Zűrzavar és káosz az autópálya-matrica körül
A terhelést nem bíró online rendszer, kétmatricás Duna-híd, belvárosi dugó Budapesten, pár száz méteres matricás szakasz, célba nem érő kommunikáció. Van olyan agglomerációs település, amely válaszlépésre készül a megnövekedett forgalom miatt. Egyelőre fejetlenség a köbön a kormányzat kibővített útdíjrendszere körül.
Bő három hét eltelt a kormány által egy nagy dobra egyáltalán nem vert újabb bevételi akció nyilvánosságra kerülése óta, és már hat napja kell matricát venni az M0-s nagy részére, illetve sok várost elkerülő útszakaszra, de még mindig sorjáznak a hibák, derülnek ki a kapkodásból fakadó anomáliák, szentségelnek az autósok.
Magyarázkodni kell
“Sokaknak kell elmagyarázni, hogy a megyei matrica nem valamiféle kiegészítő az időalapú autópálya-engedélyek mellett” – mondta a hvg.hu-nak Róna Márta, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) kommunikációs vezetője. Úgy fest tehát, az egyik, nagy erőkkel beharangozott új termék, a megyei matrica kommunikációja nem sikerült hibátlanra. És ez csak az egyik jele annak, hogy finoman szólva sem volt problémamentes a kibővített autópálya-fizetési rendszer indulása. Bizonyos csatornákon erősen akadozott az értékesítés, a NÚSZ magyar nyelvű online vásárlási rendszere nem is bírta a terhelést, és már jó ideje azzal fogadja a regisztrálni – és így nyilván vásárolni – szándékozókat, hogy “Tisztelt Látogató! Elnézését kérjük a rendszer pillanatnyi túlterheltsége miatt további regisztráció és belépés jelenleg nem lehetséges, kérjük látogasson vissza később... Megértését és türelmét köszönjük.”
A kommunikációs vezető nem is vitatja a rendszer gyengeségét, ezt a megugró kereslettel magyarázza: “A korábbi években tapasztalt 1-2 százalékkal szemben idén az eddig eladott összes matrica 6 százalékát értékesítettük az online rendszeren keresztül, s ezt a növekedést úgy látszik, nem bírta a rendszer.” Január 5-én az is kiderült, a rendszerlefagyások és -lassulások oka nagy valószínűséggel az, hogy a rendszer paraméterezése során nem jól kalibrálták az egy időben kezelhető vásárlási igényeket. Mint ahogyan arra a 444.hu rámutat, a rendszer az angol vagy német nyelvű felületen megrendelt megyei matricákat probléma nélkül, gyorsan elintézi, aki azonban magyar nyelven akar boldogulni, füstölög.
Jól viszik a megyei bilétát |
Tegnap délután 3 óráig összesen 351 ezer autópálya-matricát értékesítettek, közülük 208 ezer volt megyei biléta – tudtuk meg Róna Mártától. A megyék között Pest megye “vezet”, azaz ide érvényes matricát vásároltak a legtöbben, majd Fejér és Győr-Moson-Sopron következik. |
A december 30-án, este fél 9-kor megjelent Magyar Közlönybe került be az a kormányrendelet, illetve miniszteri rendelet, ami a december 10-én nyilvánosságra hozott útdíjfizetési átalakítási elképzeléseket tartalmazza. Az “arányos közteherviselés érdekében” hozott kormányzati döntés alapján Magyarországon 2015-től nemcsak az autópályák, de szinte minden gyorsforgalmi út (beleértve az autópályák bevezető szakaszait, valamint a nagyvárosok elkerülő útjait és az M0-s körgyűrűt is) használatáért fizetni kell. Az M0-s körgyűrű egy része így vált csak megyei autópálya-matricával igénybe vehetővé, ami ellen mind az ingázók tömegei, mind a külső kerületek lakói és polgármesterei is tiltakoznak.
Van, akinek jó
A megyeimatrica-rendszert a kormány a már meglévő fizetési rendszerbe applikálta; egy-egy matrica a személyautókra ötezer forintba kerül, s azzal az adott megyében jogosult az autós az útdíjfizetés alá vont utak használatára – 2016 januárjáig. A matricás rendszer mindazoknak kedvező lehet, akik rendszeresen csak egy-egy útviszonylatra használják az autópályát (például Budapest-Keszthely vagy Budapest-Debrecen között) és így a 2-3-4 megyére vásárolt éves matrica ára jóval kedvezőbb, mintha az autós éves autópálya matricát venne – ami 42 ezer forint. A feszültséget nem is ez, sokkal inkább az fűti, hogy a belvárosi dugókat elkerülők által is használt nagyvárosi elkerülők autósait is, ahogyan az agglomerációból közlekedőket is, megkerülhetetlen többletköltségre kényszeríti a változás.
A megyei matrica rendszerének bevezetése mögött eddig nem vált láthatóvá azt megalapozó háttértanulmány – bár állítólag vannak ilyenek –, nem ismertek a kalkulációk sem, már azon kívül, hogy bár a kormányzati kommunikáció az autópálya-használat olcsóbbá tételét szajkózza, az eddig ingyenesen használt elkerülőutak, illetve például az M2-es díjfizetőssé tétele sokak számára újabb költségként jelentkezik.
Információ nuku, mobilos vásárlás nuku
A jól bevált értékesítőhelyeknek számító benzinkúthálózatok sem teljesítettek túl jól, a nagy láncok közül csak néhány rendszere készült el, a többiekről annyit lehet tudni, hogy február elejéig bekapcsolódnak az értékesítésbe. Hasonlóan lehangolóak a mobilos vásárlási kilátások. Mindez azért is érdekes, mert a tapasztalatok szerint a matricaeladások 90 százalékát a viszonteladók bonyolítják (összesen mintegy 1500 értékesítési ponton árulnak matricát). A legnagyobb viszonteladók pedig pont az üzemanyagtöltő-láncok. A jelek szerint nem csak a NÚSZ rendszere nem bírta a nyomást, a Népszabadság Online szerint néhány nagy forgalmú benzinkútnál sem működött rendben minden, a “régi” matricák eladása is összeomlott itt-ott.
Van információja arról, minek köszönhető a fejetlenség és a káosz? Belelát a színfalak mögé, tudja, az állam oldalán ki mosakszik? Kérjük, írja meg információját az onlinegazdasag@hvg.hu címre. Köszönjük. |
Úgy fest azonban, hogy nemcsak a megyei matricák megjelenésének kommunikációja nem ért célba, hanem a matricás szakaszok kezdete, vége, egyáltalán a léte sem egyértelmű sok autós számára. Az Index tapasztalatai szerint sem az országhatáron, sem bizonyos pályaszakaszokon nincs kitáblázva a fizetési kötelezettség, így több helyen sem tudja pontosan az autós, legálisan vagy éppen illegálisan közlekedik-e vignetta nélkül.
Miközben a közszolgálati tévé híradója egy színésszel is elmondatta a riportjában, milyen nagyszerű az autósok számára a megyeimatrica-rendszer, az is kiderült, hogy Miskolcon például egyáltalán nem tudnak arról, hogy az elkerülő út használatáért fizetniük kellene, ráadásul ezt az adott útszakaszon táblák sem jelzik.
Két tökegyforma út közül az egyik fizetős, a másik nem. Miért?
A fizetős hálózat kiterjesztése hemzseg a bakiktól, bosszantó jelenségektől. Ilyen például az M30-as véletlen díjasítása, az Index által igen, de a hatóságok által észre nem vett lehajtó az M1-ről. Nehezen érthető, miként lehet, hogy pár száz méter miatt matricát kell vásárolni a Liszt Ferenc repülőtér II. termináljához való kijutáshoz – mit lépnek vajon a taxisok? Ilyenek a kétmatricás Duna-hidak, vagy a pár kilométer miatt négymatricás Budapest-Balaton és a Budapest-Hegyeshalom járatok, valamint az M0 körgyűrű már-már komikus fizetési viszonyai.
Olvasói fórumokon felvetődött, hogy nagyon hasonló útszakaszok egyike díjassá vált, másika ingyenes maradt, s mi lehet ennek az oka. Az NFM lapunk kérdéseire adott válaszaiból egyértelműen kiderül, hogy ebből a szempontból (is) a forgalomba helyezés mikéntje a döntő. Amennyiben egy utat főútvonalként helyeztek forgalomba, úgy nem díjköteles akkor sem, ha autópályának látszik – és úgy is nevezik sokszor, mint például a 8-as főutat M8-nak, holott valójában csak a dunaújvárosi híd az M8 – és akkor sem, ha emelt, óránként 110 kilométeres sebesség a megengedett rajta – mint például a Balaton keleti oldalán az elkerülő 710-es út.
Ugyanilyen okok miatt fizetős minden olyan út, amit legalább gyorsforgalmi útként helyeztek forgalomba – és ezt természetesen a megfelelő táblával is jelzik –, függetlenül attól, hogy egy sáv ide-egy sáv oda a kiépítettsége. A tábla a fontos, nem a sebességhatár – mondta a tárca sajtóosztálya a hvg.hu kérdésére. Bármennyire is mást mutat a tapasztalás, az autóutak és a főutak műszaki tartalma között azért van különbség, a legkönnyebben felismerhető talán az, hogy az autóutakon nem lehet szintbeli kereszteződés – például a 8-ason jó néhány van még a 2x2 sávos szakaszokon is.
Már a korrigálást kommunikálják
Itt közlekedhet díjmentesen autópályán |
Magyarországon jelenleg mindössze négy autópálya-útszakasz használható díjfizetés nélkül: - Az M0-s autóút 1. számú főút és az M5 autópálya közötti szakasza - Az M0-s autóút M4 autóút (4. számú főút) és M3 közötti szakasza - Az M0-s autóút Megyeri híd (11. és 2. sz. főútjai közti szakasza - Az M31-es autópálya teljes szakasza |
“A tárca folyamatosan nyomon követi a közlekedői tapasztalatokat, és ezek felhasználásával fontolóra vehet adott esetben esetlegesen szükségesnek és indokoltnak tűnő módosításokat” – tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóosztálya. Ez akár hálózati felülvizsgálatokat is jelenthet, természetesen ismerik a sajtóban széles körben elterjedt “ötleteket“ és a közlekedőktől érkező igényeket és észrevételeket. Arról azonban nem lehet beszélni, hangsúlyozták, hogy bármilyen döntésnek bármilyen határideje lenne, hogy ekkor vagy akkor várható bármilyen felülvizsgálat. Amennyiben indokoltnak és szükségesnek bizonyul bármilyen változtatás, azt viszont célszerű a lehetséges legrövidebb időn belül megtenni. Így azt sem kommentálta a sajtóosztály, hogy egyes hírek szerint január végéig gyűjtik a felhasználói tapasztalatokat, majd azt követően teszik meg az indokoltnak tartott módosításokat.
Megfigyelők szerint a Hende Csaba hadügyminisztert is kibuktató fizetős M86-osnak és a ferihegyi repülőtér kettes termináljára vezető utak díjasításának feloldása lehet sanszos.
Két módosítást máris bejelentettek: a Megyeri híd mégsem lett fizetős. Az M0 autóút Megyeri hidat érintő szakasza a 11. számú főúttól a 2. számú főútig (a közúti táblázás szerinti 75-ös, Dunakeszi-Újpest lehajtóig) díjmentes – írja a Napi.hu. Fizetős lett viszont a dunaújvárosi és a szekszárdi Duna-híd – vicces, hogy a hidak két végén nagyjából semmi nincs: egyszerű oda-vissza sávos úton lehet továbbhaladni, persze ingyen. A másik pedig az M30-es út tévedésből való díjasításának visszacsinálása: aki csak emiatt vásárolt matricát, annak visszaadják a pénzét, ígérik.
Mit kockáztat, aki matrica nélkül közlekedik?
Aki januárban matrica nélkül hajt fel bármilyen díjköteles szakaszra, ám február folyamán, utólag pótolja a matricá(ka)t, úgy csak az 1470 forintos eljárási díjat kell megfizetnie, a pótdíjat nem. Amenyiben azonban sem januárban, sem februárban nem legalizálja utólag az autózását, hanem csak február utolsó napjától számított 30 napon belül teszi ezt, úgy 14 875 forint pótdíjat fizettetnek meg vele. Harminc napon túli pótlás pedig már 59 500 forinttal vágja meg a közlekedő zsebét.
Matricapótlás során az autósnak semmiféle adminisztratív kötelezettsége nincs, a rendszer kezeli a hiányosságot és a pótlást, valamint az eljárási díj becsengetését is. Sőt, januárban akárhányszor hajtott fel illegálisan a díjköteles szakaszra, ha februárban pótol, csak egyszer kell megfizetni az eljárási díjat. A pótlás során azonban minden elmulasztott matricát meg kell vásárolni, azaz, ha mondjuk január 18-án matrica nélkül autózott Letenyére, úgy februárban utólag be kell szereznie az összes érintett megyére jogosító matricát, és egyszer meg kell fizetnie az eljárási díjat.
A korábban vásárolt, áthúzódó érvényességű autópálya-matricák “lejárata” nem változott, tehát a tavaly beszerzett éves engedéllyel 2015. január végéig éppúgy lehet közlekedni, mint a 2014 végén túl is érvényes havi vagy heti matricákkal. Az is egyértelmű, hogy az időalapú matricák mellé nem kell megyei matrica, hiszen ezek az adott időszakban az összes díjköteles útra érvényesek, azaz például a 2015-ben vásárolt éves matricával bárhol, bármeddig lehet közlekedni.
Az agglomeráció városaiban vihar előtti csend van
Budaörs különös helyzetben van az útdíjat illetően, hiszen az itt történő beruházások a város együttműködésével (volt hogy a költségek átvállalásával) történtek, de Wittinghoff Tamás polgármester elmondása szerint ez teljesen érthető, hiszen a várost kettészeli az autópálya. Ezek után meglepődtek, mikor használatát matricakötelessé tették, hiszen az hangzott el, hogy városi szakaszok mentesülnek ez alól. Tiltakozásul a város nem fizeti többé a villanyszámlát az érintett szakaszon, mondta a polgármester a hvg.hu-nak. Továbbá készül majd egy összeállítás arról, hogy Budaörs városa és az itteni vállalkozások összesen mennyit költöttek az autópályával kapcsolatos beruházásokra.
Budakeszi megtapasztalhatja a rendszer negatív hatásait, amennyiben nagymértékben növekszik az egyébként is sűrű átmenő forgalom – vélekedik Ohr Alajos alpolgármester. A változások elősegítésének érdekében felvették a kapcsolatot a parlamenti képviselőjükkel, továbbá egyetértenek a Fővárosi Agglomeráció Önkormányzati Társulás állásfoglalásával, amelyben ellenzik az elkerülő szakaszok fizetőssé tételét. A városban az év első hétfője mindenesetre az átlagosnál csendesebb volt, és a megszokott dugó helyett gyorsabban lehetett haladni, de hozzátette, hogy ebből teljesen felesleges nagyobb következtetéseket levonni.
Az autósoknak, ha nem szeretnének útdíjat fizetni, nem lesz más választásuk, mint a budaörsi repteret megkerülve haladni a főváros irányába, ami viszont hamar be fog dugulni, így szerinte sokan fognak a matrica mellett dönteni, mondta lapunknak Elek Sándor Törökbálint polgármestere. Egyelőre nincs komolyabb polgári elégedetlenség a városban, ennek ellenére bízik benne, hogy az államtitkár ígéretéhez híven a hónapi végi felülvizsgálat még zárulhat számukra kedvező eredménnyel. Szőllősi Ferenc péceli polgármester szerint jelenleg még sok autós számol a türelmi időszakkal és nem is keresett alternatív, fizetésmentes útvonalat. A következő időszakban azonban figyelni fogják, milyen változások lesznek. Az útdíj bevezetését úgy kommentálta, hogy az autósok jelentős részét nem fogja érinteni, hiszen eddig is kellett autópálya-matricát váltaniuk. Egy másik csoportnak a budapesti agglomerációban elegendő lesz a megyei matrica, így összességében azon a véleményen volt, hogy a most szerveződő tiltakozások tavaszig el fognak halni.
A várakozások ellenére inkább csökkenésről tudnak beszámolni Dunakeszin. Dióssi Csaba polgármester meglátása szerint többen vannak az országban, akiknek a megyei matrcia jó alternatíva lehet, mert eddig nem használták az autópályát, mert drága volt a díja, de a havi 5 ezer forint megfelelő alternatívát nyújthat. Dunakeszin attól féltek, hogy az M2-es autópálya megjelenésével megnövekszik az átmenő forgalom a városukban, de ezt egyelőre nem tapasztalta.