"Inkább ez, mint a rendeleti kormányzás" - Lázár János az erőpolitika okairól

2011. december 26., hétfő, 14:18 • Utolsó frissítés: 2011. december 26., hétfő, 16:49
Szerző:


Címkék: ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

A kormánypártok és az ellenzék egyezkedésén alapuló konszenzuális demokráciát fel kell váltani a „győztes mindent visz” alapon működő többségi elvvel, mert az elmúlt évtizedek rossz kompromisszumokat szültek. A házszabály átírásával nem az ellenzéket akarják ellehetetleníteni, csak fel akarják pörgetni a törvényhozást, hogy válság idején ne kelljen rendeleti kormányzást bevezetni. Orbán Viktor 2014-ig biztos miniszterelnök marad, az IMF-fel és az EU-val végül méltányos megállapodást kötünk, viszont a jövő év első fele nagyon kemény lesz. Interjú a Fidesz frakcióvezetőjével.

hvg.hu: Mire számít, mikor jönnek már a felminősítések? (A miniszterelnök-pártelnök tavaly decemberben, amikor a Moody’s hitelminősítő alacsonyabb kategóriába helyezte Magyarországot, azt nyilatkozta, a gazdaságpolitika sikerei 2011-ben már láthatóak lesznek, ezért a leminősítéseket felminősítések fogják követni – a szerk.)

Lázár János: Remélem a ciklus második felében.

hvg.hu: Finanszírozható az ország addig a piacokról?

L. J.: Várjuk meg, hogy mi lesz tavasszal, mekkora lesz a kereslet a magyar állampapírok iránt. Azt gondolom, három oka van a leminősítéseknek – azért a többes szám, mert ez a három minősítő cég láthatóan együtt mozog, és arra számítok, hogy a Fitch Ratings is követni fogja két testvérét. Egyrészt folyamatosan zajlik Európa leminősítése, mert a hitelminősítők az országokat külön-külön és együtt is figyelik. Másrészt az intézményi hitelezők a hitel-visszafizetés föltételeinek kialakítását akarják így befolyásolni. Tehát ez a hitelezők nyomásgyakorlásának része. Harmadrészt valóban gondok vannak a magyar gazdaság növekedésével.

hvg.hu: Esetleg a kormány gazdaságpolitikájának következetlensége?

L. J.: Ez beleértendő abba, amit a leminősítések harmadik okaként jelöltem meg. Megjegyzem 2012-ben a jegybank intenzív közreműködése nélkül nem lesz érdemi gazdasági növekedés.

hvg.hu: Olvasta az Európai Bizottság elnöke, Jose Manuel Barroso által Orbán Viktornak írt levelét?

L. J.: Nem nekem írta, tehát nem. Bár az egy érdekes kérdés számomra is, hogy noha Jose Manuell Barroso levelét Orbán Viktornak címezte, az hogy jutott el mégis egy újságíróhoz

Lázár János, a Fidesz parlamenti frakciójának vezetője

Fotó:

hvg.hu: A sajtóban csak elolvasta. Barroso szerint „Magyarország pénzügyi és gazdasági gondjai elsősorban a belpolitikai döntésekre vezethetők vissza”.

L. J.: Ez az ő véleménye, de objektíve szerintem nem így van. A két törvény, amelyet Brüsszel kifogásolt, megfelel az európai jogrendnek. A Bankszövetséggel kötött megállapodás, valamint az elfogadott 2012-es költségvetés megfelelő keretet biztosít ahhoz, hogy Magyarországon beinduljon a gazdasági növekedés.

hvg.hu: Ha a többi kelet-közép-európai ország helyzetével hasonlítjuk össze a miénket…

L. J.: Például a csehek és a lengyelek sem tudták eladni az államkötvényeiket október-novemberben, ahogy a németeknek is gondjaik voltak.

hvg.hu: Csakhogy a lengyeleknek közben 4 százalék feletti a GDP növekedésük.

L. J. Nincs olyan mértékű államadósságuk, mint nekünk. Negyven százalék alatti, miközben nekünk 80 százalék feletti – ami lényegében 2010 előtt felvett hitel. Sokkal nagyobb a mozgásterük.

hvg.hu: Miután a magyar tárgyalódelegációnak egyik tagját Rogán Antal személyében a frakció adta, a képviselőcsoport vezetőjeként rálát a folyamatra. Lesz egyezség a kormány kompromisszumképtelensége miatt hazautazott IMF-fel és az Európai Bizottsággal?

L. J.: Jó megállapodást kell kötnünk. Elmondják, hogy mit akarnak, mi is, hogy mihez ragaszkodunk. Az nem megy, hogy ők leadják a rendelést, mi meg teljesítjük. Hitem szerint végül hasznos megállapodást fogunk kötni.  

hvg.hu: Hogy látja, miben fog engedni a magyar fél?

L. J.: Az Európai Központi Bank (EKB) észrevételeit már beépítettük a jegybanktörvénybe

hvg.hu: Teljesítik Barroso azon kérését és visszavonják az egykulcsos adót bebetonozó stabilitási törvény?

L. J.: Az EKB világossá tette, hogy mi a problémája a jegybanktörvénnyel, Barroso viszont nem indokolta, hogy miért kéri a stabilitási törvény visszavonását. Ilyen indoklást nem láttam. 

hvg.hu: Talán szeretnék, ha rugalmas maradna a magyar gazdaságpolitika, és a válság súlyosbodása esetén lehessen változtatni az adókulcson: ez az EB és az IMF által annyira fontosnak tartott államháztartási hiányra és az államadósságra is kihatással lehet.

L. J.: Csakhogy az adópolitika nemzetállami hatáskörben van. Meggyőződésem, ha az eurózónába való belépés előtt feladjuk gazdaságpolitikai szuverenitásunkat, akkor nekünk befellegzett. Mindegy, melyik párt vezeti az országot, a német és más külföldi cégek azonnal elköltöznek a Távol-Keletre. Az adópolitikai mozgástér fenntartása a versenyképességünk legfontosabb záloga.

Végül hasznos megállapodást fogunk kötni.

Fotó:

hvg.hu: Érzékel olyan nyomást a nemzetközi és európai intézmények felõl, hogy váltsák le a miniszterelnököt?

L. J.: Megy a kavarás, bár azt nem tudom megmondani, hogy ez belpolitikai eredetű vagy „kívülről” gerjesztik. Egy biztos: Orbán Viktor legkevesebb 2014-ig biztosan miniszterelnök marad. Ezzel a vonallal kár próbálkozni. Ez az ország nyakig el van adósodva, részben intézményi hitelezőknek így az IMF-nek. Miért volna érdekük a politikai instabilitás? Ráadásul kétharmados többségünk van, ennél nagyobb garancia nem is lehetséges.    

hvg.hu: Ha a szigorúbb külső ellenőrzéssel járó IMF-hitelhez járul hozzá az EB, akkor a kormány és a Fidesz bele fog menni?

L. J.: Ez a kormányzat hatáskörébe tartozik. Várjuk meg, hogy elkezdődjenek a formális tárgyalások, lássuk, milyen ajánlatot kapunk.

hvg.hu: Nemrég találkozott az amerikai nagykövettel. Miről beszélgettek?

L. J.: Gyakran szoktam vele beszélni. A nagykövet asszonyt elsősorban az igazságügyi reform és a választójogi törvény érdekelte, ezek állásásról tájékozódott. Eleni Tsakopoulos Kounalakis nagyon aktív magyar belpolitikai kérdésekben.

hvg.hu: Ezt ön helyesli?

L. J.: Biztos, hogy az amerikai magyar nagykövet is ugyanilyen aktív a tengeren túl (nevet). Egyébként nagyon kedvelem a nagykövet asszonyt, kifejezetten jót tesz Amerika presztízsének, hogy nőket küld nagykövetnek Magyarországra. Az amerikai külpolitika láthatóan aktivizálta magát magyar belpolitikai kérdésekben, de ez nem meglepő olyankor, amikor Washingtonban demokrata, Magyarországon pedig konzervatív kormány van hatalmon. Tom Lantos közreműködésével az 1990-es évek elején, az Antall-kormány időszakában az amerikai kongresszus szintén napirendjére vette a magyar helyzet megvitatását. 

hvg.hu: Miért adta a Fidesz-frakció egy olyan költségvetés-tervezetre az áldását szeptemberben, amely 268 forintos euróval számolt, miközben akkoriban már a 290-es árfolyamot közelítette az árfolyam, és az eurózóna válsága miatt egyre világosabb volt, hogy a forint tovább fog gyengülni?

L. J.: Ahogy a kormány, úgy a frakció gazdasági szakpolitikusai is éves középárfolyamon tervezték a jövő évi költségvetési pályát. Szeptemberben a hajdúszoboszlói frakcióülésen még senki sem valószínűsítette, hogy az események így felgyorsulnak, tovább mélyül a válság. Mi elsősorban Németországtól függünk, és a német gazdaságra vonatkozó előrejelzések az elmúlt két hétben láttak napvilágot. Az ipari termelésünk egy az egyben attól függ, hogy milyen a német gazdaság teljesítménye: 8 ezer német-magyar közös vállalkozás van, amelyek 500 ezer embernek adnak munkát – és akkor még nem is beszéltünk a beszállítókról. 

hvg.hu: Az idei költségvetés 43 napot élt, mert az elfogadása után nem sokkal, februárban Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter zárolt belőle 250 milliárdot. Most megint azt mondják az elemzők, hogy bőven 300 felett marad az euró, ehhez képest a frakció egy olyan költségvetést támogat, amely 299-el számol. Meddig fog élni a 2012-es költségvetés?

L. J.: Az első félévet belátjuk, de a jelenlegi helyzetben azt senki nem tudja előre megmondani, hogy a második félévben mi történik majd Németországban, Európában és a világban. A külföldi gazdasági sajtó szerint az európai gazdaság január-februári kilátásai brutálisak. Márciusra van betervezve az európai stabilitási paktum megkötése, ami számunkra azért is fontos, mert abban a hónapban jár le az adósságunk egy része. Januárban kezdődnek az IMF-tárgyalások, január közepén ülnek össze az Európai Unió pénzügyminiszterei. Európa és Magyarország számára az első hónapok vízválasztóak lesznek. Az egyik frakcióülésen Orbán Viktor azt mondta, hogy az első félév kemény időszak lesz.

Orbán Viktor azt mondta, hogy az első félév kemény időszak lesz.

Fotó:

hvg.hu: Ha ennyire borúlátó a kormány és a frakció, akkor miért csak 100 milliárd forintnyi szabad tartalékkal számol a költségvetés?

L. J.: Tartalék ennél jóval több van, csak az a kérdés, hogy az szabadon felhasználható-e. Két döntés is született: egyrészt a kockázati tartalékot szeptemberig nem szabad felhasználni, másrészt a költségvetés mostani újragondolásakor a nagy fejezeteken belül is zároltunk jelentős összegeket. Valószínűleg mi nem tartozunk azon kivételes országok csoportjába, amelyek változtatás nélkül végig tudják vinni a 2012-es költségvetésüket – de kevés ilyen ország létezik. A növekedési pályákat, a költségvetések teljesítőképességét korrigálni kellett minden európai uniós országban. 

hvg.hu: Csak a Bankszövetséggel kötött megállapodás közel 50-60 milliárdos lyukat üthet a költségvetésen, az elemzők pedig egybehangzóan azt mondják, hogy legalább 250 milliárddal alul van tervezve a büdzsé. 

L. J.: Várhatóan ezt a Bankszövetséggel kötött megállapodást fogja érinteni az újabb kritika az IMF és az EU felől. Először azt kérték számon, hogy a végtörlesztés ügyében miért nem egyezünk meg a bankokkal, most meg azt fogják bírálni, hogy a megállapodásnak milyen költségvetési kihatásai lesznek.

hvg.hu: Kaptak már figyelmeztetést emiatt?

L. J.: Mondjuk úgy, hallottam már ilyen kritikát.

hvg.hu: Hol lát még tartalékokat az országban, ha jövőre mégis át kell tervezni a bevételeket és kiadásokat?

L. J.: A nemzetközi befektetőknek a miniszterelnök világosan elmagyarázta, amikor legutóbb Nagy-Britanniában járt, hogy a válság miatt jelentkező terhek három szektort érintenek. Úgy látom, hogy a lakosság már nem terhelhető tovább, legfeljebb a lakosságon belüli teherátcsoportosításokat tudok elképzelni. Azaz egy-egy kivételezett társadalmi csoport nagyobb terhet viselhet. Például: önkormányzati szinten megadóztatjuk azokat, akik 150 négyzetméternél nagyobb lakásban élnek, ami pár százmilliós pluszbevételt jelent. De úgy gondolom, hogy a lakosság nagy része ingre-gatyára van vetkőztetve, jóval szegényebbek, mint amikor beléptünk az EU-ba. Az államot viszont mindig lehet vágni, mert itt bőségesen látok spórolási lehetőséget.

hvg.hu: Mondana pár példát?

L. J.: Nem szaladnék előre, mert akkor azzal vádolnának, hogy a parlamenti frakció beleszól a kormány munkájába. A hatékonyság mindig növelhető. A bürokrácia ellen sokat tett a kormány, de bőven van még mozgástér. Sokat várok az önkormányzati szektor átszervezésétől, polgármesterként ezt a világot jól ismerem. Itt van példaként a főváros: a mai világban egy 700 milliárdos költségvetésben el kell tudni érni 10 százalékos megtakarítást – megjegyzem, ez a BKV-problémákkal összefüggésben van. Még hátra van a vállalati szektor. Eleinte úgy tűnt, hogy ebben Magyarország élen jár, de ma már a középmezőnyben vagyunk, mert szinte mindenki vetett ki ilyen vagy olyan különadót. Legutóbb az olaszok sújtották különadóval az energiaszektort. A különadók azokat a cégeket érintik, amelyek az elmúlt húsz év nyertesei voltak: energia, dohányipar, nagy kereskedőházak, biztosítók, bankok. Most többletfelelőséget kell vállalniuk. Nagy eredmény, hogy már a bankok is belátják, hogy a devizahitel-állomány felszámolásában szerepet, kockázatot kell vállalniuk. Meggyőződésem, ha a végtörlesztésről nincs az a nagy vita, akkor ezt sosem látták volna be. Amit viszont most kérnek, az teljesen akceptálható: ne hozzuk őket váratlan helyzetbe, legyen átlátható a döntéshozatal, legyen világos, hogy mikor szűnnek meg a különadók.

hvg.hu: Ezeket a különadókat már jóval a válság újabb hulláma előtt kivetette a parlament. Ha nagy a gond jövőre, milyen újabb adókat lehet kivetni a vállalati szektorra?

L. J.: Most növeltük a dohány jövedéki adóját és átszervezzük a dohány kereskedelmét.

Fotó:

hvg.hu: A Fidesz mellett korábban nyíltan kiálló Demján Sándor szerdán azt nyilatkozta, minden egyes forinttal, amit az állam vállalatoktól elvon, tíz forinttal vágja vissza a gazdasági fejlődést.    

L. J.: Attól függ, hogy a szektor melyik részéről van szó. Az energia- és a távközlései szektorban vannak még tartalékok. Nyilván itt fel fog merülni az a kérdés, hogy ha ezeket a cégeket túladóztatjuk, akkor a külföldi menedzserek úgy döntenek, hogy innen tőkét vonnak ki, és a tervezett befektetéseiket más országokba telepítik. Nagyon szűk a mezsgye, óvatosan kell egyensúlyozni ebben a kérdésben. Összegezve: a frakció álláspontja az, hogy a lakosság nem terhelhető tovább!

hvg.hu: Az egykulcsos személyi jövedelemadó 508 milliárdos lyukat ütött a 2011-es költségvetés bevételi oldalán. Közben a KSH adataiból jól látszik, hogy a jövedelemi olló tovább nyílt. A mai helyzetből visszatekintve továbbra is úgy látja, hogy jó döntés volt a bevezetése?

L. J.: Továbbra is az a meggyőződésem, hogy jó ötlet volt. Húsz éve után már dönteni kellett abban a kérdésben, hogy munka vagy segély!? Ez adópolitikai ösztönzők nélkül nem megy. Világossá kell tenni, hogy aki dolgozik és gyereket nevel, az jobban jár. Hozzáteszem, hogy annak az 508 milliárdnak a jelentős részét, amit az adófizetőknél hagytunk, elszívták a devizahitelek növekvő terhei. Éppen a bankszektor szippantotta fel. Azokról beszélek, akik továbbra is törlesztenek: pedagógusok, köztisztviselők, közalkalmazottak. Egészen biztos, hogy a 16% nélkül, többszázezren nem tudtak volna törleszteni. 

hvg.hu: Kaotikus volt a költségvetés parlamenti vitája, hétfőn még három féle főszám volt kiolvasható a beterjesztett indítványokból. 

L. J.: Végül összejött.

hvg.hu: Viszont megsértették az államháztartási törvényt, hiszen az kiköti, hogy november 30-ig kell elfogadni a sarokszámokat, és azokhoz később már nem lehet nyúlni.

L. J.: Most olyasmit kérnek számon a parlamenti döntéshozatalon, amely a mai világban nem működik. Ez tervezhető és kiszámítható gazdasági viszonyok közepette jogos észrevétel lenne, jelenleg viszont hetente változik a helyzet, és ehhez a törvényhozásnak is igazodnia kell. Nyilván a kormány is látta a Brüsszelből érkező adatokat, és hatszor meggondolta, hogy mikor mit lépjen. Körültekintően és esetenként szerintem körülményesen döntött, így a törvényhozásban – az új adatok fényében is – fel kellett gyorsítani az eseményeket. És ez nem fog változni addig, amíg ilyen a helyzet. 

hvg.hu: Az egyházügyi törvényt azért semmisítette meg az Alkotmánybíróság, mert nehezményezte, hogy az utolsó pillanatban, zárószavazás előtt írták át a javaslatot. Ebben az esetben nem lehet arra fogni a házszabályellenes eljárást, hogy változott a gazdasági környezet.

L. J.: Ez sem olyan egyszerű. A Fideszben nem úgy születnek a döntések, hogy Orbán Viktor mond valamit, aztán úgy lesz. Nagyon sok belső vita van, egy frakcióban több párt van: vidékiek, fővárosiak, kisgazdák, MDF-esek, katolikusok, reformátusok és így tovább. Mindenki képviseli a maga szempontjait, nehéz összecsiszolni a különféle álláspontokat. Az egyházügyi törvényt azért kellett átdolgozni az utolsó pillanatban, mert a társadalom különféle csoportjai elkezdtek az egyes kisegyházakért lobbizni, ami egy idő után áttekinthetetlenné tette volna a rendszert. Sokkal tisztességesebb volt azt mondani, hogy vannak evidenciák, mint a történelmi egyházak, és ezen felül mindenki adja be az igényét, majd a végén a parlament dönt. A másik megoldás az lett volna, hogy egyeseket módosító indítványokkal belobbiznak a felekezetek közé, mások viszont kimaradnak. 

hvg.hu: Most min folyik a vita? (Az interjú december 22-én délelőtt készült – a szerk.

L. J.: Tartalmai kérdésekben újranyíltak a viták. 72 egyház adta be a kérvényét, 12 eljutott az elbírálás utolsó szakába: már az illetékes országgyűlési bizottság is foglalkozik az ügyükkel. Nyilván ez a 12 egyház szeretne garanciát kapni arra – ha már végigcsinálták ezt a procedúrát –, hogy megkapják a törvényes státuszukat. 

hvg.hu: Igaz, hogy a szcientológusok miatt döntöttek úgy az utolsó pillanatban a törvény megszavazásakor, hogy ne a bíróság, hanem a parlament kétharmaddal döntsön arról, melyik közösség lehet egyház?

L. J.: A szcientológusokkal kapcsolatban határozott véleménye van a két kormánypárti frakciónak: mindenképpen korlátozni akarjuk a tevékenységüket. A másik megoldás az lett volna, ha az egyházügyi törvénybe nemzetbiztonsági klauzulákat tettünk volna be, de ez nem vállalható.

Természetes, hogy vannak lobbik.

Fotó:

hvg.hu: Úgy tűnik, nemcsak egyházi lobbik tűnnek fel a frakció körül, hanem gazdaságiak is. Legutóbb az egészségügyi államtitkár lepődött meg azon, hogy egy módosító indítvány azt javasolta, legyenek adó- és járulékmentesek az egészségügyi pénztárakba való befizetések.

L. J.: Természetes, hogy vannak lobbik. A baj az, hogy ez nincs törvényes keretek közé illesztve, ahogy az Amerikában vagy Németországban működik. A CDU frakciójának a berlini parlamentben van egy energiaklubja, ahol ellenőrzött körülmények között, a házelnök felügyeletével beszélik ki gondjaikat. 

hvg.hu: Mi az akadálya egy jó lobbitörvénynek?

L. J.: A sok lobbi (nevet), de dolgozunk ezen is. Visszatérve az imént említett módosító indítványra: most már körvonalazódik, hogy ez a baleseti biztosítás mellett egy új munkaadói jutatási forma lehet. Ez nem mentesít az állami járulékfizetési kötelezettség alól egyetlen munkaadót sem.

hvg.hu: Visszatérve a parlamenti rohamtempóra. Az Alkotmánybíróságnak pont az volt a problémája, amikor megsemmisítette az egyházügyi törvényt, hogy a zárószavazás előtti módosítókkal a „megfontolt és minőségi törvényalkotás biztosítékai üresednek ki”. Ehhez képest a Fidesz képviselői egy olyan házszabály-módosítást javasoltak, amely teljesen szabadjára engedné a törvénytervezetek vita utáni átírását.

L. J.: Az Alkotmánybíróságnak is meg kell értenie, hogy vannak olyan helyzetek, amikor 48 óra alatt kell a kormánynak a gazdasági problémákat megoldania. Ma erre a zárószavazás előtti módosítót használjuk. Ennek szeretnénk véget vetni, ezért egy különleges eljárásra lehetőséget teremtünk. A házszabály-módosítás ennyit jelent és nem többet. Inkább ez, mint a rendeleti kormányzás. Egyébként Nyugat-Európában minden országban bővítik a kormányok rendeletalkotási jogköreit.

hvg.hu: Az ellenzéki pártok viszont azért panaszkodnak, mert így pár percben kell kifejteniük a véleményüket, nincs érdemi vita. Mint ahogy azt is kifogásolják, hogy a bizottsági üléseken kapják meg az vastag módosító indítványokat, és a szavazásig még arra sem marad idejük, hogy elolvassák.

L. J.: Ez egy szokványos ellenzéki panasz: nem volt elég idő, nincs jól előkészítve, nem volt egyeztetve. A politikus szakma alaptétele: ha ellenzékben vagy és meglátsz egy indítványt, azonnal mondd el ezeket a kritikákat. Mi is ezt tettük, amikor ellenzékben voltunk. Kérdés, hogy van-e valóság alapja. Jelzem, az oktatási, a munka vagy az önkormányzati törvénynek hónapokig folyt az előkészítése, hosszú vitán vagyunk túl. Ha azt várjuk el, hogy a kormány egyeztessen még a törvény benyújtását követően is, akkor lehetővé kell tenni, hogy az egyeztetések eredményét még be lehessen illeszteni a tervezetbe a szavazás előtt. Így csak a zárás előtt tudtuk beilleszteni a javaslatba a szakszervezetekkel folytatott tárgyalások végeredményét. Ugyanakkor hangsúlyozom, ezek nem elegáns, hanem szükségszerű megoldások. Nem a vitákat akarom elfojtani, hanem ésszerű mederbe akarom terelni azokat. Miközben jelen helyzetben a hatékonyságot is szem előtt kell tartani. A válság miatt ugyanis gyorsan kell lépni, miközben óriási hajókat kell kormányozni, irányba állítani. 

hvg.hu: Nem tart attól, hogy egy adott ponton túl a hatékonyság, a gyorsaság már a jogállamiság rovására megy? Ráadásul ezen intézmények helyreállítása nem egyszerű, újból kétharmadot igényel.

L. J.: Ebben a ciklusban mostanáig nem módosítottuk a házszabályt. A házelnök javaslatára úgy döntöttünk, hogy nem nyúlunk hozzá, mert az a jogállam egyik garanciája. Az alkotmánybírósági döntés után viszont el kell gondolkodni azon, hogy érdemes felülvizsgálni. Ami általában a jogállami kereteket illeti: 1989-1990-ben sok-sok amerikai segítséggel egy, a parlamenti erők megegyezésén alapuló konszenzuális demokrácia jött létre Magyarországon. Viszont ez nem azt jelenti, hogy évtizedek múltán is csak ilyen típusú demokrácia működhet. Megdöbbentő, hogy azok a nyugati országok kérik rajtunk számon a konszenzuális demokrácia hiányát, amelyek egyébként többségi demokráciák. Ma úgy gondoljuk a Fideszben, hogy a többségi demokrácia hatékonyabb, gyorsabb és tisztább felelősségi viszonyokat teremt. Ugyanakkor ez kockázatos is, amire például a mi polgármester-képviselőink hívják fel a figyelmet a frakción belül. Joggal aggódnak azon, hogy egy kormányváltás esetén, – miután az iskolarendszer átkerül központi, állami kézbe – az új kabinet szinte azonnal érvényesítheti társadalompolitikai-nevelési szemléletét az oktatáspolitikában. A frakciónk és a Ház többsége viszont úgy gondolja, hogy ez helyénvaló. Ezt fogják szolgálni a járási és a kormányhivatalok, amelyek vezetőségét a mindenkori kormány nevezheti ki.

A többségi demokrácia hatékonyabb.

Fotó:

hvg.hu: Tehát akár ciklusonként 180 fokot forduljon az oktatáspolitika?

L. J.: Igen, ez benne van a rendszerben. Legyen esélye végigvinni a programját annak, aki elnyeri a választók többségének bizalmát. A konszenzuális demokráciában az elmúlt húsz évben rosszul megkötött és tartalmukban is rossz kompromisszumok születtek, ezt nincs értelme folytatni, mert erre 2010-re ráment az ország.

hvg.hu: Megvédte a frakciótársait, amikor hétfőn Orbán Viktor a szobájába invitálta az új bírói hivatal élére jelölt Handó Tündét nem támogató képviselőket

L. J.: Teljességgel természetes dolog, hogy meghívta a Handó Tündét nem támogató képviselőket egy kávéra. Felajánlottam, hogy közvetítek, de a miniszterelnök azt mondta, személyesen szeretne velük elbeszélgetni. Ez becsület és tisztesség kérdése. Pokorni Zoltán bejött hozzám, hogy nem tudja megszavazni a köznevelési törvényt. Azt mondtam neki: „Zoltán, ha ez a lelkiismereteddel és meggyőződéseddel összeegyeztethetetlen, akkor tégy így”. De az nem tisztességes, hogy a Handó Tünde jelölését megtárgyaló frakcióülésen nincs ellenvetés, aztán a titkos szavazás mögé bújva lead egy érvénytelen voksot valaki. Nem szeretem az ilyen embereket és nem szeretem az ilyen helyzeteket.

hvg.hu: Honnan tudják, hogy egyáltalán fideszesek voltak?

L. J.: Matematika. A fideszesek 262 lapot vettek fel és 258 igen voksot kapott a jelölt, miközben hat érvénytelen szavazat volt. Nem nehéz kikövetkeztetni.  

hvg.hu: Nem érzi összeférhetetlennek, hogy az egyik fideszes európai parlamenti képviselő feleségét jelölik a független bírósági szerv élére?

L. J.: Nem, de én elfogult vagyok, mert jól ismerem Szájer Józsefet és Handó Tündét is. Handó kiváló és elfogulatlan bíró volt, nagyon jó igazgatási vezető, a munkáját soha nem érte szakmai kritika, így azt gondolom, hogy jó vezető lesz. Soha nem titkolta, hogy baráti viszonyt ápol az Orbán-családdal. Kisszerűek az ilyen támadások.

hvg.hu: Ellenzékből is ilyen nagyvonalú lett volna, ha egy MSZP-s politikus feleségét jelölték volna egy ilyen pozícióra? 

L. J.: Az én számból soha nem hallott senki ilyen típusú személyeskedő megjegyzést. Ráadásul az nem lehet kizáró tényező, hogy valaki valakinek a felesége, férje. Azt kell megnézni, hogy alkalmas-e. Ez az alaptétel. 

hvg.hu: Csakhogy ez a jelölés illeszkedik abba a sorozatba, ami a tavalyi kormányváltás óta tart: a kormánypártok szinte az összes független intézmény és hatalmi ág élére olyan személyeket választott meg, akik szorosan kötődnek a Fideszhez.

L. J.: Ez már másik kérdés, erről lehet vitatkozni. Az Állami Számvevőszék élén álló Domokos Lászlóra mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy a Fidesznek kedvezne. Jól végzi a munkáját, az ÁSZ okosan bírálta például a költségvetési tervezetet. A közelmúltban az az Alkotmánybíróság ahol állítólag fideszes elkötelezettségű bírák húztak talárt elmeszelte a kormányzó párt által kidolgozott és megszavazott törvényeket. Három törvényt szedtek ízekre. Számunkra ez komoly presztízskérdés, gondoljanak csak a jobboldal számára oly fontos egyházügyi törvényre. Az általunk jelölt Stumpf István volt az előadóbírája az egyházügyi törvénynek! Ez élő cáfolata annak, hogy Magyarországon nem működne a demokrácia. 

hvg.hu: Hogy létezik, hogy az egyházügyi törvény visszavonásával, vagy a házszabály-módosításával is megelőzték az Alkotmánybíróság – ahogy ön fogalmazott – presztízs vesztességet hozó döntését? Telepátia vagy előre tudtak a készülő határozatokról?

L. J.: Ez nem olyan bonyolult kérdés, az Ab napirendje nyilvános, tudható, hogy milyen törvényeket tárgyalnak. Egyébként múlt héten pénteken elmondtam (az Ab a héten hétfőn hirdette ki a döntéseit –a szerk.), tudunk arról, hogy az Alkotmánybíróság foglalkozik az egyházügyi törvénnyel. Rengeteg kritikát kaptunk jogászoktól, civil szervezetektől, külföldről, azért sejthető volt, hogyan dönt majd az Ab, már csak azért is, mert következetes intézményről van szó. Egyébként rendszeresen találkozom Paczolay Péterrel, de soha nem hozom olyan kellemetlen helyzetbe, hogy konkrét ügyekre rákérdezzek. 

hvg.hu: Az interjú folyamán többször bírálta a kormányt. Hogy látja, van-e szükség a kabinet átalakítására?

L. J.: Szoktam kritizálni a munkájukat, de igyekszem házon belül megtenni. A miniszterelnök úr rendszeresen tájékoztat a terveiről, de nem tudok arról, hogy most a kabinet átalakítására készülne. Ha megkérdezi a véleményemet, akkor azt fogom neki mondani, hogy 2012 közepén, amikor a kormány elérkezik a félidőhöz, más politikai munkatempóra kell átállni. A döntés Orbán Viktor kezében van, ha változtatni akkor mi abban is támogatni fogjuk.  

Különös tendencia az 1%-os felajánlások terén
Különös tendencia az 1%-os felajánlások terén

Civil szervezetek sokaságának működése kerül veszélybe, mert az adózók fele nem rendelkezik az 1%-ról. Ennek a furcsa „közömbösségnek” az okát kutatjuk.

Hirdetés
53 HOZZÁSZÓLÁS, MELYEK KÖZÜL A LEGFRISSEBBEK:
2011. december 31., 08:54 bakegya

Mikor bontják le a Balaton parti sávjában a lakatra zárt drótkerítéseket amik mögött luxushajókat és orvhorgászokat takargat a kormányhivatal a mai napig is nonprofit módon.A Jahtjaitok nekünk itt élőknek-és adózó állampolgároknak a közterületét foglalják és akadályozzák a természetes vízparthasználatát./ugyanitt,idényben minden szolgáltatás nélkül 1150-forintért sétálhat és mártózhat napi jeggyel akinek erre van ennyi pénze.A 40-45-évig csak ide befizetni képes dolgozók/beruházók/szakszervezete pedig be lett zsuppolva a sóhivatalba,és jó ha nem a gyorskocsiba,biznygathatja,hogy még a párttagságot is megúszta valahogy,de erre már semmi reménye hogy a Balaton selymes vizében ennyi pénzér valaha is úszkálhasson,csak úgy a nagy büdös demokrácia jegyében,úgy orbánul ,vagy lázárul....teljesen mindegy egyre megy...mi élünk rácsok mögött,a bűnözők meg szabadon járnak.A szánkon lakat/éhezés,munkanélküliség,megfagyás saját lakásban/ után a seggünkre is lakat következik itthon,miközbe a hülyeségekkel kürtölik tele nem csak Magyarországot,de egyenesben az egész világot.Militalizáció már a pénzpiacokon is-nem tartva attól hogy a másik sem teljesen hülye.A léptékről nem is beszélve...A devizahitel körül is csak gyengén kotorászva,a vezéár mondja mi okból vették fel,akkor amikor ő is megtette a mi számlánkra.Ugyanis a brüsszeli számláitok bőven mi fizettük az adónkból,sohasem lévén hitelfelvételem,most a rozoga költségvetésetek terhéből,amit a javak élvezőire költetek.

2011. december 30., 09:39 jomagyar

Tisztelt Lázár Úr!
Kérdem én mint egy ugye politikusok által mellőzött magyar, hogy létezik az hogy ha én törvényt sértek akkor elővesznek, de ha a parlament az általa hozott törvényre fittyet hány az országgyűlés elnökének jóváhagyásával az nem büntetendő? De kérdem én hogy az országgyűlés elnökének nem kéne tisztában lenni a törvényekkel és betartatni a parlamenttel? Vagy ez a fideszes képviselőkre nem vonatkozik? Költségvetés! Nov 30 után már nem változtatható! Ugye? Én alkottam a törvényeket én tartsam be? Ha a tisztelt képviselők nem tartják be akkor én pláne nem! Érted Lázár úr??

2011. december 28., 23:07 Jonesy

"Meddig fog élni a 2012-es költségvetés?

L. J.: Az első félévet belátjuk, de a jelenlegi helyzetben azt senki nem tudja előre megmondani, hogy a második félévben mi történik majd Németországban, Európában és a világban."

Ezt soha, semelyik országban senki sem tudta eddig megmondani, nemcsak a "jelenlegi helyzetben". Mégis tudtak az előző kormányok olyan költségvetést összelőni (még hazánkban is), amit nem kellett - ráadásul még a hatálybalépése előtt - tudatosan törvénysértő módon módosítani. Mi lesz ezzel a költségvetéssel ilyen "hozzáértő" kezekben jövő évben - hát rá sem merek gondolni...

2011. december 28., 22:56 Jonesy

"Egészen biztos, hogy a 16% nélkül, többszázezren nem tudtak volna törleszteni." Tipikus hazugság. Pont az ellenkezője igaz: a 16%-al pont a kiskeresetűek zsebéből lett kihúzva a pénz (és jellemzően ők fanyalodtak devizahitelre az akkor jóval alacsonyabb törlesztőrészletek miatt). Míg a nagyobb jövedelemmel rendelkezők akkor is és most is gond nélkül törlesztenek. A 16%-al is ők jártak jobban, akiknek törlesztési gondjaik a mai napig nemigen vannak.

2011. december 28., 22:47 Jonesy

"hvg.hu: Ellenzékből is ilyen nagyvonalú lett volna, ha egy MSZP-s politikus feleségét jelölték volna egy ilyen pozícióra?

L. J.: Az én számból soha nem hallott senki ilyen típusú személyeskedő megjegyzést. Ráadásul az nem lehet kizáró tényező, hogy valaki valakinek a felesége, férje. Azt kell megnézni, hogy alkalmas-e. Ez az alaptétel." Téééényleeeeg??????????? Akkor Baka András miért is nem volt alkalmas a Kúria élére (ha már nem volt alkalmatlan főbírónak)? Avagy miért is volt alkalmasabb Handó Tünde, mint Baka András? Tényleg az alkalmasság az alaptétel? Vagy tényleg más az a bizonyos alaptétel?

2011. december 28., 22:43 Jonesy

"Az Állami Számvevőszék élén álló Domokos Lászlóra mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy a Fidesznek kedvezne. Jól végzi a munkáját, az ÁSZ okosan bírálta például a költségvetési tervezetet." Igen, tudjuk. A lényegtelen, kisebb dolgokat terjengősen kritizálta, a kardinális vonulatokat meg csak érintőlegesen. Okos húzás, el kell ismerni...

2011. december 28., 22:37 Jonesy

"Ab napirendje nyilvános, tudható, hogy milyen törvényeket tárgyalnak." De az nem tudható (illetve nem lenne szabad tudni), hogy mi lesz a konkrét döntés. Márpedig a kérdés erre irányult, tisztelt Lázár Mellébeszélő János...

"Egyébként rendszeresen találkozom Paczolay Péterrel, de soha nem hozom olyan kellemetlen helyzetbe, hogy konkrét ügyekre rákérdezzek." Valószínűleg tényleg nem. Paczolay úr - vagy más a testületből - beszél magától is, kérdezni sem kell (tudja, mi felé az elvárás). Mert azért a gondolatolvasást egyik fideszesből sem nézem ki. Más magyarázat meg nincs, mert nem lehet...

2011. december 27., 14:22 Aktivista

Ezzel az interjúval Lázár szavával élve. Lázár annyit is ér!

2011. december 27., 09:54 Cartman (ex Cartman)

sorrund

"Daniel Daniel@ A cégek terheit csökkentették 19-ről 10 %-ra."

Hát ez azért így csak féligazság. Mert egyrészt az EVA-sok adóemelést kellett elszenvedjenek, másrészt ott vannak a különadók, a gázolaj pluszadója, ÁFA-emelés, járulékemelés, bérkompenzáció, stb. Ezek azért - közvetlenül, vagy közvetve - elég durván sújtják a cégeket.

2011. december 27., 09:41 Bartha István

A lézer-Lázárról mindig egy híres Rejtő hős a Senki Alfonz jut eszembe de ő legalább tudott verekedni, őszintén , szimpatikusan szélhámoskodni,
nem úgy mint a fidesz-reinkárnációja aki sunyi, gyáva és rosszindulatúan, tudatosan hazudik. Ez az ember egy kész rémálom amely rátelepedett a magyar hétköznapokra! Szegény Dr.Rapcsák vajon mit szólna hozzá???

2011. december 27., 09:07 Ströhagen Laszlo

Tisztelt Olvasok!
Itt szeretnék idézni elölegben az elözö cikkböl;

"hvg.hu: Miért adta a Fidesz-frakció egy olyan költségvetés-tervezetre az áldását szeptemberben, amely 268 forintos euróval számolt, miközben akkoriban már a 290-es árfolyamot közelítette az árfolyam, és az eurózóna válsága miatt egyre világosabb volt, hogy a forint tovább fog gyengülni?

L. J.: Ahogy a kormány, úgy a frakció gazdasági szakpolitikusai is éves középárfolyamon tervezték a jövő évi költségvetési pályát. Szeptemberben a hajdúszoboszlói frakcióülésen még senki sem valószínűsítette, hogy az események így felgyorsulnak, tovább mélyül a válság. Mi elsősorban Németországtól függünk, és a német gazdaságra vonatkozó előrejelzések az elmúlt két hétben láttak napvilágot. Az ipari termelésünk egy az egyben attól függ, hogy milyen a német gazdaság teljesítménye: 8 ezer német-magyar közös vállalkozás van, amelyek 500 ezer embernek adnak munkát – és akkor még nem is beszéltünk a beszállítókról.

hvg.hu: Az idei költségvetés 43 napot élt, mert az elfogadása után nem sokkal, februárban Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter zárolt belőle 250 milliárdot. Most megint azt mondják az elemzők, hogy bőven 300 felett marad az euró, ehhez képest a frakció egy olyan költségvetést támogat, amely 299-el számol. Meddig fog élni a 2012-es költségvetés?

L. J.: Az első félévet belátjuk, de a jelenlegi helyzetben azt senki nem tudja előre megmondani, hogy a második félévben mi történik majd Németországban, Európában és a világban. A külföldi gazdasági sajtó szerint az európai gazdaság január-februári kilátásai brutálisak. Márciusra van betervezve az európai stabilitási paktum megkötése, ami számunkra azért is fontos, mert abban a hónapban jár le az adósságunk egy része. Januárban kezdődnek az IMF-tárgyalások, január közepén ülnek össze az Európai Unió pénzügyminiszterei. Európa és Magyarország számára az első hónapok vízválasztóak lesznek. Az egyik frakcióülésen Orbán Viktor azt mondta, hogy az első félév kemény időszak lesz.

Ugy látszik hogy ez a politikus nem érti a a HVG feltett kérdéseit. Az ujságiro kétszer is megkérdezi miért számoltak meg 268 Ft/Euro árfolyammal és mindenkor másról beszél. A Német gazdaság föggöségétöl - Hallo, a németeknek nincs Euro-ja?
Akkor még nem tudtuk hogy elmélyul a krizis - ez milyen válasz volt.
Amit nem idéztem az pedig amikor az ujságiró rákérdezett a Baroso levélre - akkor ez a ficko ugy válaszol hogy nem érti miként tudta meg az ujságok a levél tartalmát. Hallo Lázár Ur - Ön nem hallott a Glasnostrol vagy a még is!mertebb nyitott társadalomról? Itt Svédországban mindenki olvashat mindenféle officiel levelett ha nem extrém.
Sajnálom de ez az ember sem nagyon érti ki kölcsönöz pénzt és kinek!
Ennek az embernek feltehedts akármilyen kérdést és Ö válaszol neked elmondja mennyire szép a táj, menyire hideg lehet a kárpátokban tél közepén de a gazdasági, politikai és diplomatikai kérdésekre sajnos Ö nem tud válaszolni mert nem ért magyarúl.
Ha arrol kérdezed mit gondol az amerikai nagykövet érdeklödik a magyar kormány új jogi törvényeiröl? Akkor Ö úgy válazol hogy nevet és arról beszél hogy az jó hogy egy nöt küld az amerikai elnök?
Scovinista buta balkán szöveg ezt mi itt Svédországban nem értjük!
Végezetül én innen Svédországból tudni vélem hogy a magyar forint egy fél éven belül ca 314 FT/Euro árfolyam lesz és ezt még a buta Orbán - Matolcsy vegyespáros is tudhatja.

2011. december 27., 07:45 Pásztor Gyula

Milyen ember volt Lenin elvtárs? Hát olyan, hogy amikor a gyerekek labdáztak a téren, akkor ő vissza rúgta nekik a labdát. Hát, ilyen ember volt!!!! Pedig agyon is lövethette volna őket.

2011. december 27., 01:25 Császár József

Én odáig bírtam ezt az 'egyenes tiszta beszédet' olvasni, amikor arra, hogy miért 269-es Euro árfolyam tervezték még december közepén is a jövő évi költségvetést azt válaszolta, hogy a német gazdaságtól függünk és azok nem növekednek. Arra pedig, hogy az újabb tervezett Euro árfolyam miért 299, amikor folyamatosan 300 felett van, azt az egyenes választ adta, hogy tavasszal brutális dolgok várhatóak Európában. Tehát az értelmes, egyenes Lázár úr simán behasalta, hogy ugyan az EU tavaszi válságára számítunk, de a Ft/Euro árfolyamot javuló gazdasági környezetet figyelembe véve, erősödő forinttal áraztuk be a jövő évi költségvetésbe.
Ez aztán az egyenes, értelmes beszéd....

2011. december 27., 00:45 Roland Roland

A győztes mindent visz?
Akkor lehetne 5 fős Parlament is, a választást nyerő párt 5 főt delegálhatna. Az ellenzékieknek úgy sincs értelme ott ülni.

2011. december 26., 23:45 sorrund

Daniel Daniel@ A cégek terheit csökkentették 19-ről 10 %-ra.

2011. december 26., 23:41 sorrund

Eeyore@ Egyetértek veled. Igazából nem tudok eligazodni ezen a fazonon, az interjú olvasása közben arra gondoltam mikor lesz miniszterelnök.

2011. december 26., 22:59 Eeyore

Bizalomgerjesztő jó arc, tárgyszerű egyenes beszéd.

2011. december 26., 22:53 marcipán

lázár is egy mameluk, egy normális rendszerben nem polgármester, hanem munka nélküli közmunkás lenne. amit elért, az annak köszönheti, hogy hazudni, embereket megszégyeniteni és intrikákat gyártani tudott és lényéből a csigabiga formáció sugárzik.
Mit ugat eze rendeleti kormányzásról???
Ha az elmúlt másfél évük nem a rombolásról, demokráci szétverésről, közszféra fideszesítéséről, médiacenzuráról, nyugdijvagyon ellopásáról, gettóépitésről és a segiteni akarók fikázásáról és a saját szaruk szomszédba átlapátolásáról... szólt volna, a demokrácia (látszat!!!)leple alatt diktatúraépitésről és magánvagyonaik ellenőrizetlen gyarapitásáról...és egyéb aljasságukról szólt volna, most nem kellene hazudozni, kifelé mást pofázni, mint amivel a birka népet etetik,.............tehát ha nem uralkodtak hanem kormányoztak volna, most könnyebb lenne az emberek sorsa, és nem kellene ujabb és ujabb rémképeket festeni elébük szakmai és -emberi-poltikai alkalmatlanságuk leplezésére. Persze az anarchista ezt a káoszt szereti, mert itt lehet szabadon rabolni,
zsarolni, megvesztegetni...
Nem hittem volna a legádázabb ellenségemnek sem hogy van ember, aki képes egy év alatt egy fejlődő demokráciából, egy ugy-ahogy működőképes gazdaságból, közoktatásból, közszférából... egy romhalmazt csinálni. Hát igy jártunk orbánnal!!!!
Rákosi annyival is különb volt orbánnál, hogy ő és káderei nem romboltak, hanem egy fasiszta magyarkormánynak köszönhetően szétvert országot épitettek ujra és utódai békés, nyugodt éveket és jövőt biztositottak a magyar népnek. És akkor jön orbán és
zsoldosai és másfél év alatt az országból egy minden értelemben vett romhalmazt csináltak. A saját vagyon persze gyarapszik, az emberek ezért szegényednek és a nagy nemzeti hazug mindezt sikerként éli meg. Nincs valami baj az elmével?? nem csak az övével???

2011. december 26., 22:36 Daniel Daniel

Lázár!

Ha megadóztatod a céget, az kirúgja az munkásait! Érted!!!!
Növeled a munkanélküliséget!!!!
Ez nem álom! Ez történik! És erről ti tehettek!

2011. december 26., 22:29 marcipán

mit beszél ez a köcsög???lázárjani!!
Ilyen alja képviselők még nem kpotattáka a parlament padjait, int a megvásárolt fidesznyikok! Ezek a lázárok csak az anarchiában érzik jól magukat, szétverernek maguk körül minden demokratikus szervezetet és bábokat ültetnek a közszféra minden poziciójába, és aljas módon lopják meg az embereket, teszik földönfutóvá a devizahitelesek millióit, közben seggnyaló simicskák 100 milliárdos üzleteket lopnak maguknak persze abbóól a vzérkarnak visszajár 10-15 milliárd, seggyük alá gyűrik a biróságot, mindent tönkre vernek, az országból bóvli országot csinál a bóvlikormány, a költségvetés számszaki hibáktól ordit segitségért, mert a gernictlenségben szenvedő félhülye hivatalnokok már számolni sem tudnak....ilyen szakemberekből áll a bóvlikormány... és a hauzgságaiktól, átveréseiktől már herótja van az IMF-nek és az EU-nak is. most a nemzeti valutatartalékot akarják ellopni, és áldásos kleptomániájuknak köszönhetően azt is eltüntetik egy óra alatt, de hogy az ezer milliárdok kiknek a zsebébe és hova vándoroltak....erre a szarkeverő budigyula nem is akar választ keresni, mert van annyi lopott pénz fidesz uralom alatt lévő cégekben, ahonnan le és megfizetnek bárkit, akit nem tudnak eltenni láb alól, mert valamikor már belelátott a fidesz cinkelt kártyáiba és nem akarja a hatalom , hogy a szar a nyakába hulljon. De egyszer eljön az igazság órája, és akkor minden gazságért fizetni kell.
Az pedig hogy kivülről akarják mefbuktatni orbánt, ennek őszintén örülök, mert itthon már megvettek mindenkit, vagy szétvertek minden szervet akik ellenük mertek volna szegülni.
A civil szférát kivégezték, gaskóékat megvették, egyéb szakszervezetek élére seggnyalót ültettek, vagy rendőrterrorral
és fasiszta módszerekkel akadályozzák meg ez emberket, hogy élhessenek demokratikus jogaikkal. Miért baj az, ha valaki azt mondja, hogy ez a kormány egy rakás szar?? igaza van!!! Ellenzékben tudtak orbánék ugatni, hazát árulni és senki sem fogta be a pofájukat!!! Pedig akkor kelett volna úgy belemászni ezeknek a képébe, hogy soha elő ne merjenek jönni, mert már akkor is a nemzet megosztói, a tv székház felgyujtói és bérfütyülök finanszirozói, a nemzet ellenségei voltak, és ez mostanra csak fokozódott és be is igazolódott. Ennyi aljassság az elmúlt 60 évben sem volt mint orbán másfél éve alatt.
A kormány a nemzeti hazugság és szégyen kormánya, támogatói pedig kibicek és ...segédek, mert hagfyták "ezeknek", hogy tönkre tegyék az országot. Nem is csuda, mert a közszférába bekerültek szakmailag selejtek, emberileg senkik, de egyben jók: van az a pénz és karrierálom, maiért megéri szarházinak lenni.

2011. december 26., 22:03 Cartman (ex Cartman)

Anubis Blanc 2011. december 26., 18:18

"Azt megértem, hogy a komcsikank fáj ez az egész, de ezt a békát le kell nyelni uraim."

Komcsiknak? Mégis kire célzol? Azokra, akik államosították a magánnyugdíjpénztárakat? Vagy azokra, akik államosítani készülnek a Rábát, a mobilfizetési rendszert, illetve állami kézbe veszik a közoktatást? Ha szerinted ezek egy jobboldali kormány lépései, akkor nincs is több kérdésem...

2011. december 26., 21:04 Kolompár Angelika

churchill híres mondása gyakorta eszembe jut, miszerint a legjobb érv a demokrácia ellen: öt perc beszélgetés egy átlagos szavazópolgárral.

2011. december 26., 20:48 milos

Mi lett volna és mi lenne egy orbán utáni demokratikus kormány esetében Lázár úr álláspontja az általa képviselt többségi elv érvényesüléséről? Továbbá: nincs itt annyi hely, hogy felsoroljam azokat a szervezeteket, intézményeket, amelyeket az orbánizmus a demokrácia felszámolásának folyamatában megszüntetett, vagy amelynek élére csupa "pártatlan" pártpolitikust állított. (Pl. Polt úr, Költségvetési Tanács, Versenyhivatal, Balsai úr és társai, OVB, Médiatanács Szalai Annamária, adatvédelmi biztos stb. stb. Továbbá: honnan tudták ki az a 6-8 képviselőjük akik a "titkos" szavazásnál másként szavazott és akiket Orbán úr kávézni hívott magához? Netán akkor is ott állt valaki a szavazólapot nézni, mint 2005-ben? nem folytatom! Ennyi hamisságot együtt, egyszerre! Elképesztő és megdöbbentő!

2011. december 26., 20:46 milos

Mi lett volna és mi lenne egy orbán utáni demokratikus kormány esetében Lázár úr álláspontja az általa képviselt többségi elv érvényesüléséről? Továbbá: nincs itt annyi hely, hogy felsoroljam azokat a szervezeteket, intézményeket, amelyeket az orbánizmus a demokrácia felszámolásának folyamatában megszüntetett, vagy amelynek élére csupa "pártatlan" pártpolitikust állított. (Pl. Polt úr, Költségvetési Tanács, Versenyhivatal, Balsai úr és társai, OVB, Médiatanács Szalai Annamária, adatvédelmi biztos stb. stb. Továbbá: honnan tudták ki az a 6-8 képviselőjük akik a "titkos" szavazásnál másként szavazott és akiket Orbán úr kávézni hívott magához? Netán akkor is ott állt valaki a szavazólapot nézni, mint 2005-ben? nem folytatom! Ennyi hamisságot együtt, egyszerre! Elképesztő és megdöbbentő!

2011. december 26., 20:33 pilgrimus

Miert nincsen Magyarorszagon egyetlen ujsagiro vagy reporter aki kepes lenne feltenni a helyes kerdeseket???
Lazar Janos: az ellenzék egyezkedésén alapuló konszenzuális demokráciát fel kell váltani a „győztes mindent visz” alapon működő többségi elvvel.
Elmaradt kerdes: ha ez igy van akkor miert akadalyozzak meg ebben az eljovendo kormanyokat azzal hogy amit csak lehet, bebetonoznak 2/3-os torvennyel??
Lazar Janos (a leminositesekrol): az intézményi hitelezők a hitel-visszafizetés föltételeinek kialakítását akarják így befolyásolni.
Elmaradt kerdes: tenyleg az lenne az intézményi hitelezők erdeke hogy cso”dbe kenyszeritsek az orszagot es ugyanugy elveszitsek a penzuk legalabb felet mint Gorogorszag eseteben?
Lazar Janos: Megjegyzem 2012-ben a jegybank intenzív közreműködése nélkül nem lesz érdemi gazdasági növekedés.
Elmaradt kerdes: a kepviselo ur arra celoz ezzel hogy a Nemzeti Bank esetleg akadekoskodni fog majd a jegybanki tartalek szabad felhasznalasat illetoen??
Lazar Janos: Hozzáteszem, hogy annak az 508 milliárdnak a jelentős részét, amit az adófizetőknél hagytunk, elszívták a devizahitelek növekvő terhei. Éppen a bankszektor szippantotta fel.
Elmaradt kerdes: ezzel a “felszippantassal azt sugallja a kepviselo ur hogy a bankoknak hasznot hozott a forint arfolyam gyengulese? Nem tudja hogy valuta hitelnel az arfolyamveszteseg (vagy nyereseg) a hitelfelvevonel jelentkezik es nem a kolcsonadonal??

2011. december 26., 20:28 srichter6

"Elképesztő, pofátlan hazudozás"
Aki hazudik az nem ismeri a mondást:Igazat azért is jó mondani,hogy ne kelljen a hazugságokra emlékezni!
Már ha van lelkiismeret....

2011. december 26., 20:19 Cuu Zeipi

Tisztelt Lázár Úr'

Engedje meg nekem, hogy kifejtsem a magánvéleményemet. Ön egy arrogáns, bunkó, seggfej politikus. Hányinger kerülget ha önt hallgatom, önt látom nyilatkozni, parlamenti viselkedése pedig egy suttyó, vidéki tajparasztra emlékeztet.
Ha a magánéletében is ilyen "ember" akkor viszont engedje meg, hogy őszinte részvétemet nyilvánítsam a családi, baráti, ismerősi köre irányában:

Maradok tisztelettel, mintfent....

2011. december 26., 20:18 pilgrimus

Anubis: 2010-ig meglehetősen sok embernek - szerintem sokkal többnek mint a mostani hangoskodók - el kellett viselni azt a patkány kormányt, aki szétlopta az agyát és az ország pénzét.

Mondjal valamit ami a manyup vagyonhoz hasonlithato volumeneben es a Gyurcsany kormany lopta el.

2011. december 26., 19:46 Kubicza Bela

Csak nézz rá erre az emberre, kinézel belőle valami jót, valami őszintét?

2011. december 26., 19:26 Kovács Lajos

ennyi mellébeszélést, csúsztatást ennyi cinizmussaé rég olvastam

2011. december 26., 19:21 jehu9779

Elképesztő, pofátlan hazudozás.
Lehet persze az önkényt "többségi demokráciának" hazudni; lehet hatékonysági szempontokkal "indokolni" - de ahol a "rendeleti kormányzás" egyáltalán fölvetődik, ott nincs demokrácia.
Ami a hatékonyságot illeti: Orbánéknak mindeddig egyetlen fontos intézkedésük sem volt, amely valóban az ország érdekeit szolgálta volna - de olyan sem, amelyhez le kellett volna rombolniuk a polgári jogrend alapjait: gyakorlatilag bármit megtehettek volna, akár megvalósíthatták volna azokat a reformokat is, amelyeket ellenzékből éppen ők akadályoztak meg. De ellenforradalmi jellegű törekvéseik (ld. oktatás) sikeréhez sem kellett volna például sarkalatozni, zalaptákolmányozni stb.
Minden, amit eddig csináltak, egyetlen dolgot szolgál: ellenőrizhetetlen hatalmuk kiépítését, bebetonozását.

2011. december 26., 19:15 Johan Lupus

Tessék mondani,,, állítja,,, hogy ÁLLÍTOM,,, kinyilatkoztatja,,, hogy kinyilatkoztatom,,, kijelenti,,, hogy kijelentem???!!!

2011. december 26., 19:05 thejupiterplanet

Be kell látni, hogy a szocialisták elűzésével a kommunisták kerültek hatalomra.
Pártunk és kormányunk intézkedései bármely dél-amerikai vöröszászlós államának dicséretére válhatna.
Nem is beszélve arról, hogy még ennyi ex-mszmp-s volt kommunista rég volt a kormányban.
Az ellenzéket komcsizni annyi, mint fidesz-kdnp saját fóbiáit takargatni.
Remélem egyszer vége lesz a Kádár rendszernek, s a sok kis(z) kádertején felnőtt bolsevikok végleg eltűnnek. Legyen az Gyurcsány, vagy Orbán is családnevük.
;-)

2011. december 26., 18:25 Kulanda Ferenc

Nekem már csak egy bajom van vele , és velük !Arcátlanul hazudnak ,és még acinikus mosoly is ott van mindig a szájuk sarkában !

2011. december 26., 18:21 Pozsgai Miklós

Lázálom János az alábbi mondatrészében óriásit téved:
"Orbán Viktor 2014-ig biztos miniszterelnök marad,". Szerintem Magyarország stabilításának helyreállításában csak egy dolog lehetséges: Orbán Viktornak és a kormányának mihamarabbi eltávolítása a hatalomból. Ezzel legelőször a világban lerombolt hírnevünk visszaállításával végre normalizálódhatna a gazdasági és a politikai helyzet. A népnek a feladata, s csak is a népnek a feladata Orbánék demokratikus úton való eltávolítása, majdan egy pártoktól független szakértői kormány megbízása. A pártokat pedig kitiltani a parlamentből.Csak egyéni (176) képviselő legyen, akiket két év után vissza lehessen hívni, ha nem jól dolgoztak. Nem kellenének a kiesettek helyére új választásokat tartani, az előzőleg második helyezett automatikusan kerülnének be a parlamentbe!

2011. december 26., 18:18 Anubis Blanc

Teljesen higadt, tárgyilagos és őszinte nyilatkozat. Azt megértem, hogy a komcsikank fáj ez az egész, de ezt a békát le kell nyelni uraim. Majd 2014-ben választás, aztán majd a többit meglátjuk. 2010-ig meglehetősen sok embernek - szerintem sokkal többnek mint a mostani hangoskodók - el kellett viselni azt a patkány kormányt, aki szétlopta az agyát és az ország pénzét.
Szerintem nagyon jó az irány, ezt tartani kell. Az pedig nem kérdés, hogy az intézményi reformok megvalósításra kerülnek, hiszen így lehet eltávolítani ezt a sok köcsögöt akik csak folyamatosan pofáznak a süket komcsi dumájukkal együtt.

2011. december 26., 18:06 misi12436

Ekkora seggfejek voltak a kommunizmusban is. Nincs konkrét ügy, semmi nem biztos csak az elnök támogatása. De, sajnos most még állampolgárokat is lenyúlják.

2011. december 26., 18:03 Mocsári Troll

Magyarországnak az okozza a vesztét, hogy a kormányok rövidtávon gondolkodnak, kizárólag a saját politikai érdekeiket nézik, az ország hosszú távú helyzetével pedig mit sem törődnek.

Emellett pedig a mindenkori ellenzék minden létező eszközt felhasznál a mindenkori kormány ellehetetlenítésére, még akkor is, ha tisztában van azzal, hogy ezzel az országnak rendkívül nagy kárt okoz.

Mindig mindenki csak a saját rövidtávú érdekeivel törődik (a választópolgárok is csak a saját csoportjukat nézik, a többiekre tojnak) , az ország hosszútávú érdekeit leszarja, mivel odáig nem terjed a tudata, hogy az ő személyes boldogulása szoros összefüggést mutat az egész ország boldogulásával, és , hogy öt év mulva is meg kell majd élni , nem csak ma.

2011. december 26., 17:44 regjeim

Ez milyen szarházi! Még az is kijött a száján, hogy ő nem személyeskedik a parlamentben, csak azt elfelejtette, hogy a parlamentben a schiffert kezdte ki a szüleivel!
Mocskos hazaáruló ez is és még hazudik is! Semmivel nem jobb, mint a gazdája ez is csak segget nyalni tud és végrehajtani, mert saját véleménye gerinc híján nincs!

2011. december 26., 17:43 László László

Bóvli Lézer Jani!

2011. december 26., 17:40 Johan Lupus

EmbeRi Méltóság???!!!

TANULMÁNY???!!!

A Szocializmus és a Kapitalizmus PÉNZSZIVATTYÚJA:::

A SZOCIALIZMUS a munkavállalók zsebéből(közgazdaság) szivattyúzta ki a
pénzt,,, az állami költségvetésbe???!!!
Utána osztotta szét a "HELYEKRE",,,ZSEBEKBE???!!!

A KAPITALIZMUS a munkavállalók zsebéből(közgazdaság) szivattyúzza ki a
pénzt,,, és nEm osztja szét,,, elmegy magántulajdonba???!!!

PÉNZSZIVATTYÚ---PÉNZSZIVATTYÚ???!!!

Hihihihi... ... ...

Fenntartható a fejlődés... ... ...

Míg biztonságban Vagy fejlődhetsz,,,
míg fejlődsz biztonságban l EHETSZ... ... ... (ENSZ)

Azt mondja:::RENGETEG A RABLÓ???!!!A JÖVŐ...

2011. december 26., 17:36 Gyula Gyula

Ennek a kormánynak a valódi gondja , majd akkor következik be amikor a kisemberek a harmadik leminősítés hatására mindenki elkezdi a gyűjtögetett pénzecskéjét kivenni és az Osztrákoknál bankba tenni.Ez nincs is olyan messze na Viki pajtás ezért ennyire veszélyes a leminősítés. Az hogy meddig marad , csak a hülyeség faktorának kérdése. Saját magunkat fogjuk tönkretenni , mint a postamaci.

2011. december 26., 17:15 firkariver

Kedves János!Ez mind nagyon szép!Örülök is ,hogy legalább egy emberke van aki mindent meg tud magyarázni a kormányban.Amiről kicsit bővebben is beszélhetne az a nemzeti földalaptól bérelt szántók díja,az ezekre a földekre kapott állami támogatás mértéke,megfejelve az eu-s normatívával.Ha úgy érzi ez kényes téma szívesen hallgatnám a hódokról szóló élménybeszámolóit is, külön kiemelve e kedves kis állatok létszámát szűkebb hazájában.Érzésem szerint e szám erősen konvergál az itt elmondottakkal.

2011. december 26., 17:13 Bagaméri

Ez a görény a demokrácia szót a szájára sem veheti, halvány lila f@ngja sincs hogy az micsoda.Ha mindegyik fideszes így gondolkodik akkor biztos államcsőd vár ránk .

2011. december 26., 16:27 Takács Gabriella

Elég baj az nekünk hogy 2014-ig marad Orbán :-((

2011. december 26., 16:23 Kincsesb Laj

Bóvli a Lázár is. Éa még a jobbak között van:-(

2011. december 26., 16:07 Obsina Vera

Fuj!Lehet ragozni a nincs mit. A Fideszből ideje lenne törölni a"d"-t.Helyesebb lenne a Fityisz-MPSZ /Mutyi Polgári Szövetség/
elnevezés.A döntések egyébként úgy születnek, ahogy O.V. éppen
megálmodja.Mert álmodni aztán tud - kicsiket is nagyokat is.

2011. december 26., 15:40 Cartman (ex Cartman)

Atyaég! Ez siralmas:
"hvg.hu: Tehát akár ciklusonként 180 fokot forduljon az oktatáspolitika?
L. J.: Igen, ez benne van a rendszerben. Legyen esélye végigvinni a programját annak, aki elnyeri a választók többségének bizalmát."
Hát pont az oktatás az a terület, amiben a legnagyobb kárt tudja tenni az állandó variálás. Ld. az elmúlt 20 év következményeit...

Ezt is nehéz lehetett beleröhögés nélkül előadni:
"L. J.: Ez már másik kérdés, erről lehet vitatkozni. Az Állami Számvevőszék élén álló Domokos Lászlóra mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy a Fidesznek kedvezne."

2011. december 26., 15:32 Cartman (ex Cartman)

De legalább humora van a csókának:

"Ez sem olyan egyszerű. A Fideszben nem úgy születnek a döntések, hogy Orbán Viktor mond valamit, aztán úgy lesz. Nagyon sok belső vita van, egy frakcióban több párt van: vidékiek, fővárosiak, kisgazdák, MDF-esek, katolikusok, reformátusok és így tovább. Mindenki képviseli a maga szempontjait, nehéz összecsiszolni a különféle álláspontokat."

:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

2011. december 26., 15:30 Cartman (ex Cartman)

"Azokról beszélek, akik továbbra is törlesztenek: pedagógusok, köztisztviselők, közalkalmazottak. Egészen biztos, hogy a 16% nélkül, többszázezren nem tudtak volna törleszteni."

Pfff... Van fogalma arról ennek az alaknak, hogy pont a pedagógusok és úgy általában a közalkalmazottak mekkorát szívtak az egykulcsos adó fideszes verziójával!? A bértábla 2008(!) óta változatlan, viszont az adójóváírás kivezetése miatt sokan nominálbér-csökkenést szenvedtek el már idén is, és így lesz ez még jövőre (és tutibiztos, hogy 2013-ban) is.

2011. december 26., 14:41 reftno

Minden amit tesznek: BÓVLI!

2011. december 26., 14:39 kompember

A sorok között olvasva:

"A Fideszben nem úgy születnek a döntések, hogy Orbán Viktor mond valamit, aztán úgy lesz."
"Sokkal tisztességesebb volt azt mondani, hogy vannak evidenciák, ........, majd a végén a parlament dönt."
"A döntés Orbán Viktor kezében van, ha változtatni akkor mi abban is támogatni fogjuk."

2011. december 26., 14:39 Szeky Janos

"rendszeresen találkozom Paczolay Péterrel, de soha nem hozom olyan kellemetlen helyzetbe, hogy konkrét ügyekre rákérdezzek."
Ezek szerint csak általános pártdirektívákat ad.

Véleménye van? Ossza meg velünk!


"Inkább ez, mint a rendeleti kormányzás" - Lázár János az erőpolitika okairól




  Másolat Önnek

APRÓHIRDETÉSEK
tovább az apronet.hu-ra »
HVG HIRDETÉSFELHŐ
Hirdetés
HIRDETÉS
HVG ONLINE CSOPORT HÍREI
híreink RSS csatornái »
Keresse az újságárusoknál!
Előfizetek a HVG-re Előfizetek a DHVG-re

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X