szerző:
hvg.hu

Több mint öt évvel a Malév után a nemzeti légitársaság állami pénzből életben tartott, masszívan veszteséges egykori leányvállalata kerülhet az Európai Bizottság látókörébe. Ha törvénytelennek nyilvánítják az állami támogatást, az a Malév GH végét jelentheti.

Újabb, Magyarországot érintő vizsgálatot indíthat az Európai Bizottság, ezúttal egy állami tulajdonú cég miatt. Információink szerint a MGH Földi Kiszolgáló Zrt. (korábban Malév GH) finanszírozása miatt tett panaszt a cég egyik versenytársa, a feljelentés nyomán a bizottság versenyügyekért felelős főigazgatósága vizsgálja meg azt, kapott-e a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szolgáltatást nyújtó cég szabályellenes állami támogatást. Ha a brüsszeli revizorok így látják, eljárást indíthatnak – egy hasonló eljárásba bukott bele öt évvel ezelőtt az MGH korábbi anyacége, a Malév is.

Az állami tulajdonban levő, több mint 300 főt foglalkoztató céget a nemzeti légitársaság 2012-es csődje óta nem sikerült talpra állítani. Adósságállománya jelenleg 2,8 milliárd forint, saját tőkéje pedig immár harmadik éve van negatív tartományban. A cég a nyilvános adatok szerint minden évben félmilliárd forint körüli veszteséget termel. A MGH legutóbbi éves beszámolóját a KPMG vizsgálta felül. A független könyvvizsgálói jelentés szerint a krónikus – 2016-ban mínusz 754,9 millió forintos – tőkehiány „jelentős kétséget vethet fel a társaságnak a vállalkozás folytatására vonatkozó képességével kapcsolatban”. 

Egy brüsszeli eljárásnak az lehet az alapja, hogy a cég az állami tőkeinjekciók nélkül működésképtelen. Ez a fajta finanszírozás azonban egy piaci cég esetében sérti a versenyjogi szabályokat, így szembemegy az uniós alapelvekkel is. Egy kivétel van, ha a cég egyetemes szolgáltatónak minősül, ám ebben az esetben erről nincs szó.

©

Lenne vevő? 

Ugyan információink szerint egy magyar tulajdonú vállalkozás tett vételi ajánlatot a cégre, a tulajdonos nem adná el – ehelyett adóforintokat tol a cégbe. Legutóbb márciusban, a minimálbér emelése miatt elvárt bérfejlesztésre kapott 153 millió forintot a társaság, ez azonban csepp a tengerben. Korábbi – meg nem erősített – sajtóhírek szerint a cég csaknem egymilliárd forintos tartozást halmozott fel például a Budapest Airport felé.

A Malév-csődöt követően a földi kiszolgáló céget az állam az MFB-n keresztül, finanszírozta, hitelnek álcázva az állami támogatást. Tavaly aztán, miután a cég már az állami MFB hiteleit sem volt képes fizetni, az állami bank inkasszálta a vállalatot. 260 milliót emeltek le a cég számlájáról, amely valójában egy fejlesztésre félretett – szintén állami – elkülönítés volt. Ugyanebből a forrásból tudta beszedni a cég adósságát a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is. Az esetről részletesen a Népszabadság írt. A lap megjegyezte azt is: az MGH átszervezése már 2012 óta érik, ez azonban azóta sem valósult meg.

A működésképtelenség határán egyensúlyozó cég több százmillió forinttal adósa a másik Malév-utódcégnek, a repülőgépek javításával foglalkozó, szintén masszívan veszteséges Aeroplex of Central Europe-nak is. Ez a cég a Magyar Nemzet múlt heti információi szerint a szintén állami Tiszavíz Vízerőmű Kft.-től volt kénytelen kölcsönkérni azért, hogy a dolgozóinak a bérét ki tudja fizetni. (A Tiszavíz résztulajdonosa a két társaságnak.) 

©

Dőlhet a Malév-dominó

2012-ben a Malév leállását az okozta, hogy a Wizz Air feljelentette a légitársaságot amiatt, mert az állam folyamatosan közpénzzel tartotta életben. Amikor az Európai Bizottság úgy döntött, hogy 100 milló forintnyi támogatást kell a cégnek visszafizetnie, az állam napokon belül feladta a további finanszírozást, és inkább hagyta bedőlni a céget. 

Ekkor vásárolta meg az állami vagyonkezelő a Malév GH-t és az Aeroplexet, a tranzakció során rendezték a két cég – állam felé fennálló – adósságait is. Ez a további működés biztosításához volt szükséges, ám a nyereségességhez alig: az MGH mindössze 2013-ban tudott pozitív eredményt felmutatni.

A vásárlás viszont szemet szúrt az orosz Vnyesekonombanknak, amely 5 százalékos tulajdonrésszel rendelkezett a magyar állami légitársaságban. A Fővárosi Törvényszék 2013-ban elutasította ugyan a keresetet, ám a másodfokon eljáró bíró új eljárást rendelt el, az újabb pert 2016 novemberében veszítette el a VEB. A Malév Zrt. felszámolása öt és fél évvel a csőd után sem zárult még le.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
G. Tóth Ilda Vállalkozás

Szárnyszegetten

Masszív adósságai miatt csak a hitelezők – többek között Demján Sándor – türelmén múlhat a reptéri földi kiszolgáló Malév GH sorsa. Ráadásul a megítélt állami támogatás miatt a versenytársak feljelenthetik Brüsszelben.