szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy vállalkozás számára, függetlenül a méretétől, kiemelt fontossággal bír a márkanév kialakítása, bevezetése, elterjesztése és a termék vagy szolgáltatás minőségének megőrzése. Egy „brand”-re fel lehet építeni egy céget, s ha beválik, hosszú időn át megőrizhető a hajdani nimbusz. A magyar agrárium egyes vállalkozásai ma is az évszázados hagyományokra építenek.

Bár a rendszerváltás óta a magyar agrárium veszített a jelentőségéből, az adottságok jó része ma is rendelkezésre áll. Magyarország a mezőgazdaság és élelmiszeripar terén Európában újra fontos szerepet szerezhetne, amelyhez a hazai gasztronómia versenyképességének növelése jelenthetne kitörési pontot – véli Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetem tanára, aki e megállapítást egy 1200 fős közvélemény kutatás eredményével erősíti meg. A tavaly év végén megkérdezettek közül sokan említették a magyar hagyományok élén a tradicionális ételeket, a gasztronómiát. Az ország vezető iparágai között pedig az esetek többségében előkelő helyen nevezték meg az élelmiszeripart. A MagyarBrands konferencián bemutatott felmérés jellegzetes magyar termékeket firtató kérdésére a válaszadók a paprikát, a szalámit és a bort jelölték meg az elsők között, ahogy az ország előnyei között is felsorolták a gasztronómiát.

Húsfeldolgozás a szalámigyárban. Az olasz konkurrencia egyre nagyobb Európában
MTI Fotó: Kálmándy Ferenc

A közvéleménykutatás eredménye minden bizonnyal jelentős mértékben köszönhető azoknak a nagymúltú hazai vállalkozásoknak, amelyek azért épülhettek be a köztudatba, mert a hagyományos ízeket és tradíciókat, valamint a minőséget mind a mai napig képesek voltak megőrizni. Miközben, ha úgy hozza a helyzet, igazodnak a kereslethez és hajlandóak változtatni, kiszolgálva egy-egy nagy megrendelő igényeit.

A hagyományos magyar szalámi

Az európai piacon egyre nagyobb konkurenciának számító olasz termékek miatt Pick Márton 140 esztendeje megalkotott szalámija az utóbbi időben az Egyesült Államok, Japán, Szingapúr és Tajvan felé kacsingat. Ez persze nem jelenti azt, hogy az öreg kontinensen ne lenne igény az érlelésgyorsítóktól és más segédanyagoktól mentes húskészítményre, ám például Ázsia egyre nagyobb megrendelővé növi ki magát. A kilencven napig érlelt, speciális bevonattal ellátott szalámik íze a kezdetek óta egyedi, ami örökös védjegye a dél magyarországi vállalkozásnak. Kovács László a Pick Szeged Zrt. elnök-vezérigazgatója kifejtette: bár a hagyományok őrzése mindenkor elsőszámú szempont, a megszokott ízek mellett a távol-keletiek szívesen fogadják az új termékeket is. Ennek szellemében a magyar húsipari cég és Japán partnere közös fejlesztésű virslit és grillkolbász-családot dobott piacra a szigetországban.

Kolbász paprika nélkül

El tudjuk képzelni sápadtan a gyulai kolbászt vagy a különleges, hazai ízektől merőben eltérő aromájú májkrémet? Bizony az országhatárainktól távolodva egyre inkább valósággá válik a képzelet. A Pickkel hozzávetőleg hasonló korú Gyulai Húskombinát Zrt. a szűkülő belföldi piacról egyre inkább kénytelen kifelé terjeszkedni – jelentette ki Ruck János vezérigazgató. -  A hajdani Jugoszlávia utódállamai körében már népszerű a gyulai májas és a kolbász, de Oroszország és az Európai Unió tagállamai is a célpiacok közé tartoznak. „Igyekszünk igazodni a megrendelők elvárásaihoz. Határainkon túl például nem mindenhol kelendő a hagyományos magyar ízvilágban nélkülözhetetlen pirospaprika. Ezért egyes külföldi piacokon szinte csak a hagyományos csomagolásról lehet felismerni a sápadt kolbászokat ” – magyarázta Ruck János.

Végel Dániel

Mind a Pick, mind a Gyulai termékeket jellemzi a nemzeti színű jelzéssel ellátott, egyedi csomagolás, ám a megújulás a hagyományos márkajelzések esetében is elengedhetetlen. „Hungarikumok előállítására vagyunk ítélve” – fogalmazott Ruck János. A Gyulai Húskombinát vezérigazgatója ugyanakkor arra a sajátos tendenciára is felhívta a figyelmet, hogy mióta erőteljesebben koncentrálnak a liba- és kacsamáj alapú termékekre, egyre többet értékesítenek a hagyományos fogyasztók, Franciaország és Spanyolország, valamint az új érdeklődő, Japán piacain.

A bor, amely gyógyszerként szerepelt

Az ételek mellett legalább annyira jellemzik Magyarországot a jó borok és más, szőlőből készült italok. „Annak dacára, hogy már a nevéért is harcolni kellett a régióban 300 éve jelen lévő tokaji italoknak, Európán kívül először el kell magyarázni, mit is kívánunk eladni” – engedett némi betekintést a kereskedelmi gyakorlatukba Kiss István, a Tokaj Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója. A tolcsvai központú vállalkozás az 1936-os gyógyszerkönyvben még felírható medicinaként szereplő borból az éves termés 30-35 százalékát értékesíti külföldön. Az 1990-es évek óta Európa „mind északibb” területeire koncentráló cég termékeit előszeretettel vásárolják a finnek, svédek, dánok, norvégok. Az amerikai kontinensen ugyancsak az északibb területeken van nagy keletje a Tokaj Kereskedőház italainak, a kanadai Quebec-ben azonban a vállalkozás „Hungaria” márkájú termékei az igazán népszerűek.

null

Kiss István úgy véli, a nemzetközi piacon a tokaji termékek nem céghez, hanem a bortermelő régióhoz kapcsolódnak. Igazi Hungaricumok. Kellően erősek ahhoz, hogy képviseljék Magyarországot, ám a márkát és a minőséget folyamatosan védeni kell. Ugyanakkor, ami erőt ad, az egyben kötöttséget is jelent. A rendszerváltás idején egyfajta egzotikumnak számító tokaji borok a több évszázados tradíciók miatt csak „kötött pályán mozoghatnak”, a történelmi hagyomány és a név ugyanis kötelez.

Habzó ital sofőröknek

Nincs ez másként a 129 éves Törley pezsgők esetében sem. Törley József egykoron egyedi módszerekkel érlelt habzó itala ma is az ünnepi alkalmak fontos szereplője. A termék autentikusságához itthon szigorúan nélkülözhetetlen parafa dugó azonban az Európai Unióban cseppet sem népszerű. Az uniós piacokon szinte kizárólag az üdítő italokhoz hasonló csavaros zárral ellátott palackokban látják szívesen a gyöngyöző italt, míg a svédországi partner – amely jelentős piaca a márkára épülő vállalkozásnak  – csak 3-5 literes papírdobozban veszi meg a Törley Pezsgőpincészet Kft. borait. Ennyit a hagyományos külsőről.

Végel Dániel

„A belső tartalomban viszont őrizzük a hagyományokat” – nyugtatja meg a fogyasztókat Kovács György a társaság ügyvezető igazgatója. Miközben az innovációs kényszer a Törleyt is újításokra sarkallja. „Az utóbbi időben kiemelten koncentrálunk az Irsai Olivér borfajtára, felhasználására és az abból készülő termékek fejlesztésére” – sorolja a céges aktualitásokat Kovács György. Az igényekhez igazodva továbbá előállították a Törley pezsgő alkoholmentes változatát is, ami hangsúlyozottan nem gyerekpezsgő, hanem a volán mögött ülő felnőtt fogyasztóknak készült.  

 

 

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!