szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Hétfőn kezdhetik meg az országgyűlési választáson induló jelöltek és jelölőszervezetek az ajánlások gyűjtését. A választópolgárok tájékoztatást kérhetnek a választási irodáktól arról, melyik jelölt ívén szerepel az ajánlásuk.

 Az Országgyűlés 2014 nyarán módosította a választási eljárási törvényt, és ezzel lehetőséget teremtett arra, hogy a választópolgárok tájékoztatást kérhessenek arról, hogy a leellenőrzött ajánlások között szerepelt-e olyan, amely az adataikat tartalmazza. Ezzel a lehetőséggel bármelyik választópolgár élhet, ha felkeresi az illetékes országgyűlési egyéni választókerületi választási irodát (jegyzőt).

    Az ajánlóíveket az illetékes választási irodának a szavazást követő 90. nap utáni munkanapon - július 9-én - kell megsemmisítenie, eddig lehet tájékoztatást kérni az irodától. A választási iroda az ajánlóíveken szereplő személyes adatok közül az érintett kérelmére azonban csak azokról köteles tájékoztatást adni, amelyeket ellenőrzött. Az irodák ugyanis csak addig folytatják a tételes ellenőrzést, amíg az érvényes ajánlások száma eléri a jelöltséghez szükséges számot.

    Az informatikai rendszerben az ajánlások ellenőrzésekor a választási irodák rögzítik, hogy a választópolgár ajánlott-e jelöltet, és ha igen, melyiket; erre azért van szükség, mert egy választópolgár ugyan választókerületének több jelöltjét is ajánlhatja, de egy jelöltet csak egyszer. Így kérésre az irodák meg tudják mondani, hogy a választópolgár adatai melyik jelölt ellenőrzött ajánlásai között szerepelnek, a választó pedig meggyőzödhet arról, hogy nem került a neve például egy kamupárt ívére.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!