Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a0494444-88db-4b78-9645-53c15b1b9331","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Rózsaszínű masnival átkötött koporsókkal indul a Squid Game – Nyerd meg az életed című koreai sikersorozat befejező évadának előzetese, és azzal ér véget, hogy egy csecsemő is felsír.","shortLead":"Rózsaszínű masnival átkötött koporsókkal indul a Squid Game – Nyerd meg az életed című koreai sikersorozat befejező...","id":"20250507_Nem-sok-vidamsagot-iger-a-Squid-Game-3-evadanak-veriszamos-elozetese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0494444-88db-4b78-9645-53c15b1b9331.jpg","index":0,"item":"2173576e-e8a5-408a-bbc5-9761d08e7986","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_Nem-sok-vidamsagot-iger-a-Squid-Game-3-evadanak-veriszamos-elozetese","timestamp":"2025. május. 07. 13:25","title":"Nem sok vidámságot ígér a Squid Game 3. évadának vériszamos előzetese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c67d72cd-abe5-4dfe-ac71-923d2958ac43","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Bár voltak olyan hírek, hogy esetleg a magyar uniós biztos megnehezíti a folyamatot, végül az Európai Bizottság elfogadta azt a menetrendet, amelynek az alapján az EU teljes mértékben megszünteti az orosz energiától való függőségét. Rossz hír a magyar kormánynak: a javaslat elfogadása minősített többséget igényel, egymagukban nem tudják megvétózni.","shortLead":"Bár voltak olyan hírek, hogy esetleg a magyar uniós biztos megnehezíti a folyamatot, végül az Európai Bizottság...","id":"20250506_energia_europai-bizottsag_oroszorszag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c67d72cd-abe5-4dfe-ac71-923d2958ac43.jpg","index":0,"item":"d290bb4a-e001-458e-ba2e-f850f5dcf53d","keywords":null,"link":"/eurologus/20250506_energia_europai-bizottsag_oroszorszag-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 16:04","title":"Vége a Barátságnak: Brüsszel megállítja az orosz energiát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0964e41-bd0b-4d5f-84e8-cb2d663c2ac0","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A világon elegendő élelmiszert termelnek ahhoz, hogy mindenki jóllakjon, mégis 815 millió ember éhezik az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) 2018-as adatai szerint. Ezért nagyon sokan szenvednek nyomelem- és vitaminhiányban, de ez – például a vashiány – nemcsak a kórosan soványakat, hanem a túlsúlyosokat is érintheti. ","shortLead":"A világon elegendő élelmiszert termelnek ahhoz, hogy mindenki jóllakjon, mégis 815 millió ember éhezik az ENSZ...","id":"20250508_Vashiany-testsuly-osszefugges-tunetek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0964e41-bd0b-4d5f-84e8-cb2d663c2ac0.jpg","index":0,"item":"f0c6e523-7326-42fb-ac87-8747d59242b5","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250508_Vashiany-testsuly-osszefugges-tunetek-maltofer","timestamp":"2025. május. 08. 07:30","title":"Nem a testsúlyán múlik, hogy vashiányos-e","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"883ef68a-44ea-4595-9b28-cbb1858f9c18","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Összesen 750 millió eurót próbál megszerezni.","shortLead":"Összesen 750 millió eurót próbál megszerezni.","id":"20250507_unios-forrasok-atcimkezes-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/883ef68a-44ea-4595-9b28-cbb1858f9c18.jpg","index":0,"item":"482a38db-10de-4f10-af99-feb86a521354","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_unios-forrasok-atcimkezes-kormany","timestamp":"2025. május. 07. 10:02","title":"A magyar kormány kiskapukat kihasználva próbál hozzájutni a befagyasztott uniós pénzekhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d38932c0-a73b-4132-a513-9688c918e4cd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Orbán Viktor egy ráckevei lakossági fórumra ugrott be Tuzson Bence mellé és ott beszélt a készülő jogszabályról.","shortLead":"Orbán Viktor egy ráckevei lakossági fórumra ugrott be Tuzson Bence mellé és ott beszélt a készülő jogszabályról.","id":"20250506_Orban-kulfoldrol-finanszirozott-civil-szervezetek-atlathatosagi-torveny-tervezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d38932c0-a73b-4132-a513-9688c918e4cd.jpg","index":0,"item":"135a8245-efec-49dd-90c0-70b2f8740f8d","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_Orban-kulfoldrol-finanszirozott-civil-szervezetek-atlathatosagi-torveny-tervezet","timestamp":"2025. május. 06. 20:44","title":"Orbán: A külföldről finanszírozott, „magukat civilnek mondó” szervezeteket ellenőrzés alá vonjuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bb9b555-f12d-48af-883c-81d89a472da4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az ajtaját automatikusan becsukó Cadillac Celestiqből sokkal kevesebb készül, mint a hasonló kategóriás Rolls-Royce-okból.","shortLead":"Az ajtaját automatikusan becsukó Cadillac Celestiqből sokkal kevesebb készül, mint a hasonló kategóriás...","id":"20250507_szuperritka-es-meregdraga-cadillac-celestiq-uberluxus-szedan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bb9b555-f12d-48af-883c-81d89a472da4.jpg","index":0,"item":"0dcc2937-0d71-4347-8db4-b145246c1d88","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_szuperritka-es-meregdraga-cadillac-celestiq-uberluxus-szedan","timestamp":"2025. május. 07. 07:59","title":"Szuperritka és méregdrága a Cadillac überluxus szedánja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25a40570-0c4a-4494-8214-727d4c61e8a4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A lelkesedés persze érthető egy ilyen retró járgány visszatérésének hírére.","shortLead":"A lelkesedés persze érthető egy ilyen retró járgány visszatérésének hírére.","id":"20250507_Yugo-elektromos-auto-visszater","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25a40570-0c4a-4494-8214-727d4c61e8a4.jpg","index":0,"item":"ab6b376e-695f-4dfb-9b3d-8db3bad18651","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_Yugo-elektromos-auto-visszater","timestamp":"2025. május. 07. 10:36","title":"Makett már van a visszatérő Yugóból, de nagyban már nehezebb lesz megvalósítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebcebd1e-5921-4878-a404-227c2a96d55a","c_author":"HVG","category":"360","description":"Másfél évvel a boszniai cementgyárvásárlás után ismét határon túli akcióra készül Orbán Viktor barátja.","shortLead":"Másfél évvel a boszniai cementgyárvásárlás után ismét határon túli akcióra készül Orbán Viktor barátja.","id":"20250508_hvg-Talentis-International-Infrastructure-Investments-Meszaros-Lorinc-Nemeth-Tamas-Bosznia-Lukavac-Cement","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebcebd1e-5921-4878-a404-227c2a96d55a.jpg","index":0,"item":"56060b2b-e032-4ee2-8775-d405c1f2aa58","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-Talentis-International-Infrastructure-Investments-Meszaros-Lorinc-Nemeth-Tamas-Bosznia-Lukavac-Cement","timestamp":"2025. május. 08. 06:00","title":"Újabb nemzetközi üzletekben utazik Mészáros Lőrinc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába nőttek a BKK bevételei az elmúlt években, nem biztos, hogy a budapesti városvezetés megengedheti magának azt a luxust, hogy a tömegközlekedés frontján folytassa a rezsiharcot. Az óvatoskodás azon is látszik, hogy nem mindenki élvezheti a csökkentett árú rezsi örömei, a cafetériaként bérletet adó cégek a régi árat fizethetik, amit még megfejelnek 16 százalék adóval. Bécs példája azt mutatja: az lenne a jó, ha mindenki éves bérletet venne, de ez még a csökkentett áron is több mint százezer forint.
„Amikor azt sem lehet tudni, hogy a BKV a hiteleit mikor tudja törleszteni, amikor nincs fedezete az eszközpark amortizációs költségeinek, és amikor nem képes a cég a 3-as metró tűrhetetlen állapotán javítani, akkor még a felvetés is vicc, hogy ennek a csökkentésnek bármilyen fedezete is lenne” – mondta a hvg.hu-nak Atkári János közgazdász, a Pénzügykutató Zrt. igazgatója, aki tíz éven át volt Demszky Gábor helyettese, majd Tarlós Istvánt segítette pénzügyi tanácsadóként a 2010-es választások után.
Atkári kritikáját a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki döntése váltotta ki, amely alapján jövőre nagyjából 10 százalékkal csökkennek a tömegközlekedési bérletek árai. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) honlapja a döntést „Rezsicsökkentés a budapesti tömegközlekedésben” szlogennel hirdeti, ami egyértelműen árulkodik arról, hogy a döntés mögött leginkább politikai megfontolások állnak: a 2014-es választások előtt a főváros vezetése sem maradhatott le az Országgyűlés mögött a rezsiharcban.
Fazekas István
A BKK szerint – ezt idézte csütörtökön Németh Szilárd képviselő, a Fidesz rezsicsökkentési biztosa – a bérletárak csökkentését az teszi lehetővé, hogy az elmúlt három évben jelentősen nőttek a jegybevételek, idén már 56 milliárd forintra számítanak. A jegybevétel ugyanakkor hagyományosan csak kisebb részét fedezi a tömegközlekedés költségeinek, a többit a fővárosi önkormányzatnak, illetve az államnak kell állnia, de utóbbi az elmúlt években látványosan elkezdett kivonulni ebből: az idei büdzsében és a jövő évi költségvetés tervezetében is mindössze 10 milliárd forint van elkülönítve erre a célra, miközben néhány éve még 32 milliárd volt.
Mennyibe fog ez nekünk kerülni?
Az eredeti javaslat csak a nyugdíjasokra vonatkozott, állítólag azért, mert egyre kevesebb ilyen bérlet fogyott. A javaslat kiterjesztését a hvg.hu információi szerint egyetlen éjszaka alatt döntötték el. Háttérszámításokat az általunk megkérdezett városházi politikusok nem láttak, a hvg.hu kérdéseire pedig a városháza egyelőre nem válaszolt. Ellenzéki képviselők durva becslések szerint az 56 milliárdos bevételből 5,6 milliárd eshet ki a rezsicsökkentéssel, amit részben kompenzálhat, hogy csökkenhet a bliccelők száma, így talán 3-3,5 milliárd forinttal lesz kevesebb bevétele a BKK-nak. Ez ugyan budapesti léptékekkel nem tűnik nagy összegnek, de a főváros általában is jóval kevesebb központi forrásra számíthat, mint korábban.
Városházi forrásból ugyanakkor úgy tudjuk, nagyjából 2,5 milliárd forint lenne a kiesés, ha az olcsóbb ár ellenére sem fogyna több bérlet. Ez annak köszönhető, hogy a csökkentés csak a magánszemélyekre vonatkozik, a béren kívüli juttatásként bérletet adó cégekre vagy intézményekre nem. A városházán állítólag úgy számolnak, 1-2 milliárd forint lehet a kiesés, de ha felpörög a bérletértékesítés, akár egymilliárd alá is mehet. A budapesti tömegközlekedés finanszírozási igénye egyébként 80 milliárd forint, amiből a kormány 10 milliárdot áll, a főváros idén 47 milliárdot adott, ha jövőre is lesz ennyi pénze, akkor 23, rezsicsökkentéssel együtt 24 milliárdot kell valahonnan előteremteni.
BKK
A főváros alapvetően nem szorulna támogatásra, ha nem vonnák el a bevételeit – mondta a hvg.hu-nak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Szerinte eddig minden kormány élt azzal a lehetőséggel, hogy a kelleténél több forrást vont el az önkormányzatoktól, amelyek így kénytelenek folyamatosan pluszpénzért kilincselni. Ez történt az elmúlt években is: lecsökkentették a tömegközlekedés költségvetési támogatását, de aztán különböző jogcímeken és feltételekkel mégis adtak kisebb-nagyobb összegeket, hogy ne dőljön össze a rendszer.
Tarlós István ugyan „2-3 havonta bejelenti, hogy megállapodott a kormánnyal” – mondta Atkári –, de valójában eddig még nem született olyan megállapodás, ami fenntartható módon megoldaná a tömegközlekedés finanszírozását. Az egykori tanácsadó szerint a BKV-nak csak a működésből eredő közvetlen pénzforgalmi hiánya (a szolgáltatások jelenlegi szintjének fenntartásához és a fejlesztéséhez szükséges pénz nélkül) bőven meghaladja azt a 4-5 milliárd forintot, amivel több lett a jegybevétel. Mivel nem látható a BKV finanszírozási problémáinak a megoldása, Atkári szerint minden bevételcsökkentés felelőtlenség, csak a választásokra tekintettel hozott politikai döntés.
Bécs felé, félúton
Dorner szerint ugyanakkor a bérletárcsökkentés minden problémája ellenére mégis egyfajta előrelépés. Eredetileg a főváros csak a nyugdíjasbérletek árát akarta csökkenteni, majd az utolsó pillanatban – állítólag a VEKE kritikáinak hatására is – terjesztette azt ki minden bérlettípusra. Az egyesület régóta szorgalmazza, hogy hozzá kell nyúlni a bérletárakhoz, ösztönözve, hogy minél többen vegyenek éves bérletet. Ez ugyanis javítja a cég likviditási helyzetét: tervezhető módon, év elején befolyna egy nagyobb összeg a cég számlájára, ami jelentősen megkönnyítené a gazdálkodást (emellett a jegyre nincs állami árkiegészítés, a nyugdíjas- és diákbérletre viszont van – a szerk.).
Bécsben tavaly május 1-től csökkentették az éves bérlet árát 449 euróról 365 euróra, vagyis napi egy euróért lehet használni a rendszert. Mivel egy havibérlet 47 euróba kerül, az egy utazásra jogosító jegy pedig 2 euróba, a bécsieket a rendszer arra ösztönzi, hogy éves bérletet vegyenek – a VEKE által idézett adatok szerint sikeresen: ma már 476 ezer bécsi polgárnak, a lakosság egyharmadának van éves bérlete. (Bécsben ugyanakkor a fizető utasok érdekeire hivatkozva 70-ről 100 euróra emelték a bliccelés miatt fizetendő bírságot, de ez is csak akkor érvényes, ha három napon belül befizetik.)
Jelenleg Budapesten 126 ezer forintba kerül egy éves bérlet, ami drágább, mint a nagyjából 110 ezer forintnak megfelelő összegbe kerülő bécsi bérlet. A csütörtöki döntés alapján Budapesten jövőre 114 ezer forint lesz az éves bérlet, vagyis nagyjából egy szintre kerül a két főváros. A bécsi tarifareform viszont annyiban különbözött a budapesti árcsökkentéstől, hogy ott nem változott a nyugdíjasbérlet ára (évi 224 euró, ha egyben kifizeti valaki), míg nálunk mindenféle bérletre alkalmazzák a nagyjából tízszázalékos csökkentést.
A budapesti árcsökkentésnek Dorner szerint az az egyik legnagyobb szépséghibája, hogy csak a magánszemélyekre vonatkozik, a dolgozóknak cafetériaként bérletet adó cégekre nem, azok a régi árat lesznek kénytelenek fizetni. Az igazán nagy dobás az lenne, ha 16 százalékos személyi jövedelemadó (szja) nélkül lehetne bérletet adni juttatásként a dolgozóknak – mondta Dorner, aki szerint ezzel jelentősen nőhetne az éves bérletek eladása. A cafetériaként adott bérletek ma kettős adóztatás alá esnek, hiszen egyrészt az szja-t kell kifizetni utánuk, másrészt minden bérlet árába be van építve 27 százalék áfa. Ennek csökkentése természetesen nem fővárosi hatáskör, hanem a kormánynak és a parlamentnek kellene dönteni róla.
133 bíboros vonult be szerdán délután a Sixtus-kápolnába, hogy megválasszák a katolikus egyház új vezetőjét. A konklávé első napjának végén fekete füst szállt fel, egyelőre nincs új pápa.