Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c57795b1-4e81-4676-894c-3c57e026d8c1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Dögösebb modellek is lehetnek a villanyautós kínálatban.","shortLead":"Dögösebb modellek is lehetnek a villanyautós kínálatban.","id":"20250417_Ford-ST-es-RS-nevek-elektromoskent","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c57795b1-4e81-4676-894c-3c57e026d8c1.jpg","index":0,"item":"52d42fd4-7416-4de2-8133-988e2618fef2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Ford-ST-es-RS-nevek-elektromoskent","timestamp":"2025. április. 17. 08:28","title":"A Ford ST és RS nevek életben maradhatnak, de csak elektromosként","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9f59a8f-0256-40da-b8d5-85fa4dc6f26e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A technika kész van, az üzleti modellt kell kitalálni mögé, hogy ne legyen bukás. ","shortLead":"A technika kész van, az üzleti modellt kell kitalálni mögé, hogy ne legyen bukás. ","id":"20250416_Mazda-kesz-az-uj-Wankel-motoros-sportkocsink","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9f59a8f-0256-40da-b8d5-85fa4dc6f26e.jpg","index":0,"item":"8a904dbb-7f0a-417f-a087-2a39e546c5d9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_Mazda-kesz-az-uj-Wankel-motoros-sportkocsink","timestamp":"2025. április. 16. 07:25","title":"Mazda: lényegében készen állunk egy új Wankel-motoros sportkocsira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"010d8748-aa33-49d7-bbf9-2cabba2e2590","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Trump vámháborúja miatt április 25-étől áremelés következik. Az amerikai vásárlóknak azt javasolták, vásároljanak még az áremelkedés előtt.","shortLead":"Trump vámháborúja miatt április 25-étől áremelés következik. Az amerikai vásárlóknak azt javasolták, vásároljanak még...","id":"20250417_temu-shein-vamhaboru-aremeles-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/010d8748-aa33-49d7-bbf9-2cabba2e2590.jpg","index":0,"item":"41b133b2-9969-4b87-93ae-2a943aa9cf13","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_temu-shein-vamhaboru-aremeles-figyelmeztetes","timestamp":"2025. április. 17. 07:59","title":"A Temu és a Shein áremelést jelentett be, pontos dátummal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2de449f5-e540-41c8-80bf-9a91c4fc5c72","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A gép kigyulladt.","shortLead":"A gép kigyulladt.","id":"20250417_kenyszerleszallas-usa-nyul-hajtomu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2de449f5-e540-41c8-80bf-9a91c4fc5c72.jpg","index":0,"item":"e13b022f-6c20-4624-9d32-ca6ce493f038","keywords":null,"link":"/elet/20250417_kenyszerleszallas-usa-nyul-hajtomu","timestamp":"2025. április. 17. 14:51","title":"Kényszerleszállást hajtott végre egy utasszállító az USA-ban, mert nyúl került a hajtóműbe – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fc3006c-9db7-4dbf-9e58-72de38ca6265","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Azt is tanácsolták nekik, hogy legyenek óvatosak a nyilvános wifihálózatok és töltők használatával.","shortLead":"Azt is tanácsolták nekik, hogy legyenek óvatosak a nyilvános wifihálózatok és töltők használatával.","id":"20250417_lehallgatas-europai-parlament-magyarorszag-kepviselok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fc3006c-9db7-4dbf-9e58-72de38ca6265.jpg","index":0,"item":"132e4f7e-cbbb-41a6-86bd-a60369041444","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_lehallgatas-europai-parlament-magyarorszag-kepviselok","timestamp":"2025. április. 17. 11:11","title":"Lehallgatás elleni eszközöket ajánlottak az EP szakemberei a Magyarországra utazó képviselőknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcf616d1-354e-436d-95f9-92030f46c0ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jelek szerint komolyan mérlegeli egy saját közösségi oldal indítását a ChatGPT fejlesztője, már egy belső prototípus is elkészülhetett belőle.","shortLead":"A jelek szerint komolyan mérlegeli egy saját közösségi oldal indítását a ChatGPT fejlesztője, már egy belső prototípus...","id":"20250416_openai-sajat-kozossegi-oldal-inditasa-fejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcf616d1-354e-436d-95f9-92030f46c0ee.jpg","index":0,"item":"822ab603-223b-49dd-a21a-35a1931baa09","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_openai-sajat-kozossegi-oldal-inditasa-fejlesztes","timestamp":"2025. április. 16. 12:33","title":"Saját közösségi oldalt indíthat az OpenAI, Elon Musknak is odaszúrna vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4223e631-111e-40cb-91cf-573981431052","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Kríziskommunikációt, kockázatfeltárást, sajtóelemzést és az újságírók listázását is vállalta 5,1 millió forintért Várkonyi Andrea cége.","shortLead":"Kríziskommunikációt, kockázatfeltárást, sajtóelemzést és az újságírók listázását is vállalta 5,1 millió forintért...","id":"20250416_Kozbeszerzes-Varkonyi-Andrea-ujsagirok-lista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4223e631-111e-40cb-91cf-573981431052.jpg","index":0,"item":"ade484ed-802e-4707-a524-d9102f31563e","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_Kozbeszerzes-Varkonyi-Andrea-ujsagirok-lista","timestamp":"2025. április. 16. 12:31","title":"Várkonyi Andrea cége az újságírók listázására nyert el egy közbeszerzést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A világpolitika tönkrement, mint egy házasság. Az USA nincs jó állapotban, ezért nem tud átvészelni egy recessziót, márpedig hamarosan érkezhet a számla a meggondolatlan deficitért. A világ dolga most az, hogy túlélje a Trump-féle őrületet, Amerikáé pedig az, hogy véget vessen annak. Putyin leginkább attól fél, hogy hazatérnek Ukrajnából a dühös katonák.","shortLead":"A világpolitika tönkrement, mint egy házasság. Az USA nincs jó állapotban, ezért nem tud átvészelni egy recessziót...","id":"20250417_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"995c2823-9ef4-4aa0-91da-f3bab08e6bd1","keywords":null,"link":"/360/20250417_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 17. 10:58","title":"Financial Times-kommentár: Trump félúton van afelé, hogy rendőrállamot csináljon Amerikából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vitézy: megmaradt a MÁV-vízfej, s az utason spórolnak
Tetszett a cikk?
Új, alternatív vasúti menetrendet mutatott be a sajtónak pénteken a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). Vitézy Dávid egyesületi szóvivő, a Közlekedésfejlesztési Munkacsoport vezetője azt mondta: az általuk javasolt menetrend 2009 decemberétől bevezethető lenne.
A Fidesz-közeli közlekedéspolitikus szerint válságkezelés helyett a válság mélyítése folyik a vasútnál. Bírálta a Magyar Államvasutakat érintő, Oszkó Péter pénzügyminiszter által bejelentett negyvenmilliárd forintos elvonást, s főleg annak mikéntjét. Vitézy úgy látja: elfogadhatatlan, hogy körülbelül minden harmadik elővárosi vonatot törölnek a menetrendből. Hozzátette: a 2008-2009 fordulóján megtett kormányzati lépések a Dunántúlt sújtják leginkább: a keleti országrészben ugyanis az úgynevezett ütemes menetrendből vettek ki vonatokat, de a Dunántúlon még be sem vezették az ütemes menetrendet. (Az ütemes menetrend azt jelenti hogy minden órában ugyanakkor indul A pontból B pontba a vonat.)
Vitézy úgy látja: az elvonások nem a pazarlás megszüntetését, a bürokrácia csökkentését, hanem járatritkítást generálnak, azonban a járatritkítás nem jár valódi megtakarítással. Szerinte olyan vonalakat is megszüntettek, amelyekre volt igény, „pusztán azért, mert így akartak megtakarítást kimutatni”, ugyanakkor „megmaradt a MÁV-vízfej a több ezer fős adminisztrációs létszámmal”. Az ütemes menetrendhez fix rendszereket lehet építeni, óránként ismétlődő csatlakozással. A fiatal szakember hozzátette: a Kelet-Magyarországon bevezetett ütemes menetrend utasszám-növekedést eredményezett.
Az elővárosi vonat az autóval összehasonlítva versenyképtelen marad, „ha egy félóránként járó vonat rendszeresen nulla és harminc perc közötti késéseket produkál, teljesen véletlenszerűen” – fogalmazott Vitézy.
Mi a teendő? – tette föl a kérdést a szakember. Mielőtt válaszolt volna, azt mondta: az alternatív menetrend kidolgozásakor hozott anyagból dolgoztak, vagyis figyelembe vették a MÁV jelenlegi infrastrukturális és technológiai adottságait, például a vasúti pályák és a járműpark állapotát. „Az utasok helyett a MÁV-on kell spórolni” – mondta, azaz a vasúti közlekedés hatékonyságát kell növelni. Vitézy hozzátette: a VEKE semmi újat nem talált ki. Elképzeléseik Nyugat-Európa számos városában már beváltak. Például meg kell szüntetni a Volán vállalatok és MÁV ellenérdekeltségét. „Direkt elindítják a csatlakozó buszt öt perccel előbb, csak azért, hogy az utasok odáig is busszal, ne pedig vonattal menjenek” – szemléltette a jelenlegi helyzetet Vitézy. „Az autózással szemben kell együtt egy versenyképes közlekedési alternatívát kínálni.” Ezt elősegítendő, a Nyugat-Európában már működő, regionális alapú közlekedési szövetségek létrehozását sürgeti a VEKE. A Volánok és a MÁV együttműködésének „kikényszerítése” Vitézy szerint kormányzati föladat. A VEKE úgy látja: néhány alacsony forgalmú vasúti mellékvonal megszűnhet, de ezeken a helyeken a Volánoknak biztosítaniuk kell a vasúttal összehangolt buszközlekedést.
Napi félmillió autó 2015-ben (Oldaltörés)
Egy becslés szerint a mai négyszázezerről 2015-re várhatóan 530 ezerre nő a városhatárt naponta átlépő autók száma. Ha a tömegközlekedés nem válik az autóval versenyképessé, „akkor össze fog omlani Budapest közlekedési rendszere, ezt ki lehet jelenteni” – vélte a közlekedéspolitikus.
A VEKE elképzelései szerint a Dunántúlon is lenne ütemes menetrend. Ennek keretében lenne hat úgynevezett interregionális dunántúli vasútvonal, melyek közül négy Budapestről indulna. A másik kettő: Pécs – Nagykanizsa – Zalaszentiván – Szombathely, illetve Baja – Sárbogárd – Székesfehérvár – Komárom. A hat vonalon egész nap, kétóránként indulnának a vonatok. Vitézy véleménye az, hogy a VEKE által javasolt egységes országos menetrend a régióközpontok – például Pécs és Győr – közti közlekedést is gördülékenyebbé tenné a jelenleginél.
Az Egyesület úgy látja: az általuk javasolt menetrend lehetővé teszi négyszáznegyven vasúti személykocsi – azaz a mostani állomány tizennégy százaléka – leselejtezését. Vitézy szerint spórolni lehetne a MÁV apparátusa egy részének leépítésével is. Hangsúlyozta: az általuk javallt menetrend 2009 decemberében, a mostani körülmények között bevezethető.
A hvg.hu annak kommentálására kérte Vitézy Dávidot, hogy a Budapestről induló késő esti elővárosi személyvonatok konganak az ürességtől. A VEKE szóvivője szerint ezeket a járatokat nem szabad megszüntetni, de „biztos, hogy hülyeség” húsz utasnak egy nyolc kocsiból álló szerelvényt indítani. Arra a fölvetésünkre, hogy öt éve például a Budapest – Cegléd útvonalat a gyorsvonat ötvenhárom perc alatt tette meg, most pedig – a vasútvonal évekig tartó fölújítása után – ötvennégy perc a menetidő, Vitézy úgy reagált: „A pályafölújítások ellenére évről évre nőnek a menetidők, mert az állandósult késéseket beleszámítják a menetrendbe”.
A sajtótájékoztatón szintén jelenlévő itf.hu csoport ügyvivője, Vincze Béla György a hvg.hu tudósítójának a Vitézy által elmondottakat azzal egészítette ki, hogy napközben Cegléd felé indul óránként két gyorsvonat, két zónázó (leánykori nevén: gyorsított személy - Sz.P.) és szintén két, Monorig közlekedő személyvonat. Amennyiben a gyorsvonat gyorsabb lenne, mint most, utolérné az előtte haladó valamelyik vonatot. Ezt a problémát szerinte például úgy lehetne orvosolni, hogy egy pár kilométeres szakaszon plusz két sínpárt építenének, ahol a gyorsvonat tudna előzni. Vincze hozzátette, Csehországban ezt már megoldották.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület(VEKE) járatritkítás helyett új, ütemes menetrendet javasol az egész ország területére a vasúton, amit 2009 decemberétől akár be is lehetne vezetni - mondta Vitézy Dávid, a VEKE közlekedésfejlesztési munkacsoport vezetője, az egyesület szóvivője pénteken Budapesten.
Nem támogatta a BKV Zrt. felügyelőbizottsága (fb) csütörtökön azt a Kocsis István vezérigazgató által szorgalmazott elképzelést, hogy a HÉV-ágazatot szervezzék ki a cégből – közölték a testület tagjai.
Vitézy Dávid betekinthet az offshore cégek dokumentumaiba, de kézhez - a vonatkozó törvények értelmében - nem kaphatja - közölte az MTI-vel a BKV csütörtökön az előző nap megjelent hírekre reagálva.