szerző:
hvg.hu

Ma már szinte nincs komoly vállalkozás, melynek ne lenne weboldala, azonban erős kisebbségben vannak azok, akiknek a webes jelenlét valóban hoz is a konyhára valami kézzel fogható üzletet. Szakértőnk szerint néhány apró változtatással lényegesen javítható a helyzet.

1. Tördeld a szöveget

Az emberi agy a képernyőkön lévő információt "szkennelve" olvassa, nagyjából egy F-betű alakjában – épp ezért nem olvas el mindent. Tördeld a weboldalon lévő egybefüggő szöveget maximum 4 mondatos részekre, és azokat is főcím, alcím, két mondat bontásban tedd az oldalra – így a legfontosabb információk eljutnak a látogatóhoz, és ahol mélyebben érdekli a főcím alapján a tartalom, ott röviden még többet is olvashat róla. A szövegblokkok végén pedig lehet egy Tovább gomb, ami már átvezethet egy cikkre.

2. CTA trükkök

Az online marketing szakma által CTA-nak (Call-to-Action) hívott gombok azok, amik a konverzióért leginkább felelősek. Legyen rajtuk a szöveg végén egy jobbra mutató nyíl, és a színük térjen el az oldal minden más egyéb színétől - így vezetve vizuálisan a szemet rájuk. A legprofibb weboldalak olyan technológiát alkalmaznak, ami néha diszkréten "megrázza" a gombot, hogy a mozgás révén a látogató eleve oda nézzen. Ennél is szofisztikáltabb módszer, ha ikergombokat alkalmazunk a weboldalunkon, azaz egymás mellé teszünk két CTA gombot. Az egyikre kattintva például a látogató megrendelheti a szolgáltatást, a másikra kattintva pedig bővebb információt szerezhet róla. A lényege az ikergomboknak az, hogy lehetővé teszik a választást a látogatónak, aki bármelyik gombra kattint is, így is, úgy is interakcióba lép a márkánkkal, ami számunkra mindenképpen jót jelent, hiszen a mikroelköteleződések előbb-utóbb konverzióhoz vezetnek.

A Wistia videóplatform iker CTA-val biztosítja, hogy a látogatók az elköteleződési szintjüknek megfelelően kattinthassanak.
©

3. Használd a mágikus szót

A mágikus szó a "mert". Számos kutatás igazolta, hogy az emberi agy nem vizsgálja részleteiben a racionalitást, amennyiben annak szokásos kellékei jelen vannak. Bármilyen kérés, állítás erősebb, ha mögötte van a "mert" szó és bármilyen indoklás. Elég erre gondolni: L'Oreal – mert megérdemled. Logikailag vizsgálva ez egy teljesen hibás gondolat, hiszen a vásárló azért dönt egy márka mellett, mert olcsóbb, jobb minőségű, vagy megbízatóbb – nem pedig azért, mert megérdemli. Ha a weboldaladon felszólító módot használsz, tedd oda a "mert" szócskát és bármilyen indoklást – és a konverzió nőni fog.

4. Használd a reciprocitást

A viszonosság elve egyike a hat fő motivációs alapelvnek, amit Robert Cialdini legendássá vált kutatásában elemzett. A viszonosság lényege, hogy ha valaki kap valamilyen - számára szubjektív értékkel bíró dolgot ingyen, akkor hajlamosabb adni is - egy weboldalon ez a vásárlást jelenti. A Hubspot ingyenes verzióval, a Salesforce ingyenes próbaverzióval csábítja a felhasználókat, de egy-egy letölthető esettanulmány, minta dokumentum, vagy iparági elemzés is ugyanezt a hatást váltja ki. B2C szektorban is ugyanúgy működik a dolog, a True and Co fehérneműmárka például egy kvízen keresztül segít megtalálni mindenkinek a megfelelő méretet - az ingyen szolgáltatást a vásárlók - nem meglepő módon - elköteleződéssel hálálják meg.

5. Árazás az Arieli-módszerrel

Régi trükk, hogy amikor egy weboldalon árakat jelenítünk meg, érdemes legalább két opciót biztosítani, hiszen az emberi agy kettőből automatikusan és tudat alatt választ. Ezt a technikát emelte egyel magasabb szintre Dan Arieli híres TED előadásában azzal, hogy a két változat mellé egy harmadikat is odatett, mely – jellemzően árazása miatt – nem valódi opció. Mondjuk a három változat legyen 39 dollár, 59 dollár és 199 dollár. Nyilván a harmadikat senki nem fogja választani - de nem is ez a cél. Az irreálisan drága változat hatása ugyanis az, hogy a második legdrágább változat szubjektív értékét feljebb húzza - azaz többen fogják az 59 dolláros változatot választani, mint a 39-est. Ezt a módszert használja honlapján az egyik legfejlettebb marketing platform, a Drift is.

Összefoglalás

Míg a fizikai vásárlóterek tekintetében mindenki számára teljesen nyilvánvaló, hogy egy üzlethelyiség nem lehet 10 fokra hűtött, koszos, büdös, és ronda, addig a digitális térben - főleg a b2b marketing területén - néhányan hajlamosak erről teljesen elfeledkezni. Csakhogy az online világban pont ugyanazok az emberek vannak, akik a fizikai világban - ugyanazokkal a problémákkal, érzésekkel, attitűddel és esztétikai elvárásokkal. Ha egy vállalat az online felületén cserbenhagyja őket, azt pont ugyanolyan elfordulással fogják "díjazni", mint az elhanyagolt üzlethelyiséget, vagy a málló vakolatú, gyanúsan szagló irodát - a vevők elfordulása pedig egy vállalat számára sem túl jó karma.

A cikket jegyző Dr. Kádas Péter orvos, közgazdász, befektető, a 7Digits online marketing ügynökség egyik alapítója. Goldenblog-díjas blogger 20+ év vállalkozói és 10+ év online marketing tapasztalattal.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!