Regisztráció
 • 
Bejelentkezés
 •   •  twitterlogo •  rsslogo Hírcsatornák

BEJELENTKEZÉS



Kedves regisztrált látogatónk!

Felhívjuk figyelmét, hogy hosszú átmeneti időszak után mától csak e-mailcímével tud bejelentkezni oldalunkra. Amennyiben nem emlékszik, azonosítóját milyen címmel regisztrálta, írjon levelet munkatársainknak a hvg.hu@hvg.hu címre!

Ha még nem regisztrált a HVG Online rendszerében, akkor ide kattintva megteheti.

Ha elfelejtette jelszavát, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük a jelszóemlékeztetőt.

Ha szeretné újra megkapni a regisztrációja véglegesítéséhez szükséges aktivációs kódot, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük az aktivációs levelet.

HVG.HU \ EGÉSZSÉG

A koffein újabb hosszú távú hatása derült ki

2012. február 03., péntek, 13:22 • Utolsó frissítés: 2012. február 03., péntek, 13:44
Szerző: Medipress


Címkék: nők; hormonháztartás; kávéfogyasztás; koffeinfogyasztás; ösztrogénszint;

Az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet vizsgálata szerint azok az ázsiai nők, akik napi 200 milligrammnál több koffeint fogyasztanak naponta – ez nagyjából két csésze presszókávénak felel meg – számíthatnak arra, hogy megemelkedik szervezetük ösztrogénszintje.

A fehér bőrű nők hormonszintje ugyanennyi kávéfogyasztás mellett egy kicsit csökken, a fekete bőrűeké pedig valamelyest szintén növekszik, ám közel sem olyan mértékben, mint az ázsiaiaké. A vizsgálatba a kávé mellett a fekete és zöld tea, valamint a koffeines üdítőitalok fogyasztását is beleszámították. Noha korábbi állatkísérletek azt mutatták, hogy a koffeinfogyasztás okozta ösztrogénszint-változás összefüggésben áll a peteéréssel, az emberek esetében ilyen kapcsolat nem figyelhető meg. A tanulmány az American Journal of Clinical Nutrition című lapban olvasható.

Fotó: Stiller Ákos

Az adatok azt mutatják, hogy a koffein befolyásolja a szülőképes korban lévő nők ösztrogénszintjét. Tudjuk, hogy a megváltozott hormonszint olyan betegségekkel állhat összefüggésben, mint a méhnyálkahártya-gyulladás, a méh- az emlő- vagy a petefészek-daganat. Ezért ezen betegségek kutatásakor érdemes a koffeinbevitel hosszú távú hatásait is vizsgálni – mondta el Enrique Schisterman kutató. A statisztikák szerint az Egyesült Államokban a 18-34 éves nők 84 százaléka másfél-két csésze kávét iszik naponta.

A kutatók a Utahi Egyetem tanára, Karen C. Schliep vezetésével több mint 250, 18-44 év közötti nőt figyeltek meg 2005 és 2007 között. A résztvevők naponta átlagosan 90 gramm koffeint – körülbelül egy csésze kávét – fogyasztottak.

Az alanyok többsége heti egy-három alkalommal klinikai vizsgálaton is átesett két menstruációs cikluson keresztül. Látogatásaikat úgy időzítették, hogy a ciklus bizonyos napjaira essenek. A vizsgálat során kikérdezték őket arról, hogy az elmúlt 24 órában mit ettek, és feltettek nekik néhány sportolással, dohányzással, alvással és egyéb, az életmóddal kapcsolatos kérdést. Ezután megmérték vérükben a hormonszintet. A menstruációs ciklus különböző időszakaiban végzett vizsgálatok – amelyekbe minél több etnikumhoz tartozó nőt vontak be – minden eddiginél pontosabb képet adhattak a hormonszint változásairól.


A koffein újabb hosszú távú hatása derült ki




  Másolat Önnek


ÁLLÁSOK
tovább a jobline.hu-ra »
AJÁNLJUK MÉG
HIRDETÉS
VIDEÓK
további videók »

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X