szerző:
Gergely Zsófia

Közvetlenül a Spéder Zoltán ellen indított hadjárat előtt az ügyvédjét támadta meg a kormányoldali médiagépezet. Utólag egyértelmű, hogy ez csak a lejárató kampány bemelegítése volt. Az ügyvéd perelt, nyert, és mindegyik eljárásról beszélt a hvg.hu-nak. A győzelem inkább erkölcsi elégtétel, tekintve, hogy mint most kiderült, a helyreigazításon túl pár ezer vagy tízezer forinttal megúszható, ha offshore-ozással hoznak hírbe valakit.

„Új elem ebben az, hogy a célba vett személy ügyvédjét is kikezdték. Ami eddig azért nem volt szokás, hiszen az ügyvédekről általában köztudott, hogy a munkájukat végzik, akkor is, ha egy bűnözőt védenek, akkor is, ha cégek gazdasági ügyeit intézik. Én sem csináltam mást, mint tettem a dolgom, ehhez képest valóságos offshore-lovagot próbáltak kreálni belőlem” – mondta a hvg.hu-nak Bodolai László. Ügyvédként ő az egyike azoknak, akik az Index-tulajdonos és FHB-vezér Spéder Zoltán cégcsoportjának ügyeit intézik, Bodolai ezen belül elsősorban sajtóperekben képviseli a hírportált. És nagyon meglepődött, mikor egy szimpla cégbírósági ügyintézés miatt ő maga lett a téma, mint a Spéder mellett ügyködő „offshore specialista”.

©

Az első hírt a kormányszócső szerepét betöltő Magyar Idők online verziója hozta Spéder „offhsore céghálóját fonó embereiről”. Ezután a cikket átvette a Habony-művek nyíltan vállalt lapja, a 888.hu, majd a szintén ehhez a médiakörhöz sorolható, Ómolnár Miklós által vezetett Ripost.

A cikkek kiindulópontja az volt, hogy az Index tulajdonosi struktúrájában korábban valóban voltak offshore cégek, bár a Ripost olyat is írt, hogy az Indexet „bizonyára veszélyt szimatolva" offshore-mentesítették. A cégeket a lapok felsorolták, majd nem mellesleg Spéderen túl olyan neveket is bedobtak az Index „háttértörténetéből”, mint „a brókerből ingatlanmilliárdossá lett Nobilis Kristóf”, illetve a hírportál körül „bábáskodó Bajnai Gordon”.

Habony know-how: bead pár céges iratot = offshore-specialista

Bodolai feladata ügyvédként annyi volt, hogy a cégbíróságon bejelentsen az Index tulajdonos cégeinél bekövetkezett változásokat, hiszen módosult egyes képviselők, igazgatósági tagok személye. Ezt állították be úgy, mintha nem az Index, hanem offshore cégek bejegyzését intézte volna. „Sem ügyvédként, sem magánszemélyként soha nem volt közöm offshore céghez. Ráadásul az egész még jogi nonszensz is, mert offshore céget egyáltalán nem is lehet bejegyeztetni a magyar cégbíróságon, ilyet csak egy adóparadicsomnak számító országban lehet az ottani cégbíróságon létrehozni. De nyilván az offshore-ozásnak pont az a lényege, hogy valakit olyan színben tüntetnek fel, mintha eltitkolná a vagyonát, illetve mindenféle trükkökkel bújna ki az adófizetés alól” – mondta.

A Bodolairól szóló cikkek ráadásul azt is felhozták, hogy az Átlátszó felügyelőbizottságának tagja, bár az lemaradt, hogy csak volt. „Az Átlátszó kétes offshore-ügyeket is feltár, így ezzel nyilván úgy próbáltak beállítani, hogy miközben az oknyomozó portálnál tevékenykedek, kétszínűen offshore cégek bejegyzését intézem. Egy barátom kérésére vállaltam az fb-tagságot, de csak 2010 és 2012 között, vagyis négy éve már nincs is közöm az Átlátszóhoz” – magyarázta. A bármelyik cégadatbázisban könnyen megtalálható tény a bíróságon egy cégkivonattal bizonyítható volt.

Találkoztak a bíróságon

A róla megjelent cikkek miatt az ügyvéd mindhárom laptól helyreigazítást követelt, mivel erre nem voltak hajlandóak, mindháromból sajtóper lett. A Magyar Idők Online és a 888.hu a július eleji tárgyaláson végül egyezséget kötött a hírbe hozott ügyvéddel, mindkét lap vállalta, hogy leközlik: Bodolai „offshore cégek létrehozásában nem vett részt”. A cikkeiket így kiherélő „pontosításnak" ettől kezdve ott kell virítania az ügyvédről szóló eredeti cikk felett/mellett, amíg csak kinn akarják tartani azt a honlapjukon.

Ómolnár Miklós az ügyet még tovább is költő bulvárlapjáról, a Ripostról – mivel nem ment bele az egyezségbe – a Fővárosi Törvényszék kifejezetten kimondta: valótlanul keltette azt a hamis látszatot, mint ha az ügyvéd „adóelkerülő offshore-ügyekben tevékeny és jártas”.

 Családtagját interjúvolták állítólagos viszonyáról

„Azért ért az egész váratlanul, mert más ügyvédekkel ellentétben nem keresem a nyilvánosságot, csak szakmai ügyekben szoktam megszólalni” – mondta Bodolai. Az időzítés alapján ez lehetett az előszele a Spéder ellen indított kormányoldali sajtóhadjáratnak, amivel szerinte közös és ijesztő hasonlóság, hogy a családját is személyeskedően támadják. „Az egyik tárgyaláson észrevettem, hogy mikor felolvasták, az ügyvéd lejegyzetelte a lakcímemet, amit szóvá is tettem a bírónak. Mivel felszólításra sem volt hajlandó tisztázni, hogy mit és milyen célból írt le, felperesként pedig nem kérhettem az adataim zárt kezelését, végül az ügyvédi irodám címe került be az iratokba” – tette hozzá.

Spéder Zoltán
©

Bodolainak azért is volt feltűnő a furcsa közjáték, mert a lapok elleni keresetek benyújtása után a családját zaklatta egy ismeretlen „újságíró”. „Rejtett számról felhívta egy magát médiánál dolgozónak beállító ismeretlen az egyik közeli hozzátartozómat, és arról akarta kérdezni, mit szól ahhoz, hogy viszonyom van egy kolléganőmmel. Hiába hazugság, akkor is elképesztő, hogy erre a szintre is lemennek” – mondta.

Az állami hirdetésekből futja rágalmazó cikkekre 

Folyamatosan pumpálják tele állami hirdetéseken keresztül pénzzel a kormányoldali médiát, így Habony lapjait, ezért tragikomikus látni a Bodolai elleni karaktergyilkossági kísérlet perköltségét. Még a Ripostnak kell a legmélyebben a zsebébe nyúlnia: miután nem kötött egyezséget, 95 ezer forint perköltség terheli az elsőfokú ítélet alapján. A két másik, valótlanságokat önként helyesbítő lapnak viszont „mérsékelt eljárási illetéket”, pontosabban ezeknek a felét kell megfizetnie az államnak: 1800 forintot. A 888.hu esetében ezt a Habony Árpád által tulajdonolt kiadónak, a Modern Média Group Zrt.-nek kell leperkálnia.

Az ügy további érdekessége, hogy a kvázi kormánylap Magyar Idők online szerkesztőségét a tárgyaláson Kosik Barbara képviselte, ő annak a Kosik Ügyvédi Irodának a tagja, amelynek névadója, Kosik Kristóf intézte a 888.hu domainnevet Habony Árpádnak, illetve korábban a Fidesznek és Belváros-Lipótváros önkormányzati cégeinek is dolgozott Rogán Antal idején. Nemrég kerekedett botrány abból, hogy a Kosik ügyvédi iroda vitte volna a fővárosi közbeszerzéseket kezelő gigacég ügyeit is, ha Tarlós István nem fekszik keresztbe – erről itt olvashat részletesen.

A másik most elmarasztalt lap, a 888.hu képviseletét pedig az a Kovács Lóránd ügyvéd látta el, akivel Bodolai az Index ügyvédjeként korábban egy sajtóperben mérkőzött meg. Habony Árpád akkor azért perelte a hírportált, mert kifogásolta, hogy a hozzájárulása nélkül közöltek róla egy videót, amin az azóta megboldogult Il Bacio di Stile luxusáruház előtt sétál. Ez az ítélet azért fontos, sőt, közérdekű, mert ebben mondta ki a bíróság, hogy kormány, illetve a fideszesek által máig letagadott Habony Árpád közszereplő, akiről ezért lehet ilyen felvételt közzétenni.

A Bodolairól június 2-án közölt cikkek után pár nappal indult az Index-vezér Spéder elleni össztűz, amelynek részeként június 7-én került adásba a TV2 Tényekben az elhíresült riport az üzletemberről. A médiatörténeti fordulópontnak számító karaktergyilkosság ugyanígy a személyeskedéssel, a privát lakás mutogatásával operált, és alaptalanul hírbe hozták egy kolléganőjével is. A médiaetika legelemibb szabályainak felrúgása ott kínosan visszaütött: itt szedtük ízekre a (nem a kormányoldalon) rejtőzködő milliárdosokra utazó Vajna-tv gyöngyszemét.