szerző:
hvg.hu

Miközben a legtöbben készpénzt szeretnének kapni, a leggyakoribb ajándék idén a kozmetikai cikk lesz - derült ki a CIB Bank által készíttetett reprezentatív felmérésből. Átlagosan 40 ezer forintot költenek karácsonyra a magyarok, sokan már hónapokkal korábban elkezdik a spórolást. Az is kiderült, hogy a karácsony legfőbb értéke a családi együttlét, de a válaszadók 7 százaléka egyedül tölti az ünnepeket.

Felmérést készíttetett a CIB Bank az NRC-vel a magyarok karácsonyi várakozásairól és ajándékozási szokásairól: kiderült, amit kapni szeretnénk, és amit adunk, nemigen fedi egymást.

A reprezentatív felmérésben részt vevő válaszadók legnagyobb része - 25 százaléka - ugyanis készpénzt szeretne, de a legtöbben kozmetikumot ajándékoznak. Abban viszont mindenki egyetértett, hogy a családi együttlét a legfontosabb értéke az ünnepnek, amelyre a válaszadók nagyobb része időben elkezdi a készülődést.

©

A vágyott ajándok közé tartozik még a kézzel készített személyes meglepetés (18 százalék) és az élményajándék – legyen szó például utazásról vagy koncertjegyről (17 százalék). Népszerűek még a könyvek, CD-k, DVD-k, ruházati cikkek és az okostelefonok is, amelyek 13 és 16 százalék közötti eredményt értek el, a számítógép, laptop, illetve az óra és ékszer pedig a válaszadók 10 százalékánál került a három leginkább vágyott ajándék közé.

Az adni tervezett ajándéktárgyak összetétele azonban némileg eltér a vágyottaktól: ezek esetében a legtöbb válaszadónál a szépségápolási cikkek szerepelnek a hármas listán, 22 százalékos aránnyal – feltehetően azért, mert a többség úgy véli, hogy nehéz egy ilyen ajándékkal melléfogni. A kézzel készített tárgyakra vágyók vágya teljesülhet a legnagyobb valószínűséggel, ugyanis 13 százalék tervezi ilyennel meglepni szeretteit. Emellett sokan – 10 és 18 százalék közötti aránnyal – ruhaneműt, könyvet, CD-t, DVD-t, vagy játékot ajándékoznak karácsonykor, készpénzt mindössze 8 százalék, élményajándékot pedig 6 százalék tervez adni.

7 százalék tölti egyedül az ünnepeket

A karácsony legfontosabb része viszont egyértelműen a családi együttlét. A válaszadók négyötöde úgy véli, hogy ez az igazán jó karácsony feltétele, így az ünnepek idén is ennek megfelelően telnek majd. A karácsonyt a felnőtt lakosság közel kilenctizede otthon (is) tölti, pihenéssel és készülődéssel, de viszonylag sokan látogatják meg távolabbi rokonaikat ezekben a napokban: a válaszadók 37 százaléka nyilatkozott így. A családnak idén is fontos szerep jut: a magyarok 54 százaléka szűk családi körben – házastársával, gyermekével – képzeli el a szentestét, de tízből négyen távolabbi hozzátartozójuk társaságát (is) élvezhetik, egyedül mindössze a válaszadók 7 százaléka marad december 24-én.

Ragaszkodik a magyar lakosság a hagyományos ünnepi képhez is: tízből hatan állítják, nincs igazi karácsony karácsonyfa nélkül, a megkérdezettek 44 százaléka szerint pedig a fehér karácsony az igazi. A válaszadók 29 százaléka szerint a megszokott karácsonyi menü is kell, amelynek idén a bejgli lesz a főszereplője – minden második (55 százaléknyi) válaszadó tervezi, hogy ez a karácsonyi finomság is az ünnepi asztalra kerül.

40 ezret költ az átlag, sokan előre spórolnak

A kutatás eredményei szerint a felnőtt lakosság fele 25 ezer forintnál kevesebbet költ el a karácsonyi ünnepkörhöz kapcsolódóan, míg további 24 százalék 25 ezer és 50 ezer forint között áldoz erre a célra. 75 ezer forint felett ugyanakkor már csak a magyarok 13 százaléka költ a karácsonyi ünnep kapcsán, így átlagban nem egészen 40 ezer forintot tesz ki a válaszok alapján kalkulált átlagos költség. Az ajándékok vásárlásánál a legtöbb vásárló hipermarketeket is felkeres – 77 százalékuk nyilatkozott így – de bevásárlóközpontok üzleteiben (67 százalék), diszkontáruházban (54 százalék), karácsonyi vásárban (50 százalék) és interneten keresztül (49 százalék) is sokan tervezik az ajándékok beszerzését.

©

A kutatás eredményeinek tanúsága szerint a magyar lakosság többsége időben elkezdi az ünnepi készülődést. A válaszadók 41 százaléka már december előtt hozzálát a karácsonyhoz kapcsolódó teendőihez, és csak 11 százalékuk mondta azt, hogy az utolsó napokig halogatja a felkészülést: igaz, 16 százalék viszont azt állította, hogy egyáltalán nem is készül a karácsonyra.

Ami a felmerülő költségek forrásait illeti: a válaszadók háromnegyede az aktuális havi jövedelmét is igénybe veszi karácsony előtt, ám 22 százalék a félretett pénzéből is gazdálkodik. A hitelt ugyanakkor csak a megkérdezettek négy százaléka említette meg a források között – ők jellemzően hitelkártyájukat vagy folyószámla-hitelkeretüket veszik igénybe a karácsonyi vásárláskor, átlagosan 25 ezer forint értékben.

Figyelemreméltó ugyanakkor, hogy a magyar lakosság 20 százaléka kifejezetten a karácsonyi ünnepre is szokott takarékoskodni, és ezeknek a válaszadóknak túlnyomó többsége – 85 százaléka – már legkésőbb októberben félretesz erre a célra.