Tetszett a cikk?

Nemzetközi előírásoknak kell megfelelniük a Magyarországon átrobogó kamionoknak, a szabályok betartásához szükséges feltételek azonban nem mindenütt vannak meg.

Magyarország túlságosan nagy - legalábbis az olyan fuvarozók számára, akiknek az ország egyik végéből a másikba vezet az útjuk. Ezt a távolságot, a szabályokat betartva, teherautóval általában csak két nap alatt lehet megtenni. Ugyanis nem csupán a sebességet korlátozó előírásokra kell ügyelni, hanem azokra is, amelyek azt szabják meg, mennyi időt tölthet a sofőr egyhuzamban a volánnál.

A vezetési időt két regula is szabályozza. Az Európai Unió területén kívül közlekedőkre és onnan érkezőkre a nemzetközi fuvart végző járművek személyzetének munkájáról szóló európai megállapodás, a Magyarországon 2001-ben törvénybe foglalt AETR-egyezmény érvényes, míg az idén május 1-jén hatályba lépett EU-rendelet az uniós tagországok fuvarozóira vonatkozik. A két okmány rendelkezései nem sokban térnek el egymástól. Miközben a munkaidő nem lehet hosszabb napi 12 óránál, a vezetési időt mindkét jogforrás napi kilenc órában korlátozza (ezt hetente kétszer lehet legfeljebb tíz órára meghosszabbítani), de négy és fél óra vezetés után legalább 45 perces szünetet kell tartani; a heti vezetési idő nem haladhatja meg az 56, két egymást követő héten pedig összesen a 90 órát.

A pihenőidő szigorú megszabására már csak azért is szükség van, mert a közúti balesetek gyakori oka - a gyorshajtás, valamint a nem az út- és látási viszonyoknak megfelelő sebesség mellett - a túlvezetés, vagyis az az állapot, amikor a sofőr a fáradtság miatt nem ura a helyzetnek. A közlekedési tárca adatai szerint Magyarországon évente körülbelül háromszáz személyi sérüléssel járó baleset történik azért, mert a sofőr elalszik menet közben, a fáradtságból, figyelmetlenségből fakadó pályaelhagyásos szerencsétlenségek száma pedig megközelíti a 2 ezret - és az ilyen balesetek 9 százalékát teherautósok okozzák. Az Európai Bizottság és a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) által végzett, Franciaországban, Hollandiában, Magyarországon, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és Szlovéniában 2004-2006-ban bekövetkezett 624 esetet elemző kutatás szerint a kamionos balesetek 85 százalékát emberi mulasztás okozza. Ezeknek csupán a 6,4 százaléka magyarázható azzal, hogy a volánnál ülő fáradt volt vagy elaludt, a következmények viszont - mivel az effajta szerencsétlenségek szinte mindig autópályán, vagyis nagy sebességnél következnek be - igen súlyosak: az ilyen balesetek több mint harmada emberéletet követel.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság április végén tartott háromnapos ellenőrzése során - amikor a kamionok menettörténetét rögzítő tachográfok adatait is vizsgálták - összesen 31 esetben (17 hazai és 14 külföldi fuvarozónál) voltak kénytelenek kikényszeríteni az előírt pihenőidőt. Azaz a sofőrök korántsem mindig tartják be a szabályokat, amit Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének (Fuvosz) főtitkára is elismer. "Nyomást gyakorolnak rájuk a munkaadóik, és gyakran maguk is igyekeznek mielőbb célhoz érni, ezért kockáztatnak" - mondta a HVG-nek. "Persze az is igaz, hogy Magyarországon nincs megfelelő infrastruktúra - tette hozzá. - Kevés az olyan parkoló, ahol a sofőr biztonságban töltheti el a kötelező pihenőidőt."

Az út mentén, a padkán nemigen lehet megállni, ám a vezetők - megfelelő parkolók híján - sok helyütt erre kényszerülnek. De még a sztrádák mentén lévő placcok sem jelentenek tökéletes megoldást: ha megáll, akkor sem tud pihenni a sofőr, mert figyelnie kell, nem lopnak-e el valamit az autójáról-autójából. Nem ritka ugyanis, hogy üzemanyagot szívnak le parkoló kamionokból, szinte mindennaposak a pótkeréklopások, de tűnt már el egész járműszerelvény is Magyarországon - sorolta a kriminális eseteket Peredi. Megbízhatóbb - főleg ha nagyobb csoportokban állnak le - a benzinkutak környéke, ahol esetleg már zuhanyozni is lehet, ám az igazi megoldást a zárt, elkerített terminálok kínálják. Csakhogy ezekből kevés van, ráadásul nem is mindig ott, ahol szükség volna rájuk.

Miközben az ország belső részein többre is igény lenne, a határátkelők közelében néhol már túlkínálat van az általában napi 500-2500 forintos díj ellenében tisztálkodási, étkezési, esetleg szálláslehetőséget, olykor pedig őrzést is biztosító létesítményekből. "A vasárnapra virradó éjszakát mindössze egy kocsi töltötte nálunk, másnap pedig öt-hat jött" - vonta meg a HVG-nek a múlt hétvége mérlegét Lakatos Károly, a Schlosser Kft. nyolcvan férőhelyes békéscsabai kamionparkolójának vezetője. Békéscsaba és Arad között vagy húsz megállási lehetőség várja a kamionosokat, akik a román uniós csatlakozást követő határnyitás után már nem sietnek a magyar oldalra - mondta Lakatos, hozzátéve: nekik többnyire a kispénzű bolgár, román, esetleg lengyel kuncsaftok jutnak. A bőkezűbb török sofőrök ugyanis többnyire a török kézen lévő parkolókat keresik - merthogy ilyenek is vannak, például Békéscsabán és Lajosmizsén. Sőt az osztrák határ mentén is, a Pannonsped Kft. 250 férőhelyes terminálját például a közeli török étterem bérli és üzemelteti.

Elégedetlen a forgalommal a tiszabezdédi kamionterminált működtető Euro-Kapu Kft. ügyvezetője, Szvjatoszlav Bulah is. Az ukrán határ közelében lévő, 150-200 férőhelyes parkoló kapacitásának csak kisebb részét használják ki, a vámkezelési lehetőséget is kínáló létesítményben legfeljebb kamionstop idején fordul meg 100-150 kocsi. "Többnyire a befelé jövők keresnek fel bennünket, vagy azok, akik értékes rakományt visznek, és nem mernek az út mentén parkolni. A kifelé menők már csak azért sem térnek be hozzánk, mert akkor elvesztik helyüket a kilépésre várók sorában, amely olykor 10-15 kilométeresre is megnő Záhonynál" - mondta az ügyvezető.

A jelenleginél sokkal több kocsit tudna fogadni a VN-Udvar Kft. mosonmagyaróvári parkolója is, amelynek üzemeltetője, Geiger Miklós úgy véli: olyan nagyok a fuvarozók terhei, hogy még a megállásokon is kénytelenek spórolni. Így aztán még akkor sem veszik mindig igénybe a kamionterminálok szolgáltatásait, ha pedig lehetőség nyílna rá. E parkolók ráadásul általában a sztrádáktól távol várják őket, márpedig kitérőt sem szívesen vállalnak a sofőrök - vélik a szakemberek, köztük a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára, Bíró Koppány Ajtony. "A hazai logisztikai központokban, amelyek közül 36 tagja a szövetségnek, inkább csak azok a fuvarozók keresnek menedéket, akiknek amúgy is dolguk van ott, például rakodnak, vagy a vámudvar szolgáltatásait veszik igénybe" - fogalmazott a HVG-nek. Némelyik ilyen létesítmény - általában 3-5 ezer forintért éjszakánként - kínál ugyan tisztálkodási, étkezési, pihenési lehetőséget, néhol még szállást is a kamionosoknak, de ez nem jellemező. Bíró Koppány Ajtony szerint ugyanis túl nagy a biztonsági kockázat. "Vannak sofőrök, akik könnyen kísértésbe esnek, hogy megnézzék, mi van a másik ponyvája alatt, vagy mit lehet elemelni a raktárakból."

Eldőlt Lőw Zsolt sorsa, Jürgen Klopp jobbkeze lesz a Red Bullnál

Eldőlt Lőw Zsolt sorsa, Jürgen Klopp jobbkeze lesz a Red Bullnál

Feljelentést kíván tenni Takács Péter egészségügyi államtitkár Magyar Péter és Kulja András kritikái miatt

Feljelentést kíván tenni Takács Péter egészségügyi államtitkár Magyar Péter és Kulja András kritikái miatt

Díjat nyert a magyar csapat a Bocuse d’Or döntőjében

Díjat nyert a magyar csapat a Bocuse d’Or döntőjében

Lezárul egy korszak: több Blu-ray és más lemez gyártásával is felhagy a Sony

Lezárul egy korszak: több Blu-ray és más lemez gyártásával is felhagy a Sony