szerző:
Zalavári Noémi

33 órát tanított egyfolytában filozófiát a Vörösmarty Gimnázium tanára, így köszönt el tantárgyától, melyet jövőre már fakultatívan sem választhatnak a diákok – a kötelező tantárgyak listájáról kiszorította az erkölcstan és a hittan.

19 óra 5 perc. A budapesti Vörösmarty Mihály Gimnázium egyik földszinti tantermében tucatnyi gyerek és tanár szurkol a világ leghosszabb filozófiaóráját tartó Deutsch Zoltánnak, akit diákjai "ezer éve" csak DZ-nek hívnak. 3 perc van hátra a finisig. A tervezett anyag feléig nem jutottak el, annyi kérdést tettek fel a rekordkísérletben részt vevő tanulók – DZ jelenlegi és egykori tanítványai.

19 óra 8 perc. Felállva tapsol mindenki. 1933 perc tiszta filozófia. Ebből összesen 55 perc pihenés az engedélyezett 160 helyett. A rekordkísérlet alatt folyamatosan orvos és rekordbiztos figyelte a tanár úr minden mozdulatát, kezdve attól, hogy elég folyadékot fogyaszt-e, odáig, hogy megtartja-e a kötelező szüneteket.

Deutsch Zoltán magyaráz és ehhez a padra mászik
©

Már fakultatíve se

Deutschnak már alig van hangja, de azt mondja, még maradt benne 1-2 óra. A diákok sorban állnak, hogy gratulálhassanak és még mindig ezer kérdés szállingózik Platónról, Descartes-ról, Heideggerről meg a szofistákról.

"Amikor kiderült, hogy nem tarthatok több filozófiaórát, arra gondoltam, hogy szeretnék szépen elbúcsúzni ettől az egésztől, és akkor ezt találtam ki" , mondja. Az új kerettanterv szerint ugyanis az etika és a hittan miatt többek között a filozófia is kiszorult a kötelező tárgyak köréből, bár a legfontosabbakat integrálták az irodalom, a történelem, az etika és a társadalomismeret órák tananyagába.

Maratoni figyelem
©

Persze, ha egy iskolában szeretnének filozófiát tanítani és van rá elegendő jelentkező, lehet kérvényezni, de a Vörösmartyban számtalan speciális tagozat van, köztük például az ország egyik legrégebben működő drámatagozata, ami így is rengeteg pluszórával jár a diákoknak. Emiatt a filozófia már a fakultatív órakeretbe sem férne be.

Segít eligazodni

Deutsch Zoltán azt mondja, bizonyos tekintetben megérti, hogy a kerettanterv alkotói számára miért volt kevésbé fontos szempont, hogy mindenki tanuljon filozófiát. Pedig szerinte ez a tantárgy arra a fajta önálló, absztrakt gondolkodásra tanít, amire semmi más nem képes, és ha gimnáziumban nem találkozik filozófiatörténettel egy tanuló, valószínűleg később már nem is lesz lehetősége rá. "Hiba azt gondolni, hogy ez nem olyan fontos dolog. Egy kamaszt a világ számtalan olyan ingerrel bombáz, amik közül meg kell tanulnia kiválasztani, mi az ami értékes, és ebben a filozófia nagyon sokat segít."

Arccal a filozófia felé
©
Deutsch szerint az erkölcstan nem mutatja meg, hogy mitől vagyunk emberek, ami nem attól függ, hogy egy szituációban jól vagy rosszul döntünk, hanem, hogy egyáltalán képesek vagyunk-e gondolkozni, és rájönni arra, hogy a gondolatoknak hatalmas súlya van. Erre ugyanis a filozófia tanít.
Érdekesnek találta cikkünket? Értékelje!
Köszönjük!
Cikk megosztása
Címkék