szerző:

Felavatták a budapesti Corvin-negyedben megépült Nokia Skyparkot, amely Magyarország egyik legnagyobb informatikai és telekommunikációs kutatás-fejlesztési központja lesz. Amellett, hogy a komplexum a Nokia Globális Technológiai Központjának ad otthont, a nagy múltra visszatekintő Nokia Bell Labs hazai kirendeltsége is itt végez kutatómunkát.

A Nokia 1997 óta van jelen Magyarországon, ahol a két évtized alatt számos területen, köztük a kutatás-fejlesztésben is jelentős pozíciót vívott ki magának a globális piacon. Itt fejlesztették ki például a világ legtöbbet használt magyar termékét, egy úgynevezett mobil kapcsolószervert (Mobile Switching Server), ami mobilozáskor világszerte több mint 1,4 milliárd embert köt össze egymással.

A magyar szakemberek – akik már kétezernél is többen vannak – több olyan terméket is kidolgoztak az utóbbi időben, amelyek hozzájárultak a távközlési iparban történő paradigmaváltáshoz. Ilyen például a Telco Cloud felhőalapú távközlési rendszer, ami segítségével a mobilszolgáltatók egyszerűen, rugalmasan és költséghatékonyan orvosolhatják a megnövekedett igénybevétellel járó problémákat. Így a jövőben már nem kell például attól tartanunk, hogy a leterheltség miatt nem tudjuk felhívni a szeretteinket, vagy egy fesztivál élményét nem tudjuk megosztani a barátainkkal, mert a felhőben futó hálózat önmagát alakítja.

Nokia Skypark a Corvin-negyedben
©

Az 5G-kutatások egyik központja is Magyarország: hazai szakemberek dolgoznak az ehhez szükséges eszközök és hálózat fejlesztésén, hogy már 2020-ra élvezhessük az előnyeit. (Epekedni fog az 5G-s internet után, ha megmutatjuk, hogy mire jó.) A Nokia most egy olyan intelligens rendszer létrehozásán dolgozik a hálózatok, adatok, technológiák és eszközök zökkenőmentes összekötésével, amely "az életünket nemcsak könnyebbé, élvezetesebbé, de fenntarthatóvá és biztonságossá is teszi".

A vállalat víziója egy idegrendszerként viselkedő, gondolkodó hálózat, egyfajta virtuális hatodik érzék, amely úgy szolgál ki minket, hogy közben észre sem vesszük. Megtanulja és felismeri a szokásainkat, igényeinket, folyamatosan reagál, így nyújtva hipergyors és minőségi telekommunikációs élményt. Ez számtalan lehetőséget nyit meg előttünk. Ha például videót streamelünk a telefonunkon, a rendszer észleli, és ehhez igazítja a sávszélességet, vagy ha tudja, hogy az adott időszakban szoktunk ébredezni, télen automatikusan magasabbra állítja a fűtésünket.