szerző:
Palotai Nándor

Cápaautó, Holdjáró, a Star Warsból ismerős BB-8, füstölgő Lada – néhány konstrukció, ami a hétvégén a Műegyetemen hetedik alkalommal megrendezett RobonAUT versenyen mérkőzött meg egymással. Az ifjú mérnökök önjáró robotautóinak felvonulása a fővédnök szerint a mérnöki pályát is népszerűsítette.

A versenyen az elmúlt évekhez hasonlóan ismét egy távirányítású játékautóból kellett egy teljesen önállóan működő robotjárművet alkotni. Ellenben amíg 2010-ben, az első RobonAUT alkalmával még egy markológéphez hasonló robot készítése volt a feladat, addig 2011-től kezdve már izzasztóbb, KRESZ-vizsgát idéző autós feladatokra kellett felkészülniük a csapatoknak, illetve járgányaiknak. A hallgatók a verseny előtt mindössze a várható akadályokról kaptak tájékoztatást, a versenypálya pontos felépítése egészen a megmérettetésig ismeretlen maradt.

©

A verseny két fordulóból állt, az elsőben a csapatok autóinak a már fent említett elemekkel kellett megküzdenie egy ügyességi forduló során. Természetesen mindkét alkalommal számított a futott idő is. Az önjáró robotok vonalkövetési képességre alapozott ügyességi pálya eddig minden évben újabb akadályokkal bővült, ez idén sem volt másképp: a szombati versenyen ugyanis az előző évekhez képest már rádió adó-vevővel felszerelt indítókapuk mögül kellett indulniuk az automatizált versenyautóknak, továbbá a feladatok közé tartozott egy utánfutó felvétele és vontatása is.

A második, gyorsasági forduló során egy – szintén önműködő – biztonsági autó mögött megtett felvezető kör után már a sebességé volt a főszerep.

Az utolsó pillanat ereje

A versenyzők a távirányítós autókat szeptemberben kapták meg. Idén összesen 17 csapat indult, ám a decemberi kvalifikációt követően a verseny idejére ez a szám már 11-re csökkent. A szintén mérnök konferanszié által a verseny közben megosztott bennfentes információk alapján Murphy idén is megdolgoztatta a résztvevőket, így nem csoda, ha ebben az évben is akadtak olyanok, akiket a korábban még hibátlanul működő autójuk végül az utolsó pillanatban mégiscsak cserbenhagyott.

Akiknek azonban sikerült elindulniuk, azok sem voltak könnyű helyzetben, ugyanis a legtöbb csapat átlagosan aznap reggel hat-hét körül végezte el az utolsó simításokat az autóján, de akadt olyan formáció is, amely reggel 8 óra 50 percre lett kész a dizájnnal. Az autókat legkésőbb reggel kilencre le kellett adni. További érdekesség – és a kihívás nagyságát is mutatja –, hogy a szervezők és a csapatok egybehangzó állítása szerint, egy-egy autóban nagyjából 5-600 munkaóra lehet.

©

A színarany Ladától a négykerekű BB-8-ig

Ami a kreatív megoldásokat, illetve a rendhagyó designelemeket illeti, a hallgatók idén is kitettek magukért: a versenyzők közül a Senior kategóriában idén másodjára indult Második Helyezett csapat egy színarany Ladával borzolta a kedélyeket, ami még (egy beépített elektromos cigarettának köszönhetően) az autentikus kékes füstöt is a „nagy elődökhöz” hasonlóan eregette. A menő Lada egy FM-rádiót is tartalmazott, amit végül a versenyre sajnos nem sikerült beüzemelni, így a nyolcvanas-kilencvenes évek legnagyobb slágerei sajnos hiányoztak a zseniálisan korhű összképből.

A versenyen indult továbbá egy tűhegyes fogakkal ellátott cápaautó, mellyel a Slackers csapata riogatta a nagyérdeműt. Az AstronAUT tagjai egy holdjárót küldtek harcba, a LegonAUT csapata – nevükhöz híven – pedig egy tűzpiros Lego-versenyautóval készült. A PadaWANs of CANobi tagjainak köszönhetően a versenyen tiszteletét tette a legutóbbi Star Wars filmből ismert BB-8 egyik hazai verziója is, csak hogy egy párat említsünk a rendhagyó járművek közül.

Az ötletes megoldások azonban nem korlátozódtak pusztán a külsőségekre, ugyanis a fentebb már említett elektromos cigaretta beépítésén túl, műszaki szempontból is láthattunk egyedi megoldásokat: a Cortex Corvette csapata például egy mini-LCD-kijelzőt épített be az autójába, hogy ezzel is megkönnyítsék a saját dolgukat. A Látomás tagjai pedig a többiekkel ellentétben például nem szenzorokkal, hanem egy úgynevezett vonalkamerával pásztázta a talajon futó jelzéseket. Legjobb tudomásuk szerint ezzel előttük még senki sem próbálkozott a versenyen.

©

Ambiciózus tervekben sem volt hiány, ugyanis volt olyan csapat, ami eredetileg egy Raspberry Pi-vel, valamint egy rendes webkamerával szerette volna elindítani az autóját. Ezen kívül még a kerekek tapadásának javításáért alakult ki hatalmas verseny a hallgatók között: a megoldások között láthattunk például fürdőszobai csúszásgátlóval, illetve szilikonos pluszborítással ellátott, de még külön portalanító kefékkel megtoldott kerekeket is.

Több mint tízezer mérnök és informatikus hiányzik a magyar gazdaságból

Tevesz Gábor, a BME Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének docense, a verseny fővédnöke a hvg.hu-nak elmondta, a RobonAUT célja ugyan elsősorban a műegyetemi hallgatók gyakorlati képzésének elősegítése, de ezen túlmenően társadalmi célt is teljesít, ugyanis ma Magyarországon nagyjából tízezres nagyságrendű a hiány a képzett műszaki szakemberek tekintetében.

Ezért a RobonAUT egy másik fontos célkitűzése a gyermekek „megfertőzése”, azaz érdeklődésük felkeltése a természettudományok, illetve a műszaki pálya iránt. Mint mondta, a végzett hallgatók számát tekintve a BME jelenleg is a teljesítőképességének a határán lavíroz, ám a piacnak a mostaninál is sokkal több képzett mérnökre lenne szüksége.

A szakemberek iránti fokozott igényt a rendezvény támogatottsága is alátámasztani látszik, ugyanis egyre több szponzor száll be a RobonAUT lebonyolításába. Erre szükség is van, mert egy-egy befejezett autó nagyjából 100-120 ezer forintnyi értéket képvisel, amit ha megszorzunk az indulók számával (azaz 17-el), illetve hozzáadjuk a rendezés költségeit akkor már többmilliós nagyságrendű összeget kapunk.

©

Öröm az ürömben, hogy a szakemberhiány legalább érdekeltté teszi a cégeket abban, hogy együttműködjenek az oktatási intézményekkel, ennek eredményeképpen pedig egy végzett mérnők jó eséllyel el is tud helyezkedni a szakmájában. Tevesz Gábor ennek kapcsán elárulta, hogy a gyakorlatban is sokat segít a műegyetemi hallgatókon a cégekkel való együttműködés. Egyes cégek örömmel ajánlanak szakdolgozat és diplomaterv témákat a diákok számára, ezzel is még inkább a gyakorlat felé mozdítva a képzést. A támogatók között akadnak olyan cégek is melyekkel együttműködve sikerrel szerveztek látogatásokat, illetve nyílt napokat a hallgatók számára. Példaként a rendezvény több szponzorát, az Evosoftot, a Lightware-t és a Knorr-Bremsét emelte ki, ahol már jártak BME-s diákok látogatáson, és amelyeknél tudomása szerint jelenleg is több egykori diákja dolgozik.

Idén is a Második Helyezett lett a második helyezett

Az első alkalommal indulókat tömörítő Junior kategória győztese végül idén a BB-8-al operáló PadaWANs of CANobi lett, a második helyet – mindössze egy pont különbséggel – a LegonAUT, a harmadik helyezést pedig a Látomás szerezte meg. A versenyen már második alkalommal, azaz a Senior kategóriában indultakat is magában foglaló közös rangsor első helyezettje az IntelliGents, a második helyezett a tavaly is másodikként végzett Második Helyezett csapat lett, az összesített rangsor harmadik helyén pedig a PadaWANs of CANobi landolt.

Az ötletes nevű Második Helyezett csapat egyébként nagyon erősen rászolgált a nevére, ugyanis nemcsak a tavalyi, illetve az idei versenyen, de még a közönségdíjasok között is a második helyen végzett. A sors iróniája, hogy mint kiderült, idén leginkább azért indultak el újra a RobonAUT-on, mert zavarta őket a második hely.

 

 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!