Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Lecseréli túlméretes szállítmányokra létrehozott, összesen öt gépből álló flottáját az Airbus. A delfinre hasonlító Beluga után jön a BelugaXL, ami még nagyobb lesz. És mosolyogni fog.

A Beluga modellek a világ talán legfurcsábban kinéző gépei. Öt darabot gyártottak belőlük, mégis sokan ismerik őket, jellegzetes formájukat nem lehet mással összetéveszteni. Az Airbus nemrég úgy döntött, hogy megújítja az összesen öt példányban legyártott repülőjét, az új modell neve a BelugaXL.

Ahogy már az elnevezésből is sejteni lehet, az XL verzió még az egyébként is óriási elődnél is nagyobb lesz. A Beluga 56,15 méter hosszú, szárnyainak fesztávolsága 44,84 méter, magassága pedig 17,24 méter. (Ha kíváncsi rá, hogyan száll fel egy ekkora monstrum, itt talál róla videót.) Ehhez képest az XL hossza 63,1 méter, a két szárny két végpontja között 60,3 méter a távolság, ráadásul magasabb is lett a repülő, 18,9 méteres.

Airbus

Ez persze mind csak járulékos dolog, ami igazán számít, az a "töltőtömeg". Miközben a gép 86,5 tonnáról 125 tonnásra hízott, a rakománnyal és üzemanyaggal együtt értett maximális felszálló tömege 155 tonnáról 227 tonnásra emelkedett. Ez azt jelenti, hogy több mint 30 tonnával többet lehet pakolni bele.

A névadó delfinfaj jeles képviselője.
AFP / Toshifumi Kitamura

A gép festését a dolgozókkal szavaztatta meg a vállalat, hat ötletből lehetett választani, és most lett meg az eredmény, tehát most derült ki, hogy pontosan hogy is néz majd ki a repülő. A voksok több mint 40 százalékával a "Smiling BelugaXL" terv nyert, és hát nem is csodáljuk. Az óriásgép eleve egy delfinfajról kapta a nevét, és már az alapmodell is hasonlított rá, de a ráfestett mosollyal és szemekkel a BelugaXL aztán már tényleg egy repülő óriásdelfinnek tűnik majd.

Airbus

Az első Beluga (A300-600ST) gépek még 1996-ban álltak szolgálatba. Az új Beluga XL-ek, melyek az átalakított alaptípusra hivatkozva az A330-220ST jelzést viselik, 2019-ben indulnak majd első kereskedelmi útjukra. De az első felszállásukra, a szűzrepülésre már jövőre sor kerül.

Ha szeretné majd látni az óriásgépről készített új fotókat és videókat, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Egy magyar ötlet nagyon jól jön a pilótáknak, rá is repült az Airbus

Az Aero Glasst alkalmazást fejlesztő magyar cég is csatlakozhatott a világ piacvezető repülőgépgyártója, az Airbus innovációs programjához. Az Airbus BizLab lehetőséget ad arra, hogy a legígéretesebb új fejlesztések az Airbus innovációs ökoszisztémájának segítségével minél előbb piacra kerüljenek.