szerző:
Fontos Erzsébet
Tetszett a cikk?

Magyarország ezidáig néhány civil szervezet munkáján kívül nem sok figyelmet fordított a gyerekeltűnés társadalmi problémájára. Az 1000 lámpás éjszakája elnevezésű kampány és program remélhetőleg hozzájárul, hogy rég eltűnt gyerekek kerülhessenek vissza családjukhoz.

A kiskorúak eltűnése kapcsán elrendelt körözések száma a tavalyi évben 6148 volt, ami ha belegondolunk,  megfelel egy kisebb város lakosságának. Ez a két évvel ezelőtti 5960 eltűnt gyerekhez képest – leszámítva, hogy 2009-ben az 5544 eltűnttel javulás volt tapasztalható – összességében növekvő tendenciát mutat. A jelenleg rendelkezésre álló adatok alapján az eltűnt kiskorúak  kb. 30 százaléka a bejelentés megtétele után egy napon belül, újabb kb. 30 százaléka a bejelentés után egy héten belül,  míg 35 százaléka egy hónapon belül előkerül, vagyis a hatóságok megtudják, hol van - tudta meg a hvg.hu az ORFK Szóvivői Irodájától.

A gyerekeltűnés nem ismer országhatárokat, ezért az olyan világnagyhatalmat és szociálisan fejlett társadalmat sem kíméli, mint az Egyesült Államok, ahol 40 másodpercenként tűnik el egy gyerek. Éppen ezért náluk már nagy hagyománya van a segítségnyújtásra való figyelemfelhívásnak, amire Etan Patz esete tanította meg őket, aki 1979-ben 6 évesen tűnt el New Yorkban. Ő volt az első „tejesdobozos gyerek”. Eltűnésének napja, május 25-e az Eltűnt Gyermekek Világnapja lett, amit az Európai Föderáció felhívásának köszönhetünk.

MTI Fotó: Kallos Bea

Magyarországon közel három évtizedet kellett várni arra, hogy az európai és amerikai példát átvegyük, és az eddiginél nagyobb figyelmet fordítsunk a jelenségre. Kezdeményezések ugyan itthon is voltak, mint például az 1994-ben indult – most a Duna Tv-n látható – Csellengők című műsor és néhány civil szervezet ( Kék Vonal vagy az Országos Gyermekvédő Liga) munkája, de ezektől eltekintve – az elrettentő számadatokkal ellentétben – nem szenteltünk széles körű, nagy tömegeket megmozgató kampányt a gyerekeltűnéseknek.

Most azonban Gap Média Kft. és a mögötte álló, egyik kereskedelmi csatorna ismert műsorvezetője, Kárász Róbert igyekszik bepótolni lemaradásunkat, az 1000 lámpás éjszakája elnevezésű kampány és program elindításával.  Az első magyar „Eltűnt Gyermekek Világnapja” Kárász eredeti tervei szerint a budapesti programmal egy időben több vidéki városban, Pécsen, Debrecenben, Győrben és Szegeden koncertekkel és kerekasztal beszélgetéssekkel egybekötve valósult volna meg.

Azért múlt időben, mert ez az elképzelés már gyökerében meghiúsult, ugyanis annak ellenére, hogy a legtöbb önkormányzat mindenben igyekezett a megvalósítást segíteni, például ingyen biztosították volna a rendezvényhez szükséges területet, a kész koncepció, a megszervezett országos reklámkampány ellenére a civil szervezetek Kárász szerint közömbösek voltak. „Csak hitegettek, közben nem voltak együttműködőek a szervezésben, ezért az idei évben sajnos vidéken nem tud megvalósulni ez a kezdeményezés” – mondta csalódottan Kárász. A május 25-i „Eltűnt Gyermekek Világnapjához” ráadásul egy újszerű kezdeményezés is kapcsolódott: május 19-étől Magyarországon elsőként már 400 ezer liter tej és közel 10000 étrend-kiegészítő termék csomagolásán 4 eltűnt gyerek fényképe látható. Ez a Gap Média Kft. és az ORFK, továbbá a BRFK között december 31-ig létrejött együttműködés keretében valósul meg, amihez csatlakozott az Alföldi tej és a Flavitamin termékcsalád.

A dobozokat tekintve feltűnhet, hogy régebb óta eltűnt gyerekek fotói láthatóak rajtuk, így például Till Tamás képe is, akit 11 éve keres a családja. Arra a kérdésünkre, hogy miért nem mostanában eltűnt gyermekek arcát szerepeltetik a dobozokon Kárász azt válaszolta, hogy a kampány első állomásának a jelenségre való figyelemfelkeltés a célja, ezért olyan gyerekeket választottak, akik az elmúlt évek során emblematikus arcává váltak a gyerekeltűnésnek. Mint mondta, nem akarták a fogyasztókat megtéveszteni azzal, hogy olyan gyerekek fotóit lássák a polcokon, akik a tej eladása alatt időközben előkerültek. Új fejlemény, hogy a kampány kezdete óta megérkezett az első lakossági bejelentés az egyik fiatal eltűnésével kapcsolatban, amelyet egyelőre a nyomozóhatóság vizsgál. A bejelentő szerint fontos, értékelhető adatokról van szó.

MTI Fotó: Kallos Bea

A kampányban résztvevők egyike sem sejti, mi várható, milyen lesz a magyarországi kezdeményezés fogadtatása.  Krausz Viktória, az Alföldi Tej Kft. marketing vezetője arra a kérdésünkre, hogy mekkora forgalomnövekedést várnak a kampánytól, azt válaszolta: nem mérték fel, hogy az akció milyen hatással lesz erre a mutatóra, az elsődleges cél a segítségnyújtás a program megvalósulásához. Azt azonban remélik, hogy egy kicsit mindenképp nő majd az eladás. Kárász szerint a cégek részéről van egyfajta marketingelvárás, melynek szeretnének megfelelni, ezért elsődleges céljuknak tekintik, hogy elfogyjanak a gyerekfotókkal ellátott dobozos tejek, mert a kampányt csak akkor lesz érdemes folytatni, ha bebizonyosodik annak kezdeti sikere.

A fotókkal ellátott dobozos tejek sikere azon is múlik, hogy mennyire vagyunk nyitottak erre az üzenetre. A főszervező reméli, hogy a szülők meglátják az ebben rejlő lehetőséget és felhívják majd a gyerekek figyelmét a nap mint nap rájuk leselkedő veszélyekre, és a csellengés a magyar családokban éppúgy megszokott beszédtéma lesz, mint a tengerentúlon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!