szerző:
hvg.hu

Úgy tűnik, megváltás lenne az évek óta veszteséghegyek alatt vergődő Cora, Match, Profi hálózatnak, ha végre megvenné egy szakmai befektető. Kérdés azonban, a plázastop menynyire emelte a láncok piaci értékét - írja a Világgazdaság.

December elsejével megszűnt a Cora, Match, Profi lánc közös beszerzési társulása, a Provera Kft., a beszerzőket pedig elosztották a három lánc között - írja a Világgazdaság. Ez a lap szerint úgy néz ki, mintha a tulajdonos, a Delhaize csoport komolyan készülne a kereskedelmi vállalatok eladására, illetve arra törekedne, hogy a vevő akár mazsolázhasson is közülük, ha nem akarja mindhárom céget megvenni.

Nyílt titok, hogy a CBA alsónémedi központja székhelyén a két hónapja bejegyzett C és C Partner Vagyonkezelő Kft.-t cégfelvásárlásokra alapította a Co-op Hungary Zrt. és a CBA Kereskedelmi Kft. Mindkét csoport már évek óta keresi az akvizíciós lehetőségeket, de eddig külön-külön tárgyaltak.

Kérdés azonban, megéri-e megvenni a nagyjából 120 tagú Match hálózatot, amely az elmúlt tíz év mindegyikében súlyosan veszteséges volt, forgalma pedig folyvást csökkent. A Profi vesztesége az elmúlt két évben kúszott a milliárdos szint fölé, míg a Cora nettó vesztesége tavaly meghaladta a 3,6 milliárd forintot. 

Az azonban kérdéses, hogyan sikerülne megvennie a CBA-Coop szövetségnek a vállalatokat, hiszen a plázastop hirtelen felértékelte a jórészt saját tulajdonban lévő üzletekkel rendelkező élelmiszerláncokat. Egy ilyen akvizíció amúgy is óriási teher a felvásárló vállalatnak, tehát nem tudni, adott esetben a bankok hogyan reagálnának egy hitelkérelemre. Arról nem is beszélve, hogy a hitel visszafizetése legalábbis nehézkes lenne a piaci verseny bizonyos résztvevői miatt.