Erp-kirakó
Ahhoz, hogy egy cég minden folyamatát automatizálhassa, a vállalatirányítási alaprendszeren kívül kiegészítő programokra van szükség - összeállításunk ezek legfontosabbjait veszi sorba.
M ivel a számítógépes vállalatirányítási rendszerek a termelésirányítási szoftverekből nőttek ki, eredetileg elsősorban a pénzügyi-számviteli területet, a raktárnyilvántartást, az anyaggazdálkodást, a jelentéstételt, valamint a humánerőforrás-kezelést fedték le. Az idők folyamán a fejlesztők a vállalati működés mind több elemét igyekeztek bevonni, és egyre több tudást zsúfoltak az immár vállalati erőforrás-tervezésnek (enterprise resource planning - erp) nevezett integrált, a tranzakciókat nem utólag, hanem megtörténtük pillanatában feldolgozó rendszerbe.
Az erp-rendszerek kialakulásával mind a kontrolling, mind a menedzsment óriási információs bázishoz jutott: folyamatosan bővülő funkcióikkal e rendszerek jelentik ma a vállalatok informatikai alapját. A bővítés iránya persze attól is függ, hogy az illető cég melyik iparágban tevékenykedik - ennek függvényében egészültek ki az erp-rendszerek az egyes ágazatokra jellemző modulokkal. Néhány, alább részletezett kiegészítő modult azonban minden vállalat használhat.
Ügyfélkapcsolat-kezelés
Az ügyfélkapcsolat-kezelés (customer relationship management - crm) filozófiáját követők a jól jövedelmező vevőkkel kialakított hosszú távú kapcsolatok révén akarnak versenyelőnyre szert tenni. Egyik legfontosabb céljuknak tekintik ügyfeleik-vevőik lehető legalaposabb megismerését, hogy a megszerzett ismereteket újabb és újabb eladások érdekében hasznosíthassák.
A crm több, mint puszta programcsomag, a piacon kapható szoftverek csak eszközei a cég egészét átható értékesítési filozófiának. Míg a marketing eredetileg termékközpontú volt, s nem az ügyfelekre figyelt, hanem a rövid távú eladási adatokra, addig a crm középpontjában a folyamatos, ismételt értékesítés áll. A crm apostolai szerint a vállalatok sikere az ügyfélkapcsolatok kezelésén múlik - a vásárlók nevének és preferenciáinak ismeretén, valamint a visszatérő vásárlást ösztönző barátságos kapcsolattartáson.
A crm-rendszerek olyan területeken nyújthatnak segítséget, mint a kapcsolattartás, az értékesítési és marketingakciók tervezése, az értékesítési folyamat követése, ajánlat- és rendelés-nyilvántartás, az értékesítési csatornák kezelése, a telefonos vevőszolgálat, szerviz, a lízingszerződések kezelése, döntéstámogatás különböző elemzések, statisztikák segítségével, telemarketing.
Beszállítólánc-kezelés
A beszállítólánc-kezelő (supply chain management - scm) modul segít a lineáris szállítási láncot a megrendelő és a beszállítók egymáshoz alkalmazkodó hálózatává alakítani. A vállalat belső ellátási láncához kívülről internetkapcsolattal illeszkedik egyik oldalról a beszállító, a másik oldalról pedig a vásárló. Ezek az scm-rendszerek együttműködést feltételeznek a lánc tagjai között, racionalizálva a logisztikai rendszert. Az scm átfogja és optimalizálja a megrendelést, a termelést, a vevő igényeinek felmérését, a piackutatást és terméktervezést, a beszerzést, a készletből történő eladást, a gyártási folyamatok tervezését, a rendelés követését. A beszerzési folyamat akkor ér véget, amikor az ügyfél kifizeti a vásárolt áru ellenértékét.
Ebbe a körbe tartoznak a beszerzések költségeit optimalizáló rendszerek is. Ezek segítik az üzleti egységek pénzügyi döntéseit vagy költségvetésének tervezését, illetve előre jelzik a kiadásokat.
E-kereskedelem
Összefüggnek a beszállítólánc-kezeléssel, de önálló modulként is tekinthetők az elektronikus kereskedelmet (e-business) lehetővé tevő rendszerek. Az e-kereskedelemnek két oldala van: az elektronikus értékesítés (e-sales) és az elektronikus beszerzés (e-procurement vagy e-sourcing). A kettő nem választható el egymástól. A kereskedelmi ügylet (adásvétel) lebonyolódhat saját online bolton keresztül, virtuális piactéren (electronic marketplace) vagy úgynevezett virtuális árverés, e-aukció (e-auction) segítségével.
Munkafolyamat-kezelés (workflow)
A nagy szervezetek bonyolult felépítésűek, tevékenységük a dolgozók által elvégzett résztevékenységekből és a feladatok továbbadásából áll össze. A zökkenőmentes munkához ezért nem elég a különböző munkakörökhöz tartozó feladatokat meghatározni, meg kell adni az egymás után következő lépéseket is. A workflow olyan szoftvereszköz, amellyel a vállalat dolgozóira, szervezeteire és feladataira kiterjedő, munkafolyamatokat kezelő és ellenőrző számítógépes hálózati alkalmazások alakíthatóak ki. Használatával lerövidíthetők az egyes részfeladatok közötti időszakok, a holtidő eltűnik. Olyan feladatok esetében különösen hatásos, ahol egy folyamat több döntési és ellenőrzési fázison megy keresztül.
Dokumentumkezelés
A dokumentumkezelő rendszerek a szervezethez beérkező levelek, ügyiratok, számlák, szerződések kezelését végzik a dokumentum beérkezésétől és iktatásától kezdve a feldolgozáson át a válaszig, átlátható módon. Bevezetésükkel a feladatok áttekinthetővé, követhetővé válnak, a határidőket és betartásukat figyelemmel lehet kísérni, minden ügynek és iratnak lesz felelőse, meggyorsul a visszakeresés, nyomon követhetővé válik a szervezet teljesítménye.
A hazai államigazgatásban kötelező a dokumentumkezelés bevezetése, a kormány a levéltári törvényben kapott felhatalmazás alapján rendeletben határozta meg a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeit.
Adattárház, üzleti intelligencia
Az összvállalati adatokat tároló adattárház (data warehouse), a kisebb szervezeti egységekben ugyanezt végző adatpiac (data mart) és az ezekben felhalmozott információkat értelmezhetővé, "intelligenssé" tevő üzletiintelligencia-alkalmazások (business intelligence, bi) nem tartoznak ugyan a szűkebb értelemben vett modulok közé, ám modulokon átnyúlóan értékes információkat szolgáltatnak a vezetőknek. A bi-alkalmazások kezdetben a marketinget és az értékesítést segítették, az eredeti motiváció az ügyfelek jobb megismerése, magatartásuk elemzése volt. Később a használatuk kiterjedt például a belső kontrollingra, a jelentéstételre, az ügyfélminősítésre, s a hagyományos tranzakciókezelés mellett testre szabható, biztonságos, gyors és a vezetői igények szerint alakítható jelentési formákat, magas szintű tervezést és tényelemzést tesznek lehetővé.
Három tuti tipp szoftverfejlesztésre
Eredeti szállító, specialista vagy saját fejlesztő az, akivel érdemes egy cégnek vállalatirányítási rendszerét bővítenie? Profilfüggő megoldások.