Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"139be3b0-ab3c-485f-a543-d692ec124d41","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Trump egész világ ellen indított vámháborúja a Kínával szemben eszkalálódó párbajra szűkült le, amelyben egyik fél sem engedhet politikai arcvesztés nélkül. A legnagyobb veszély a világgazdaságra és a globalizációra leselkedik, miközben a kínai ipar még csak most lendül csúcsformába.","shortLead":"Trump egész világ ellen indított vámháborúja a Kínával szemben eszkalálódó párbajra szűkült le, amelyben egyik fél sem...","id":"20250415_hvg-usa-kina-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/139be3b0-ab3c-485f-a543-d692ec124d41.jpg","index":0,"item":"2b8f1631-8f4b-45bd-bd44-e1533dc5f830","keywords":null,"link":"/360/20250415_hvg-usa-kina-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 15. 14:12","title":"Kína aligha fogja megcsókolni Trump seggét, viszont ráverhet egy hatalmasat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71c1e2c9-26cd-497b-a6b1-87184248b148","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A hivatal elnöke szerint a fogyasztói kosár jelentős részét teszik ki ezek az élelmiszerek, az áraikban pedig nagy volt az „emelkedés, illetve a hullámzás”.","shortLead":"A hivatal elnöke szerint a fogyasztói kosár jelentős részét teszik ki ezek az élelmiszerek, az áraikban pedig nagy volt...","id":"20250415_A-tejtermekekre-es-a-tojaspiacra-is-raszall-a-GVH","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71c1e2c9-26cd-497b-a6b1-87184248b148.jpg","index":0,"item":"144bd8b4-afb7-4a46-a95d-7f9a0700cba8","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_A-tejtermekekre-es-a-tojaspiacra-is-raszall-a-GVH","timestamp":"2025. április. 15. 13:18","title":"A tej- és a tojáspiacra is rászáll a GVH","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1420042b-82f3-451e-9729-36a099faae2c","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az S&P Global Ratings szerint az erős nemzetközi jelenlét csökkenti a bank kitettségét a negatív magyarországi folyamatokkal szemben.","shortLead":"Az S&P Global Ratings szerint az erős nemzetközi jelenlét csökkenti a bank kitettségét a negatív magyarországi...","id":"20250415_Az-OTP-nek-mar-jobb-az-adosbesorolasa-mint-a-magyar-allame","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1420042b-82f3-451e-9729-36a099faae2c.jpg","index":0,"item":"02418ca7-15f5-4b71-9d35-12d0f9e3ecb7","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_Az-OTP-nek-mar-jobb-az-adosbesorolasa-mint-a-magyar-allame","timestamp":"2025. április. 15. 09:01","title":"Az OTP-nek már jobb az adósbesorolása, mint a magyar államé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d499928f-cff5-444e-a47f-a718bc9409bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA tudósai egy speciális szimuláció elvégzése után arra jutottak, hogy a napszélnek döntő szerep jut a Holdon a víz létrejöttében.","shortLead":"A NASA tudósai egy speciális szimuláció elvégzése után arra jutottak, hogy a napszélnek döntő szerep jut a Holdon a víz...","id":"20250416_hold-viz-napszel-nasa-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d499928f-cff5-444e-a47f-a718bc9409bd.jpg","index":0,"item":"5736e008-e8bb-4a3e-b483-d6571748234a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_hold-viz-napszel-nasa-kutatas","timestamp":"2025. április. 16. 13:03","title":"Megdöntött egy régi elméletet a NASA, kiderült, hogyan lehet víz a Holdon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d72e1992-10c9-4ab1-8a1e-692b6e57307d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A legtöbb lap az emberi jogok korlátozását emelte ki.","shortLead":"A legtöbb lap az emberi jogok korlátozását emelte ki.","id":"20250414_alaptorveny-modositas-pride-kettos-allampolgarsag-vilagsajto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d72e1992-10c9-4ab1-8a1e-692b6e57307d.jpg","index":0,"item":"df86eba4-48a1-4cdd-b595-c93de67f628d","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_alaptorveny-modositas-pride-kettos-allampolgarsag-vilagsajto","timestamp":"2025. április. 14. 20:43","title":"Hangos a világsajtó az újabb magyar Alaptörvény-módosítástól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7043c06e-1219-4c4e-8134-1de2b2c6c58f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nem megfelelő képesítéssel oktató tanárok száma 2016 óta folyamatosan nő.","shortLead":"A nem megfelelő képesítéssel oktató tanárok száma 2016 óta folyamatosan nő.","id":"20250416_Most-mar-a-kormanykozeli-Szazadveg-is-elismeri-hogy-nagyon-sok-tanar-szakkepesites-nelkul-oktak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7043c06e-1219-4c4e-8134-1de2b2c6c58f.jpg","index":0,"item":"0a424b86-d6e9-4250-ae61-e5230d594486","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Most-mar-a-kormanykozeli-Szazadveg-is-elismeri-hogy-nagyon-sok-tanar-szakkepesites-nelkul-oktak","timestamp":"2025. április. 16. 10:12","title":"Már a kormányközeli Századvég is elkezdett a tanárproblémákról beszélni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22a6576f-bd7d-49d7-8759-9dd69d67abe7","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a csúcsmobilok árának alig ötödéért kínált legfrissebb androidos okostelefon, melynek egyik újdonsága egyenesen a legdrágább iPhone-okról érkezett. Nyúzópróbán a Honor 400 Lite.","shortLead":"Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a csúcsmobilok árának alig ötödéért kínált legfrissebb androidos okostelefon...","id":"20250416_olcso-uj-androidos-mobil-honor-400-lite-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22a6576f-bd7d-49d7-8759-9dd69d67abe7.jpg","index":0,"item":"c1a48b5b-90f4-428f-a08e-bdd85e9cbe5c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_olcso-uj-androidos-mobil-honor-400-lite-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 16. 08:03","title":"Remek az ára, de mennyire jó a legújabb lájtos androidos mobil? Teszten a Honor 400 Lite","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7cf8378-6cc7-4dd6-933e-2276686fb6c3","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A pénzintézet 2027-re 40 százalékos hitelkihelyezési és több mint 30 százalékos hitelportfólió-növekedést tervez a 2024-es bázishoz képest.","shortLead":"A pénzintézet 2027-re 40 százalékos hitelkihelyezési és több mint 30 százalékos hitelportfólió-növekedést tervez...","id":"20250415_Cofidis-2024-hitel-cetelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7cf8378-6cc7-4dd6-933e-2276686fb6c3.jpg","index":0,"item":"5f444365-96df-46ff-8417-7e438a52c696","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_Cofidis-2024-hitel-cetelem","timestamp":"2025. április. 16. 13:49","title":"Közel 25 milliárdos bevételt ért el tavaly a Cofidis","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Velencei Biennále képzőművészeti pályázatainak kapcsán sokan hallottak januárban Nemes Csaba sorozatának tervéről, amely a tavaly októberi budapesti zavargásokat dolgozza fel animációs filmetűdökben. A pályázat nem nyert ugyan, de sok kérdést elindított a magyar képzőművészeti életben.
Nemes Csaba: Remake; 2007 Társadalmi kérdések animációs filmen
Milyen helyet foglal el ma az egyedi animációs film a képzőművészeti műfajok között? Vajon kellőképpen ismertek-e a magyar képzőművészeti indíttatású animáció hagyományai? Kiket tekintenek ma a legfontosabb előfutároknak? Hogyan használják ezt a műfajt a külföldiekhez képest a magyar művészek arra, hogy aktuális társadalmi-politikai kérdéseket fogalmazzanak meg? Mennyire nyitott a képzőművészettel foglalkozó hazai intézményrendszer az animációs filmekre?
Sajnos ma Magyarországon kevéssé közismert, hogy a társadalmi kérdésekkel foglalkozó animációs filmeknek mint autonóm művészeti alkotásoknak a XX. század második felében milyen remek magyar képviselői voltak itthon és külföldön egyaránt. Jól érzékelteti a helyzetet, hogy ha megkérdezünk egy Képzőművészeti Egyetemen végzett alkotót, ismeri-e Kovásznai Györgyöt, akkor valószínűleg nemmel felel, de ha ugyanezt az Iparművészetin (új nevén MOME) végzett vizuális kommunikáció szakostól kérdezzük, ő biztosan tudja. Úgy tűnik tehát, hogy a grand art magasztos panteonjába - még - nem engedték be az animációs művészeket. Kár, hiszen a hatvanas évektől kiváló képzőművészek dolgoztak művészi animációkon a Pannónia Filmstúdióban, amely a korszak fontos szellemi műhelye volt. Sok olyan alkotót vonzott, akik a hivatalos művészeti életben nem vehettek részt. Az animációs film az ellenőrzött hazai kulturális termés szürke zónája volt: lehetett avantgárd filmeket csinálni és külföldi filmfesztiválokon részt venni. A magyar avantgárd fontos szellemi letéteményese, Korniss Dezső is kísérletezett festményeinek animálásával annak a Kovásznai Györgynek az együttműködése mellett, aki Kornissról írt tanulmányában így fogalmaz: „Magyarországon a harmincas évek elejétől a hatvanas évekig a képzőművészetben a szünetek okozták a nehézségeket.” A kijelentés semmit sem vesztett aktualitásából; szünetek azóta is vannak. A kérdés jelen esetben nem csupán azért oly aktuális, mert zseniális XX. századi életművek tűnnek el épp a süllyesztőben, hanem mert külföldön a kiállítóterekben dübörög az animáció (legutóbb Fantasmagoria címmel a madridi ICO Foundation kiállítása és Nathalie Djurberg munkái a Kunsthalle Wien projekttermében), idehaza meg - formai okokra hivatkozva - elutasítják Nemes ilyen jellegű pályázatát.
A társadalmi kérdéseket feszegető, egyedi művészi animáció elfelejtett nagymestere Kovásznai György, akinek bizonyos alkotásaira kísértetiesen emlékeztet Nemes Csaba új projektje is - annak ellenére, hogy Nemes nem ismeri a munkásságát. A festőművész, drámaíró, filozófus és forgatókönyvíró rendező az 1950-es évektől 1983-ban bekövetkezett haláláig kiemelkedő életművet hozott létre. Művészetelméleti munkáiban (Szülőföld-animáció, Kalandozások Takamurával a magyar Disneylandben) kidolgozta az „anima verité” azaz a valóságanimáció elméletét. Az őt körülvevő valóságot, a hétköznapi embert helyezte filmjeinek középpontjába: „Azt szeretném javasolni, hogy a - sajnos elég mélyen belénk idegzett - rendszerócsárlás vagy rendszermagasztalás című épületes alternatíva helyett, egy konkrét és differenciált Magyarország kép lebegjen alkotói szemünk előtt” - írja. Lisziák Elek együttműködésével 1982-ben készült el Riportré című rövidfilmje, amelyben különböző társadalmi helyzetű és életkorú riportalanyok szólalnak meg eredeti hangfelvételekről, de a képek a felvételek alapján készült animált figurák. A technika igen hasonló ahhoz, amit ma Nemes Csabánál látunk, tehát az előre felvett filmet az alkotó átrajzolja, hogy általánosított, absztrakt képet adjon egy tipikus, a korszakra jellemző gondolkodásmódról, életérzésről. A Riportrét végignézve átfogó, komplex képet kapunk a nyolcvanas évek elejének hangulatáról, közgondolkodásáról. Kovásznai egyedi képzőművészeti szemléletével rokon, de nem festői, inkább grafikusi megközelítéssel dolgozott a hetvenes évektől Orosz István, aki például Álomfejtő című 1980-as filmjével szintén a korszak jellemző társadalmi problémáit örökítette meg. Bányai István, Gyulai Líviusz, Banga Ferenc filmjei is sokat elárulnak arról, miért volt izgalmas a hetvenes-nyolcvanas években képzőművészként animációval foglalkozni.
Nemes Csaba: Remake 2007 "Az animáció általánosabb kérdésekről beszél"
Megkérdeztem Nemes Csabát - aki a sorozat forgatókönyvírójaként, rendezőjeként és festőjeként együtt dolgozik az etűdökön Kupcsik Adrián festőművésszel és Magyarósi Éva animációs művésszel -, hogy miért is készít ma egy festőművész animációs filmet. „Nem az a célom, hogy olyan jellegű animációt csináljunk, mint ami az egész estés animációs filmekben vagy a tévében látható. Itt egyetlen fontos dolog volt, hogy megszabaduljunk a technikai kép pőre hétköznapi dokumentarista stílusától, és inkább egy festői, rajzi világot hozzunk létre. A rajz általánosabb dolgokról tud beszélni. Abban hogy hogyan kanyarintasz egy vonalat, benne van a személyes karaktered, ahogy látod a világot, és ez teljesen egyértelmű módon eljut a nézőhöz. Ezért érdekes nekünk a rajzot használni, mert az általunk feldolgozott tavaly őszi események még nagyon közeliek. Lehetőséget ad arra, hogy groteszk, ironikus megvilágításba helyezzük a történteket. Ez sokkal nehezebb lenne az eredeti dokumentumfelvételeket használva. Az animációban máshová kerülhetnek a hangsúlyok.” Ezzel Magyarósi is egyetért: „Nem animációs bravúrt akarunk, hanem szubjektív szűrőn keresztül láttatni az eseményeket.”
De mi a művészi animáció értékmérője, hogyan különül el az alkalmazott animációtól? Nemes szerint ugyanilyen viták zajlanak a fotósokkal arról, hogy a képzőművészek milyen módon használják a fotót, de a filmesek és a filmmel dolgozó képzőművészek viszonya is hasonló. „Ezek a feszültségek részben abból keletkeznek, hogy szűkösek a források a művészeti területen. Minden művészeti ágnak használ, ha külső hatások érik. Ez jót tesz az egyes szakmai köröknek. Talán külföldön ez lazább egy kicsit. A projekt címe: Remake, mert számomra az volt a legfurcsább, hogy az itt történteket nem tudtam valós eseményekként szemlélni. Olyan bizarr viszonyom volt velük, mint a remake-ekkel általában. Zavarban vagyok, kínosan érzem magamat, mert szerintem ebben a pillanatban sem teljesen eldönthető, hogy drámát vagy bohózatot láttunk-e, vagy inkább egy reality show-t. Itt van az ismert tankos történet, amit feldolgozok. Valaki elköti a dekorációs célt szolgáló tankot, és elindul vele, majd abszurd őrület kerekedik a dologból. Engem az izgat, hogy ezek a kizökkentő események képileg mennyire abszurdak, és hogyan kerülnek ide.”
Nemes stratégiája meglepően hasonlít Kovásznaiéra: a megjelenített társadalmi problémákat nem általánosságban és objektíven akarják interpretálni, hanem egyéni nézőpontot, szubjektív szűrőt használnak. E legújabb magyar képzőművészeti igényű animáció kapcsán azonban nemcsak a múltból hozhatunk párhuzamokat. A külföldi képzőművészeti életben is több sikeres alkotó használja ezt a nyelvet társadalmi kérdések feldolgozására, gondoljunk csak William Kentridge világhírű animációira vagy Kara Walker, Gu Dexin, J. Tobias Anderson és Pia Ronicke alkotásaira.
Iványi Brigitta
Youtube videók: Nemes Csaba; ének: Németh Juci
A cikk a Műértő című lap májusi számában olvasható.
Kilencedik alkalommal rendezték meg az idén New Yorkban Amerikának az Art Basel Miami Beach (Műértő, 2007. február) mellett legjelentősebb művészeti vásárát, a The Armory Show-t. A március 23. és 26. között lezajlott rendezvényt a műkereskedelem globális boomjának köszönhetően ezúttal is hatalmas érdeklődés, jelentős nemzetközi figyelem és anyagi siker kísérte.
Az elmúlt évek egyik jellemző nemzetközi tendenciája, hogy a vállalatok képzőművészeti gyűjteményei az adott cég általános, teljes körű imázsának részévé váltak. Korábban a vállalatok meghatározott koncepció nélkül vásároltak műtárgyakat, leginkább abból a célból, hogy kellemes környezetet teremtsenek munkatársaik számára.
A nyáron kezdődő Biennalén Timár Katalin: Andreas Fogarasi “Kultur und Freizeit” című projektje képviseli majd Magyarországot. Kétévente, egy művész egy kurátorral közösen valósítja meg kiállítását. A döntésre "két menetben" került sor, első körben, a formailag kifogástalan pályázatok között nem talált megvalósításra érdemest a zsűri.
Az angol közalkalmazottak bérezését felülvizsgáló testület 1987-ben úgy döntött, hogy a Tate Galéria igazgatójának fizetését a nagyobb presztízzsel és gyűjteménnyel rendelkező Victoria & Albert Múzeum, valamint a Nemzeti Galéria vezetőinek javadalmazási szintjére hozza. Ezt azzal indokolták, hogy „a Tate igazgatójának a modern művészet rendkívül bonyolult problémájával kell szembenéznie”. Mintha legalábbis valamiféle veszélyességi pótlék illetné meg ezért.
A huszonhat éves madridi modern és kortársművészeti vásár szervezői reformokról beszélnek, ám ezekből nem sokat lehetett érzékelni az idei rendezvényen. Majd jövőre - fogadkoznak -, amikor új pavilonokba költöztetik és további 50 ezer négyzetméterrel megnövelik az így is repülőtér dimenziójú kiállítóteret. Beszámoló a kortárs művészet nagy, madridi vásáráról!
Nyár elejétől kezdve, a Velencei Biennalén a Bécsben élő, magyar származású, harmincéves Andreas Fogarasinak a budapesti kultúrházak világát bemutató Kultur und Freizeit (Kultúra és szabadidő) című filmciklusa képviseli Magyarországot. A Műértő Tímár Katalin művészettörténészt, a Fogarasival pályázó szakembert kérdezte a részletekről.
Mielőtt megpróbáljuk elhelyezni a kortárs művészetet a magyarországi aukciós piacon, érdemes magát a műkereskedelmi értelemben vett kortárs művészetet is pozicionálni, hiszen nem mindegy, mely alkotókat vehetjük egyáltalán számba egy ilyen összesítés során. A Műértő piaci körképe!