szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A főpolgármester szerint a Római-parti ártéri erdő kivágása és a mobilgát megépítése ellen tiltakozók három kategóriára oszthatók: vannak "hivatásos gyanakvók", rövidtávú politikai haszonszerzők és tájékozatlanok. Tarlós azt is megmagyarázta, hogy miért adott ki az építési hatóság üdülőépítésről szóló engedélyeket éveken át, amikor nyilvánvalóan lakóépületekről volt szó. Az erdőért aggódókat azzal nyugtatta meg, hogy majd újrafásítanak.

Törvénymódosítást kezdeményez Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester a Római-part üdülőövezeti besorolása miatt, szándéka szerint a továbbiakban csak sport- és rekreációs jellegű épületeket lehetne építeni a területen.

A főpolgármester azt is elmondta hétfőn, hogy a védmű építésével kapcsolatban a Magyar Tudományos Akadémia szakbizottságától és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem geotechnikai tanszékétől is szakvéleményt kért. Az Akadémia elnökével folytatott beszélgetésre hivatkozva jelezte: a sajtóban megjelentekkel szemben a köztestületnek mostanáig semmilyen hivatalos állásfoglalása nem volt.

Tarlós osztályozza a gát ellen tiltakozókat

Tarlós István kijelentette: a mobilgátat meg fogják építeni, az ellene szóló érveket szakmailag "mérhetetlenül gyengének" tartja. Megjegyezte: több tucat lakossági fórumot és civil találkozót szerveztek, és megszerezték helyi szervezetek, sportegyesületek támogató nyilatkozatát is. Véleménye szerint a tiltakozók három kategóriára oszthatók: vannak "hivatásos gyanakvók", rövidtávú politikai haszonszerzők és tájékozatlanok.

A főpolgármester szólt arról is: még kerületi polgármesterként nem egyszer kezdeményezte, hogy ne üdülőövezetként tartsák nyilván a területet. Mivel ez nem változott, a kerületi építési hatóságnak nem volt mérlegelési jogköre, üdülőépítésre ki kellett adnia az engedélyeket, azt pedig már semmi nem tiltja, hogy valaki életvitelszerűen használja a nyaralóját - magyarázta. A további építkezések megelőzésére új övezeti besorolás létrehozását várja a törvényhozástól. Ugyanakkor hetven olyan lakóépület is van a területen, amely az 1920-as és 1930-as években legálisan lakóháznak épült - mutatott rá.

A főpolgármester reagált azokra a felvetésekre is, amelyek szerint a mobilgát nyomvonalát nem a parton, hanem a Nánási út-Királyok útja szakaszon kellene vezetni. Szavai szerint ez egy nagy átmérőjű vízfőnyomócső és egy nagynyomású gázvezeték pótlása, valamint a betonfalas technológia miatt 8 milliárd forintba kerülne, vagyis 4,5 milliárd forinttal több közpénzbe, mint a főváros által választott megoldás.

Demszky Gábor is megígérte a mobilgátat

Szólt arról is, hogy a védművet 2002 óta ígérte Demszky Gábor (SZDSZ) korábbi főpolgármester, sőt 2006-ban hajón érkezett Gyurcsány Ferenc akkori kormányfővel az árvíz idején, és megígérte a mobilgátat. A mostani kormány és a főváros viszont forrást is szánt a beruházásra és a tervek is készülnek - mondta.

Tarlós István a védett madarakról és halakról szólva kijelentette: a madarakat senki nem üldözi el, továbbá próbálja elképzelni a "kavicson peckesen sétálgató halakat". Mint mondta, nincs olyan információja, hogy a halak elpusztulnak, ha a Duna medrében úsznak, és csak akkor maradnak életben, "ha teniszpályák fölött úszkálhatnak". Kavicsokat és kagylókat sem akarnak zsákmányolni, ilyet eddig csak Caligula császár "einstandolt" a tengertől - fogalmazott. 

A főpolgármester hangsúlyozta: a föveny érintetlen marad, a plázst észak felé meg is hosszabbítják. A tervezett fakivágásról pedig azt mondta, hogy minden egyes fát felmértek, a kiöregedettek áldozatul esnek a nyomvonalon, de újrafásítanak majd, és favédelmi tervet is kidolgoztak.

Megjegyezte: a mobilgát elemeit az árvízmentes időszakban nem a helyszínen tárolják, így a parton sétálók legfeljebb a négy méter széles sétányburkolatot észlelhetik.

A 3-3,5 milliárd forintba kerülő védművet idén ősszel kezdenék építeni, és jövő őszre 90 százalékban el is készülne.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!