Tetszett a cikk?

A taxisok független szakszervezete teljes mellszélességgel támogatja a főváros tervezetét a jelenleginél magasabb hatósági tarifákról, ám más szakmabeliek vitatják annak hasznosságát. A budapesti példán felbuzdulva a vidéki taxizók szintén garantált árakat várnak.

"Tizenöt éve a hétfő reggel még igazi Casablanca volt. A gyári melós hétvégén kirúgott a hámból, hétfőn elaludt, és taxival ment dolgozni. Ezt ma már nem engedheti meg magának" - réved a múltba Tóth Csaba taxis, aki szerint az ő szokásos tarifáit az utasok ma is drágállják. Jelenleg a fővárosban egy telefonon rendelt taxi átlagosan 180 forintos kilométerdíjjal szállít, míg az utcán leintett körülbelül 240 forintért. Április-májustól - feltéve, hogy a fővárosi közgyűlés rábólint a rögzített hatósági ár bevezetésére - minden taxis 240 forintot számláz majd kilométerenként, az alapdíj 300 forint lesz, a várakozás percenként 60 forint, a telefonon rendelt kocsiért pedig 300 forintos plusz kiállási díjat kell leszurkolni. Ez utóbbira az előterjesztő Rusznák Imre - a közgyűlés kereskedelmi és turisztikai bizottságának elnöke - szerint azért van szükség, mert a telefonos rendelés a diszpécserszolgálat üzemeltetése miatt drágább, emellett a taxis gyakran kilométereket autózik üresen a megadott címre.

Az új módival feltétel nélkül azonosuló Taxigépkocsi-vezetők Független Szakszervezete (TFSZ) úgy kalkulál, hogy a rendelet maximum 9 százalékos áremelést jelentene a mai tarifákhoz képest. Ám ez aligha felel meg a gyakorlatnak, a piac ugyanis az utcára az olcsóbb, telefonos tarifákat árazta be. "Az élelmes utas még akkor is felhívja mobilról a központot, ha a droszton vagy az utcán száll be, és akkor kedvezményes tarifára jogosult" - avat be a költségcsökkentő fogyasztói trükkök egyikébe Tóth Csaba. "Mivel a legtöbb rendelés telefonon érkezik, ráadásul ezek 60-80 százaléka a még kedvezményesebb szerződéses ügyfelektől származik, a tervezet elfogadása 60 százalék fölötti áremelkedést jelentene" - állítja Sipeki József, a Taxi 2000 igazgatója. Veszlényi Gábor, a Főtaxi Rt. forgalmi igazgatója még ennél is magasabb, 80-90 százalékos drágulással fenyeget. Épp e riogatásokra válaszul közölte a TFSZ, hogy ilyen túlzó kijelentést csak az tesz, aki 10-15 éve nem taxizott, és egyetlen gépkocsi beszerzési, üzemeltetési költségeit sem viselte.

"Nincs szó jelentős áremelésről - véli Rusznák is -, csak egy új rendszer bevezetéséről. Rövid távon csökkenhet a taxisok forgalma, de hosszú távon utas is, taxis is jól jár." Ám a fuvarszervezők ebben nem annyira biztosak. Főleg attól tartanak, ha a hatósági árakat a "céges", szerződéses ügyfelekre is kiterjesztik, sok megrendelő lemond a taxizásról. Rusznák maga is úgy érti, hogy az új díjszabás a céges fuvarokra is vonatkozik. Vele ellentétben a tervezetet végigböngészve Darázs Ferenc, a közigazgatásra is szakosodott Darázs, Szabó és Társai Ügyvédi Iroda vezetője arra a következtetésre jutott, hogy az árak megállapításáról szóló törvény alapján megengedhető a felek különalkuja; a céges megrendelőkkel szerződő taxitársaságok a hatósági ártól lefelé továbbra is eltérhetnek.

Második oldal (Oldaltörés)

A szakma egy része nem hisz a rendeletterv legfőbb indokaként felhozott kiszámítható fuvardíjakban sem. A nagy társaságok eddig is hasonló áron dolgoztak, olyannyira, hogy nyolcukra 29,8 millió forintos bírságot szabott ki két éve a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), kartellezés miatt. "Nem látom sem költségalapúnak, sem gazdaságilag indokoltnak a tervezetet" - foglalja össze a GVH véleményét Kovács Csaba irodavezető, hozzátéve, hogy a versenyhivatal véleményére a főváros nem volt kíváncsi. Rusznák maga is elismeri, hogy nem költségalapon vagy piaci elemzéseket figyelembe véve határozta meg a tarifát, hanem a benzin árából kiindulva, de szerinte ez megfelel a nyugat-európai gyakorlatnak. Csakhogy több taxis szerint ez a számítás ma már idejétmúlt, mert egy lízingelt vagy bérelt autóval futó taxis havi fix költsége 200 ezer forint fölött van, s a szolgáltatás jövedelmezősége nem a benzináron múlik. Az esetenként irreálisan magas számlák mögött egyébként sem a kifüggesztett díjtáblázatban szereplő tarifák keresendők, hanem a megbuherált, úgynevezett "pörgetős órák", amelyek gyorsabban számolják a kilométereket (nem is állhatnak, mivel a fővárosi közgyűlés 1998-ban a nappal elkérhető alapdíjat 300 forintban, a kilométerdíjat 240 forintban maximálta; éjszaka 420 forint az alap- és 336 forint a kilométerdíj plafonja).

Nem örülnek a kiállási díj bevezetésének a fuvarszervező cégek, amelyek a taxisok által havonta fizetett 30-60 ezer forintos díjakból élnek, amiért cserébe a telefonon bejövő címeket közzéteszik. Ugyanakkor a TFSZ közleménye szerint egy-egy fuvarszervező irodával szerződésben álló taxis évente 10-15 ezer kilométert is ingyen "gurul", mire az URH-n magadott címekre odaér. "Nagyon helyesnek tartom a fix tarifát és a kiállási díjat is" - mondja például Lombosi Tibor, aki nyugdíja mellett "mezítlábas" taxisként dolgozik Óbudán. Nem csoda: árai azonosak a taxis cégek tarifáival, és ha a spórolós utasok a telefonálás helyett a drosztokra kezdenek járni, nőhet a forgalma. Mások viszont úgy vélik, a jól bejáratott telefonos rendelések megdrágítása mögött a taxisok drosztokra kényszerítése állhat. Ami tavaly április óta évi 17 ezer forint leperkálása mellett amúgy kötelező is (HVG, 2004. február 21.), ám férőhelyből változatlanul kevés van: a 6500 budapesti taxisra csupán 1500 jut. A taxisok a drosztolás helyett változatlanul főleg "tutiznak", azaz igyekeznek a jó vételkörzetű helyeket elfoglalni.

A budapesti példán felbátorodva a náluk lényegesen alacsonyabb tarifákkal dolgozó vidéki kollégák is próbálnak áremelést kicsikartatni saját helyhatóságuknál. Nyíregyházán jelenleg 90-100 forint között van az alapdíj, a kilométerdíj pedig 150-160 forint közé esik. Ezzel szemben 200-250 forintos alapdíjat és 200 forintos kilométerdíjat szeretne Zatureczki Pál, a legnagyobb helyi társaság, a Szabolcs Taxi tulajdonosa. "Az árharcot már nem lehet bírni. Nyáron még olyan akciónk is volt, hogy 500 forintot elengedtünk a fuvardíjból" - indokolta a HVG-nek. Márpedig ez ingyen taxizást jelent, Nyíregyházán ugyanis egy átlagos út körülbelül 400-500 forintba kerül. Mikó Dániel, a város MSZP-s alpolgármestere szerint azonban nem biztos, hogy szerencsés, ha az önkormányzat beavatkozik a piaci folyamatba. "Nem hinném, hogy az önkormányzatnak kellene lenyeletnie a keserű pirulát, az áraikat nélkülünk is megemelhetik a taxisok, ha akarják."

Miskolcon 1999 óta 180 forint a maximális alap- és kilométerdíj, amit a valós tarifák hat év alatt sem közelítettek meg; 130 forint körül vannak. Ennek ellenére 200 forintos alapdíjat és 160 forintos kilométerdíjat tart kívánatosnak Devera István, a Nonstop Taxi Kft. ügyvezető igazgatója. Ezt a helyi kamara is támogatja, a miskolci önkormányzat pedig áprilisi közgyűlésén határoz róla. "Az egyik társaság tavaly nyáron 55 forintos kilométerdíjjal kecsegtető akciót hirdetett, ami sértette a többi érdekeit" - hoz példát az árháborúra Csiszárné Sajgó Erika, a hatósági és ügyfélszolgálati főosztály vezetője, aki azonban a hatósági ár bevezetését nem ezzel, hanem a kiszámíthatósággal és az ellenőrizhetőséggel indokolta. Arra a kérdésre, hogy az utasok érdekét nem sérti-e az áremelés, a főosztályvezető azt válaszolta: az önkormányzatnak a vállalkozók érdekeit is képviselnie kell.

Debrecenben a budapestihez hasonló árakon jár a taxi, áremelést nem is kértek a fuvarozók, a fix tarifát csupán a drágán szállítók ellen szeretnék bevetni, akik Gál József, a Hajdú-Bihar Megyei Magánfuvarozók Ipartestületének titkára szerint elijesztik az utasokat. Ennek ellenére az önkormányzat a be nem avatkozás mellett tette le a voksát. "Egy tízéves Suzuki ne kerüljön annyiba, mint egy klímás luxusautó. Nem látom be, hogyan javítana az árszabályozás a szolgáltatás színvonalán" - mondta a HVG-nek Pajna Zoltán fideszes alpolgármester, aki szerint a taxisok 85-90 százaléka hatósági beavatkozás nélkül is azonos áron fuvaroz.

HERMAN BERNADETT

Gazdaság

Veszedelmes viszonyok

Január közepén lakása közvetlen közelében agyonlőtték Feliksz Nejmant, a Moszkeb nevű moszkvai taxivállalat...

Újdonságra készüljenek az Erste ügyfelei

Újdonságra készüljenek az Erste ügyfelei

Hármas karambol történt Debrecenben, az egyik autó gyalogosokat is elsodort

Hármas karambol történt Debrecenben, az egyik autó gyalogosokat is elsodort

Sándor Fegyir lesz Ukrajna magyarországi nagykövete

Sándor Fegyir lesz Ukrajna magyarországi nagykövete

40 órás nagy leállás jön a Vodafone-nál, készüljön fel most, mert rengeteg szolgáltatás nem lesz elérhető

40 órás nagy leállás jön a Vodafone-nál, készüljön fel most, mert rengeteg szolgáltatás nem lesz elérhető