Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cb723d88-6f61-4304-8c31-110cdc5c4bb2","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"Bizonyos körökben a #metoo mozgalom javított a női alkotók helyzetén, közben azonban olyan politikai elit ül a fejünkön, ahol feleségek esnek át vak komondorokon, és a kiindulópont még mindig az, hogy férfinak lenni felsőbbrendű helyzet – mondja Radnay Csilla színésznő. Miért mindennapi társa a halál gondolata, és mikor érzett akkora kiégést, hogy csaknem elhagyta a pályát? Mit kezd szakmája megosztottságával? Erről is beszélgettünk a színésznővel a nemrég bemutatott, Védőháló című darab kapcsán, amely egy öngyilkosság történetét dolgozza fel.","shortLead":"Bizonyos körökben a #metoo mozgalom javított a női alkotók helyzetén, közben azonban olyan politikai elit ül...","id":"20250504_Radnay-Csilla-szineszno-interju-Vedohalo-ongyilkossag-metoo-ferfiak-Vigszinhaz-kieges-onismeret","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb723d88-6f61-4304-8c31-110cdc5c4bb2.jpg","index":0,"item":"c8f5a0b0-886d-4f16-8727-1fa59ffeea00","keywords":null,"link":"/360/20250504_Radnay-Csilla-szineszno-interju-Vedohalo-ongyilkossag-metoo-ferfiak-Vigszinhaz-kieges-onismeret","timestamp":"2025. május. 04. 19:30","title":"Radnay Csilla: Amikor bajszos, hatvanas, pocakos gőg kezd el üvölteni körülöttem, arra nagyon érzékenyen reagálok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1115f729-93a5-4631-be91-cd2bef195fdc","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfit befolyással üzérkedéssel vádolják.","shortLead":"A férfit befolyással üzérkedéssel vádolják.","id":"20250506_varoshaza-ugy-ugyeszseg-letoltendo-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1115f729-93a5-4631-be91-cd2bef195fdc.jpg","index":0,"item":"3511ab9e-acac-4357-9020-e99dbb9b6ba8","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_varoshaza-ugy-ugyeszseg-letoltendo-borton","timestamp":"2025. május. 06. 11:01","title":"Letöltendő börtönt kért az ügyészség a Városháza-ügy kulcsfigurájára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57e268f8-b5d2-4f91-baae-0c3413ff2aea","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Kedd hajnalban tetőzik az Éta Aquaridák meteorraj, amelynek hullócsillagokban legsűrűbb időszaka körülbelül egy héten át tart – közölte a Svábhegyi Csillagvizsgáló.","shortLead":"Kedd hajnalban tetőzik az Éta Aquaridák meteorraj, amelynek hullócsillagokban legsűrűbb időszaka körülbelül egy héten...","id":"20250505_eta_aquaridak-meteorraj-megfigyeles-meteorzapor-tetozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57e268f8-b5d2-4f91-baae-0c3413ff2aea.jpg","index":0,"item":"317c24be-90fd-4774-8a30-d21f7762b97a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_eta_aquaridak-meteorraj-megfigyeles-meteorzapor-tetozes","timestamp":"2025. május. 05. 19:03","title":"Megéri korán kelni: kedd hajnalban látványos meteorzápor jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d9d2603-4722-4f27-8b13-b51f7d509dc4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Napi 3600 felvételt készít a SPHEREx űrtávcső, melynek a teljes neve és a feladata is igen komplex, de fontos kérdésekre szolgálhat válasszal.","shortLead":"Napi 3600 felvételt készít a SPHEREx űrtávcső, melynek a teljes neve és a feladata is igen komplex, de fontos...","id":"20250505_nasa-teleszkop-bekapcsolas-spherex-univerzum-felfedezese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d9d2603-4722-4f27-8b13-b51f7d509dc4.jpg","index":0,"item":"e1b368c5-ec1d-4e33-9c9a-000d4669d50f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_nasa-teleszkop-bekapcsolas-spherex-univerzum-felfedezese","timestamp":"2025. május. 05. 15:11","title":"Bekapcsolta a NASA az űrtávcsövet, ami feltárhatja az univerzum titkait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ef4f10d-13ce-4669-9935-9dec7fdc9017","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Sony után a Microsoft is áremelést jelentett be a játékkonzolainál, egyes esetekben egészen érezhető lesz a drágulás mértéke. ","shortLead":"A Sony után a Microsoft is áremelést jelentett be a játékkonzolainál, egyes esetekben egészen érezhető lesz a drágulás...","id":"20250505_microsoft-xbox-jatekkonzol-dragulas-aremeles-jatekok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ef4f10d-13ce-4669-9935-9dec7fdc9017.jpg","index":0,"item":"d60b600e-fc71-4338-86ac-892b66e9ca14","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_microsoft-xbox-jatekkonzol-dragulas-aremeles-jatekok","timestamp":"2025. május. 05. 12:03","title":"Drágul az Xbox, a játékok is érintettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"774c1dc1-86a7-474c-8d5e-a7049b768d52","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple már javában teszteli a 2026-os mobiljait, amelyek közül a két csúcsverzió kijelzőjét már csak a szelfikamera törheti meg.","shortLead":"Az Apple már javában teszteli a 2026-os mobiljait, amelyek közül a két csúcsverzió kijelzőjét már csak a szelfikamera...","id":"20250506_apple-iphone-18-pro-iphone-18-pro-max-kijelzo-ala-rejtett-face-id-arcfelismeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/774c1dc1-86a7-474c-8d5e-a7049b768d52.jpg","index":0,"item":"980df9c3-f1a3-4ec3-b951-8b8823e56d47","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_apple-iphone-18-pro-iphone-18-pro-max-kijelzo-ala-rejtett-face-id-arcfelismeres","timestamp":"2025. május. 06. 11:03","title":"Kijelző alá rejtené a Face ID-t az Apple, az iPhone 18 Pro és Pro Max is megkaphatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f07bca07-53b6-4ee8-ac97-ad1a8b6dc665","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Íme a megoldás azok számára, akik egy egyedi megjelenésű Cadillac villany SUV-ra vágynak.","shortLead":"Íme a megoldás azok számára, akik egy egyedi megjelenésű Cadillac villany SUV-ra vágynak.","id":"20250506_eszveszto-tuningot-kapott-a-4-tonnas-cadillac-luxusterepjaro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f07bca07-53b6-4ee8-ac97-ad1a8b6dc665.jpg","index":0,"item":"63193c12-ddde-4b7a-b587-efa6d5872e38","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_eszveszto-tuningot-kapott-a-4-tonnas-cadillac-luxusterepjaro","timestamp":"2025. május. 06. 06:41","title":"Észvesztő tuningot kapott a 4 tonnás Cadillac luxusterepjáró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03b4583d-8ca9-4b11-886f-c3812cdd6cd4","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A tettesek bűnszervezetekkel kapcsolatban álló rivális bányászok voltak.","shortLead":"A tettesek bűnszervezetekkel kapcsolatban álló rivális bányászok voltak.","id":"20250505_Emberrablas-gyilkossag-peru-aranybanya-banyaszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03b4583d-8ca9-4b11-886f-c3812cdd6cd4.jpg","index":0,"item":"ea10162d-fa0c-404d-b6e1-9c789d6e06e3","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_Emberrablas-gyilkossag-peru-aranybanya-banyaszok","timestamp":"2025. május. 05. 05:27","title":"Elraboltak, majd meggyilkoltak több aranybányászt Peruban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budapest Európa egyik legjobb városa, vagy szemétdomb, ahol a befektetők tobzódnak? Mi hiányzik leginkább a fővárosból? Budapest születésnapja, november 17. előtt, a rendszerváltás utáni 19. évben a metropolisz építészeti arculatát másfél évtizeden át befolyásoló Schneller Istvánnal, volt főpolgármester-helyettessel és főépítésszel, illetve a jelenlegi megbízott főépítésszel, Beleznay Évával beszélgettünk.
"Most egy kicsit másképp látom a dolgot, mint 19 éve. Ma már úgy gondolom, jobban le kellett volna szállni a földre" - kezdte a beszélgetést Schneller István, aki 1991-1994 között a városfejlesztésért is felelős főpolgármester-helyettes volt, aztán 2006-ig főépítészként dolgozott, jelenleg pedig a Budapesti Corvinus Egyetem tanszékvezetője.
Egy város hangulatát, arculatát nem a szenzációk határozzák meg szerinte. Nem hiszi például azt, hogy ha egy nemzetközi sztárépítész "odabuffant" valamit a Belváros közepére, akkor mondjuk egy Zaha Hadid-épület megváltoztatja majd Budapestet. Sokkal inkább az épületek közötti terek határozzák meg azt, hogy milyen érzéssel járunk-kelünk a városban. És persze Schneller elismeri, nem mindig jó Budapesten járni-kelni.
Barcelonából, egy konferenciáról visszatérve rémülve tapasztalta, milyen például az a nemrég létesült vasúti kapcsolat, amely a Ferihegy 1-es terminált köti össze a várossal. Hihetetlen balkáni látvány fogadta Pesten, összefirkált vasútállomás, hajléktalanok, aztán a főút felett egy csőben kellett átmásznia, amelyben nem volt mozgólépcső, csak egy utólag odabiggyesztett lift.
"Barcelona példája kellenne, hogy inspiráljon minket, ott a közterületi program révén újul meg a város, és az épületek és a köztük lévő terek a tájépítészet megoldásait felhasználva keletkeznek" - mondja a Corvinus egyetem tanszékvezetője. A katalán városban a parkok, szobrok, utcabútorok és az új épületek egyszerre jönnek létre, folyamatosan, és így szerves egészet képezve alakul át a tengerparti metropolisz. Persze ott is látott Schneller olyan tereket, ahol túl nagyok az új épületek. "Sajnos a mostani építészek nem konkurálhatnak Gaudival és a XX. század eleji modernistákkal, akik számára az épület tagolása egyúttal a közterület arculatának megfogalmazását is jelentette" - jegyezte meg.
"Nem az a fontos, hogy szenzációs és új legyen az épület, hanem az, hogy minőséget képviseljen" - ezzel egyetért Beleznay Éva is, aki Schneller 2006 júniusi távozása után került a főépítészi székbe, de némi politikai ellenállás miatt még mindig szerepel a titulusa mellett a "megbízott" kitétel.
A pennsylvaniai és a pesti Műegyetemen egyaránt tanult Beleznay ugyanúgy kénytelen szembesülni azzal, hogy Budapestnek nincs pénze saját építészeti arculatának megalkotására, mint korábban Schneller, de ő éppen ezért a fejlesztőkkel, befektetőkkel való szoros kapcsolattartást, a "projektmenedzsmentet" hangsúlyozza. Jó példának tartja erre a Dél-Budán a napokban elkészült Allee bevásárlóközpontot. Szerinte itt jó szerződést kötöttek a beruházóval, aki olyan megoldásokat is vállalt, amelyekkel a közérdeknek is megfelelt. Például az Október 23. utcára kifutó Bercsényi utcában alagutat épített, amellyel a parkolóba behajtó és az üzletekbe szállító autók és teherautók nem zavarják a gyalogosközlekedést. (Bár nemrégiben a szellőzőrendszer hibája az ott dolgozók közül tizennégy embernek okozott enyhe szén-monoxid mérgezést.) Schneller viszont azt állítja, hogy a túlépített tömbben alig van igazi zöldterület. Elsimerve a kereskedelmi kínálat nagyvonalúságát, szerinte a bevásárlóközpont forgalomvonzása agyonterheli az amúgy is közlekedési problémákkal sújtott környéket.
Tíz dolog, ami hiányzik Budapestről - a két főépítész véleménye
A jelenlegi és a volt főépítészt megkérdeztük, mi a véleményük tíz olyan programról, ami akár meg is valósulhatna a magyar fővárosban.
1. Disneyland Scheller: nem - Beleznay: nem
2. Közúti Duna-alagút, hosszában, északról délre Schneller: nem - Beleznay: igen
3. Közúti Duna-alagút keresztben, keletről nyugatra Schneller: igen - Beleznay: nem, de ha lesz észak-déli alagút a budai oldalon, akkor onnan több kihajtó kell Pestre és Budára is, vagyis: igen.
4. Vasúti alagút a Duna alatt, a Nyugati és a Déli pályaudvar összekötése Schneller: igen - Beleznay: igen
5. Olimpia Budapesten Schneller: igen - Beleznay: igen
6. Aquincumi híd Óbuda és Újpest-Angyalföld között és két új híd Dél-Buda és Csepel között Schneller: természetesen igen, de nem mindegy a sorrend, hiszen egyszerre két Duna-híd nem fog épülni. Először Csepel-Budafok, utána Acquincum, tekintettel arra, hogy az M0 északi híd épült utoljára - Beleznay: igen
7. Körvasúti körút Pesten, a Hungária körút és az M0-s gyűrű között Schneller: igen, de szakaszolni kell, mert egyszerre nem megy. Először a Dunát áthidaló szakaszok mind délen, mind északon - Beleznay: igen.
8. Gyaloghidak Budapesten Schneller: a fő Duna-ágon nem, de a mellékágakon lehetséges, például a Soroksári Dunán, vagy akár a Margitsziget és Angyalföld között - Beleznay: nem
9. Felhőkarcolók Schneller: nem, legfeljebb Csepelen, a szigetcsúcson - Beleznay: csak Csepelen, de ott igen
10. Egy új nagy városi közpark kialakítása Schneller: igen - Beleznay: igen, a csepeli szigetcsúcson, rendezvények befogadására alkalmasan
Lazítani kéne (Oldaltörés)
Schneller szerint inkább Budapest fellazítására lenne szükség, vagyis a meglévő telkek túlépítése helyett inkább a parkosításra, közterületi programokra, kerékpárút-építésekre kéne koncentrálni. Az úgynevezett szintterület-mutató jelenlegi 4,0-5,0-s értékét elsősorban a lakóterületeken a felére kéne levinni. Ez azt jelenti, hogy a telkek egy négyzetméterén nem 4-5, hanem csak 2,4 négyzetméternyi lakás emelkedhetne, míg irodákból és kereskedelmi létesítményekből ennél valamivel több.
A Corvinus Egyetemen elkészült új tanulmányukat idézte ennek kapcsán a várostervezés professzora. Eszerint a "lakóparkok" többsége túlzsúfolt Budapesten. A legrosszabb például a Mandarin lakópark Dél-Budán, amelynek túlépítettsége - a város szélén - duplája például a londoni City beépítési sűrűségének, pedig ott felhőkarcolók állnak. A Mandarin lakóparkban ugyanis egy hektárra 610 lakás jut, egy lakásra pedig 3 négyzetméter zöldfelület. Ezzel szemben a londoni City szabályozási tervei 3-400 lakást céloznak meg ugyanekkora területre, és ott még csak most sűrítik a beépítést - hívta fel a figyelmet Schneller.
A Duna bekapcsolása
Mindkét szakember fontosnak tartja a Duna-part jobb bevonását a város életébe, Beleznay szerint hosszabb távon éppen egy Duna alatti alagút válthatja ki Budán a rakparti autóutat, és akkor a gyalogosok visszaszerezhetnék a folyópartot.
Jól látszik a rendszerváltás összes problémája
"A mai Budapesten jól látszik a rendszerváltozás összes problémája: a befektetők sok esetben inkább kifektetők, politikai szövetségeseket keresnek - és találnak is. A korrupció, a kicsinyesség, a túlépítés jellemző. Általában a közérdek sérül először, és ebbe Budapest 'beledöglik'" - jegyezte meg Schneller. "Magyarországon és Budapesten hirtelen lett olyan a helyzet, hogy az európai átlagnál nagyobb haszonnal lehetett építeni. Ez teljesen normális piaci folyamat volt, amelyben az üzleti élet a maximális profitra törekedett. A közszféra pedig nem volt felkészülve arra, hogy a közösségi érdekeket számon kérje. És ha a közszféra nem tudja jól képviselni a saját érdekeit, akkor ez történik" - véli Beleznay Éva.
Ma viszont már biztatóbb valamelyest a helyzet Beleznay szerint: "Telítődik a piac, és most már nemcsak a köz érdeke, hogy jobbat csináljon egy beruházó, hanem a másik oldalnak is érdeke ez. Hiszen a befektető csak akkor tud eladni, ha jó minőségű épületeket húz fel. Budapest az egyik legjobb város Európában. De ne valósuljon meg minden fejlesztés, csak az, amelyik jó. Rosszfejlesztés-ellenes vagyok, de nem vagyok fejlesztésellenes" - mondja a főépítész.
Schneller szerint ami sikerült a kilencvenes évek eleje óta, az a városközpont meghosszabbítása a Duna mentén, északi és déli irányban. "Városszerkezetileg ez sikerült. Ez természetesen nem csak az én eredményem, de mindvégig ez volt a koncepcióm" - magyarázza Schneller.
"Az az egy baja van az egésznek, ha közelebb megyünk, sok hibát látunk" - tette hozzá, megint csak a túlépítésre utalva. Schneller elmondta, hogy az egykori pesti expótelkekről hónapokig egyeztetett, szerette volna, hogy legyen nemzetközi építészeti pályázat, ám ez elmaradt, mert valószínűleg attól félt a beruházó, hogy a város lejjebb nyomja a szintterületi beépítési mutatókat. A Petőfi és a Lágymányosi híd közötti pesti Duna-parti területet a volt főépítész szerint azóta hihetetlen sűrűséggel, gátlástalanul kiuzsorázva építették be. "Egymás mögé kötött vonatkocsik - most úgy néz ki az egész", jegyezte meg, hozzátéve: a szemben lévő budai egyetemváros sem sokkal jobb kvalitású építészetileg.
Beleznay Éva szerint a városközpont észak-déli meghosszabbítása tényleg nem rossz gondolat, de figyelni kell arra, hogy ne folyamatosan épüljön be a Duna-part, és maradjanak szabad zöldterületek.
A Budapest szíve program
A Budapest szíve program Beleznay szerint a metróépítés nyomán, és a várható belvárosi forgalomkorlátozások után újra élhetőbbé teszi a centrumot. Az V. kerületi fejlesztések, a Petőfi Sándor utca, a Kecskeméti utca és a Károlyi Mihály utca átépítése már látható, de hosszabb távon a nagyobb forgalmú utak forgalomcsillapítását is meg kell oldani. A Károly körút programja fut, megvalósítása 2011-ig megtörténik, ám későbbi elem a Kossuth Lajos utca, ahol előreláthatólag csak a forgalom egy részének alagútba süllyesztésével lehet úrrá lenni az autóáradaton.
Schneller szerint a Budapest szíve program - amelynek egyik elindítója volt - csak akkor indul meg igazán, ha a Kossuth Lajos utcán és a Károly körúton radikális forgalomcsillapítással igazi nagyvárosi főutcák válnak korzó jellegűvé, addig a forgalom kiszorítja a nívós funkciókat.
Metró és szennyvíztisztító
A főváros kevés fejlesztést csinál ugyan, de azok nagy fejlesztések - mondja Beleznay Éva. Ilyen például a 4-es metró, amely része az elmúlt 50 év elmaradásait felszámoló infrastruktúra-bővítésnek. De ilyen a központi szennyvíztisztító megépítése is Csepelen. Olyan hiányosságok ezek, amelyeket egy XXI. századi városban be kell pótolni. Ez a két nagyprojekt viszi el most a legtöbb pénzt, de ezáltal 2010-re gyakorlatilag teljes körű csatornázás és szennyvíztisztítás lesz. Az új metró pedig lehetővé teszi, hogy a belvárosban kevesebb autó közlekedjen a jövőben.
Megfogni 400 ezer embert
A belváros tehermentesítéséhez azonban a külső kerületek és a centrum között kellene "megfogni" a forgalmat. Beleznayék most azon dolgoznak, hogy négy-öt nagyobb csomópont átépítésével 4-500 ezer ember számára tegyék napi szinten élhetőbbé a várost.
Kelenföldön az Etele téren új városközpontot terveznek a MÁV, a BKV, a főváros és a magántulajdonosok bevonásával. Ide, az Örs vezér térre, illetve Újpest-Angyalföld városkapujának térségében és a Határ úti metróállomáshoz használható, működő P+R parkolókat akarnak építeni. Kulturális, közlekedési és kereskedelmi alközpontokat létesítenének itt, amik arra bírják rá az embereket, hogy szálljanak ki ezeken a pontokon a kocsijukból, vásároljanak, egyenek valamit, aztán menjenek tovább metróval.
Van még egy terve a főépítésznek: Csepelen új városrészt és lagúnavárost alakítanának ki. Az irodaközpont a régi "Manhattan-projekt" felújítása, itt a városban egyedüliként megengednék a magasházak, felhőkarcolók építését is - magyarázta Beleznay. De ennél sokkal fontosabbnak tartja, hogy a terület emberközpontú, a "lagúnavárosban" kisebb öblöket, csatornarendszert alakítanának ki, és egy egymáshoz kapcsolódó víz- és parkrendszerrel gazdagított, igényes lakóterületet hoznának létre.