Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9a7135da-4b61-44fc-a5cb-6ca99ee7aec4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A 11 éves Máhr Vi a Duna TV-n, a Virtuózokban lesz látható.","shortLead":"A 11 éves Máhr Vi a Duna TV-n, a Virtuózokban lesz látható.","id":"20250509_Torocsik-Mari-unokaja-zongoristakent-lep-fel-a-Virtuozokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a7135da-4b61-44fc-a5cb-6ca99ee7aec4.jpg","index":0,"item":"59b4e748-faba-4196-b51d-6659feefda4a","keywords":null,"link":"/kultura/20250509_Torocsik-Mari-unokaja-zongoristakent-lep-fel-a-Virtuozokban","timestamp":"2025. május. 09. 10:47","title":"Törőcsik Mari unokája zongoristaként lép fel egy tévéműsorban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7139e0ea-8dcc-47ef-b62a-4ee428920f29","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"És egyre több lesz évről évre. ","shortLead":"És egyre több lesz évről évre. ","id":"20250508_Olaszorszagban-tenyleg-majdnem-mindenki-autozik-motorozik-1000-lakosra-942-jarmu-jut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7139e0ea-8dcc-47ef-b62a-4ee428920f29.jpg","index":0,"item":"27cefdcd-c0f8-4f6b-8380-9059178425af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_Olaszorszagban-tenyleg-majdnem-mindenki-autozik-motorozik-1000-lakosra-942-jarmu-jut","timestamp":"2025. május. 08. 14:06","title":"Az olaszoknál tényleg járműdömping van: 1000 lakosra 942 jut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1972507-26c8-43c2-83ef-157f0ccaa582","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Nemzetgazdasági Minisztérium önkéntes díjkorlátozást kért a biztosítóktól, akik vállalták, hogy egy évre befagyasztják az árakat az új lakásbiztosításoknál.","shortLead":"A Nemzetgazdasági Minisztérium önkéntes díjkorlátozást kért a biztosítóktól, akik vállalták, hogy egy évre...","id":"20250508_biztosito-djak-befagyasztas-nagy-marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1972507-26c8-43c2-83ef-157f0ccaa582.jpg","index":0,"item":"9c35be56-251c-4c8e-a7a4-a5fd2a605b9b","keywords":null,"link":"/kkv/20250508_biztosito-djak-befagyasztas-nagy-marton","timestamp":"2025. május. 08. 16:38","title":"Három biztosító sem emeli a díjait egy évig, meghallották Nagy Márton szavát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d05b6980-d5ef-45e5-9319-35f502e7cc35","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Szemétszedésről és autóversenyzésről is szólnak a feladatok.","shortLead":"Szemétszedésről és autóversenyzésről is szólnak a feladatok.","id":"20250509_nemeterettsegi-szovegertes-feladatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d05b6980-d5ef-45e5-9319-35f502e7cc35.jpg","index":0,"item":"1a097927-710e-4ee4-a2fb-4e2a9c104351","keywords":null,"link":"/kultura/20250509_nemeterettsegi-szovegertes-feladatok","timestamp":"2025. május. 09. 09:26","title":"Szövegértéssel kezdődik a pénteki németérettségi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"301ffe14-d01c-4766-adc9-ee71537c5017","c_author":"Horváth Zoltán, Lindner András ","category":"360","description":"Gyurcsány Ferenc lemondott pártja, a Demokratikus Koalíció elnöki tisztségéről, frakcióvezetői posztjáról, országgyűlési képviselői mandátumáról. Teljesen visszavonul a közélettől, a választásokon sem indul, és elválik feleségétől, Dobrev Klárától. A volt miniszterelnökkel a HVG 2003-ban készített portréinterjút, amikor sportminiszterként debütált kormányzati szerepben. Alább ezt a cikket közöljük újra.","shortLead":"Gyurcsány Ferenc lemondott pártja, a Demokratikus Koalíció elnöki tisztségéről, frakcióvezetői posztjáról...","id":"20250508_Gyurcsany-Ferenc-gyermek-ifjusagi-es-sportminiszter-HVG-portre-2003-oktober-11","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/301ffe14-d01c-4766-adc9-ee71537c5017.jpg","index":0,"item":"97549097-e6ba-4c2e-b988-30d49f84c2cb","keywords":null,"link":"/360/20250508_Gyurcsany-Ferenc-gyermek-ifjusagi-es-sportminiszter-HVG-portre-2003-oktober-11","timestamp":"2025. május. 08. 14:34","title":"„Nem szokásom bedobni a törülközőt” – Gyurcsány Ferenc a HVG-nek 2003-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f365fac-be73-4ea7-b3c1-3e23749b69b7","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"XIV. Leó pápa az ünnepi asztalnál mondta el a bíborosoknak, miért ezt a nevet választotta.","shortLead":"XIV. Leó pápa az ünnepi asztalnál mondta el a bíborosoknak, miért ezt a nevet választotta.","id":"20250509_nemet-laszlo-biboros-xiv-leo-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f365fac-be73-4ea7-b3c1-3e23749b69b7.jpg","index":0,"item":"c6915d1e-7909-41cf-8664-c4ca1922efcd","keywords":null,"link":"/elet/20250509_nemet-laszlo-biboros-xiv-leo-papa","timestamp":"2025. május. 09. 14:40","title":"Német László bíboros a pápáról: Oroszlánunk van, aki el fogja kergetni a farkasokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2c9b14b-0484-4364-9243-e6b74760069e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nincs olyan területe magyar igazságszolgáltatásnak, ahová a NER ne tette volna be a lábát. Laczó Adriennt Kacskovics Mihály Béla kérdezte.","shortLead":"Nincs olyan területe magyar igazságszolgáltatásnak, ahová a NER ne tette volna be a lábát. Laczó Adriennt Kacskovics...","id":"20250508_Fulke-podcast-Laczo-Adrienn-magyar-igazsagszolgaltatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2c9b14b-0484-4364-9243-e6b74760069e.jpg","index":0,"item":"75faaa38-bd58-4bfc-89d0-e82285697d2a","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Fulke-podcast-Laczo-Adrienn-magyar-igazsagszolgaltatas-ebx","timestamp":"2025. május. 08. 16:10","title":"Így szállta meg a NER a magyar igazságszolgáltatást – Laczó Adrienn a Fülkében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db83cb87-ba5a-45d0-85a9-b2edfbcb2f16","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Darabszámban is a globális elitbe tartanak.","shortLead":"Darabszámban is a globális elitbe tartanak.","id":"20250509_BYD-globalis-terjeszkedes-Toyota-10-millio-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db83cb87-ba5a-45d0-85a9-b2edfbcb2f16.jpg","index":0,"item":"7dcd6410-0c97-4608-b207-bf8cc6481f95","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_BYD-globalis-terjeszkedes-Toyota-10-millio-auto","timestamp":"2025. május. 09. 08:16","title":"Úgy számol a BYD, hogy öt éven belül minden második autójukat Kínán kívül adják el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lassabb lesz a magyar vasút, mert annyi sebességkorlátozást kellett bevezetni – ismerte el a MÁV a december közepétől érvényes, 2023/24-es menetrendjében. Olyan vonal is akad, ahol 14 perccel hosszabbodik meg az út, és több kelet-magyarországi nagyváros és Budapest között is megnő a menetidő.
Ahogy szinte minden évben, úgy most is december második vasárnapján lép életbe a MÁV új menetrendje. A vasúttársaság most tette közzé a december 10-től egy éven át érvényes új menetrendjét.
Nagyon kínos, de nem túl váratlan meglepetés, hogy több vonalon is hosszabb lesz az eljutási idő. A tavasszal már körbefutott az interneten egy kiszivárgott figyelmeztetés, hogy hosszabb eljutási időkre lehet szükség, és most sok helyen valóban azt látjuk, hogy a menetrend változása lassulást jelent:
Miskolcról a Keleti pályaudvarra az eddiginél 7 perccel hosszabb lesz az út (Budapestről Miskolcra változatlan),
a Nyugati pályaudvarról Nyíregyházára 6 perccel hosszabbodik meg az út, Nyíregyházáról a Nyugatiba 5 perccel – ennek az útnak a Budapest-Debrecen szakasza 5, Debrecenből Budapest felé 4 perccel lesz hosszabb,
Budapestről Szegedre 4 perccel többet kell utazni, Szegedről a Nyugatiba 3-mal,
az Agria és Mátra InterRégió vonatok a Budapest-Eger/Gyöngyös távon 3 perccel lesznek lassabbak,
a Miskolc-Tornanádaska vonalon 10-14 perccel lesz hosszabb az út, mint most,
a Hatvan-Szolnok vonalon 5-6 perccel nő az eljutási idő mindkét irányban,
a Hidasnémetiből érkező InterCityk 2 perccel később érnek Miskolcra.
Mindezt azzal indokolta a MÁV:
„az indulási és érkezési időket hozzáigazítja a vasúttársaság a meglévő sebességkorlátozások okozta többlet menetidőkhöz, ezáltal megbízhatóbbá válik a vonatközlekedés és kiszámíthatóbbak lesznek a csatlakozások”.
A Budapest-Győr vonalon a terv szerint december 10-től ugyanúgy járnak majd a vonatok, mint a jókora lezárásokkal járó felújítás előtt. Teljesen pontosan ugyanúgy: a menetrend percre pontosan ugyanaz, mint a nyárig volt.
Szóval a felújítástól azt várják, hogy sikerülhet tartani az eddigi menetrendet.
Az egyik legfontosabb kérdésre rögtön nem adtak választ: visszaengedik-e a vonatokat arra a tíz mellékvonalra, ahol a nyáron „közlekedésimód-váltás” néven buszokkal cserélték fel a vonatot. Annyit írtak, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium az év végéig még vizsgálja az utastapasztalatok alapján, a vonat vagy a busz-e a jobb az adott vonalakon, aztán majd szólnak, hogy mi lett a döntés – így egyelőre ezek egy igazi „se kiköpni, se lenyelni” megoldással vonatként kerültek be a menetrendbe azzal a megjegyzéssel, hogy most épp busz jár ott.
A Zalaegerszeg-Rédics és a Zalaegerszeg-Őrhodos vonalaktól részben búcsút vesz a MÁV, de az utasok nem: átadják a személyszállítás üzemeltetését a GYSEV-nek, míg a vasúti pálya a MÁV kezelésében marad.
A budapesti elővárosi közlekedésben több változtatás is jön:
Dunaújvárosból hajnalban és reggel egy-egy új zónázó vonat indul (4:32, 7:32), a Déliből 6:15-kor és este negyed kilenckor megy el egy zónázó Dunaújvárosig,
a Keleti-Isaszeg vonalon a G80-as vonatok menetrendjét 5 perccel eltolják, az Agria és Mátra InterRégiók 2 perccel később indulnak és 5-tel később érnek a Keletibe, mint eddig,
a Budapest-Cegléd-Szolnok és a Budapest-Lajosmizse vonalon a Nyugatiból 3 perccel korábban indulnak a vonatok, két esti Budapest-Monor személyvonatpárt hétvégéken is elindítanak (Nyugatiból 18:05 és 19:05-ös indulás, Monorról 19:06 és 20:06), és még egy esti Cívis InterRégiót is forgalomba állítanak (19:25-kor indul a Nyugatiból),
Nagykátáról az S60-as vonatok és Szolnokról a G60-asok hétvégén 60 helyett 40 percenként követik egymást.
További menetrendi változásokat is bejelentettek:
Bakonyszentlászlóból Győrbe jön még egy esti személyvonat,
a Szombathelyről Celldömölkre délelőtt 9:05-kor induló gyorsított személyvonat egész évben naponta közlekedik,
a Vácról Aszódra közlekedő személyvonatok az eddiginél 14 perccel később indulnak, hogy jobb legyen a csatlakozás,
az Aszódról Balassagyarmatra induló utolsó vonat 5 perccel később indul, a Hatvan-Somoskőújfalu járatok pedig 4-4 perccel később, hogy a hatvani vonalon a lassabb menetrendhez igazodva legyen átszállás,
a Hatvan-Szolnok vonalon Hatvanból 7, Szolnokról 10 perccel korábban indulnak a vonatok, mint most,
a Zajtától Debrecenen át Budapestre közlekedő vasárnapi sebesvonatot kiveszik a forgalomból,
a Püspökladány-Biharkeresztes vonalon bevezetik az ütemes menetrendet, fixen 60, illetve kora reggel, késő este 120 percenként járnak a vonatok,
Debrecen és Eger, illetve Tiszafüred között két hajnali és egy késő esti vonat megáll Macs Ipari Parknál is,
a Debrecentől eddig Fehérgyarmatig járó személyvonatok többsége csak Mátészalkáig megy el,
Mátészalka és Záhony között kettébontják a legtöbb vonatot, Mátészalka-Vásárosnamény, illetve Vásárosnamény-Záhony járatokra,
Vésztőről Püspökladányba az első hajnali vonatot 10 perccel korábban indítják el,
az éjszakai tram-traineket pedig 30-37 perccel arrébb tolják, hogy biztosítsák a csatlakozást a Budapestről érkező utolsó, illetve oda induló első vonathoz.
A nemzetközi közlekedésben fontos változás, hogy a román államvasút elkezdi a Kolozsvár-Nagyvárad vonal átépítését, ezért várhatóan három évig Kolozsvár és a Székelyföld csak kerülő úton lesz elérhető. Az Észak-Erdélybe közlekedő vonatok Biharkeresztes helyett Nyírábrány felé hagyják el Magyarországot. A kishatárforgalom változása, hogy a Mátészalkáról a határ romániai oldaláig, Nagykárolyig közlekedő vonatokat nem küldik át a határon, csak Tiborszállásig, az utolsó magyar állomásig mennek. Nagyváradra a most villamosított Püspökladány-Biharkeresztes vonalon indítanak napi öt vonatot.
Szintén nemzetközi változás, hogy Bécstől a magyar-ukrán határ ukrán oldaláig indul egy új EuroCity, ehhez az ukrán vasút közvetlen csatlakozást biztosít egészen Kijevig.
Kijevnél azért valószínűleg több magyar utazna Pozsonyba, Prágába vagy Berlinbe. A szlovák fővárosba az eddiginél több légkondis és alacsonypadlós vonatot küld a MÁV, Berlin felé a Metropol Euronight pedig a cseh felújítás befejezésével újra Prágán át jár, átszállás nélkül, felújított cseh éjszakai kocsikkal.
Az összes változtatást a MÁV felsorolásában itt olvashatják, a teljes 2023/24-es menetrendet pedig egy 650 oldalas pdf-ben itt találják.