szerző:
hvg.hu

Franciaországban óriási szociális vívmányként ünnepelték 2000-ben a 35 órás munkahét bevezetését.

Az akkori szocialista kormány emblematikus intézkedését sokan követendő példának tekinttették. De ahogy felgyorsult a globalizáció, vagyis a kegyetlen nemzetközi konkurencia, úgy vált egyre világosabbá, hogy kevesebb munkával nincs remény talpon maradni a feltörekvő gazdaságokkal szemben, ahol tizedannyi bérért sokkal többet dolgoznak az alkalmazottak. A koncepció még a régi időkből származott, amikor a fejlett országok uralták a világgazdaságot és a munkavállalók réme az elbocsátás volt. A munkaidő csökkentése mögött az a remény állt, hogy így majd többen jutnak jó álláshoz. Azóta a világgazdaság sokkal bonyolultabb lett.

 A Peugeot-Citroen Vesoulban lévő, 3000 főt alkalmazó alkatrészgyárában, több hónapos tárgyalás után a vezetés megállapodott a szakszervezetek többségével. A heti munkaidő 37 és fél órára nő, a fizetés 3,1 százalékkal, és év végén átlagosan 100 eurós prémiumot is kap mindenki. A gyár vezetése további 80 teljes munkaidejű alkalmazott felvételére és 20 millió eurós beruházásra, továbbá még a túlóradíj növelésére is ígéretet tett. A vezetés érvelése szerint a gyár életben tartása a tét, ezért kellett növelni a munkaidőt- írja a Le Figaro.

 A régi idők klasszikus kommunista érvelését alkalmazó CGT szakszervezet volt az egyetlen a négy közül, amelyik nem írta alá a megállapodást, mert az szerintük „az ingyen munkát legalizálja”. 2016-ban már ez elegáns Smart kiskocsikat gyártó hambachi cég is kötött hasonló megállapodást a dolgozóival. A munkaidő felkúszott heti 39 órára, de havi 120 euróval nőtt a fizetés és év végén 500 eurós nagyságrendű lett a prémium. Persze itt is jobban nőtt a munkaidő, 12 százalékkal, mint a dolgozók jövedelme, amely csak hat százalékkal emelkedett.

 2017-ben a Renault-nál is született egy megállapodás: ha nagyon sok a megrendelés, növelhető naponta egy órával a munkaidő. A 35 órás munkaidő bevezetése nagyon sok dolgozónak jól jött, hiszen több idő maradt a családra és egyéb, a gazdaságot egyébként élénkítő szabadidő tevékenységre. De vannak szektorok, ilyen pl. az autóipar, ahol a lazítás nem engedhető meg. És szerencsére a 18 éve elfogadott törvényben vannak olyan kiskapuk, amelyek megengedik a munkaidő és a fizetés növelését is lehetővé tevő megállapodásokat.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!