Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"Minden tíz eladott autóból kilenc teljesen elektromos volt náluk tavaly.","shortLead":"Minden tíz eladott autóból kilenc teljesen elektromos volt náluk tavaly.","id":"20250102_norvegia-elektromos-auto-atallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460.jpg","index":0,"item":"15ff9363-f39d-4b2d-b0d8-d4b945eb701b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_norvegia-elektromos-auto-atallas","timestamp":"2025. január. 02. 12:59","title":"A norvégok lényegében véghez vitték az elektromos átállást az új autóknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7087a7e9-685f-4c47-88a9-9638b3dfc0e4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ezúttal a Csaknekedkislány jegyzi az orfűi fesztivál hivatalos dalát.","shortLead":"Ezúttal a Csaknekedkislány jegyzi az orfűi fesztivál hivatalos dalát.","id":"20250102_fishing-on-orfu-himnusz-csaknekedkislany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7087a7e9-685f-4c47-88a9-9638b3dfc0e4.jpg","index":0,"item":"76ba130f-c13b-4126-b08b-0a4acb57992f","keywords":null,"link":"/kultura/20250102_fishing-on-orfu-himnusz-csaknekedkislany","timestamp":"2025. január. 02. 11:50","title":"„A tó hűt! A bor fűt!” – megjelent a Fishing on Orfű idei himnusza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96b6b002-d66e-4a25-9680-a483b4fb85ae","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Fiat Brava korai példányai idén már 30. születésnapjukat ünneplik, így akár OT rendszámot is kaphatnak.","shortLead":"A Fiat Brava korai példányai idén már 30. születésnapjukat ünneplik, így akár OT rendszámot is kaphatnak.","id":"20250101_hihetetlen-de-iden-mar-oldtimerek-lehet-az-elso-fiat-brava-bravo-stilo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96b6b002-d66e-4a25-9680-a483b4fb85ae.jpg","index":0,"item":"64ca9fa7-ade1-4399-bf66-3fc41df1ce1c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250101_hihetetlen-de-iden-mar-oldtimerek-lehet-az-elso-fiat-brava-bravo-stilo","timestamp":"2025. január. 01. 07:21","title":"Hihetetlen, de idén már oldtimerek lehetnek az első Fiat Bravák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cf19c83-465a-43c4-9d13-3b8002c4ec72","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A németek nem örültek túlzottan a <strong>látottaknak</strong>. ","shortLead":"A németek nem örültek túlzottan a <strong>látottaknak</strong>. ","id":"20250102_herbert-diess-vw-kinai-auto-nio-et9","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cf19c83-465a-43c4-9d13-3b8002c4ec72.jpg","index":0,"item":"7a58afe6-6082-4ee8-a6ef-c05525fef832","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_herbert-diess-vw-kinai-auto-nio-et9","timestamp":"2025. január. 02. 10:49","title":"Kínai autóról áradozik a Volkswagen elbocsátott vezére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A megválasztott elnök éppen most bontja le azt a rendszert, amely biztonságot nyújt az országnak, és ennek minden amerikai meg fogja inni a levét – mutat rá Stephen Hanson, a Virginiai Állami Egyetem, illetve Jeffrey Kopfstein, a Kaliforniai Egyetem professzora.","shortLead":"A megválasztott elnök éppen most bontja le azt a rendszert, amely biztonságot nyújt az országnak, és ennek minden...","id":"20250102_new-york-times-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579.jpg","index":0,"item":"38877beb-e1aa-4172-b2c9-5b11cbc341dd","keywords":null,"link":"/360/20250102_new-york-times-donald-trump","timestamp":"2025. január. 02. 15:30","title":"New York Times-vendégkommentár: Trumpnak rossz példaként ott van Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cc35717-9265-44ac-a717-5b1291796cd8","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az Európai Unióval folytatott jogállami vitában nem történt kézzelfogható előrelépés, így Orbán Viktor kormánya 2025. január 1-jétől már nem lesz képes lehívni a korábban befagyasztott pénzeknek ezt a részét. ","shortLead":"Az Európai Unióval folytatott jogállami vitában nem történt kézzelfogható előrelépés, így Orbán Viktor kormánya 2025...","id":"20250101_Le-Monde-Magyarorszag-EU-egymilliard-euro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cc35717-9265-44ac-a717-5b1291796cd8.jpg","index":0,"item":"347877ad-7cff-4049-9ada-89c404c0b800","keywords":null,"link":"/360/20250101_Le-Monde-Magyarorszag-EU-egymilliard-euro","timestamp":"2025. január. 01. 09:15","title":"Le Monde-elemzés: Magyarország éppen most veszít el egymilliárd eurót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21cb119c-f8fa-4e18-8044-4d046c932782","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az arc, a testalkat, a szakáll, a szivar stimmel, de úgy tűnik, mégsem a volt filmügyi biztos volt a modell.","shortLead":"Az arc, a testalkat, a szakáll, a szivar stimmel, de úgy tűnik, mégsem a volt filmügyi biztos volt a modell.","id":"20250102_boston-festmeny-andy-vajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21cb119c-f8fa-4e18-8044-4d046c932782.jpg","index":0,"item":"59202c7d-68ae-41d9-b669-82da69c301a7","keywords":null,"link":"/elet/20250102_boston-festmeny-andy-vajna","timestamp":"2025. január. 02. 11:33","title":"Andy Vajnát látták bele a netezők egy lomtalanításról előkerült festménybe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32a69f9d-33f3-4fa9-bec8-9fe37249a586","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Volt bőven dolga a köztereseknek.","shortLead":"Volt bőven dolga a köztereseknek.","id":"20250101_szilveszter-szemet-budapest-fkf","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32a69f9d-33f3-4fa9-bec8-9fe37249a586.jpg","index":0,"item":"23446b8c-b898-4d0c-89af-1e289dee3e88","keywords":null,"link":"/itthon/20250101_szilveszter-szemet-budapest-fkf","timestamp":"2025. január. 01. 19:07","title":"Több mint nyolc tonna szemetet eredményezett a szilveszterezés Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Festői jelentésrétegek: Luc Tuymans a Műcsarnokban
Tetszett a cikk?
Február 10-ig látható a Műcsarnokban a belga kortárs művészet nemzetközi viszonylatban legjegyzettebb művésze, Luc Tuymans retrospektív kiállítása. Sztárművész: ma már a milliós kategóriában eladott Tuymans-festményekről szóló hírek sem okoznak meglepetést.
Amikor a most 49 éves Tuymans a kilencvenes évek közepén festményeivel megjelent az éppen más médiumok által uralt kortárs színtéren, sokan a klasszikus médium egyik megújítójaként, a diskurzusba visszavezető alkotójaként tekintettek rá. Munkái a piacon is hamar elérték a sztárművészek árszintjét: dollár-, font- és eurószázezreket fizetnek vásznaiért, sőt ma már a milliós kategóriában eladott Tuymans-festményekről szóló hírek sem okoznak meglepetést. Műcsarnok kezdeményezte kiállítás (kurátorai Petrányi Zsolt és Pribilla Ottilia antwerpeni galériás) első szereplése lesz régiónkban. Innen Varsóba és Münchenbe, a tárlat létrehozásában közreműködő társintézményekhez, a Zachetába, illetve a Haus der Kunstba utazik tovább.
Műértő: Kezdjük a műcsarnoki kiállítással!
Luc Tuymans: Visszatekintő tárlat lesz, a hetvenes évek közepétől 2004 - 2005-ig készült munkákat mutatok be. Ezenkívül egy falfestményt kifejezetten a Műcsarnok számára készítek a helyszínen. A kiállítás célja elsősorban a munkáim megismertetése Magyarországon és a régióban. A 71 képet nem kronológiai rendben, hanem különböző szempontok szerint csoportosítva helyezzük el.
Műértő: Tematika szerint?
L.T.: Nem csak tematikus csoportokba rendezzük a műveket. Lesznek persze történeti, első látásra a történelemmel foglalkozó munkák is. Például a Die Zeit (Idő) című, négy részből álló mű, amelyik a II. világháborúhoz nyúl vissza. Megjelenik benne a holokauszt - annak a Reinhard Heydrichnek a portréja, aki, hogy úgy mondjam, kidolgozta a holokauszt „logisztikáját”. De ennél több rétegű lesz az anyag. Szerepel a The Worshipper (A hívő) is, amely a vallással, a fundamentalizmussal és a fanatizmussal foglalkozik. Éppen most véglegesítjük a művek elrendezését (az interjú november elején készült - a szerk.). A Műcsarnok hatalmas átriumában a jelenlegi állás szerint kisméretű munkák szerepelnek majd, s a modellek világára, a modellezésre utalnak. A gigantikus tér és az apró képek így dialógusba kerülnek. A modellezésben megjelenik a megalománia ideája is, az apró dolgokkal való eljátszadozáson, rendezgetésükön keresztül a mindenhatóság érzete.
Műértő: A történelem mint történetiség és a politika mint a jelen lévő történelem, az adott pillanat történelme állandó eleme a munkáinak.
L.T.: Sokan akartak már a XIX. századi történeti festőkéhez hasonló kategóriába besorolni, a műfaj megújítójaként megközelíteni. Ennél azonban a munkák rétegei lényegesen összetettebbek. Sokkal inkább a valóság és a reprezentáció kérdéseiről van szó -- ezekkel és tartalmi elemekkel, jelentésrétegekkel dolgozom, amelyek sok szempontból meghaladják a figuratív reprezentációs aspektust. A sokrétegű vizuális elem révén nem egy jelentés, hanem jelentésrétegek rendszere, hálózata jön létre. Nem tényeket és valóságelemeket reprodukáló vagy leképező, hanem rekonstrukciós aktus eredményeként tekintek a művekre. Hiszen a puszta reprodukció már önmagában sem lenne adekvát, mivel az emlékezetre hagyatkozik, márpedig az szintén nem hiteles, csalhatatlan, objektív forrás.
Műértő: Munkáiban gyakran felbukkannak a tömegmédiából ismerős képek. Jó példa erre Condoleezza Rice amerikai külügyminiszter portréja.
L.T.: A műveimre részben áll, hogy kötődnek a médiában megjelenő képekhez. Az említett munka egy Proper (igazi, megfelelő, helyes, valóságos) című kiállításon szerepelt New Yorkban, 2005-ben. Jelentésrétegeinek egy része aktuális, a mindennapokhoz közvetlenül kötődő, a többi viszont nem. A kiállítás címe, a Proper fogalma annak ellentettjét, az impropert is szükségszerűen implikálja. A kép társadalom egészére vonatkozó jelentése utalás arra, hogy a társadalom mára a korábbinál jóval konzervatívabbá vált. Ugyanez a gondolat jelenik meg a Ballroom Dancing (Báli tánc, 2005) című képemben is. Harmincas-negyvenes évekbeli népszerűségük után mára újra divatba jöttek a bálok. Az interneten szörfölve bukkantam rá egy texasi bálon valamikor 2004-ben készült fotóra. A bált egy texasi kormányzó adta. A festmény alapötlete ettől a fotótól származik. Nem sokkal azután, hogy ezt a fényképet megtaláltam, Condoleezza Rice Belgiumba látogatott, és találkozásuk alkalmával külügyminiszterünk enyhén szexista kijelentést tett róla. Valami olyasmit mondott, hogy Rice erős asszony, és nem csúnya (not unpretty). Én pedig a két dolgot összekapcsoltam, és ahelyett, hogy direktben bíráltam volna a Bush-kormányzatot, úgy éreztem, sokkal jobb, ha a benne megnyilvánuló torzulásokat mutatom meg - erre szolgált Condoleezza Rice portréja. A dolog ironikus oldala, hogy a rabszolgaságot Amerikában annak idején a republikánus párt törölte el, nem a demokraták (mert időközben a két párt ideológiailag helyet cserélt - a szerk.) . Mindehhez egy harmadik réteg kapcsolódott: találtam egy kézikönyvet, amelyet amerikai háziasszonyok számára írtak. Benne praktikus tanácsok, például arról, hogyan kell rendesen, hagyományos módon megteríteni egy asztalt. Condoleezza Rice-szal és Colin Powellel kapcsolatban az is érdekes, hogy afroamerikai családból származnak, és egy olyan társadalomban, amely korábban (a hagyományaiban) magában hordta a rasszizmust, ők felépítették a maguk konzervativizmusát. A Rice-ról készült festmény tehát olyan mű, amelynek a jelentésrétegei túlterjednek egy politikus portréján. Ugyanezen a kiállításon szerepelt a Demolition (Házbontás, 2005) című képem is. Ezen egy ház bontásának porfelhője látható, és ez szeptember 11-ére vonatkozó asszociációkat is kelthet, de a konkrét motívum egy chicagói ház volt. A MoMA ezt is, és a Rice-portrét is megvásárolta. Az utóbbiról a vásárlásról döntő vezető azt mondta, többek között azért veszik meg, mert közszereplő jelenik meg rajta, ezért indolkolt, hogy közgyűjteménybe kerüljön. Egy magángyűjteményben akár félreérthető is lehetne.
Műértő: Ha már szeptember 11-nél tartunk: a terrortámadás után hatalmas csendéletet festett (Still Life, 2002) - benne almával.
L.T.: Sohasem hittem, hogy egy művet eleve meg lehet tölteni politikai tartalommal. Egy bizonyos pillanatban lehet politikai tartalma. Az említett munkát a Documenta 11-re készítettem. A Still Life-ban fontos az understatement, vagyis az, hogy egy állítást nem közvetlenül - vagyis nem konkrét figurális tárgyiasságában és annak egy az egyben megfelelő eszközökkel - teszünk. A kép hatalmas (347x500 cm), a gyümölcsök látványa így már közvetlenül nem élvezhető, nem feldolgozható. Szeptember 11. után a teljességet, a harmonikus egészt megmutatni, a kettőt kontrasztba helyezni - ez volt a szándékolt csavar, amit sokan megértettek. A feleségemmel egyébként éppen New Yorkban tartózkodtunk a támadás idején, s a mű a személyes reakcióm az eseményre.
Műértő: A képei ebben az értelemben is a figurativitás, a reprezentáció és a konceptualitás festői kérdéseit feszegetik.
L.T.: Olyan időszakban kezdtem festeni, amikor nem volt magától értetődő, hogy egy művész fest. Sokan azt mondták, a festészet már halott. Az erről szóló diskurzust én valójában nevetségesnek tartom. Az, hogy a festészet már nem „a” kitüntetett médium, csak még fontosabbá teszi, mert a periferiális művészet egyre erősebbé válik. Ami a figurativitás kontra absztrakció kérdését illeti: ha egy régi mester munkáját az ikonografikus, a vallásos vagy egyéb narratív jelentéseitől, kontextusától megfosztva, azokat nem ismerve szemléljük, egy absztrakt műalkotás előtt állunk. Számomra a figurativitás ezért absztraktabb, mint maga az absztrakt festészet, az absztrakció pedig emotívabb, mint a figurális művészet. (www.mucsarnok.hu)
A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós.