szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Költségvetési Tanács (KT) úgy látja, idén a GDP-arányos hiány akkor tartható 3 százalék alatt, ha az Országvédelmi Alap és a kamatkockázati tartalék forrásait nem használják fel, valamint a Széll Kálmán Terv 2.0 intézkedései maradéktalanul teljesülnek. A 2,5 százalékos kormányzati hiánycél tarthatóságának mind nagyobbak a kockázatai a KT szerint.

A költségvetési kiadások egyes tételeinél túllépések vannak, a bevételeknél jelentős elmaradások jelentkeznek, amelyek nagyobbrészt a makropálya alakulásával, továbbá a Magyar Bankszövetséggel kötött megállapodással állnak összefüggésben - közölte a Költségvetési Tanács csütörtöki közleményében.

A KT megállapította, hogy a magyar gazdaság első negyedévi tényleges teljesítménye az előző év azonos időszakához viszonyítva 0,7 százalékos csökkenést mutat, amely elsősorban a külpiaci tényezők gyengülésével és a beruházások jelentős csökkenésével függ össze. A lakosság fogyasztása mérséklődött, amelyben az infláció gyorsulása, a visszafogott keresletkiáramlás és a devizahitelesek végtörlesztéséből adódó forráscsökkenés játszott szerepet. 

A központi költségvetés egész évre tervezett pénzforgalmi deficitje 593,8 milliárd forint. Az első félév végén a hiány 592,3 milliárd forint volt, ami az éves hiány 99,7 százalékát tette ki. A 2,5 százalékos GDP-arányos kormányzati hiánycél tarthatóságának mind nagyobbak a kockázatai. 

Az államháztartásnak az Európai Unió módszertana szerint számított hiányát - az Országvédelmi Alap és a kamatkockázati tartalék fel nem használását feltételezve - az elemző szervezetek átlagosan a GDP 2,7 százalékos arányában valószínűsítik. Kedvező, hogy az Európai Bizottság - a megtett és tervezett intézkedések ismeretében - 2012. májusi értékelésében teljesíthetőnek tartotta a 2,5  százalékos GDP-arányos államháztartási hiánycélt. 

Az államháztartási deficitcél teljesülése szempontjából meghatározó, hogy sikerül-e a gazdaságot a stagnálás közeli állapotban tartani. Az önkormányzatok hiánya elmaradhat a költségvetési törvényben szereplő, a GDP 0,5 százalékát kitevő értéktől, ugyanakkor az uniós fejlesztések felgyorsítása érdekében sor kerülhet az önkormányzati megtakarítások elköltésére.

Az alaptörvényben foglalt adósságszabály teljesülésével kapcsolatban a bruttó államadósság - a GDP 3 százaléka alatt maradó hiányt, a finanszírozási tartalékok érintetlenül hagyását és a változatlan devizaárfolyamot feltételezve - a GDP 0,3-0,5 százalékával, 80 százalék körüli értékre mérséklődhet. 

A tanács úgy vélte, jelentős hatással bír a Magyar Bankszövetséggel kötött megállapodás következtében kieső adóbevétel. Az eva és a pénzügyi szervezetek különadója esetében éves szinten is jelentős elmaradás prognosztizálható. A társasági adó (tao) nagy része csak decemberben folyik be a költségvetésbe. Az szja esetében az elmaradás az időarányostól már jól látható. A lakossági adóbevételek aránya két év alatt 34 százalékról 25 százalékra csökkent, a fogyasztáshoz kapcsolt adókból származó befizetések mértéke 53 százalékról 61 százalékra emelkedett. 

A feszültségek csökkenésének irányába hat a magánnyugdíj-rendszerből átlépőkkel, valamint az állami vagyonnal kapcsolatban keletkező, összesen a GDP 0,3 százalékát kitevő többletbevétel. A központi költségvetés közvetlen kiadásai összességében időarányosan teljesültek. A felosztott céltartalék összege az első félévben 98,2 milliárd forint volt, ami az előirányzat 109,1 százalékát tette ki.

Az uniós fejlesztések fejezeti kezelésű előirányzatainak 2012 első félévére tervezett kiadási főösszege 548,5 milliárd forint, bevételi főösszege 426,5 milliárd forint volt. A 2012. első féléves előirányzatnak a halmozott forgalma a kiadásoknál 442,0 milliárd forintra (79,9 százalékra), a bevételeknél 374,0 milliárd forintra (87,7 százalék) teljesült. A kiadást illetően 2012 első negyedévében a tervezetthez képest mutatkozó 32,8 százalékos eltérés az év első félévére 19,4 százalékra mérséklődött.

A központi költségvetés kamatkiadásainak összege 2012 első félévének a végén 692,6 milliárd forint volt, jelentősen meghaladta az előirányzat időarányos részét (65,0 százalék). A kamatbevételek kedvező alakulása esetén a kormányzati terveknél 28 milliárd forinttal nagyobb bevétel valószínűsíthető. 

A kormány és az IMF/EU közötti megállapodás létrejötte is mérsékelheti a kamatkiadások túlteljesülésének kockázatát az árfolyam további erősödése és a kockázati felárak csökkenése révén. A fennálló kockázatokból eredő nettó kamattöbbletre a 98 milliárd forint összegű kamatkockázati tartalék fedezetet nyújthat. 

A Nyugdíjbiztosítási Alap az első félévet a nyugellátási kiadások időarányos, előirányzatot meghaladó teljesülése miatt 13,7 milliárd forint deficittel zárta. Az Egészségbiztosítási Alap első féléves egyenlege a bevételek 1 százalékos túlteljesülése és a kiadások 0,7 százalékos alulteljesülése következtében 10,4 milliárd forint többletet mutat. 

A KT kitér arra: a központi költségvetés tartalékainak 2012. évi előirányzata 360,0 milliárd forint. A rendkívüli kormányzati intézkedésekre szolgáló tartalék terhére a kormány 2012. június végéig 35,1 milliárd forint felhasználásáról (átcsoportosításáról) döntött. Az éves keret 64,9 százaléka 2012. június 30-án még rendelkezésre állt. 

Az Országvédelmi Alap összege 170,0 milliárd forint, amelyből kifizetés szeptember 30-ig törvényileg sem lehetséges. Ahhoz, hogy a hiány a GDP 3 százaléka alatt maradjon, arra van szükség, hogy az Országvédelmi Alapból ne használjanak pénzeszközöket az év hátralévő részében - olvasható a KT véleményében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!