentősen a károsanyag-kibocsátást.

Az elektromos járművek terjedésének azonban jelenleg több akadálya is ismert. Egyrészt hiába egyre jobb a hatótávolság, sokaknak még mindig nem elég meggyőző a váltáshoz, ráadásul az akkumulátorok ára miatt jóval többe kerül az autó, mint a hagyományos változatai. A svédek azonban olyan megoldással álltak elő, ami a számítások szerint 2030-ra mintegy 70(!) százalékkal csökkentené a károsanyag-kibocsátást.

A The Guardian beszámolója szerint a világon elsőként a svédek készítették el azt az utat, ami menet közben képes tölteni és működtetni az elektromos autókat. Mindehhez a Stockholm-Arlanda repülőtér, valamint az egyik logisztikai központ közötti 2 km-es útszakaszba telepített elektromos "sínt" a projekt munkálatait végző eRoadArlanda konzorcium, amit a tervek szerint egy apró áramszedő segítségével tudnak majd használni a járművek.

©

A sín nincs folyamatosan áram alatt. A rendszer érzékeli, amikor egy autó érkezik fölé, ekkor bekapcsol a sín, és automatikusan áram alá kerül. Az utat 50 méteres szakaszokra osztották fel, így csak abból a részből lehet áramot kinyerni, amelyiknél épp tart a kocsi. Ha megáll, az áram is automatikusan kikapcsol. Előzéskor ugyanez a helyzet.

Az eRoadArlanda számításai szerint Svédországban mintegy 500 ezer kilométer út található, amelyből 20 ezer km autópálya. A szakemberek úgy látják, ha az autópályákra sikerülne ilyen rendszert telepíteni, gyakorlatilag elektromossá válhat a közlekedés. Az autópályák között ugyanis legfeljebb 45 km a távolság, amit a mai elektromos autók már képesek megtenni egy feltöltéssel.

Hans Säll, a konzorcium vezetője szerint nem is kellene az egész autópályát ilyen sínekkel behálózni, elég lenne mintegy 5000 km-t ahhoz, hogy elektromossá válhasson a közlekedés.

A számítások szerint kilométerenként 1 millió eurot (kb. 311 millió forint) kellene költeni ahhoz, hogy a terv megvalósulhasson. Ez soknak tűnik, a szakember szerint ugyanakkor még mindig 50-szer olcsóbb megoldás, mint egy városi villamosvonal megépítése.

A svédek az építkezés során már elkezdték megtervezni az egész Svédországra kiterjedő hálózatot, így a következő évtized végére az egész beruházás megvalósulhat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG Pártoló Tagság program

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!