szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Több cégnek is volt elővásárlási joga a Mini- vagy Rákosdubajként elhíresült projekt területére, de végül csak egy élt vele, a fővárosé, a Budapest Közművek Zrt. A vevőnek tíz munkanapja lesz kicsengetni a 12,5 milliárdos első részletet.

Egyedül a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló BKM Budapest Közművek Zrt. (BKM) élt a Rákosrendező területére fennálló elővásárlási jogával – jelentette be pénteki közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

A Mini-Dubajként is emlegetett, hatalmas toronyházakkal és Budapest egy részének egy, az Egyesült Arab Emírségekbeli érdekeltség tulajdonba kerülésével is rémisztgető projekt területére a Stockton Zrt.-nek – amelynek tulajdonosai között ott van egy Habony Árpádhoz, a miniszterelnök korábbi tanácsadójához köthető magántőkealap, és a miniszterelnöki kötélbarát Garancsi István is – is volt elővásárlási joga, ám az NGM közlése szerint ezzel „a nyitva álló határidőn belül nem élt”. 

A minisztérium a közleményében jelezte, hogy a szerződés értelmében a BKM-nek 

  • 8 napon belül anyavállalati garancia vagy egyenértékű biztosíték nyújtását kell igazolnia az állam felé, az első két vételárrészletre, azaz 30,5 milliárd forintra vonatkozóan,
  • 10 munkanapon belül intézkednie kell az első vételárrészlet, vagyis a teljes vételár 25 százalékát kitevő 12,7 milliárd forint megfizetéséről,
  • 60 napon belül szerződést kell kötnie a MÁV-val arról, hogyan osztják meg az ingatlanok használatát.

A BKM az NGM szerint nyilatkozott arról is, hogy „maradéktalanul, minden feltételre kiterjedően elfogadja az adásvételi szerződésben részletezett szerződéses feltételeket”.

Karácson Gergely főpolgármester már (leporolt) terveket is bemutatott Rákosrendező rendezésére
Fazekas István

A tárca szerint „a területen lévő méltatlan állapotok felszámolása, így a környezeti károk és hulladékok kezelése, illetve ezek kockázatainak viselése a BKM Zrt. kötelezettsége”. Ezen felül pedig elismerték, hogy a fővárosnak a terület fejlesztése érdekében lehetősége van egyedi jogalkotási és szabályozási igényeit jelezni a magyar államnak.

Erről, akárcsak az állam által teljesítendő infrastruktúrafejlesztések tartalmáról, részleteiről és ütemezéséről egyedi megállapodásokat köteles kötni az Építési és Közlekedési Minisztériummal a szerződéskötéstől számított hat hónapon belül. 

A második vételárrészletet mindezek hatályba lépése, valamint a szükséges telekalakítások elvégzése után kell majd megfizetni, amennyiben nincs folyamatban peres eljárás az ingatlannal kapcsolatban. Az utolsó vételárrészlet „az állami infrastruktúra beruházások megvalósítását követően, de legkésőbb 2039. március 25. napjáig esedékes”.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!