Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"da582d43-7b84-4107-b90f-56b2aac27332","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A magyarországi Felcsút alig kétezer lakosú falu, de van futballarénája, egy országos élvonalban szereplő fociklubja és egy romokból épült luxuskastélya. Az osztrák lap a Magyar Péter felbukkanása óta sokat változott magyar politikai helyzetet is ismerteti olvasóival.","shortLead":"A magyarországi Felcsút alig kétezer lakosú falu, de van futballarénája, egy országos élvonalban szereplő fociklubja és...","id":"20250430_die-presse-riport-felcsut-orban-viktor-magyar-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da582d43-7b84-4107-b90f-56b2aac27332.jpg","index":0,"item":"a8bb5076-19f1-48d6-a198-4ad42dcb2e27","keywords":null,"link":"/360/20250430_die-presse-riport-felcsut-orban-viktor-magyar-peter","timestamp":"2025. április. 30. 15:45","title":"„Tudják, hogy végük van, csak az erőszak marad számukra” – Orbán birodalmában járt a Die Presse riportere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21f68877-52ca-45a8-a82b-48d04c3970be","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"93 milliárd forintot fizetnek a törzsrészvényekre. Gazdasági vezérigazgató-helyettest is cserélt a vállalat.","shortLead":"93 milliárd forintot fizetnek a törzsrészvényekre. Gazdasági vezérigazgató-helyettest is cserélt a vállalat.","id":"20250430_Rekordosztalek-kifizeteserol-dontott-a-Richter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21f68877-52ca-45a8-a82b-48d04c3970be.jpg","index":0,"item":"d41c6040-ae7c-4c0b-87b8-06094a157a24","keywords":null,"link":"/kkv/20250430_Rekordosztalek-kifizeteserol-dontott-a-Richter","timestamp":"2025. április. 30. 09:14","title":"Rekordosztalék kifizetéséről döntött a Richter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eef88878-447e-4389-8124-490ebd02f0b2","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Vanczel Zoltán áprilisban már gólt is szerzett a csapatában.","shortLead":"Vanczel Zoltán áprilisban már gólt is szerzett a csapatában.","id":"20250429_labdarugas-szabalytalansag-utes-mezoors-eltiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eef88878-447e-4389-8124-490ebd02f0b2.jpg","index":0,"item":"1767be83-aabf-49db-8ea1-89851d79d3e7","keywords":null,"link":"/elet/20250429_labdarugas-szabalytalansag-utes-mezoors-eltiltas","timestamp":"2025. április. 29. 19:15","title":"Szándékosan ütötte ki ellenfelét egy mezőörsi focista, nyolc hónap eltiltással megúszta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"420913c7-b584-4c88-b3e3-11f8cf68176d","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"A német és az osztrák gazdaság gyengélkedik, de a kontinens többi része a vártnál jobban kezdte 2025-öt.","shortLead":"A német és az osztrák gazdaság gyengélkedik, de a kontinens többi része a vártnál jobban kezdte 2025-öt.","id":"20250430_eu-gdp-novekedes-eurostat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/420913c7-b584-4c88-b3e3-11f8cf68176d.jpg","index":0,"item":"5bc7dc45-7e8a-467d-b7c9-2b89df83e75f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_eu-gdp-novekedes-eurostat","timestamp":"2025. április. 30. 11:59","title":"A vártnál jobban nőtt az EU gazdasága, negyedéves szinten egyedül Magyarország rontott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf7232dd-0ff7-43e2-8030-3f881176ee03","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már a Föld körül keringenek az Amazon műholdasinternet-konstellációjának első darabjai, ám még bőven van teendője a cégnek, hogy érdemi tényezővé tudjon válni a területen.","shortLead":"Már a Föld körül keringenek az Amazon műholdasinternet-konstellációjának első darabjai, ám még bőven van teendője...","id":"20250430_amazon-kuiper-muholdas-internet-elso-konstellacio-inditas-palyara-allas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf7232dd-0ff7-43e2-8030-3f881176ee03.jpg","index":0,"item":"ccc18528-1f48-48e4-b454-28d59ce9edff","keywords":null,"link":"/tudomany/20250430_amazon-kuiper-muholdas-internet-elso-konstellacio-inditas-palyara-allas","timestamp":"2025. április. 30. 14:03","title":"Új kihívót kap a SpaceX Starlinkje, pályára álltak az Amazon műholdjai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de93d62d-dd11-4be0-8402-ae57d889a4c2","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"kkv","description":"Kétnapos ülésen fogadta el a GTC tavalyi beszámolóját a megújított felügyelőbizottság. Habár az ingatlancég nyeresége nőtt, ez még nem menti meg a nagy tulajdonos jegybanki Pallas Athéné alapítványt attól, hogy sokat bukjon rajta.","shortLead":"Kétnapos ülésen fogadta el a GTC tavalyi beszámolóját a megújított felügyelőbizottság. Habár az ingatlancég nyeresége...","id":"20250430_Pallas-Athene-varsoi-cegek-merleg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de93d62d-dd11-4be0-8402-ae57d889a4c2.jpg","index":0,"item":"16b10007-c7dd-44a7-90df-4e55e9a19a3f","keywords":null,"link":"/kkv/20250430_Pallas-Athene-varsoi-cegek-merleg","timestamp":"2025. április. 30. 14:39","title":"Kijött a Pallas Athéné varsói cégének mérlege, és a vártnál jobb az eredmény","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a84ed6c4-5894-4159-9814-7aed5ecdef20","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"A professzor kutatásokra támaszkodva mutatja be azokat a tényezőket, amelyek hajlamossá tehetik az embereket arra, hogy a hamis információkat befogadják és meggyőződéssel terjesszék. Ariely művét a HVG Könyvek jelentette meg.","shortLead":"A professzor kutatásokra támaszkodva mutatja be azokat a tényezőket, amelyek hajlamossá tehetik az embereket arra...","id":"20250429_hvg-Dan-Ariely-viselkedeskutato-pszichologia-Tevhit-konyv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a84ed6c4-5894-4159-9814-7aed5ecdef20.jpg","index":0,"item":"649dfa84-fd9e-460e-aecf-7dd7dd04086f","keywords":null,"link":"/360/20250429_hvg-Dan-Ariely-viselkedeskutato-pszichologia-Tevhit-konyv","timestamp":"2025. április. 29. 18:30","title":"Miért hisszük el a hazugságokat? – Dan Ariely viselkedéskutató könyvében találunk magyarázatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e693bdc-1e75-4aab-ab87-96564045f6e4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A brutális teljesítményű biturbó V8-as Aston Martin DBX S alig 11,4 másodperc alatt pattan fel 0-ról 200 km/h-ra.","shortLead":"A brutális teljesítményű biturbó V8-as Aston Martin DBX S alig 11,4 másodperc alatt pattan fel 0-ról 200 km/h-ra.","id":"20250430_2-azaz-ketto-loerovel-veri-a-ferrari-suv-jat-a-legujabb-aston-martin-dbx-s-divatterepjaro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e693bdc-1e75-4aab-ab87-96564045f6e4.jpg","index":0,"item":"c290afb0-7d5e-4a4f-b0cc-34f6e468e204","keywords":null,"link":"/cegauto/20250430_2-azaz-ketto-loerovel-veri-a-ferrari-suv-jat-a-legujabb-aston-martin-dbx-s-divatterepjaro","timestamp":"2025. április. 30. 08:41","title":"2, azaz kettő lóerővel veri a Ferrari SUV-ját a legújabb Aston Martin divatterepjáró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az osztrákok megpróbálják taccsra tenni a magyar fuvarozókat
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Háború van a nemzetközi fuvarozásban. A nyugati államok besokalltak az olcsó keleti konkurenciától és machinációiktól.
Ausztriában úgy döntöttek, hogy megpróbálják tökélyre vinni azt a német-francia-olasz modellt, amely az elmúlt években a kelet-európai kamionoscégek kiszorítását célozta Nyugat-Európából. Bécsben azt találták ki, hogy januártól az osztrák minimálbér megfizetésére köteleznek minden (például magyar) céget, arra az időre, amíg a sofőrjeik osztrák területen dolgoznak. Azoknál a fuvaroknál érvényes ez a szabály, amelyeknél az árut Ausztriában rakják le vagy veszik fel, tehát ha csak áthaladnak az országon, akkor nem.
Ez pedig nem más, mint egy nagyon ügyes csapda.
Hogy miért, annak megértéséhez először látni kell, hogy miért keres egy osztrák vagy német cég alkalmazásában álló (akár magyar) sofőr csaknem kétszer annyit, mint egy magyar cég magyar sofőrje. Alapvetően azért, mert a keleti cégeket kiszorítják azokból a nyugati fuvarokból, amelyekkel jól lehet keresni.
Fülöp Máté
Egy osztrák vagy német üzem (megbízó) általában eleve úgy tervezi az üzletét, hogy a termékének elszállítása kilométerenként kb. 1,5 euróba kerül majd, és hosszabb távra is ilyen díjjal szerződik a helyi fuvarosokkal. Ha egy magyar cég bekopogtat hozzá, hogy ő bizony elvinné ugyanezt 1,2 euróért, akkor lepattintják, arra hivatkozva, hogy már elkelt a fuvar.
Mi ebben az üzleti racionalitás? Miért nem kapnak a nyugatiak az olcsó keleti fuvarajánlat után?
Azért, mert az összezárás az érdekük: ha ugyanis belemennének az árversenybe, alaposan leépülne a nyugati fuvarpiac nyereségtartalma, de amíg a megbízónak ezen az áron is megy a biznisz, addig osztrák az osztráknak és német a németnek nem vájja ki a szemét. Ebben egyébként semmi szabályellenes nincs, hiszen minden magáncég azzal és annyiért szerződik, akivel és amennyiért akar. Az osztrák-német-francia üzemek egyébként gyakran hivatkoznak arra, hogy a helyi nyugati fuvarozójukkal évek óta megbízható üzleti kapcsolatban állnak, magas minőséget képviselnek, és pár eurócentért nem akarják veszélyeztetni ezeket a gyümölcsöző kapcsolatokat. És ebben egyébként még van is valami.
A magyarok (és a keletiek) tehát döntően csak akkor jutnak üzlethez, amikor a nyugatiak kapacitása már elfogyott. Manapság azonban számunkra az a szerencsés helyzet a jellemző, hogy ez elég hamar bekövetkezik. Ám ilyenkor a nyugati megbízó leadja a fuvar szervezését egy – jellemzően szintén osztrák – speditőrnek. Ez leveszi a hasznát az 1,5 euróból, és 1,2 euróért továbbtolja a feladatot egy magyar speditőrnek. Ez is leveszi a hasznát, és végül a magyar fuvarozó elviheti a megbízást 0,9-1 euró körüli áron. A szerződésben azonban kikötik, hogy a magyar fuvarozó nem léphet közvetlenül kapcsolatba az osztrák megbízóval, ha ezt megteszi, akkor súlyos büntetést fizet. Hiába végzi tehát kitűnően a munkáját a magyar fél, utána nem mehet oda a megbízóhoz, hogy legközelebb már közvetlenül szerződjön vele, magasabb fuvardíjért. A bizniszt csak a speditőrláncon keresztül tarthatja életben, nyomott árakon.
Ez a nyugati piacvédelmi mechanizmus. Ez teszi lehetővé azt, hogy a nyugati fuvarozók sokkal jobban meg tudják fizetni az alkalmazottaikat. Ausztriában a kamionsofőrök minimálbére bruttó 1626 euró (éppen 500 ezer forint), amit kollektív szerződés biztosít mindenkinek, de ennél azért jóval több,
nettó 2500-3000 euró szokott lenni a jövedelmük.
Ha az osztrák cég kamionját egy magyar sofőr vezeti, természetesen ő is megkapja ezt az összeget, hiszen a nyugatiak nem a magyar munkavállalók, hanem a magyar cégek ellen küzdenek, hogy azok ne szoríthassák ki őket a piacról. Sőt, a munkaerőhiány miatt kint tárt karokkal várják a magyar sofőröket, akik mennek is.
A fentiekből két fontos dolog látszik:
Egy magyar cég nem tudja bejelenteni magyar sofőrjét bruttó 500 ezer forintos fizetésre, mert nem képes ennyi pénzt adni neki.
A bérkülönbség fenntartása biztosítja a sofőrök nyugatra vándorlását, vagyis orvosolja a kinti munkaerőhiányt – egyben súlyosbítja a magyarországi hiányt.
Ezt azt osztrákok is nagyon jól tudják, és pont ezért kötelezik a magyarokat az osztrák minimálbér megfizetésére. Csavarnak még egyet a helyzeten, tovább feszítik a húrt. Az intézkedés hivatalos indoklása persze az, hogy a szabályokkal a sofőrök szociális biztonságát védik (hogy ne haljanak éhen az alacsony bér miatt útközben), a valóságban azonban mindenki tudja, hogy mire megy ki a játék.
ORFK / H. Szabó Sándor
Ugyanakkor a magyarokat (és más kelet-európaiakat) sem kell félteni. A hazai cégeknek ugyanis fel lehet róni, hogy átestek a ló túlsó oldalára.
Nálunk nyoma sincs az összefogásnak és a nyugatihoz hasonló piacvédelemnek.
Az ezredforduló után olyan árversenybe lökték egymást a magyarok, hogy mára mindenki lehúzhatja a gatyáját.
A magyar cégek csak minimálbérre jelentik be a sofőrjeiket, a fizetés többi részét pedig adómentes napidíj formájában adják oda. Az állam is asszisztál ehhez, hiszen mindenki tudja, miért mond le a költségvetés a napidíj adóvonzatáról, ráadásul a mentesség felső határát nemrég még meg is emelték, napi 60 euróra. A magyar szabályok tehát lehetővé teszik azt, hogy egy magyar cég a nemzetközi sofőrjének
meg tudja adni a havi nettó 400-500 ezer forintot, de közben csak minimálbérre jelentse be.
És talán így már az is érthető, hogy ez miért szúrja az osztrákok szemét.
A németek, a franciák és az olaszok már korábban meglépték azt, amit most az osztrákok: egy ideje ezekben az országokban is az ottani minimálbért kell kifizetni. A keletiek azonban viszonylag könnyen kijátszották ezeket a rendelkezéseket: a sofőröknek napidíjként adott összeg egy részét ugyanis elismertették bérnek. Így papíron be tudták mutatni, hogy az alkalmazottjuk megkeresi a nyugati minimálbért. Ha egy magyar cég például 50 eurós napidíjat ad egy sofőrnek, és ennek jelentős részére el tudja ismertetni, hogy az munkabér, plusz hozzáadja a sofőrnek kifizetett magyar minimálbér összegét, akkor be tudja bizonyítani, hogy az alkalmazottja megkeresi a kinti minimálbért – természetesen csak a kint töltött napokra vonatkozóan. A trükk az, hogy ennek a bérnek nincs adóvonzata, nem úgy, mint egy nyugatinak.
Láthatták az osztrákok is, hogy a német és a francia intézkedés tökéletesen hatástalan a keletiek ügyeskedése ellen, ezért bekeményítettek: ők már nem fogadják el a napidíjat bérnek, arra hivatkozva, hogy az után nem kell Magyarországon adót fizetni. A magyar cégeknél ezért áll most a bál. „Mindenki gőzerővel azt számolja, hogy az új szabályoknak hogyan lehetne megfelelni. Az osztrákok az országukban tartózkodó sofőrtől azt követelik meg, hogy – számos más dokumentum mellett – a munkaszerződésük németre fordított verzióját és az aktuális bérpapírjukat is maguknál tartsák. Az osztrák ellenőr tehát például a Bécs melletti parkolóban meg fogja nézni, hogy mi van a sofőr munkaszerződésében, és azt is, hogy valóban megkapta-e az aktuális hónapban az abban szereplő összeget. És ennek el kellene érnie a havi 1626, vagy óránkénti 9,4 eurót” – mondja Kis-Petik Ferenc, a Tacho Center szakértője.
Fülöp Máté
Kamuszerződéssel tehát elvileg nem lehet kijátszani az osztrákokat. Az első ilyen ellenőrzések csak február közepétől indulhatnak, akkor lesznek meg a januári bérjegyzékek. A magyar cégeknél egyelőre még nem sikerült kitalálni, hogy ezúttal mi lesz a kreatív megoldása a feladványnak.
A magyar sofőrök egyelőre csak annyit tudnak, hogy a munkáltatójuktól egy csomó újabb papírt és igazolást kaptak, amit majd fel kell mutatniuk egy osztrák ellenőrzésen, a bérpapírokról azonban még senki nem tud semmit. Béremelési szándékról nem hallottunk a sofőrök körében, vagyis a magyar cégek megpróbálják kimatekozni az új fizetési struktúrát, keresik a fogást az új rendszeren. Nagyon nincs más választásuk, mert ha nem sikerül, akkor el kell hagyniuk Ausztriát.
Lajkó Ferenc, a Waberer’s International Zrt. vezérigazgatója azt mondja, a piacvezető tervszerűen készült arra, hogy megfeleljen a minimálbérrel kapcsolatos német, francia, olasz és legújabban az osztrák előírásoknak. A társaság évek óta folyamatosan emeli a gépjárművezetők jövedelmét, legutóbb januárban hozott ilyen intézkedést. "Mi úgy ítéljük meg, hogy az ausztriai követelmények nagyon közel állnak a németországiakhoz. Mivel a társaság által a gépjárművezetőknek juttatott jövedelem mértéke megfelel az Európai Bíróság által meghatározott számítási módnak az elvárható jövedelem tekintetében, ezért hisszük, hogy a Waberer’s kielégíti az osztrák elvárásokat is" - mondta.
Az intézkedés miatt egyébként az összes szakmai szervezet tiltakozott, és úgy tudjuk, már a fejlesztési tárca is komolyan foglalkozik az üggyel, mert elég sok magyar fuvarozónak fontos az osztrák piaci jelenlét. Az unió kötelezettségszegési eljárást is indíthat, de ez nem fogja megakadályozni az osztrákokat abban, hogy februárban már büntessék a kamionos cégeket. Mégpedig elég vaskosan: az alulbérezés több mint három munkavállaló felett 2-20 ezer eurós büntetést vonhat maga után, ismételt esetben pedig munkavállalónként akár 50 ezer eurót (15,4 millió forintot) is kivethetnek.
Ránki Sára a Válasz Online podcastjében mesélte el, hogyan lehetett egy hangfelvétel alapján megállapítani, hogy Gyárfás Tamás Portik Tamással beszélgetve széttárta a kezét.