Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cf6c3edf-6753-4076-94bd-666ee01acc63","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada házasságon kívül születik, még ha ezt a döntéshozók nem is hajlandók tudomásul venni. Miért adják egyre többen válásra a fejüket ötvenes-hatvanas, sőt hetvenes éveikben? Melyek a leggyakoribb válóokok, és hogyan hat vissza a szegénység a házasságok tartósságára? Ezekről is beszélgettünk Tóth Olgával, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézetének munkatársával. ","shortLead":"A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada...","id":"20250331_Valas-hazassag-parkapcsolat-szurke-valas-valook-valoper-magyar-szocialpolitika-Toth-Olga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf6c3edf-6753-4076-94bd-666ee01acc63.jpg","index":0,"item":"e4c4d929-f1e8-4a45-a3ce-2c626a238e2b","keywords":null,"link":"/360/20250331_Valas-hazassag-parkapcsolat-szurke-valas-valook-valoper-magyar-szocialpolitika-Toth-Olga","timestamp":"2025. március. 31. 20:15","title":"„A válásra nem szabad úgy gondolni, mintha szörnyűség lenne, a szörnyűség a rossz kapcsolat”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7a14814-3db3-4ae1-9dd9-bdfcd8b70d93","c_author":"Serdült Viktória","category":"360","description":"Nemcsak az Európai Unió, de a saját jogszabályait is figyelmen kívül hagyja Magyarország, amikor az európai elfogatóparancs ellenére december óta nem hajlandó bíró elé állítani a Magyarországra menekült Marcin Romanowski volt lengyel igazságügyminiszter-helyettest. Egy hírverés nélkül elfogadott törvénymódosítással most megtalálták annak a módját is, hogyan védjék meg a PiS korrupcióval vádolt politikusát, ha mégis bíró elé kerülne az ügy. Ehhez nem kellett más, mint Polt Péter és a Varga Zs. András vezette Kúria helyzetbe hozása, amivel a jövőben akár minden politikai szövetséges menedéke garantálva lehet. ","shortLead":"Nemcsak az Európai Unió, de a saját jogszabályait is figyelmen kívül hagyja Magyarország, amikor az európai...","id":"20250331_lex-romanowski-menedekjog-torvenymodositas-atadas-Lengyelorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7a14814-3db3-4ae1-9dd9-bdfcd8b70d93.jpg","index":0,"item":"c3ef275c-3552-4b14-a983-327d0833bcfe","keywords":null,"link":"/360/20250331_lex-romanowski-menedekjog-torvenymodositas-atadas-Lengyelorszag","timestamp":"2025. március. 31. 09:45","title":"Már törvénymódosítással is védi a hazatoloncolástól korrupcióval vádolt lengyel szövetségesét a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0301e4b-6ecf-434b-93b7-9576424e4fb9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerencsére van tartalék autó is.","shortLead":"Szerencsére van tartalék autó is.","id":"20250401_falnak-csaptak-a-MotoGP-biztonsagi-autojat-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0301e4b-6ecf-434b-93b7-9576424e4fb9.jpg","index":0,"item":"c3544d9f-236f-4ad7-af02-c654672fa2a6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250401_falnak-csaptak-a-MotoGP-biztonsagi-autojat-video","timestamp":"2025. április. 01. 07:23","title":"Kellemetlen baki: falnak csapták a MotoGP biztonsági autóját – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17ab022e-953c-4229-ad64-888f4fb92f71","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ahogy instabillá válik az autó, már nagyon nehéz megfogni. ","shortLead":"Ahogy instabillá válik az autó, már nagyon nehéz megfogni. ","id":"20250331_rossz-kormany-mozdulatbol-majdnem-tomegkarambol-lett-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17ab022e-953c-4229-ad64-888f4fb92f71.jpg","index":0,"item":"05b45ddd-de53-47d5-9813-82d0970a95b9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_rossz-kormany-mozdulatbol-majdnem-tomegkarambol-lett-video","timestamp":"2025. március. 31. 12:30","title":"Egy rossz kormánymozdulat és máris nagy bajba került a sofőr az autópályán – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89ddaea8-ccf4-4406-b152-2418cf2305d5","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Magyarországnak nemzetközi jogi kötelezettsége érvényt szerezni a Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) elfogatóparancsának, amelyre vonatkozóan Szijjártó Péter 2023-ban egy dokumentumhoz is jóváhagyását adta. Az Európai Bizottság szerint az ICC működését az egész EU támogatja.","shortLead":"Magyarországnak nemzetközi jogi kötelezettsége érvényt szerezni a Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) elfogatóparancsának...","id":"20250331_nemzetkozi-elfogatoparancs_benjamin-netanjahu_europai_bizottsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89ddaea8-ccf4-4406-b152-2418cf2305d5.jpg","index":0,"item":"c9d141f7-4d7b-4694-95b3-d17f9c9449b7","keywords":null,"link":"/eurologus/20250331_nemzetkozi-elfogatoparancs_benjamin-netanjahu_europai_bizottsag","timestamp":"2025. március. 31. 16:04","title":"Netanjahu budapesti látogatása: 2023-ban még támogatta Szijjártó a nemzetközi elfogatóparancsok végrehajtását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fe0ff12-7295-4ac4-9326-51af517e3668","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA vizsgálata szerint a mikrogravitáció nem egyformán hat a csontokra: van, amelyik gyorsabban épül le a többinél.","shortLead":"A NASA vizsgálata szerint a mikrogravitáció nem egyformán hat a csontokra: van, amelyik gyorsabban épül le a többinél.","id":"20250401_urutazas-hatasa-csontok-leepulese-nasa-egerkiskerlet-nemzetkozi-urallomas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fe0ff12-7295-4ac4-9326-51af517e3668.jpg","index":0,"item":"4eeceee0-f734-42f3-9b58-383bf6f62582","keywords":null,"link":"/tudomany/20250401_urutazas-hatasa-csontok-leepulese-nasa-egerkiskerlet-nemzetkozi-urallomas","timestamp":"2025. április. 01. 14:03","title":"Furcsa dolog történt az egerekkel, amelyek 37 napig voltak a Nemzetközi Űrállomáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8ab127b-b0ee-490a-b82e-d50e804c7981","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti. ","shortLead":"A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal...","id":"20250401_allampolgarsag-felfuggesztese-torvenymodositas-javaslat-fidesz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8ab127b-b0ee-490a-b82e-d50e804c7981.jpg","index":0,"item":"f0e4a4d0-8b2b-4025-be3e-1fea11a5c053","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_allampolgarsag-felfuggesztese-torvenymodositas-javaslat-fidesz-ebx","timestamp":"2025. április. 01. 23:40","title":"Benyújtotta a Fidesz az állampolgárság felfüggesztését lehetővé tevő javaslatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9b74ce1-44de-443b-b13b-a23d42f36c62","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az egykori párbajtőrvívó olimpikon 2010 óta dolgozott a cégnél.","shortLead":"Az egykori párbajtőrvívó olimpikon 2010 óta dolgozott a cégnél.","id":"20250401_Kulcsar-Krisztian-a-Tiszat-valasztotta-a-BAV-helyett-hvg-cegvilag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9b74ce1-44de-443b-b13b-a23d42f36c62.jpg","index":0,"item":"a0100e5f-d778-4e56-852d-d80d967324c5","keywords":null,"link":"/360/20250401_Kulcsar-Krisztian-a-Tiszat-valasztotta-a-BAV-helyett-hvg-cegvilag","timestamp":"2025. április. 01. 10:49","title":"Kulcsár Krisztián a Tiszát választotta a BÁV helyett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Orbán kedvéért sem lépnék át a lengyelek a Rubicont
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A lengyelekre hivatkozni, a támogatásukban bízni sikk. Ha Orbán koalíciót szervezett volna Brüsszel magyar kohéziós pénzekre vonatkozó döntése ellen, akkor adta volna magát, hogy a szintén kiigazításra kényszerülő lengyeleket nyerje meg ehhez. Ez azonban csak spekuláció: a lengyel gazdaság jelen pillanatban csak irigyelt minta lehet, amely ugyanakkor több szempontból hasonló gondokkal küzd, mint a magyar.
Lengyelország, Európa növekedési bajnoka több szempontból példakép a magyar kormány számára, némely, a nemzetközi színtereken erősen vitatott döntése esetében pedig reménybeli szövetségesként tekinthetett rá. Ám e reményeket a lengyel kormány egyáltalán nem, vagy csak mérsékelten váltotta valóra.
Az egyik legfontosabb közös ügy, amelyben egymás szövetségesei lehettünk volna, hogy mindkét ország túlzottdeficit-eljárás alatt áll. Az államháztartás helyzete, a mindkét országban jellemzően magas strukturális deficit (Magyarországon az egyszeri bevételek nélküli strukturális hiány meghaladta az öt százalékot, akárcsak Lengyelországban) elvben közös platformra helyeznék a két országot.
Nincs két ugyanolyan hiány
Csakhogy ezeknek az eljárásoknak az okai és a története is különbözőek: Magyarország a stabilan nyolcvan százalék fölötti államadóssága következtében is megfigyelés alatt áll, míg Lengyelország GDP-arányos államadóssága folyamatosan ötvenöt százalék alatti – nagyrészt az EU által is szorgalmazott, alkotmányban rögzített adósságféknek köszönhetően.
Előttem az utódom: Orbánt Donald Tusk követte a soros uniós elnöki székben
MTI / EPA / Radek Pietruszka
Lengyelország ellen csak 2009-ben kezdődött az eljárás, és 2012 végéig kapott határidőt megfelelő intézkedések meghozatalára. A belépése óta eljárás alatt álló Magyarországnak viszont tavaly év végéig kellett volna meghoznia a szükséges intézkedéseket, de mivel a Bizottság a strukturális hiányra figyelt, az idei és a jövő évi költségvetést pedig nem tartotta megalapozottnak, utolsó utáni határidőként júniusig kaptunk haladékot. Ezt követően viszont az Európai Tanács rábólint a kohéziós pénzek felfüggesztéséről szóló döntés végrehajtására.
Mivel igazából csak Magyarország van sarokba szorítva (Lengyelország még nem élt a legtöbb ország által már kihasznált lehetőséggel, melyek a „válságra való tekintettel” egyéves egérutat kaptak az egyensúlyjavító lépések megtételére), ezért igazából nehezen is értelmezhető olyan koalíció, amelyben a két ország közös érdekeit érvényesíti az uniós döntés ellen. A lengyel szimpátia leginkább abban nyilvánult meg, hogy az államok legtöbbjéhez hasonlóan Lengyelország is amellett szavazott, hogy Magyarországnak júniusig adjanak időt a költségvetési korrekció megtételére – Varsóban pedig Brüsszelhez hasonlóan biztosra veszik, hogy addig az Orbán-kormány meghozza a kiigazítást megalapozó döntéseket.
Nincs két ugyanolyan kiigazítás
A lengyelekhez képest annyival mindenképp előrébb vagyunk, hogy a kormány bizonyos lépéseket már bejelentett. És noha a Donald Tusk vezette jobboldali kormány már az év végére 2,9 százalék alatti GDP-arányos hiányt célzott meg, az Európai Bizottság a fentiek alapján valószínűleg belenyugodna, ha ezt csak 2013 végére teljesítenék. Ráadásul ennek az elérése sem olyan rögös: két év alatt kellene 2,6 százalékpontos kiigazítást végrehajtaniuk, ami mellett a GDP-arányos 2,5 százalék körüli, korábbi évekhez képest mérsékelt (ugyanakkor még így is egészséges) növekedés teljesen reális opció.
A lengyel kiigazítás szerkezete a magyarhoz hasonlóan inkább a bevételek növelésére alapoz, szintén tipikusan technikai jellegű, és próbálja elkerülni, hogy a lakosság jelentős részének azonnal fájjon. Így két százalékkal megemelik a munkaadók által a munkavállalók után fizetett nyugdíjjárulékot. Adókedvezményt vonnak meg, de csak az egygyermekes magasabb jövedelmű (évi 85 ezer złotynál – kb. 6 millió forintnál –többet kereső) családoktól, illetve megszüntetik az egyszeri szülési segélyt és az internethasználat utáni adókedvezményt. A tervek között az is szerepelt, hogy a mezőgazdasági termelőknél is bevezetik a jövedelemadót. Az Orbán-kormány az őstermelőket nem merte megadóztatni (sőt, még pálinkát is adómentesen főzhetnek). De egyébként azon sem lehetne csodálkozni, ha a Nemzeti Parasztpárttal együtt is csak pár fős többséget maga mögött tudó koalíció ezt a tervet végül nem valósítaná meg.
Magyar-lengyel Brüsszelben
MTI / EPA
Magyarországhoz hasonlóan a kiigazítás lehetőséget teremt arra is, hogy hosszú átmeneti idővel egységesítsék, szintén 67 évben a nyugdíjkorhatárt. Változnak a fegyveres testületeknél dolgozók nyugdíjjogosultsági szabályai is, de a lengyelek nem mennek el olyan messzire, mint az Orbán-kormány: leghamarabb az 55. életév betöltése után és legkevesebb 25 év szolgálati idővel mehetnének majd nyugdíjba.
Eszükbe se jutott a végtörlesztés
A nyugdíjrendszer fenntarthatósága Lengyelországban is kérdés: nagyon alacsony ott is az inaktívak aránya, ugyanakkor Európában ritka kivételként magas a népesség reprodukciós képessége (pozitív a születési-halálozási szaldó), nem úgy, mint Magyarországon, ahol csökken a lélekszám. A munkanélküliség 13 százalék fölötti, ami nagyobb, mint nálunk, de ez krónikus problémája a lengyel gazdaságnak. De míg Lengyelországban az elmúlt években a munkanélküliek száma csökkent (volt 20 százalék fölött is), nálunk ellentétes a tendencia.
A devizahitelek problémája Lengyelországban jóval kisebb méreteket öltött, mint Magyarországon. Ott már 2006-ban hoztak intézkedéseket a hitelbírálatok szigorítására, aminek következtében a jelzáloghiteleken belül a devizaalapúak aránya nem haladta meg az egyharmadot. 2008-2009-ben pedig olyan mértékben (több, mint negyven százalékot meghaladóan) gyengült a zloty, hogy a bankok maguktól is lefékezték a devizahitelezést. Ennek ellenére a lakosságnak tavaly nyáron engedélyezték a devizában történő közvetlen törlesztést, ami nagy könnyebbséget jelentett sokaknak, miután a megtakarítások nagy része eleve külföldi munkából és devizából eredt. Később a pénzügyi felügyelet a magyarhoz hasonlóan szabályozta a devizaalapú jelzáloghitelek törlesztési árfolyamának kalkulálását. De olyan átfogó, többlépcsős kormányzati akció, mint Magyarországon, nem volt – így annak vitatott részeit sem kell nemzetközi szinten megvédeniük.
Mindig megállnak a Rubiconnál
Magyarországnak hivatkozási pont lehetett volna, ha a lengyelek is ráteszik a kötelező magánnyugdíjpénztárak tőkéjére a kezüket. De más országhoz hasonlóan ők is megálltak a friss nyugdíjbefizetések átmeneti eltérítésénél. Ugyancsak szó volt ágazati különadókról (pl. bankadó), de végül arra sem szánták rá magukat. Pedig a kormányzás kezdetén négy-hat százalékos növekedést és egymillió új munkahelyet vizionáló Matolcsy György számára minden bizonnyal Lengyelország volt a példa, amely tavaly is négy százalékot meghaladó módon növekedett. A növekedés motorja 2011 első félévben a belső fogyasztás volt, az év második felében a beruházás-növekedés és az export vette a határa a lengyel gazdaságot.
Matolcsy és a növekedés bajnokai
MTI / Szigetváry Zsolt
A robosztus növekedés hátterében ugyanakkor az állt, hogy a válságba jó állapotban érkezett a lengyel gazdaság, így nem kényszerült keresletszűkítő megszorító csomagok bevezetésére, mint mi – ezt pedig Matolcsy is tudhatta. Számos szempontból egyébként van okunk irigykedni: a jegybanki alapkamat csak 4,5 százalék, a külföldi működőtőke-beáramlás szempontjából Lengyelország a térség vezető országa. A kelet-európai fejlődő országok tőzsdéi közül a lengyel lett a legjelentősebb, és például Varsó ingatlanpiaca is a leggyorsabban fejlődők között van.
Hasonlók a magyar és a lengyel érdekek az energiabiztonság vagy a mezőgazdaság területén. A Gazprommal is perre menő Lengyelország talán még jobban ki van téve az orosz gázszállításoknak, mint mi: a szénbányászat ott fennmaradt, és alternatívaként mostanában palagázról és atomerőmű-építésről beszélnek.
Ami a mezőgazdaságot illeti, annak, hogy Lengyelország belépett az Unióba, talán a lengyel parasztok örültek a legjobban – a korábbi félelmekre rácáfolva a nagyvárosokon kívül is jelentős az Unió támogatottsága. Lengyelországban már a rendszerváltás előtt is családi gazdaságok voltak (a kolhozosítás nem ment végbe), míg nálunk a terület alapú támogatások nagy része kevés kézen koncentrálódik (lásd: zöldbárók). Előretekintve a 2014-2020 közötti költségvetési ciklusra, a lengyel kormánynak is legalább olyan fontos politikai szempontból, hogy ne csökkenjenek az uniós mezőgazdasági támogatások.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.