Tetszett a cikk?

A beruházás kezdete óta mintegy 45 milliárd forintot - ebből tavaly 15,2 milliárdot - fizetett a főváros (és kisebb...

A beruházás kezdete óta mintegy 45 milliárd forintot - ebből tavaly 15,2 milliárdot - fizetett a főváros (és kisebb részben a kormány) a 4-es metróra, az idei számla várhatóan legalább 50 milliárd forintra rúg. A földalatti-beruházás a jelek szerint mindenek fölött áll, a Városháza a Lágymányosi híd átadása óta eltelt másfél évtizedben nem tartotta fontosnak, hogy a híd közepén meglevő talpfákra rátegyék a síneket. Így az Észak-Budáról az Árpád hídon és a Hungária-körúton közlekedő 1-es villamos kényszervégállomása hat éve a híd pesti lábánál van, s csak 2010 táján van remény rá, hogy a villamos átjut Dél-Budára, a közlekedési operatív program akcióterve szerint akkor is csak a híd lábáig. Merthogy a Kelenföldi pályaudvarig húzódó további útvonaláról még nem készültek jóváhagyásra váró tervek. Vélhetően azért sem, nehogy az onnan induló metró elől annyi utast hordjon el, amennyi - az időközben feljavított útvonalon közlekedő 7-es buszokkal és további két belvárosi villamosjárattal együtt - gazdaságtalanná tenné a metróberuházást. Kimaradt az akciótervből a mostaninál hatékonyabbnak ígérkező 5-ös metró előkészítése - azaz a szentendrei és a csepeli HÉV összekötése.

Pedig a kormány nem is a teljes metróberuházási összeget vette alapul a támogatási döntéskor. A Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti, 3,3 kilométeres második szakasz finanszírozását nem tartalmazza az akcióterv. A Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közötti első szakasszal együtt a teljes beruházás idei árát a 2002. évi 195 milliárd forintról az infláció, egyes létesítmények áttervezése, a kapcsolódó felszíni beruházások és az uniós támogatási konstrukció előtt nem alkalmazott, 40 milliárd forintos tartalékkeret bevezetésével együtt 485,6 milliárd forintra sikerült feltornásznia a fővárosnak. A kormány ebből 350 milliárdos beruházási költséget vett számításba az első két évre, s ehhez hagyott jóvá 260 milliárd forintnyi uniós forrásigénylést. "Jelenleg is tárgyalunk róla, hogy a beruházás mely elemeire adhatjuk be támogatásigényünket" - világosította fel a HVG-t Becker László, a főpolgármester által kinevezett metróbiztos. Vagyis most alakul ki, pontosan mire is fordítsák a 350 milliárdos keretet.

Ez a summa feltehetőleg elég az első tíz állomásból álló szakasz megépítésére és néhány felszíni beruházásra, talán még a szerelvények vásárlására is. "A labda a főváros térfelén van, az általuk beadott pályázat minőségétől függ, hogy Brüsszel jóváhagyja-e a kormány által javasolt támogatást" - említette Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter. Az 50 millió eurót meghaladó beruházásokról ugyanis az Európai Bizottság egyenként dönt. Így a múlt heti után mintegy fél év múlva újabb píárkampány következhet a főváros által összeállítandó pályázati anyag beadásáról, majd újabb hónapok múlva az arra adott brüsszeli válaszról. Elutasítástól azonban aligha kell tartania a Városházának, hiszen a kereteket már kialkudta a kormányzat az Európai Bizottsággal. "Magát a beruházást nem, legfeljebb a pályázati anyagunkat kell majd módosítani" - jellemezte a helyzetet a metróbiztos.

Gazdaság

A kormány közlekedési akcióterve

Új forrásokból, de a régi, kívülállók számára követhetetlen módszerrel választhatta ki az uniós pénzekből 2007-2008-ban finanszírozott közlekedési beruházásokat a kormány.

Kirúgták a nyírcsászári óvónőt, aki nem állt át a fideszesekhez

Kirúgták a nyírcsászári óvónőt, aki nem állt át a fideszesekhez

A tűzszünet után felvonultatták a Gázai övezetben a Hamász biztonsági erőit

A tűzszünet után felvonultatták a Gázai övezetben a Hamász biztonsági erőit

Megszólalt Trump magyar államtitkára: Nem fogunk amerikai csapatokat látni Grönlandon partra szállni

Megszólalt Trump magyar államtitkára: Nem fogunk amerikai csapatokat látni Grönlandon partra szállni

Szabadon felhasználhatóvá váltak Robert Capa fotói, Frida Kahlo festményei és Herczeg Ferenc művei is

Szabadon felhasználhatóvá váltak Robert Capa fotói, Frida Kahlo festményei és Herczeg Ferenc művei is