szerző:
LA
Tetszett a cikk?

Végre egy magyar film, ami kimeríti a romantikus vígjáték fogalmát, és be kell menni miatta a moziba. A Swing Fazekas Csaba második nagyjátékfilmje, a szereposztással pedig nem bízott semmit a véletlenre. A Törőcsik-Csákányi-Ónodi trió három színészgenerációt dicsér.

Ez a film a KDNP-seknek egy horror: van benne meleg, transzvesztita, gyerekét egyedül nevelő nő és szülei ellen fellázadó lány, sőt két férfi is, aki megcsalja a feleségét. De mindenki másnak a Swing egy minden eddigi magyar közönségfilmet meghazudtoló, szórakoztató, sőt könnyfakasztó alkotás, amibe csak akkor lehet belekötni, ha nagyon akarunk.

Fazekas Csaba biztosra ment: Törőcsik Mari, Csákányi Eszter, Kulka János még nemigen szerepelt közösen egy egész estés, könnyed mozifilmben, Ónodi Eszter pedig bár a Terézanyuban tökéletesen játszotta a gazdag pasira éhes harmincast Hámori Gabi mellett, most több mint tíz évvel később szingli anyukaként sem kevésbé kacér. Hiába a köldökig kivágott dekoltázsú ruhák, nem lesz kevésbé mély a kétségbeesetten érvényesülni próbáló, háromperces hírnevéhez ragaszkodó, negyvenes nő megformálásában.

Csákányi Eszter, Kulka János, Törőcsik Franciska és Ónodi Eszter a ''Swing'' című filmben
A Company

Csákányi Eszter az utóbbi időben olyan szereplésekkel bizonyítja, hogy az évszázad legsokoldalúbb színésznője, mint az Utóélet gonosz nagynénije, a Terápia bölcs szupervízora, illetve a Pintér Béla Társulat „demenciába hajló öregasszonya”, most pedig éppenséggel a jó feleségként nőiességét elvesztő módosból vérmessé váló kortalan nőt játsza. Csodálatosan, úgy, hogy közben eszünkbe sem jut összehasonlítani az imént említett szerepeivel: hogy milyen a független színészként a színpadon, vagy az HBO kötelékében.

Törőcsik Marinak, Csákányinak és Ónodinak markáns sílusa van, ami nemhogy kiüti, hanem erősíti egymást, így senki nem halványul el, Fazekas pedig mindegyiküknek talált kiállást, mindegyik kap esélyt egyedileg is brillírozni: megható, és nevettető pillanatokkal fűszerezve az amúgy habkönnyű sztorit.

Az egyetlen zavaró tényező Törőcsik Franciska, aki a bájos, de jellegtelen szerepet még jól, de a végkifejletben kirobbanni vágyó szóló énekesnőt nehézkesen hozza. A sok erős karakter között nyugodtan maradhatott volna csak simán szép és szerény. Talán csak a jelenlegi X-faktor-Rising Star-Virtuózok dömping miatt van, de a film utolsó percei laposak, manapság túl sok újdonsült üdvöskét kell megemésztenie a nézőknek, kár volt ráhagyni a végső kockákat.

Ettől eltekintve a romantikus vígjáték nagyon is szerethető, minden kötelező elemet tartalmaz, mégsem magyarosan erőltetett, sem nem fájdalmasan gagyi, azaz végre nem a Valami Amerika-SOS Szerelem tengelyen mozog. Egyensúlyban van a külcsín és a belbecs, ez pedig ritkán sikerül a magyar szórakoztatóiparban: minden helyszínt, teret és szereplőt a szerephez és az alkalomhoz díszítettek és öltöztettek, nincsen túlstylingolva, mégis stílusos.

Swing - a sztori

Három elkeseredett, különböző korú nőt egy esős éjszakán egymás mellé sodor az élet, akiket aztán egy kiöregedett dizőz (Törőcsik Mari) felkarol, és létrehozza velük élete utolsó nagy művét a Swing Angels nevű énekes haknizenekart. A lányok az ötvenes évek női trióinak stílusában egy transzvesztita bártulajdonos (Kulka János) és egy hakniszervező menedzser segítségével körbeturnézzák a Balatont. Kati (Ónodi Eszter), a negyven év körüli, közepes tehetségű énekesnő, aki valamikor egy tehetségkutatón sokadik helyen végzett, aztán a kisfia születése állította meg a pályáját; Rita (Csákányi Eszter) az ötvenen felüli, jómódú budai háziasszony, egyébként klasszikus zenei műveltségű énektanárnő, és Angéla (Törőcsik Francsika) a huszonéves óvó néni, akit saját önértékelése akadályoz abban, hogy tehetsége kiteljesedjen. A zenekarral így vagy úgy, egy újabb lehetőséget kapnak az élettől a továbblépésre. 

Az idős és letűnt sztárt játszó Törőcsik Mari lakása pont úgy néz ki, mint ahogy egy pesti letűnt sztár lakása kinéz, a melegbár pedig a régi Capellás időket idéz – talán a transzvesztiták fellépőruháira jutott csak több pénz, mint amennyi Lady Dömpernek és a dögös férfidíváknak amúgy ki kell pengetnie a pesti meleg éjszakában.

Törőcsik Franciska, Ónodi Eszter és Csákányi Eszter
A Company

A kötelező köröket is egész frappánsan oldotta meg a stáb, a TV2-promó és a szponzorok alig láthatóan tűnnek csak fel, ennél még a hollywoodi produkciók is durvábban tolják az arcunkba a termékelhelyezéseket.

A mozifilm tehát feléleszti azt, ami itthon eddig sosem volt, és remélhetőleg moziba húzza az amúgy karácsony tájékán Igazából szerelemre fanyalodó magyar közönséget. Drukkolunk, hogy így legyen.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!