szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A legutóbbi üzleti évet hatalmas bukással zárta a CBA. Az árai felveszik ugyan a versenyt a német diszkontláncokkal, de a rendszer aligha fenntartható, a fizetések pedig jóval alacsonyabbak, mint a konkurenciánál.

Nem véletlen szeretne a konkurencia CBA-üzleteket felvásárolni. Baldauf László, a CBA alapítója kétértelmű cáfolattal reagált a bolteladásokról szóló sajtóértesülésekre: nem kíván semmit eladni, de amint van megállapodás, közleményt ad majd ki róla. Annyi biztos eközben, hogy az üzletlánc nagy bukással zárta az előző üzleti évét, és nem sok minden mutat arra, hogy csökkennének a kockázatok.

Hiába mutatta azt hétfőn megjelent – egyébként részben éppen a Blaha Lujza téri CBA árait tartalmazó – cikkünk, hogy a magyar üzletlánc árai felveszik a versenyt a német diszkontláncokkal, valójában nyereségesen nem képes fenntartani ezt a rendszert.

A különbség sokkoló: a Blokkk.com a nyilvánosan elérhető céges beszámolók alapján úgy számolt, hogy az egy alkalmazottra jutó árbevétel a Lidlnél 79,8 millió forint volt 2015-ben, a CBA egyik cégénél, a Krupp és társánál 22,7 millió, a magyar lánc csődbe jutott partnerénél, a Palóc Kft.-nél pedig mindössze 15,9 millió volt.

A megtérülésnek viszont van egy mostanában nagyon fontos következménye is. A nemzetközi láncok képesek meglépni azt, amit a CBA és magyar társai nem: a dolgozók által elvárt nagyarányú béremelést. A CBA fizetései jócskán elmaradnak a Lidlben vagy az Aldiban elérhető béreknél, pedig még ezek a cégek is munkaerőhiánnyal küzdenek.

A diszkontok ráadásul nem csak a magyar, jellemzően franchise-rendszerben működő láncokat nyomják le, de a korábban a piacot uraló hipermarketeket is. 2016-ban a nettó árbevétel az Aldinál, a Lidlnél és a Pennynél átlagosan 36 százalékkal nőtt, a hipereknél pedig mindössze 7-tel.

A legutóbbi, lezárt üzleti évben óriási bukott a CBA: a bolthálózat központi cégének, a CBA Kereskedelmi Kft.-nek a nettó árbevétele 15,9 milliárd forintról 6,6 milliárd forintra esett vissza 2016-ban – derül ki a társaság éves beszámolójából. A veszteségből ugyan sikerült lefaragni, ám a 2015-ös 2,2 milliárd forint után még mindig 827 milliós mínusszal zárta a tavalyi évet.

Mivel a lánc franchise-rendszerben működik, fontos hozzátenni, hogy ezek a számok nem a teljes üzlethálózat forgalmát jelzik. A teljes összképet azonban tovább rontja, hogy a CBA egyik legnagyobb partnere, a Palóc Nagykereskedelmi Kft. csődbe ment, majd elindították a felszámolását. A CBA-partnerek közül a szegedi Hansa-Kontakt Kft. nettó árbevétele 54,6 milliárdról 44,6 milliárdra esett vissza. A pilisvörösvári központú cég Halmschláger Trade Zrt. jobban járt: őrizni tudta 9,3 milliárdos bevételét, miközben az adózott nyeresége 91 millióról 151 millióra nőtt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!