szerző:
hvg.hu

Nekünk az oroszok által felújított metrószerelvényeink funtak majd a 3-as metró vonalán, Szófia viszont hasonló "egységáron" nemcsak hogy vadiúj szerelvényeket vesz, de az árba náluk belefért az ő új 3-as metróvonaluk kontrollrendszerének vásárlása és üzembe helyezése is.

Miközben a 3-as metró járműkorszerűsítése nálunk abban a - több sebből is vérző - projektben merül ki, hogy a 37, rég kiöregedett szerelvényt nem újakra cserélik, hanem a szerelvényenként 6 kocsiból áll flottát  az orosz Metrowagonmash újíthatja fel majd' 220 millió euróért, (és a hírek szerint, Tarlós főpolgármester kérésére, tényleg fehér lesz a kocsik fő színe (a másik meg fekete)), a bolgár főváros, mely hozzánk hasonló feladatra kényszerül, egészen más úton jár.

Szófia mintegy 140 millió euró értékű megrendelést adott le a város új, harmadik metróvonalának vonatbefolyásoló és felügyeleti rendszerekkel történő felszerelésére, valamint a vonalon közlekedő járművek szállítására. A megrendelés, melyet a lengyel Newag, mint járműgyártó, illetve a Siemens nyertek el, 20 darab Inspiro típusú metrószerelvényt jelent; valamint a Trainguard MT elnevezésű automatikus vonatbefolyásoló rendszer leszállítását. Ez utóbbi vezeték nélküli CBTC (kommunikációs alapú vonatvezérlés) technológiát alkalmaz, és teljesen automatikus működést tesz lehetővé.

©

Az üzemeltető Metropolitan EAD vállalat megrendelése 10 további szerelvényre (és a kapcsolódó automatizálási rendszerre) szóló opciót tartalmaz, és ezek is az új metróvonalra kerülhetnek, melyet a tervek szerint 2019-ben üzembe is helyeznek.

Az Inspiro szerelvények karosszériáját a Siemens bécsi üzemében fogják gyártani, míg a forgóvázakat a Siemens grazi gyára szállítja. A végső összeszerelésre, a vonatok gyári tesztelésére, valamint a szerelvények statikus üzembe helyezésére a Newag telephelyén, a lengyelországi Nowy Sacz-ban kerül sor.

"Szófia egy újabb európai főváros, amely a Siemens tömegközlekedési járművei és jármű-automatizálási megoldásai mellett döntött. Az egyre növekvő igények kielégítése elsősorban a belvárosi közlekedési szolgáltatásokra ró nagy feladatokat. Ebből a célból fejlesztettünk ki olyan gördülő állományt és pálya menti berendezéseket, ahol a nagy szállítási kapacitás alacsony üzemeltetési költségekkel párosul" - jelentette ki Jochen Eickholt, a Siemens Mobility divíziójának igazgatója.

A szófiai 3-as metró építéséről 2011-ben döntött a bolgár főváros. A kelet-nyugat irányú, 18 kilométer hosszú, 18 állomást magában foglaló vonal a város belső és külső kerületeit köti össze; a  projektet 70 százalékban az Európai Unió finanszírozza (a "Közlekedés és Közlekedési Infrastruktúra" operatív program keretében), a szükséges pénzügyi források 30 százalékát viszont helyileg biztosítanak. Ha a vonal elkészül, a fővárosi metróhálózat három vonala egy háromszöget "rajzol" majd Szófia központja alatt, így az utasoknak csupán egyszer kell átszállniuk, ha egy másik vonalon levő állomásra akarnak eljutni.

Cikk megosztása
Címkék